Vooroordelen Limburg/Randstad/Duitsland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sjong

Re: Vooroordelen Limburg/Randstad/Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:10

Limburgs: ons kent ons. Erg in de eigen gemeenschap. Xenofobisch. Wel vriendelijk maar niet perse open.

Randstad: beetje ordinair. Grote bek. Denken dat Nederland stopt bij het einde van de randstad. Wel héél gezellig.

Duitse vrouwen: erg op de hiërarchie. Gehoorzaam. Serieus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:43

Limburg : van boven bont, van onder stront.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:04

Als rasechte Limburgse is het echt hilarisch om te lezen wat mensen voor vooroordelen hebben of horen. _O-

Ik noem de vooroordelen bewust nog even niet die ik hoor. :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:10

Randstad: heeft geen flauw idee waar hun eten vandaan komt :+ en denken dat NL ophoudt buiten de randstad

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:45

KimD schreef:
Als rasechte Limburgse is het echt hilarisch om te lezen wat mensen voor vooroordelen hebben of horen. _O-

Haha ja, geweldig om te lezen, die vooroordelen :))

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:53

Duitse vrouwen die Nederlands spreken: Vriendelijk, doen zich moeite om te integreren. Blij dat de hierarchie in NL minder zwaar is. Randstad: belangrijker dan de rest van NL, de rest zijn boeren.
Limburg: doen vriendelijk, maar als je er niet geboren en getogen bent, hoor je er niet bij.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:57

Ik heb even gestalkt wat je studeert. Taalwetenschappen, leuk! :D Ga ik volgend semester een extra vak van volgen! :D

KimD schreef:
Dat is geen vooroordeel maar de keiharde waarheid. :+ We eten vlaai als ontbijt, lunch & diner. <<)

De rest past perfect in het vooroordelen rijtje.

Dat van dat dialect is ook keiharde waarheid. Je bent een onverstaanbare mini limbo.

Vooroordeel over Duitse vrouwen; geen gevoel voor mode. Altijd van die wandelschoenen OF sportgympen aan waarmee je in klas 1 al niet meer cool was. En dan vaak zo'n "handige wandelbroek" met een fleece vest. Bij voorkeur ook nog een vale pet en een fleece jas. :brr: Herken Duitsers altijd op het werk. 8-)

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:14

Klopt ook. :') Maar mij mag je niet meerekenen in dat vooroordeel want er zijn maar weinig mensen die mij verstaan. _O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:27

KimD schreef:
Klopt ook. :') Maar mij mag je niet meerekenen in dat vooroordeel want er zijn maar weinig mensen die mij verstaan. _O-

Daag me niet uit......

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:43

Randstad: achterbakse grootbekken

Limburg: niet te verstane modepoppen

Duitsers: prima volk, smerig eten, bejaarde mode

En, dit is natuurlijk nogal extreem gesteld. Ik ken genoeg tof volk uit elk gebied om te weten wat een onzin het is :)
Laatst bijgewerkt door troi op 06-06-20 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 23:13

KimD schreef:

Haha ja en als randstedeling moet ik ook erg lachen. Zelf veel in Limburg rondgelopen omdat vriendlief er woonde en ik herken zowel van de randstad als van Limburg weinig van de vooroordelen. Zelf had ik altijd als vooroordeel dat de Limburgers wat slechter tegen een vaste mening konden. Maar dat bleek helemaal niet waar.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 23:16

Heb 2 jaar op de middelbare school gezeten in Limburg als brabo en dit was echt niet leuk. Trots op hun taal, praten gewoon Limburgs in de klas waar ik geen hol van versta, en eigenlijk de grootste: doen aardig in je gezicht maar banketstaaf achter je rug om :+

Taucha
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 23:23

In de randstad komt alles uit de fabriek qua eten. Alles is bewerkt, zelfs bij de zogenaamde "reforms", niets is natuurlijk cq rechtstreeks van het land.

De mensen in de randstad zijn allemaal eigenheimers. Geen tijd voor een ander en oh wee als je met 1 pakje suiker in de rij staat voor de kassa. Denk maar niet dat er ook maar 1 van al die vrouwen met volle karren je voor laat gaan (helaas geen vooroordeel :n )

In limburg krijg je minstens 2 lekker grote stukken vlaai bij de koffie. :9k In de randstad mag je blij zijn als de gastvrouw bij de hema vlaai gehaald heeft (de enige die nog redelijk eetbaar is buiten limburg) maar je krijgt slechts 1/12e deel van een vlaai die in limburg net aan door 8 gedeeld zou worden.

Een limburger is behoorlijk op zijn tenen getrapt als ie als brabander wordt aangesproken.

Carnaval in Limburg is niet zuipen tot je er bij neer valt. Dat doen de hollanders die daarmee trouwens ook de echte carnavalssfeer in Limburg komen vergallen.

Duitsland....jahwohl das ist alles geil :P ! Und sie mussen immer gerade aus }:)
⚠️ Taucha kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.
Laatst bijgewerkt door Taucha op 06-06-20 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 23:29

Carnaval of vastelaovend Tauche :Y)

Taucha
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 23:35

sureido schreef:
Carnaval of vastelaovend Tauche :Y)

Ich vinj 't allebei good. Mer mesjien omdet "ich bin gebaore op carnavalsmaondaag" sjooner klink dan vastelaovesmaondaag *\%/*
⚠️ Taucha kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 23:50

Ik vind dit echt wel heel erg leuk om te lezen. Ik ben een rasechte randstad-er en herken een aantal dingen die genoemd worden zeker wel. Maar dat de wereld ophoudt buiten de randstad dan weer totaal niet. En ken eigenlijk ook niet veel mensen om me heen die wel zo denken. Grappig dus dat-ie toch al een aantal keer voorbij is gekomen :).
Ook over het eten herken ik het niet zo goed, maar misschien ligt dat aan de regio. Ik woon zelf in het Westland, het hart van de kasgroentes. Gezien alle stalletjes en de rijen (!) die daar soms zelf staan, kiezen mensen hier dus toch wel liever voor vers dan van voer uit blik.

Maargoed, mijn poging:

Randstad: geen blad voor de mond/ hart op de tong/ direct (en snap dat dat als grote bek of zelfs wat ordinair of arrogant gezien kan worden. Persoonlijk kan ik dus weer niet tegen mensen die een uur lang om dingen heen gaan draaien. Zeg gewoon wat je bedoelt, daar heb je een mond voor gekregen? - en ja, deze zin slaat zeker de spijker meteen op zn kop :P _O- ? ), druk (als in volle agenda's, altijd wel ergens mee bezig) en haastig.

Limburg: (te veel) alcohol, vlaaien, carnaval en onverstaanbaar accent, gesloten en enigszins achterbaks. Dat laatste is hopelijk alleen ervaring met ex-schoonfamilie en een fout vooroordeel van mij daardoor :).

Duits: geen idee. Alleen een vreemde g in hun uitspraak. Verder algemeen duits: schnitzels en vieze worsten :').

Gekkie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 00:11

sureido schreef:
Heb 2 jaar op de middelbare school gezeten in Limburg als brabo en dit was echt niet leuk. Trots op hun taal, praten gewoon Limburgs in de klas waar ik geen hol van versta, en eigenlijk de grootste: doen aardig in je gezicht maar banketstaaf achter je rug om :+

Hier een rasechte Limburger.. Zelfs ik stoor mij aan mensen die dit doen. Ken mensen die stug Limburgs blijven praten tegen mensen die dit niet praten maar wel verstaan.. Ik kan daar zooo niet tegen.

Een tijd geleden kwamen ze er op mijn werk na 5 jaar pas achter dat ik Limburgs sprak.. Spreek daar automatisch Nederlands omdat er veel schippers wonen die geen Limburgs spreken..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:51

Gekkie10 schreef:
sureido schreef:

Hier een rasechte Limburger.. Zelfs ik stoor mij aan mensen die dit doen. Ken mensen die stug Limburgs blijven praten tegen mensen die dit niet praten maar wel verstaan.. Ik kan daar zooo niet tegen.

Een tijd geleden kwamen ze er op mijn werk na 5 jaar pas achter dat ik Limburgs sprak.. Spreek daar automatisch Nederlands omdat er veel schippers wonen die geen Limburgs spreken..

Dat doen wij overigens ook, Limburgs is een taal en wij spreken die. Duitsers spreken Duits met elkaar en Engelse Engels.

Als ik met iemand praat die geen dialect verstaat spreek ik gewoon Nederlands maar met mensen die Limburgs spreken, spreek ik Limburgs.

Ik versta ook geen Spaans, toch zijn er mensen die dat met elkaar praten terwijl ik het niet kan verstaan.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:59

Prima maar niet in een klas waar je lesgeeft en niet iedereen t verstaat ...

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:05

Heel kort door de bocht;

Duitse vrouwen = slechte kapsels.
Randstad = assertief op het agressieve af.
Limburgs = achterbaks.

(‘Mening’ als geboren Brabantse die al ruim 20 jaar woont en werkt in toeristische plaats aan de kust.)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:06

Limburgers zijn eigenheimersch
Limburgers spreken altijd dialect onder elkaar

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:07

Gekkie10 schreef:
sureido schreef:

Ik stoor me er juist aan dat veel mensen die liever dialect praten, geforceerd Nederland gaan praten omdat ik nu eenmaal geen dialect spreek. Maar ik versta het dus prima... dus spreek maar gewoon dialect tegen me, doe gewoon waar je je goed bij voelt denk ik dan. Dat geforceerde Nederland is voor mij echt niet nodig.
Ik vind het juist jammer dat het dialect steeds minder gesproken wordt.

Ontopic: randstad voelen zich beter dan de rest, doen vaak nogal banketstaaf over mensen met een accent, zien zichzelf als het voorbeeld van hoe het zou moeten zijn.
Als je een landelijke bijeenkomst organiseert moet dat ook per se in de randstad, anders niets dan geklaag. Het is ook veel verder naar de rest van het land dan andersom :+

Duitse vrouwen die Nederlands spreken, tja, ik heb in Enschede gewoond en daar zijn er nogal wat. Je pikt ze er meestal zo uit: of veel goud en grote zonnebrillen, of juist heel degelijk. Doen over het algemeen echt goed hun best om de taal goed te spreken, wel wat formeler ingesteld inderdaad.

Limburgers: halve belgen. Dat taaltje van ze lijkt af en toe meer op Frans dan Nederlands... heerlijke vlaaien, gesloten volkje.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:40

Duitse: vegen altijd met een heksenbezem, korte kapsels, lopen 10 jaar achter
Randstad: arrogant, denken alleen aan zichzelf, de bekakte G
Limburg: zachte G, vlaai, mooi landschap

JudithGigi
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:51

Dat Limburgers achterbaks zijn inderdaad!

Sansevieria
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:56

sureido schreef:

Dat laatste heb ik dus alleen maar in Belgie meegemaakt.
15 jaar gewoond.