Woon-werkverkeer auto, elektrische fiets of ov?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:14

Marie_Anne schreef:
mar_fay schreef:
Zelf gebruik ik overigens een ligfiets, daarmee kun je hoge snelheden halen omdat je aerodynamischer bent dan met een gewone fiets. Voor mij resulteert dat in 15km in 30 minuten (met Nijmeegse berg/flinke heuvel ertussen) en dan doe ik vrij rustig aan. Mocht dat je wat lijken dan kun je altijd eens naar een ligfietswinkel (bijvoorbeeld Elan in Nijmegen) gaan om er een paar uit te proberen. Als je daar interesse in zou hebben dan mag je me ook pb'en :)

Ik vind ligfietsen zo laag en zou bang zijn dat ik niet gezien zou worden, terwijl je ook nog een stuk harder gaat dan andere fietsen. Heb je daar geen last van?

Nee, absoluut niet. Ik heb een ligfiets met twee 24 inch wielen, dus ik lig hoog. Eerder had ik twee kleine wielen, maar ik had een knaloranje, fluorescerende vlag op 1.70m, dus dat was ook goed zichtbaar, ook boven de meeste heggen uit. Je moet weliswaar goed opletten, maar dat heb je ook op een elektrische fiets. Mensen schatten namelijk je snelheid vaak niet zo goed in. Er zijn genoeg ligfietsen tweedehands beschikbaar (en dat zou ik je in eerste instantie ook aanraden, want het is wel even wennen en het is qua prijs ook beter te doen), maar een nieuwe ligfiets kun je praktisch bijna zelf samenstellen. Grote wielen/kleine wielen/een groot wiel achter en een klein wiel voor, alles kan. Je bent nog bovendien steeds hoger dan het gemiddelde kind (van ca. 8 jaar) op een fiets en daar moet een bestuurder ook op letten.
En tot slot: alles went. Ik zou het je wel vooral aanraden als je lange stukken moet fietsen, dus juist lange fietspaden. Als je om de haverklap stoplichten hebt, dan is het waarschijnlijk geen succes, want snelheid maken kost iets langer dan met een stadsfiets.

daffieduck83

Re: Woon-werkverkeer auto, elektrische fiets of ov?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 17:42

Dank jullie wel voor de antwoorden. Op dit moment neig ik inderdaad naar de combi van fiets en trein. Ik heb al NS Flex en fiets nu ook naar mijn huidige werk (8 km). Een ligfiets en speedpedelec wil ik wel eens proberen, dus dat wordt in de opties meegenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:51

daffieduck83 schreef:
Dank jullie wel voor de antwoorden. Op dit moment neig ik inderdaad naar de combi van fiets en trein. Ik heb al NS Flex en fiets nu ook naar mijn huidige werk (8 km). Een ligfiets en speedpedelec wil ik wel eens proberen, dus dat wordt in de opties meegenomen.

Bedenk wel dat een speed pedelec tegenwoordig als bromfiets gezien wordt ivm de snelheid en dat je binnen de bebouwde kom op de weg moet ipv op het fietspad, wat soms heel gevaarlijke situaties geeft.

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:40

Marie_Anne schreef:
Maar als het aan mij zou liggen zou iedereen eens wat meer de fiets moeten pakken, zowel scooterrijders als automobilisten. Beter voor ieders gezondheid én voor het milieu.

Dat is leuk als je overal dichtbij woont en dat is voor ons hier niet het geval.
De buurtbus rijdt ook niet meer sinds de corona, dus openbaar vervoer is ook niet te doen.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:59

Al aan een electrische scooter gedacht?
Ik ben sinds 2 maanden in het bezit van een electrische NIU scooter ( met cruisecontrol :P ) mijn beste aankoop sinds tijden. Er zijn al NIU rijders die inmiddels 22000 km op de teller hebben staan.

Mijn scooter heeft een actieradius van 68 km (NIU N1s) stalgenootje heeft de m+sport en rijd er bijna 100 km mee. Beide met helm. Zonder helm is je actieradius nog groter.

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:01

Kimbers schreef:
Auto. Je zit altijd warm en droog, hoeft je niet te haasten voor het ov.

Vind ik ook. Er gaat niets boven een auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:34

Brainless schreef:
Marie_Anne schreef:
Maar als het aan mij zou liggen zou iedereen eens wat meer de fiets moeten pakken, zowel scooterrijders als automobilisten. Beter voor ieders gezondheid én voor het milieu.

Dat is leuk als je overal dichtbij woont en dat is voor ons hier niet het geval.
De buurtbus rijdt ook niet meer sinds de corona, dus openbaar vervoer is ook niet te doen.

Dat snap ik hoor! Het kan lang niet altijd en overal natuurlijk. Daarom zeg ik ook "wat meer". Veel mensen pakken voor kortere stukken ook nog steeds de auto of scooter. Dat vind ik jammer.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 23:26

Citaat:
Bedenk wel dat een speed pedelec tegenwoordig als bromfiets gezien wordt ivm de snelheid en dat je binnen de bebouwde kom op de weg moet ipv op het fietspad, wat soms heel gevaarlijke situaties geeft

Een enorme fout van de wetgever, die hopelijk snel gerepareerd gaat worden.

Vergelijk: een auto kan 130, maar mag op een woonerf - uiteraard op de dure voorwaarde dat het koekblik 20 ofzo rijdt.

Dat een speedpedelic om het enkele feit dat het een speedpedelic is "dus" op de rijbaan moet: te zot voor woorden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 07:37

Zo'n ding rijdt minstens zo hard als een opgevoerde brommer. Dat hoort niet langs fietsers te razen. Eigenlijk zijn die dingen sowieso een gevaar op de weg, waar ze ook rijden. Gelukkig hebben die in elkg geval wel 'n helmplicht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:17

elnienjo schreef:
Zo'n ding rijdt minstens zo hard als een opgevoerde brommer. Dat hoort niet langs fietsers te razen. Eigenlijk zijn die dingen sowieso een gevaar op de weg, waar ze ook rijden. Gelukkig hebben die in elkg geval wel 'n helmplicht.

:')
Alles staat of valt met gedrag.
Voordelen tov de opgevoerde brommer zijn dat het ding geen herrie maakt en niet stinkt.

(Van de wielrenners en koekblikken die vlak langs mij razen word ik ook niet blij.)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 23:01

Ik vind al die elektrische apparaten juist gevaarlijk omdat ik ze niet hoor.