Welke auto hebben jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Re: Welke auto hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:00

Ik heb een Audi A1. Lekkere compacte auto, mooi geluid, zuinig en niet duur in de wegenbelasting en verzekering.

Fortitude

Een Alfa rode Alfa Romeo Giulietta <3
Nu inmiddels alweer iets meer dan 2 jaar, nooit problemen mee, het is echt een heerlijk ding (en snel :Y)). Ik weet dat Alfa een slechte naam heeft gekregen door voorgaande modellen, maar deze is echt fantastisch :D

Hiervoor een Citroen C1 gehad, in die prijscategorie echt fantastisch en super zuinig/goedkoop in onderhoud. Daarvoor nog weer een MG en een Rover.

Mijn vriend heeft nu een Tiguan. Dat is van voor naar achter één en al drama, alleen maar ellende met dat ding. Gelukkig is het geen privé eigendom, die bak was anders allang weg geweest.

Goof

Wat wij hebbeb is helemaal niet relevant. Je moet vooral kijken naar je eigen wensen en budget. Ga verschillende auto's proefrijden en je voelt vanzelf wat je fijn vindt en wat niet.

Om nog enigszins inhoudelijk te antwoorden; ik ben erg blij met airco en cruise control.

Keet

Mijn eerste auto was een Toyota Starlet :) Zo'n spijt van gehad dat ik die heb verkocht!
Daarna een Toyota Corolla station ivm de paarden en later de kindjes.
Nu een Toyota Verso omdat daar de stoeltjes van de kindjes inpassen en ik niet met mijn knieen tegen het dashboard klem zit

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:03

BMW 1 serie uit 2005.
Leuk autootje! Maar bekend met olie lekkage, helaas.
Rijdt wel super fijn!

Ohja, hij heet Brum!

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:04

Ik ben begonnen in een Ford Ka in 2010 en in 2019 een Nissan Micra gekocht:

Afbeelding
<3

DorienA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:05

Ik heb een Opel Corsa uit 2000. Hij is oud maar doet het nog prima en brengt me overal naartoe. Ik wilde een kleine, zuinige auto waar ik niet super voorzichtig mee hoef te doen. Ik heb hem nu 2,5 jaar en het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat ik geen airco heb en dat is in de zomer soms een beetje balen. Maar ach, raampjes doen het prima.

Ohja en hij heet Pino :') -> Zie hier

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:06

enny schreef:
NatasjavE schreef:
Mijn eerste auto was een Toyota starlet van toen 14 jaar oud. <3 daar was ik echt super wijs mee.

Nu een leasebak. BMW 3 serie Touring M sport automaat.(bj 2019)

Ik heb een starlet die nu 23 jaar oud is en ik ben er zó blij mee! Het is niet echt een knapperd, maar het voordeel is wel dat ik er niet heel zuinig meer mee hoef te doen :D En er kunnen best veel spullen in, heel handig wanneer je naar de stort of het tuincentrum gaat.
Mijn eerste auto was een Seat marbella, ook al zo’n koektrommel :')

Ik vond het een ideale eerste auto. En hij deed het gewoon altijd.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:19

NatasjavE schreef:
enny schreef:
Mijn eerste auto was een Toyota starlet van toen 14 jaar oud. <3 daar was ik echt super wijs mee.

Nu een leasebak. BMW 3 serie Touring M sport automaat.(bj 2019)

Ik heb een starlet die nu 23 jaar oud is en ik ben er zó blij mee! Het is niet echt een knapperd, maar het voordeel is wel dat ik er niet heel zuinig meer mee hoef te doen :D En er kunnen best veel spullen in, heel handig wanneer je naar de stort of het tuincentrum gaat.
Mijn eerste auto was een Seat marbella, ook al zo’n koektrommel :')

Mijn eerste auto was ook een starlet. Was dik 20 jaar oud, heerlijk autootje :D
Nu heb ik een Toyota RAV4 van 2003 (fijn om de trailer te trekken) en een Volkswagen Polo van 2020. De polo is een leaseauto, waar ik dankzij corona tot nu toe nog nauwelijks in heb gereden. Aangezien ik in juli aan m'n nieuwe baan begin, lever ik deze ook weer in. Ik ga mijn woon-werk verkeer dan weet met mijn rav'je doen. :)

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:20

Toyota Aygo :)

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:24

Ik heb inmiddels in de tijd dat ik mijn rijbewijs heb 3 verschillende auto's gehad:
- Suzuki Alto (2002); voordelen: licht klein autootje, wendbaar ideaal met parkeren en in de stad. Heb hier lekker in kunnen leren rijden na het behalen van mijn rijbewijs. Nadelen: Het is een kleine lichte auto, mensen denken je eerder aan de kant te drukken (maar hier leer je goed op te anticiperen) en je hebt meer last van zijwind op bijvoorbeeld de snelweg. Niet een hele veilige auto, jij bent de kreukelzone...

- Ford Fiësta (2009): Stuk meer auto dan de Alto. Ik had de 1.2 versie. Prima voor in de stad qua vermogen, maar op de snelweg weg even inhalen er niet echt meer bij. Dat ging met de Alto iets vlotter. Deze heb ik vooral gekocht omdat ik veel meer kilometers ging rijden op 80 en 100 wegen, deze auto was een heel stuk veiliger (5 sterren op de NCAP test).
Voordeel: veiliger, meer auto (serieuzer genomen in het verkeer), rijdt prettig over langere afstanden
Nadeel: De versie die ik had was niet heel vlot (maar deze versie kun je chiptunen waardoor je ipv 60 wel 90 pk hebt). Iets minder overzicht dan in de Alto, maar dat went.

-Ford focus 2015 (125pk ecoboost): Met gezinsuitbreiding op komst gekozen voor een grotere auto. Isofix autostoeltje paste niet in de fiësta als er nog iemand op de bijrijdersstoel wilde zitten :+ We zijn gelijk voor een hele luxe versie gegaan met stoel en stuurverwarming, dode hoek signalering in de spiegels en parkeersensoren rondom.
Voordeel: zuinig!!! (ik rijd er in de praktijk makkelijk 1/18 mee). Veel ruimte (want station). Draait weinig toeren op de snelweg en daardoor lekker stil. Meer dan genoeg power! Dankzij te turbo kan ik met gemak snel invoegen en vlot vrachtwagens en andere auto's inhalen.
Nadeel: In het begin wel even wennen omdat hij een stuk langer is. Hij heeft een flinke dode hoek, ben erg blij met de signaleringslampjes in de spiegels (auto's kleiner dan een ford fiësta verdwijnen er compleet in). Iets lastiger met parkeren in de stad want hij is vrij lang.

Voor je eerste auto. Bedenk wat voor ritjes je wilt gaan maken, wat je budget is en kijken wat er bij je past. Uit ervaring weet ik dat je slecht kunt voorspellen hoe lang je de auto gebruikt voor dat doel :') Ik heb bovenstaande auto's binnen 3.5 jaar gehad (de focus hebben we nog steeds). Tot nu toe heb ik de Alto nog het langst gehad.
Ga lekker proefrijden en koop waar jij je het lekkerst in voelt.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:31

Ik heb een Toyota Aygo uit 2006. Super grappig autootje, het is net een kart. De wegligging is verbazingwekkend goed voor zo'n klein ding en hij loopt op niks :D Ik heb de 'sport' variant, dus met spoiler en sportuitlaat _O- helaas heeft ie er niet neer kracht door. Verder is het de meest kale variant, dus hij was erg goedkoop in aanschaf (nog geen 2500). Geen airco is een beetje jammer, zeker omdat ie zwart is. Maar dat wist ik en overleef ik wel.

Ik vind alleen wel dat hij toch echt vermogen mist, hiervoor auto's gereden met minstens 100pk en deze heeft er maar 68. Bergopwaarts versnellen heeft ie best veel moeite mee. Voor mij is hij nu nog prima, maar mocht ik een betere baan vinden is er een kans dat ie toch plaats moet maken voor iets met meer vermogen.

Moet daar wel bij vermelden dat ik een best pittige rijstijl heb, met lekker rustig aan karren met je het gebrek aan vermogen wat minder.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:37

Ik heb een Kia Picanto X-line van 2018. Lekker compact maar heerlijk snel met 100pk.
Als ik een nadeel is het de kleine kofferbak maar er zit een dubbele bodem in en je kan met de kofferbakplank en de achterbank plat een gelijkvloerse laadruimte maken.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:39

Suzuki Alto 2010. Klein maar fijn. En goedkoop haha. Ik heb een tweede handse, nu net een jaar. Eerste autootje. Kan er gemakkelijk veel km’ers mee maken. Zit wel oke. Ben er mee naar Spanje gereden dat was iets minder comfortabel. Wat moeite met de bergen in Spanje en Duitsland. Trekt het wel, maar het is een echte stads auto.
Je kunt vlot wegrijden, maar bent niet de snelste van de weg. Soms ben ik wel eens bang dat ik compleet plat ben als ik een ongeluk krijg. Maar goed, daar denken we maar niet over na.
Met de vorige storm met rukwinden heb ik met 60kilo kattengrit gereden want toen lag ie stabieler op de weg. Alto is dan ook mega licht in gewicht (930kg).
Rijd wel zuinig vind ik.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:49

Ik heb een Alfa Romeo Mito, fijne auto maar je moet hem niet kopen als je snel op wilt trekken want hij is niet zo super snel. :Y) Ik heb hem voornamelijk gekocht om zijn uiterlijk. :+ Uit 2015 overigens.
Afbeelding

Wil ik crossen dan doe ik dat met de Mercedes A180 (2019)van m'n vriend, echt een hele fijne wagen. <3

Ik ben overigens ooit begonnen met een Ford Ka (Audi Ka eigenlijk, ik had er een Audi logo op gemaakt. :')) en daarna heb ik een Mini gehad. Maar nu heb ik dan eindelijk het idee dat ik in een echte AUTO rijd. :):)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:52

Fortitude schreef:
Een Alfa rode Alfa Romeo Giulietta <3
Nu inmiddels alweer iets meer dan 2 jaar, nooit problemen mee, het is echt een heerlijk ding (en snel :Y)). Ik weet dat Alfa een slechte naam heeft gekregen door voorgaande modellen, maar deze is echt fantastisch :D

Ohhh ik vind die Giulietta's zo mooi! <3

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:55

Ik ben begonnen met een Seat Arosa. Die was van mijn opa geweest.

Nu heb ik een paar maand geleden een renault Twingo gekocht. Heerlijk zuinig. Goedkoper ook in de wegenbelasting dan mijn vorige auto (ford mondeo zetec) en verzekering ook vrij goedkoop. En ze is roze
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:55

Ik heb een Seat Ibiza. Kan voor mij eigenlijk niet meer uit, want is een diesel, maar inruil krijg ik er echt amper iets voor weer dus ik rijd hem af. Vind hem superfijn, airco, centrale vergrendeling met afstandsbediening en kan mensen meenemen als het moet (alhoewel er achter mij weinig ruimte is :') )
Had laatst van de garage een leenauto mee, Hyundai of iets in die strekking en dan merk je toch wel het verschil in kwaliteit. Bij mijn Seat voelt het gewoon allemaal ff iets degelijker :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:58

Een kia rio uit 2017 en Nissan Xtrail uit 2018.
Ik vind mijn kia niet zo fijn eigenlijk, had hiervoor een picanto, fiesta en Ibiza en hoewel de fiesta qua binnenkant vrij standaard was, vond ik het wel de fijnste auto om te rijden.
Onze vorige ford reed ook zo fijn.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:59

Wij hebben een Mercedes Benz AMG en een Polo. De Benz rijdt een stuk lekkerder maar die is vooral voor de lange afstanden want hij is totaal niet zuinig en de Polo gebruiken we als stal en boodschappen auto. Daar doe ik nu al een maand mee sinds de laatste keer tanken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:03

Ik zocht : grote achterklep (aygo van mijn ouders is ellende om dingen in te krijgen), zuinig (kwam van brommobiel en dus 1 op 30 diesel af), lage wegenbelasting. Rij nu alto uit 2010, 5 deurs en achterbank permanent plat geeft zat ruimte (2 baaltjes hooi/stro kan makkelijk). Let daar trouwens op, want achterbank plat schijnt niet altijd meer mogelijk te zijn. Die 5 deurs was toeval, maar blijkt heel fijn als je dingen wil vervoeren (kan overal makkelijker bij).
Begin dus met een lijstje met eisen (incl. budget) en kijk wat bv mp aanbiedt.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:09

Ik heb een peugeot 208 uit 2016.
Heerlijke auto, ik ben er erg blij mee.

Niet superklein, maar ook niet groot.
En dus niet heel duur in de wegenbelasting.
Wel iets minder zuinig dan ik had verwacht, gemiddeld rijd hij 1:15/16.
En ik vind het ook gewoon mooie auto's.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:37

Ik heb een opel corsa uit 2000, is mijn eerste auto en echt een super fijn ding. Voor je 1e auto zou ik kijken naar een wat oudere auto, bij mij was het onder het mom dat een deukje meer dan niet zo opvalt. Ik had een erg laag budget(1000) en was voor minder klaar. Wel heb ik zoiets van als ik er een jaar in rij is het leuk, mocht er wat mee zijn kijk ik daarna wel verder.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:39

Ik heb alleen maar diesels gereden. Dieselmotoren rijden echt beter dan benzine als je veel kilometers maakt. Ze zijn ook qua koppel fijner.
Ik heb altijd Volkswagens gehad, maar nu dus een Skoda Octavia.

Wel vind ik een kleinere motor toch minder fijn optrekken. Ik heb nu een 1.6 en had altijd 1.9 of 2.0. En dat verschil merk je echt.

Verder is het budget natuurlijk van belang. En wat je er mee wilt doen. Een trailer trekken? Of alleen voor boodschappen? Vakanties?

Franse auto's hoor je toch vaker van problemen. Maar ja, ook daar moet je weer geluk mee hebben.

Een nadeel van de octavia is de kleinere tank. Ik heb nu geen 60 liter tank meer en haat tanken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:45

Volvo 440 uit 1995 (benzine) , 107 euro wegenbelasting (p.k) , 23 euro verzekering

Volvo 144 uit 1971 (volledig lpg), wegenbelasting vrij , staat nog niet in de verzekering , dus geen idee