Elektrische fiets aanschaffen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Re: Elektrische fiets aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:48

Mijn huidige Giant heeft ook een voorwielmotor, ik heb dat nooit als nadeel ervaren, wel met drukkender, dus meteen ondersteuning als je begint te trappen.
Mijn dochter had een Sparta Granny met voorwielmotor en bewegingssensor, die was echt minder van kwaliteit dan de Giant. Ook flink prijsverschil. Als ze de kans krijgt pakt ze mijn fiets.
11 jaar geleden had je alleen de Yamaha middenmotor met nmhi accu, met heel korte levensduur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:40

Bij de Stella pakt de voorwielmotor het op nadat het wiel 2x rond is geweest :j dat vind ik met wegrijden wel fijner.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 10:56

Dat dacht ik wel, een druksensor is veel duurder, mijn knieën trekken het niet om eerst zelf kracht te moeten zetten.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 10:59

Wij hebben sinds kort een Giant met middenmotor, tot nu heel tevreden.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:18

Mijn vriend heeft eigen fietsenwinkels. Belangrijkste is om naar een dealer te gaan en daar informatie te vragen en proefritjes te maken. De een vindt een voorwielmotor fijn terwijl een ander een middenmotor veel fijner vindt. Je zal toch wel wat geld bij moeten gaan leggen voor een beetje kwaliteit fiets.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:50

Hanafubuki schreef:
Bij de Stella pakt de voorwielmotor het op nadat het wiel 2x rond is geweest :j dat vind ik met wegrijden wel fijner.

Ik heb ook een Stella (Vinzenca) met 7 versnellingen en kostte rond 1500 euro. Heb hem al 3-4 jaar en nog steeds erg tevreden. Wel gaat de accu sneller leeg, maar ik laad hem gewoon dagelijks op na het werk (22 km retour) en dan geen last van. Als je van plan bent grote stukken (50km+) te gaan fietsen, dan zou ik wel een grotere accu nemen.

Ik rij overigens het meest 'onvoordelig' voor de accu. Bij wegrijden zet ik versnelling in 1 en ondersteuning op hoogst (9), zodat ik zelf amper kracht hoef te zetten voordat de fiets het overneemt en weg zoeft.
Daarnaast heb ik de ondersteuning (in het menu) op maximaal gezet, dus rij ongeveer 29/30 km/u (ipv begrenst op 27 km/u). Dat kost ook meer accu.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:29

Ik heb de keuze uit: Sparta met voorwielaandrijving, fiets met Bafang middenmoter, niet elektrische fiets met Carbon riemaandrijving en Alfine naaf. De 3 fietsen, mixed model, type stadsfietsen, deel ik met mijn vrouw. Alle 3 zelfde prijs categorie rond 2100 - 2300. Prijs bepalend is dus absoluut niet alleen het eventuele elektrische deel, remmen en kwaliteit ook belangrijk. Alle 3 fietsen zijn kwalitatief in nieuwstaat.
Veel proefritten maken en die enige keren herhalen. Als ik onze elektrische fietsen gebruik dan valt mij het volgende op, middenmotor Bafang en accu 600 Wp, actieradius volgens leverancier 150 km is in praktijk 60 - 70 km. De ondersteuning komt traag op gang en na schakelen traag. Hierdoor bij uitstek geschikt voor personen die een slechter evenwicht hebben. Middenmotor is een complex systeem, verliezen tot 30% door de extra forse ketting, droge naaf, veelal is de aandrijving minder constant, meer eigen trapkracht nodig.
Voorwielaandrijving, onze heeft 500 WP en komt 55 - 60 km, algemeen zijn ze veel sneller op topsnelheid, super geschikt voor luie fietsers. Ook zonder ketting kun je deze fietsen. Er is geen verschil in wegligging en stuurgedrag merkbaar bij 25 km/h.
Echter de voordelen van onze elektrische fietsen wegen onvoldoende op tegen de nadelen van hoge onderhoudskosten, geringe accu radius. Gelukkig hebben beide elektrische fietsen een gesloten kettingkast waardoor minder ketting problemen. Zelf ben ik 70 jaar, wekelijks 100 km fietsen, soms 200 km, gebruik ik hoofdzakelijk een niet elektrische fiets met Carbon riemaandrijving en Alfine naaf. Mijn droomfiets is niet elektrisch en heeft een Carbon riem en Rohloff naaf en ABS schijfremmen, prijs 4000 euro.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 29-05-20 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:38

Ik heb een sparta pick up, nu fiets ik niet meer zoveel maar paar jaar ben ik er dagelijks mee naar mijn werk gegaan. Was toen 1150 euro, online zijn ze veel goedkoper dan in de winkel. Ik vind het een erg fijne fiets, voor werk vond ik het ook heel fijn dat ik mijn laptop zo in een krat voorop kon zetten. Achterop schoof hij er vaak vanaf of het was gedoe met zo'n spin en op mijn rug vond ik te zwaar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:44

ik zou sowieso fietstassen er op willen hebben.
dan kun je al veel mee nemen.

nico heel fijne uitleg!

ik heb zelf al op veel fietsen proef gereden en tot nog toe was er een sparta ion rx die me erg goed beviel en
een brinckers via fietsenwinkel,maar daar zijn de reviews helaas wat slechter van
hier helaas maar een budget tot 1000 Euro, dus ik kijk meest naar 2e hands met weinig kilometers.