Huisgenoot uitzetten, hoe aanpakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 14:02

Oke, even aan aantal punten die ik aan wil kaarten.

Meerdere gesprekken resulteren in niks. Gesprekken zat geweest met haar. Daarnaast staat ze inderdaad hier op dit adres ingeschreven bij de gemeente, ze staat niet in het huurcontract, maar er is wel toestemming van de woningbouw voor.

En ja....het vreet heel erg, echt heel erg. Maar daarover wil ik openbaar niet teveel kenbaar maken in hoeverre dit is. Maar geloof me, dit is ver.

Ze woont hier nu net een jaar, lees overal dat eventuele rechten "op" pas na 2 jaar mogelijk zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:03

SweetVanille schreef:
Edit: hoe kan het dat ze wel ingeschreven staat op het adres maar niet in het huurcontract? Mag nl ook niet....

Eh, ik heb dat ook 2 keer gedaan. Eén keer bij ouders van vriend ingeschreven, hoefde niet op het huurcontract aangepast te worden volgens de woningbouw. Andere keer gaan samenwonen in appartement dat op zijn naam stond, toen advies om wel te laten veranderen in contract, maar dat hoefde niet. Beide gevallen betaalde ik gewoon een gedeelte van de huur, maar was geen sprake van onderverhuren volgens beide woningbouwverenigingen. Dat zou ik dus met hen bespreken.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:07

Lastige situatie.
Klopt het dat jij bij je vriendin bent ingetrokken en dat die vriendin toen al inwoonde? Dan vind ik het niet vreemd dat er problemen zijn ontstaan. Heeft je vriendin al voor jij erbij kwam de inwonende vriendin gevraagd te vertrekken? Was zij OK met het feit dat jullie samen gingen wonen?

Ik denk dat jullie er hoe dan ook samen uit moeten proberen te komen, desnoods via een bemiddelaar. Dit is voor niemand een houdbare situatie. Bied bijvoorbeeld aan haar te helpen met het zoeken van nieuwe woonruimte. Dreigen haar eruit te gooien zal averechts werken. Haar eruit zetten kunnen jullie alleen als je kunt aantonen dat ze er illegaal zit, en dat lijkt me knap lastig als zij aan kan tonen dat ze maandelijks huur overmaakt en op het adres ingeschreven staat.
Of het moet zover gaan dat er sprake is van strafbare feiten van haar kant (bedreiging oid)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:08

Ricie schreef:

Meerdere gesprekken resulteren in niks. Gesprekken zat geweest met haar. Daarnaast staat ze inderdaad hier op dit adres ingeschreven bij de gemeente, ze staat niet in het huurcontract, maar er is wel toestemming van de woningbouw voor.

En ja....het vreet heel erg, echt heel erg. Maar daarover wil ik openbaar niet teveel kenbaar maken in hoeverre dit is. Maar geloof me, dit is ver.

Ze woont hier nu net een jaar, lees overal dat eventuele rechten "op" pas na 2 jaar mogelijk zijn.

Oke, hoe zie je het zelf voor je dan? Op welke manier denk je haar legaal uit de woning te mogen zetten? Zelfs al heeft ze geen huurcontract, kan ze met bankafschriften bewijzen dat ze huur betaalt en dus rechten heeft.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:14

Ricie schreef:

Zou ik maar even rustig navragen en uitzoeken

Ik zou haar wel op de hoogte stellen dat jullie het niet meer trekken het samenwonen en probeer haar dan niet zwart te maken maar betrek net even op je eigen problemen ook al is het niet zo.

Dan zou ik contacten met iemand van de woningbouw welke maatregelen jullie moeten nemen.

Maar jij bent dus een kerel begrijp ik en je woont samen met je vriendin
wie woonde er eerder?

Sta jij daar ingeschreven, heb jij huurcontract.... weet de woningbouw van jouw bestaan af
Volgens mij is dit verhaaltje maar deels compleet.
Laatst bijgewerkt door tita op 23-05-20 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH

Re: Huisgenoot uitzetten, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:17

Het lijkt me ook uitmaken hoe die vriendin bij jouw vriendin in gekomen is. Was dat als tijdelijke noodoplossing omdat ze anders op straat zou staan bijvoorbeeld? Of was het bedoeld als duurzame samenwoonconstructie?

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:32

Liesje1611 schreef:
Ricie schreef:

Oke, hoe zie je het zelf voor je dan? Op welke manier denk je haar legaal uit de woning te mogen zetten? Zelfs al heeft ze geen huurcontract, kan ze met bankafschriften bewijzen dat ze huur betaalt en dus rechten heeft.

Verbroken relatie kan je ook per direct van op straat gezet worden door ex. Wat je op een bankafschrift zet is jouw keuze, rechtsgeldigheid is beperkt tot nihil, want eenzijdige beslissing. Van de andere kant, als er een betaalverzoek gedaan is wat je dan betaald trouwens idem. Andere partij heeft geen controle over wat jij daar op zet, die kan enkel vragen om er xyz op te zetten, niet dwingen.

Woningbouw is hier eigenlijk geen partij in, want dit is geen (mede)huurder, maar geklapte relatie zonder band met verhuurder. Onderhuur is het ook niet, want de huurder(s) op het contract wonen er zelf.

Als er sprake is van gevaar voor de 2 andere bewoners van het huis, dan is aangifte/hulp politie misschien wel de beste stap. Via die route is er mogelijk ook een stap te zetten naar hulp voor deze persoon, want zomaar op straat zal ook geen goed doen, en laten blijven is zo te lezen ook geen optie meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:46

Menino schreef:
Dat hoeft niet zo'n probleem te zijn.
Wij hebben het uitgezocht toen mijn vriend dit huis ging huren. We zijn een maand hierna gaan samenwonen en kon me gewoon inschrijven op dit adres, en hoefde verder niet echt iets met de woningbouw te regelen (hebben dit wel allemaal nagevraagd). Zoals ik al zei, pas na 2 jaar kan ik me als medehuurder inschrijven.

Ze weten ook gewoon dat ik hier woon. Zijn hier onlangs nog een paar keer langs geweest. Nooit problemen mee gehad. Ben geen geregistreerd partner oid. Heb alleen geen rechten en verantwoordelijkheden wat betreft deze woning. En mag hier niet blijven wonen als mijn vriend hem ooit peert. Dat is ook omdat mijn inkomen bv. helemaal niet is meegnomen bij het inkomensonderzoek toen hij dit huis toegewezen kreeg. En ook niet met terugwerkende kracht. (vond ik zelf vreemd. Maar hey, vraag niet hoe het kan. Profiteer ervan).

hoe het met onderhuur zit weet ik eigenlijk niet. Weet dat je in nederland ook absoluut niet mag onderverhuren. Maar is het ook onderhuur als je zelf daadwerkelijk nog woont op het adres? Dat is denk ik vooral als je zelf ergens anders bent en dus het hele huis aan een derde besteedt.

Ik betaal ook mee aan de huur van het huis van mijn vriend. Lijkt me toch vreemd als ik dan onderhuurder ben :') Ik weet vrij zeker dat je gewoon iemand in huis mag nemen, en het lijkt me niet raar als diegene dan meedeelt in de kosten.

Grote verschil in jouw verhaal en dat van TS is dat de woningbouw bij TS niet op de hoogte is van deze derde huurder. Verder; wat MB zegt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:49

Rotsituatie als je moet samenwonen met mensen met wie het niet meer gaat,en vanwege de huidige woningnood is verhuizen vaak geen directe optie.Maatschappelijk werk inschakelen?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:58

Ik denk dat je huurder opgelet heeft - de eerste negen maanden van hospitahuur gelden als proeftijd, daarin heeft een kamerhuurder geen huurbescherming. Daarna wel.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... merverhuur

Waarom denk je dat ze pas na twee jaar huurbescherming heeft? Jullie hebben toch niets op papier gezet?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:07

Je kunt niet iemand zomaar op straat zetten.
Het handigst geef je haar gewoon een datum dat ze eruit moet zijn. Dan heeft ze tijd wat anders te regelen.
Zeg er gewoon bij dat als ze op die datum nog niet weg is, je haar spullen op straat zet, als stok achter de deur.
En dan kijk je wat voor maatregelen zij gaat treffen en reageert daar op. Zij zal namelijk ook een en ander hard moeten maken om aanspraak te kunnen houden op de woonruimte....

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:09

Lusitana schreef:
Je kunt niet iemand zomaar op straat zetten.
Het handigst geef je haar gewoon een datum dat ze eruit moet zijn. Dan heeft ze tijd wat anders te regelen.
Zeg er gewoon bij dat als ze op die datum nog niet weg is, je haar spullen op straat zet, als stok achter de deur.
En dan kijk je wat voor maatregelen zij gaat treffen en reageert daar op. Zij zal namelijk ook een en ander hard moeten maken om aanspraak te kunnen houden op de woonruimte....

Ja precies, ik zal het in de eerste instantie zo 'simpel' aanpakken.
Afhankelijk van de ernst van de situatie geeft je haar een week tot een maand.
Als de situatie echt zo slecht is neem ik bijna aan dat ze zelf ook al op zoek is omdat ze dit wel aan kan zien komen imo.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:18

Hoe staat haar betaling op het bankafschrift? Als huur?
Als het niet officieel is dan droeg ze gewoon bij in de kosten terwijl ze tijdelijk bij een vriendin logeerde. En nu is de koek op en moet ze gaan en wel zo snel mogelijk.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:31

Ze heeft huur betaald en dus rechten opgebouwd. De woningbouw is ook op de hoogte, er is geen illegale situatie.

Ik denk dat je er niet onderuit komt om een oprotpremie te betalen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:34

Mjelleke schreef:
Ze heeft huur betaald en dus rechten opgebouwd. De woningbouw is ook op de hoogte, er is geen illegale situatie.

Wegtreiteren zodat ze uit zichzelf opstapt?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:37

elnienjo schreef:
Mjelleke schreef:

Echt serieus?

Ik vraag me inmiddels wel af in hoeverre de TS eerlijk is.
Het lijkt op een situatie dat een stel wil gaan samenwonen en dat een 3e partij in de weg zit.

Fitzroy
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:41

Dat idee heb ik dus ook. Eerst mag vriendin er wonen om bij te dragen in de woonlasten. Nu heeft ze (de hoofdhuurder) een vriendje en vriendin heeft afgedaan en mag ophoepelen :o
⚠️ Fitzroy kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:43

Maar de info die hier gedeeld wordt gaat voornamelijk uit van een contract. Maar de huisgenoot staat niet in het contract als medehuurder en betaalt haar deel van de huur aan de huisgenoten? Of betaalt ze wel huur aan de woningbouw?

In eerstgenoemd geval heeft ze toch niks om op terug te vallen en zou ts gewoon de sloten kunnen vervangen?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:44

Wegbetalen bedoeld Mjelleke denk ik...

Ik denk dat als jullie al rustig aan haar aangekaart hebben dat jullie graag een plek voor jullie 2en willen (ik neem aan dat een van jullie 2 hoofdbewoner is) dan kunnen jullie gewoon de confrontatie aan gaan en zeggen je moet hier weg.
Niet netjes maar als dat wel al zo is geprobeerd.. De andere optie wordt dat jullie daar weg gaan, maar dan wordt zij geen hoofdbewoner neem ik aan? Dus om het even moet zij er dan alsnog uit. Aan haar zelf of dat dan de moeilijke weg of de makkelijke weg gaat.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:46

Fitzroy schreef:
Dat idee heb ik dus ook. Eerst mag vriendin er wonen om bij te dragen in de woonlasten. Nu heeft ze (de hoofdhuurder) een vriendje en vriendin heeft afgedaan en mag ophoepelen :o

Dat is een optie, dat het zo gegaan is. Maar lijkt me dat je wel met zo'n scenario rekening houdt als je bij een platonische vriend(in) intrekt dat het gedaan is zodra de hoofdhuurder wil gaan samenwonen met een liefdesrelatie. Als ze een gelijkwaardig huurcontract waren aangegaan had dat anders gelegen, maar nu lijkt het er op alsof de hoofdhuurder een vriendin uit de brand wilde helpen door tijdelijk woonruimte te laten gebruiken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:49

capopjekop schreef:
Maar de info die hier gedeeld wordt gaat voornamelijk uit van een contract. Maar de huisgenoot staat niet in het contract als medehuurder en betaalt haar deel van de huur aan de huisgenoten? Of betaalt ze wel huur aan de woningbouw?

In eerstgenoemd geval heeft ze toch niks om op terug te vallen en zou ts gewoon de sloten kunnen vervangen?

Geld hoeft niet van twee rekeningen te komen hoor. Dat mag je prima onderling regelen. Ook als je wel samen het huis huurt. Dat mag je helemaal zelf bedenken.
De situatie blijft wat onduidelijk inderdaad omdat het niet duidelijk is of ze het samen huren of dat zij er pas veel later bij is gekomen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:50

Ik denk dat de TS gewoon eerst moet navragen wat haar rechten zijn.
De vriendin betaald mee, is bekend bij de WB en staat ingeschreven op het adres.

Alleen de WB kan vertellen wat ze moet doen maar als ze in Breda hadden gewoond was ze inmiddels mede hoofdbewoner geworden

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:53

Fitzroy schreef:

Dit. Ik vind het zo'n smerig verhaal. Wees een vent en ga zelf weg je vriendin.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:58

elnienjo schreef:
Mjelleke schreef:

Ik had je volwassener ingeschat

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 16:00

Ja maar dat staat nergens, dat TS er later bij is gekomen. Het kan toch ook net zo goed zijn dat ze eerst wel met zijn drieën door 1 deur konden en gezamenlijk dit toen zo besloten hebben of dat TS en zijn vriendin al samenwoonden voor die andere vriendin erbij kwam.