Paniekaanval en reis naar Polen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:20

Ik kan ook behoorlijk in de stress schieten door een bumperklever. Onlangs las ik een truc om van zo iemand af te komen, en die bleek in 80% van de gevallen te werken. Dat is om je ruitensproeier aan te zetten, want dan komt dat water ook op de ruit van je achterligger terecht. De eerste keer dat ik die truc toepaste, zat ik echt te gieren van de lach toen de auto achter me ook de ruitenwissers moest aandoen. En vervolgens hield die afstand.

BigOne

Re: Paniekaanval en reis naar Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:33

Dus zonder kinderen in de auto geen last en met kinderen wel?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 17:41

bigone schreef:
Dus zonder kinderen in de auto geen last en met kinderen wel?

De laatste keer waren de kinderen er wel bij, daarvoor paar keer alleen. De allereerste keer reed ik over een hoog aquaduct in Frankrijk met vrienden en mijn exman, nu 10 jaar geleden.
Moeheid lijkt het wel erger te maken, maar ik heb er maar 1 a 2 hooguit per jaar.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:48

Jacquel schreef:
Ik kan ook behoorlijk in de stress schieten door een bumperklever. Onlangs las ik een truc om van zo iemand af te komen, en die bleek in 80% van de gevallen te werken. Dat is om je ruitensproeier aan te zetten, want dan komt dat water ook op de ruit van je achterligger terecht. De eerste keer dat ik die truc toepaste, zat ik echt te gieren van de lach toen de auto achter me ook de ruitenwissers moest aandoen. En vervolgens hield die afstand.

Jep, dit doe ik ook altijd! Even je rem aantikken is me te gevaarlijk en lokt vaak agressie uit. Dit is een ideale manier om even wat meer afstand te creëren dan 1,5 meter :+

Iets rustgevends zou ik niet zomaar doen. Je moet toch geconcentreerd een auto besturen. Ik vond het een goede tip om (afhankelijk vd leeftijd) het je kinderen wat uit te leggen zodat ze weten dat ze echt even stil moeten zijn en niet moeten klieren als jij dit aangeeft.

Verder zou ik zorgen dat je goed uitgerust aan je reis begint. Probeer inderdaad een vriend of vriendin te regelen die je kunt bellen, mocht je je paniekerig voelen en je even gekalmeerd wilt worden.
Muziek kan voor sommige mensen fijn werken.

Verder lekker je tijd nemen voor de reis. Lekker rechts blijven rijden, dan maar wat langzamer. Op tijd even stoppen voor pauze en zorg dat je dan even iets eet en drinkt.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:56

Hypnotherapie al eens geprobeerd? Dan ga je wel terug naar waar deze paniek ontstaan is, maar neutraliseert het gevoel, waardoor de paniekaanvallen wegblijven. Zijn vaak kortdurende trajecten, en niet heel veel praten erover ofzo...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 18:06

Goede tips Delphi, zo wilde ik het grotendeels ook aanpakken.

IHN, hoe kom ik bij zo iemand terecht?

Fitzroy
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:29

Ik heb zo’n hypnose gedaan voor mijn vliegangst maar kan niet zeggen dat het veel geholpen heeft.
Maar baat het niet, dan schaadt het niet.
⚠️ Fitzroy kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:54

Ik schrik er eigenlijk best wel van dat mensen met zulke problemen gewoon achter het stuur stappen. Misschien is het wel verstandig om keer bij een psycholoog langs te gaan om aan dit probleem te werken en pas daarna weer achter het stuur te stappen. Lijk mij ook verstandiger dan om nu met van alles te gaan experimenteren waarbij afwachten is wat dit met je rijvaardigheden doet.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:56

Iets rustgevend innemen is geen goed idee. Met angstremmers mag je niet rijden omdat dit bv een erg versuffend effect kan hebben.
Paniekaanvallen zijn prima te behandelen zonder te gaan graven.
Dat de angst voor de angst groter is dan de paniek zelf komt vaker voor. Paniekaanvallen kunnen heel overweldigend zijn en je wil ze idd liever niet hebben.
Neem tijd voor je reis, focus je op muziek die aanstaat, gesprek met je kinderen als je in een moeilijkere situatie komt. Als het lukt wanneer je een paniekaanval hebt: zet de auto aan de kant en laat de energie er even uit (bewegen, roepen,...)

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:08

Misschien zorgen dat je tijdens de spits in een leuk restaurant zit je met je kids? En dan in de rustige periode lekker op weg gaan? De reis duurt wel iets langer dan :P

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:25

Storm schreef:
Goede tips Delphi, zo wilde ik het grotendeels ook aanpakken.

IHN, hoe kom ik bij zo iemand terecht?

www.nbvh.nl

daar kan je eentje vinden die bij jou in de buurt zit.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:31

Hetgene dat ik adviseer is zeker geen 'kalmeringsmiddel' maar meer een kruid met een rustgevend effect. Ik kan me niet voorstellen dat dat ook maar enige invloed op het rijden zou hebben. Puur valeriaan en nog wat andere kruiden in lage dosis. Maar echte kalmeringsmiddelen lijken me niet praktisch in dit geval nee.

@TS: Zou het kunnen dat je er vaker last van hebt als er geen uitwijkmogelijkheid is, of juist als er iets ergs kan gebeuren? Je beschrijft nu een aquaduct en een kanaal; beiden heb je vaak weinig mogelijkheden om de auto stil te zetten én veel gevolgen als je verkeerd stuurt door paniek. Geen idee hoor, maar viel me op in beide situaties. Dat zou je ook het opgesloten gevoel verklaren en dan heb je iets gerichter iets om mee te werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:38

Blussem schreef:
Ik schrik er eigenlijk best wel van dat mensen met zulke problemen gewoon achter het stuur stappen. Misschien is het wel verstandig om keer bij een psycholoog langs te gaan om aan dit probleem te werken en pas daarna weer achter het stuur te stappen. Lijk mij ook verstandiger dan om nu met van alles te gaan experimenteren waarbij afwachten is wat dit met je rijvaardigheden doet.

Eens. Zou zeker langs de psycholoog of huisarts gaan, zodat je ook weet waar dit vandaan komt.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:45

Heb je wel eens aan Bach rescue druppels gedacht?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:46

Nuchtere ik heb ook een paar keer een paniekaanval gehad. Bleek door vitamine D te kort. Misschien heb jij dat ook en is het met een "pilletje" op te lossen?

Fitzroy
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:54

⚠️ Fitzroy kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:16

propranolol mag je wel slikken als je rijdt. Zorgt erooor dta je hartslag daalt maar je wel geconcentreerd blijft. Ik heb het tijdens mijn rij-examen gehad, en werkt als een tierelier.

Ik zou het zeker overwegen. Ik heb dat spul nu standaard in huis liggen en gebruikt het hoogstens 2x per jaar. Maar het feit dat ik het heb scheelt al enorm. Je kunt het via de huisarts krijgen .

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:30

Menino schreef:
propranolol mag je wel slikken als je rijdt. Zorgt erooor dta je hartslag daalt maar je wel geconcentreerd blijft. Ik heb het tijdens mijn rij-examen gehad, en werkt als een tierelier.

Ik zou het zeker overwegen. Ik heb dat spul nu standaard in huis liggen en gebruikt het hoogstens 2x per jaar. Maar het feit dat ik het heb scheelt al enorm. Je kunt het via de huisarts krijgen .

Ik heb dit ook geslikt tijdens mijn rijexamen omdat ik tijdens mijn oefen examen helemaal in de stress schoot.

Ik heb het examen zonder ook maar enige vorm van stress kunnen rijden. Ik was super kalm en geconcentreerd :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:33

Blue_Monday schreef:
Misschien zorgen dat je tijdens de spits in een leuk restaurant zit je met je kids? En dan in de rustige periode lekker op weg gaan? De reis duurt wel iets langer dan :P

Ik zou het niet ontwijken want het kan ook buiten de spits plotseling druk worden bv als er een ongeluk is gebeurd.

Tips als een therapeut lijken mij de beste alvorens je naar pillen gaat grijpen. Al denk ik dat een valeriaan pilletje niet veel kwaad kan.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:43

LWDaisy schreef:
Ik heb nu ruim 10 jaar mijn rijbewijs, maar rij liever een uur om dan een snelweg te nemen. I feel you. Ik krijg ook paniekaanvallen. Als het echt moet, een snelweg, doe ik het wel hoor, en ik zit vooral te grienen en kan gewoon blijven verder rijden, maar ik wordt zooooo nerveus van dat andere verkeer. En ook inderdaad meer op onbekende wegen. Heel vervelend vooral als je een afrit moet hebben maar niet van rijstrook durft veranderen :+

Het gekke is - ik kan rijden. Ik heb autostrade gereden, zelfs nog met de rijschool. Ik kan rijden.
Maar ik wordt nerveus van mensen die hun pinker niet gebruiken, die afkappen, die plots remmen zonder reden, ... Ik vertrouw mezelf wel, maar hén niet.

Ik rij gewoon lekker rechts. Na een minuut of 10 ontspan ik, en ben ik helemaal mee met het verkeer en durf ik ook van rijstrook veranderen als degene voor mij trager rijdt om in te halen. In het begin van de autostrade gaat de radio bij mij volledig uit - ik wil stilte zodat ik me kan focussen. Maar eens ik ontspan, gaat die weer aan en zing ik lekker mee.

Ofwel wil ik een lege baan, ofwel wil ik file haha. En vooral géén regen!
Ooit eens door de sneeuw verrast geweest - heb er 3 uur over gedaan om thuis te geraken, zo traag reed ik. Mijn vriend lachte zich een ongeluk. De dagen erna ben ik met de bus gaan werken, tot de sneeuw weer weg was :+

Voor mijn vorige job moest is af en toe op opleiding, heel het land door. Ach, die spanning. Maar daardoor heb ik dus wel echt meer zelfvertrouwen gekregen.

Wij rijden (als het dan al mag hopelijk) in de herfst weer naar Spanje. Vorig jaar heeft mijn vriend die rit gereden met mij naast hem, dit jaar is het de bedoeling dat ik hem aflos. We hebben nu al afgesproken dat ik enkel overdag zal rijden, en niet in de bergen.

Ik heb ooit een ongeluk meegemaakt als passagier-zijnde. Klapband. Auto is aan mijn kant tegen de vangrail geklapt, we reden 90 km/u. Ik en de chauffeur waren prima in orde. Maar ik vond dat dus wel heel eng. Ik denk dat het bij mij daar aan ligt.

Ik heb geleerd mezelf een schop onder de kont te geven en te zeggen "je kan het - doe het dan ook".
Ik ben geen held op de baan, maar ik weet dat ik het wel kan. Als het moet. En vaak moet het niet, en kan ik het vermijden :+ Ofwel rijdt er iemand anders, of ik rij om ofzo.

Probeer je vertrek goed te plannen.
Toen wij terug naar huis reden van Spanje hadden we dat niet zo snugger aangepakt --> 's nachts vertrokken, we zaten zo'n uur van de Pyreneeën. Die hebben we dus in de pikkedonker moeten doorkruisen, in de mist. Echt heel eng, dat vond zelfs mijn vriend, en die houdt enorm veel van autorijden. Zelfs hij was niet op zijn gemak toen.
Naar Spanje zijn we ook 's nachts vertrokken, maar dat was geen probleem, de Belgische wegen (hoe triest ze ook zijn) en de Franse autostrades zijn goed genoeg onderhouden om die probleemloos te nemen.
Probeer dus vooral overdag over die onbekende wegen te rijden ;)

Wauw, dit klinkt gewoon gevaarlijk. Heb jij wel eens iets van therapie overwogen? Zeker als je denkt dat de angst vanuit je ongeluk komt (wat heel begrijpelijk is :) )

@TS: Het is vaak inderdaad al een geruststellend gevoel om iets bij je te hebben qua pilletjes, zodat je het kan pakken als het nodig is.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 19:53

Lestrange01 schreef:
Menino schreef:

Ik heb dit ook geslikt tijdens mijn rijexamen omdat ik tijdens mijn oefen examen helemaal in de stress schoot.

Ik heb het examen zonder ook maar enige vorm van stress kunnen rijden. Ik was super kalm en geconcentreerd :D

Dat lijkt mij ook wel iets!
Ik ga dat ook eens navragen.

Ik heb ook bijna nooit zo'n paniekaanval, misschien is inderdaad het besef dat ik iets bij me heb, al genoeg om de paniek te voorkomen.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:02

Ik heb ook toen die pilletjes gekregen voor mijn rijexamen en gelukkig de dag ervoor er eentje geprobeerd en ik was helemaal van de wereld daardoor. Hebben toen ook mijn les voor het examen eerder afgebroken, was echt niet verantwoord. Dag van het examen een halve genomen en dat ging goed. Pas dus op met die pilletjes! Niet iedereen reageert er het zelfde op en eerlijk gezegd vind ik het onverstandig vooral voor zo lange reis.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:19

Ik denk niet dat je hiervoor moet gaan graven in je verleden. Zelfs als je zou weten waarom dit ooit begonnen is is het daarmee niet opgelost. Dus ik zou een oplossingsgerichte psycholoog of therapeut bezoeken. Die zal je angst eens goed onder de loep nemen, en zal je kalmerende technieken aanleren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:30

Storm schreef:
Dus wat zal ik doen? Een rustgevend pilletje halen bij de dokter voor onderweg naar Polen? Of therapie? Welke? Ik heb echt geen idee waar dit namelijk vandaan komt, graven in mijn verleden om de paniekaanvallen te onderzoeken? Heb ik eigenlijk niet zoveel zin in om eerlijk te zijn, maar ik wil er wel van af...

Een verstandige arts zal GEEN rustgevend pilletje geven: daar komen hele grote ongelukken van.

Qua therapie is emdr een aanrader, op Wikipedia staat er wel een goed artikel over.
Trauma is beslist niet verplicht.
Je hoeft niet te graven in het verleden, de vuistregel is: de eerste keer dat je deze angst ervoer, de meest recente keer en de ergste keer. Doorgaans is de angst daarna gewoon weg.
Zou er ergens in het proces van 'emdr doen op de angstaanvallen' een heftige ervaring opduiken, dan wordt dat tijdelijk het hoofdonderwerp van de sessie (maar dat is niet graven en speculeren 'zou dit er mee te maken kunnen hebben? Of dat...? Of toch zus of misschien zo?')

Kleine disclaimer: emdr werkt goed tegen 'te heftige angst' - NIET tegen terechte angst.
Zo zou ik vrolijk de trein nemen over dat soort afstanden - dan blijft het balanceren tussen alert zijn maar jezelf niet overvragen makkelijk. Het is tenslotte vakantie.
Jezelf overvragen mbt op moeten blijven letten geeft uitputting en uitputting geeft vroeger of later angst.
" Zou het kunnen dat je er vaker last van hebt als er geen uitwijkmogelijkheid is, of juist als er iets ergs kan gebeuren? Je beschrijft nu een aquaduct en een kanaal; beiden heb je vaak weinig mogelijkheden om de auto stil te zetten én veel gevolgen als je verkeerd stuurt door paniek. Geen idee hoor, maar viel me op in beide situaties. Dat zou je ook het opgesloten gevoel verklaren en dan heb je iets gerichter iets om mee te werken?"
...deze angst is, het spijt mij, gewoon terecht.
Uiteraard kun je emdr doen op 'ik rijd nu in een gevaarlijke situatie en ik kan dit handelen', dus dat je van pure ellende onverstandig gaat doen is te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:42

JorisDy schreef:
Ik heb ook toen die pilletjes gekregen voor mijn rijexamen en gelukkig de dag ervoor er eentje geprobeerd en ik was helemaal van de wereld daardoor. Hebben toen ook mijn les voor het examen eerder afgebroken, was echt niet verantwoord. Dag van het examen een halve genomen en dat ging goed. Pas dus op met die pilletjes! Niet iedereen reageert er het zelfde op en eerlijk gezegd vind ik het onverstandig vooral voor zo lange reis.

Dit is wel waar. Iedereen reageert er anders op. Maar een goede HA zal ook adviseren het eerst een keertje te proberen. Kan een oplossing zijn die bij je past. Kan ook helemaal niet zo zijn, dat zal voor iedereen verschillen. De meeste mensen die ik ken die het geprobeerd hebben hadden er baat bij, maar als jij die ene bent die er niet tegen kan is dat wel handig om van te voren te weten :D .

Ik denk inderdaad niet dat je diepgravende therapie hiervoor nodig hebt om te graven in je verleden. Fobietherapieeen zijn meestal veel praktischer van aard. Zoals (gedoseerde en gecontroleerde) exposure therapie, of idd EMDR, of cognitieve gedragstherapie mocht het iets te maken hebben met bepaalde storende gedachtes.
Dit soort angsten behoren vaak wel tot de wat makkelijker op te lossen problemen (tenzij er inderdaad een complex trauma achter blijkt te zitten) voor een psycholoog omdat het vaak best duidelijk afgekaderd is en er veel bekend is over het oplossen van dergelijke fobieën.