Online loterijen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Online loterijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:06

Ik kwam er vandaag een tegen met een gratis verloting, dus als deelnemer hoefde je geen lootje te kopen. Is het dan ook illegaal?
(ik heb geen interesse om mee te doen, maar ben wel nieuwsgierig)

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 20:13

Hilary schreef:
Ik kwam er vandaag een tegen met een gratis verloting, dus als deelnemer hoefde je geen lootje te kopen. Is het dan ook illegaal?

Voor zo ver ik begrepen heb, ligt dat heel anders. Zoiets is vaak promotioneel. Dat zie je ook vaak in winkels, dat je je kassabon in kunt leveren om iets te winnen oid, ik geloof dat dat gewoon mag omdat je niks inlegt.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:20

Ik heb in 1 groep gezeten maar daar werd wel 10x per dag een loting gedaan. Als je dan 10x 30 loten verkoopt..... dan is dat serieuze omzet voor zo'n bedrijf.

En het viel mij op dat het in die groep hele sets van equatoriale Stockholm, ps of sweden etc.
Daar zijn niet veel bedrijven van in Nederland die daar dealers van zijn volgens mij, dus ik vraag mij dan meteen af waarom ze zulk risico zouden nemen.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 20:25

ivy_power89 schreef:
Ik heb in 1 groep gezeten maar daar werd wel 10x per dag een loting gedaan. Als je dan 10x 30 loten verkoopt..... dan is dat serieuze omzet voor zo'n bedrijf.

En het viel mij op dat het in die groep hele sets van equatoriale Stockholm, ps of sweden etc.
Daar zijn niet veel bedrijven van in Nederland die daar dealers van zijn volgens mij, dus ik vraag mij dan meteen af waarom ze zulk risico zouden nemen.

Maar het zijn meestal particulieren die dit doen en geen bedrijven toch? Ik denk dat ze de dekjes gewoon bestellen en naar de winnaar laten sturen, maar dat is hoe ver ik het begrepen heb

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:33

Ik zie ook bedrijven loterijen organiseren. Er heeft toen iets over op de opgelicht in de paardenwereld Facebook groep gestaan.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:33

LukieBradley schreef:
Dit, ik mag van de belasting ook niet zwart bij werken en verdienen als ik zou willen.
En ik vind dat dit wel in dat rijtje past eigenlijk.
Plus dat wat ze doen verboden is

Jawel hoor, tot een bepaald bedrag mag dat.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 20:37

Ladygiroc schreef:
LukieBradley schreef:
Dit, ik mag van de belasting ook niet zwart bij werken en verdienen als ik zou willen.

Niet helemaal, zwart bijverdienen mag niet. Je mag wel ‘zwart’ verdienen tot een X bedrag omdat je onder dat bedrag geen belasting betaalt. Dan hoef je het niet op te geven, maar valt het alsnog niet onder zwartwerken.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:41

Volgens mij gaat het ook meer om kansspelbelasting en benodigde vergunningen ed, dan om zwart werk.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:41

Daarnaast zijn online loterijen vergunningsplichtig, ook wanneer de winst aan een goed doel zou worden gedoneerd. Ik durf te beweren dat het grootste deel geen vergunning heeft, want aan online kansspelen zitten ook risico’s.

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:51

Even een snelle reactie tussendoor:
Ik kan jullie met klem verzekeren dat die bepaalde D. van R. niks te maken heeft met die bingo's.
Ik ken de beheerders namelijk persoonlijk :) D. heeft wel een heleboel mensen uitgenodigd om lid te worden (want daarmee kon je een gratis lootje krijgen) en ik denk dat veel mensen daarom denken dat ze er wat mee te maken heeft. Maar dit is dus absoluut niet het geval :) (ze is daarna ook uit de groep gegooid)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:52

xmichxrocky schreef:
Ik kan jullie met klem verzekeren dat die bepaalde D. van R. niks te maken heeft met die bingo's.
Ik ken de beheerders namelijk persoonlijk :) D. heeft wel een heleboel mensen uitgenodigd om lid te worden (want daarmee kon je een gratis lootje krijgen) en ik denk dat veel mensen daarom denken dat ze er wat mee te maken heeft. Maar dit is dus absoluut niet het geval :) (ze is daarna ook uit de groep gegooid)

D van R heeft wel degelijk mensen opgelicht, onder andere ook met bingo’s. Misschien niet die jij hebt gezien.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:58

Hilary schreef:

Dit mag wel.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:00

Ladygiroc schreef:
LukieBradley schreef:

Nee, dat mag niet, je moet het opgegeven bij de belastingdienst alleen tot een bepaald bedrag hoef je er geen belasting over te betalen, maar je moet het wel degelijk opgeven.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:05

Silly1972 schreef:
Hilary schreef:

Dit mag wel.

Ik heb ‘m even teruggezocht. Het is geen loterij ter promotie, er worden steeds verschillende merken via bingo verloot.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:22

Ja maar zolang er geen geld voor gevraagd wordt en/of aan verdient wordt mag het.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:24

Silly1972 schreef:
Nee, dat mag niet, je moet het opgegeven bij de belastingdienst alleen tot een bepaald bedrag hoef je er geen belasting over te betalen, maar je moet het wel degelijk opgeven.

..Afhankelijk van je inkomen idd.

D.v.R. heeft wel degelijk bingo's georganiseerd :j
Laatst bijgewerkt door Ladygiroc op 23-05-20 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:24

Ze doen tussendoor zo nu en dan een gratis loting bij zoveel leden bv.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:05

minouesmee schreef:
Ik zie er net ook weer een voorbij komen op instagram bij een frontriem bedrijfje... Snap niet dat mensen niet door hebben dat dit illegaal is.

Eigenaar van het bedrijf wist niet dat het niet legaal was een lotterij dus als het goed is gaat ze het offline halen.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:04

Nessie schreef:
Daarnaast zijn online loterijen vergunningsplichtig, ook wanneer de winst aan een goed doel zou worden gedoneerd. Ik durf te beweren dat het grootste deel geen vergunning heeft, want aan online kansspelen zitten ook risico’s.

100% zeker dat die mensen geen vergunning hebben. Durf ik mijn hand voor in het vuur te steken want een vergunning hiervoor krijgen is echt niet makkelijk ;)

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:44

Kleine loterijen mogen enkel onder vrienden tot een bepaald bedrag (vandaar de vele vriendschapsverzoeken), ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand met de naam Su Per Lootjes (een leeg/anoniem account) ruim 4000 vrienden heeft.... :+
Buiten dat weten ze precies dat het fout is wat ze doen, aangezien ze het vaak niet met hun privé account doen en verschillende accounts aanmaken.
Ik dacht eerst: 'oh, leuk', maar het is gewoon niet legaal. Ook deelnemers zijn strafbaar!
Een loterij (tot een bedrag van €4500,- of ergens in die buurt?) kan met vergunning zonder winst bij de organisator, de eventuele winst zou naar een goed doel moeten gaan.
Sommige accounts vind ik echt te ver gaan qua geld wat ze uit 1 loting halen :x

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:52

Waar ik mee heb gedaan is echt particulieren die 1 item verkopen wat ze anders op MP zouden zetten. De prijs ligt nagenoeg niet boven wat ze er dan voor zouden krijgen dus daar zit ook nog wel verschil in.

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:34

Niobe schreef:
xmichxrocky schreef:

D van R heeft wel degelijk mensen opgelicht, onder andere ook met bingo’s. Misschien niet die jij hebt gezien.

Ik weet wat ze allemaal gedaan heeft etc. maar ze heeft niks te maken met de online bingo's die er nu zijn.
Ook haar offline bingo's ken ik en weet wat daar is voorgevallen, maar daar ging het niet over in dit topic! :)