Hoe lang doe jij met je kleding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DeEenhoorn
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:33

Alles in mijn kledingkast ligt er al minimaal een jaar, het langste zijn wat jurkjes maar die zijn voor nettere gelegenheden en gaan niet snel stuk. Meer dagelijkse kleding ligt er ook al snel 3 a 4 jaar. Er zijn weinig kledingstukken die echt afgedragen zijn in mijn kast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:36

Er zijn kledingstukken die bij mij na een jaar de oud textielbak in verdwijnen. Er zijn ook stukken die ik tot op de draad toe draag. Ben om die reden erg op zoek naar een spijkeroverhemd soort degelijk. Mijn oudje is echt op.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:40

Meestal een jaar, daarna zitten er vaak gaatjes (kat :roll:) en vlekjes in.
Ik koop 1-2x per jaar een stapel basics en wat nog redelijk heel is draag ik verder af, shirts/broeken met vlekjes thuis of onder een vest ofzo, dingen met zichtbare gaatjes/slijtplekken etc gooi ik weg.

Tancreda4
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Hoe lang doe jij met je kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:59

Tot het kapot is of echt niet meer past. Ik Koop weinig kleding en doe eigenlijk nooit echt iets weg. Als het voor normaal niet meer kan, gaat het voor 'naar stal'

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:05

Ik ruim 2x per jaar mn kast op. Oude/versleten kleding gaat naar stapel oud en de rest blijft in de kast met een wit A4tje bovenop. Als het bij de 2e keer opruimen nog steeds onder het A4tje ligt (door aantrekken en wassen komt het dus boven het A4tje te liggen) dan vervang ik het witte A4tje door een rode. Als het bij de opruiming daarna nog onder het rode A4tje ligt gaat het naar de kringloop.
(Bepaalde kledingstukken uitgezonderd voor bijvoorbeeld koningsdag of bruiloftskleding, etc)

Hoe lang ik gemiddeld met kleding doe? Shirtjes 1 a 2 jaar. Broeken iets langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:07

Heel lang. Ik doe weinig kleding weg, tenzij het echt versleten is. Heb verschillende jurkjes bijvoorbeeld al jaren. Sommige kledingstukken gaan gerust een jaar of 5 mee bij mij. Andere kledingstukken, zoals broeken, meestal wat korter. Die draag ik veel. Broeken die niet meer mooi zijn, draag ik naar stal voor bijvoorbeeld tijdens het longeren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-20 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:10

0091 schreef:
Ik ruim 2x per jaar mn kast op. Oude/versleten kleding gaat naar stapel oud en de rest blijft in de kast met een wit A4tje bovenop. Als het bij de 2e keer opruimen nog steeds onder het A4tje ligt (door aantrekken en wassen komt het dus boven het A4tje te liggen) dan vervang ik het witte A4tje door een rode. Als het bij de opruiming daarna nog onder het rode A4tje ligt gaat het naar de kringloop.
(Bepaalde kledingstukken uitgezonderd voor bijvoorbeeld koningsdag of bruiloftskleding, etc)

Hoe lang ik gemiddeld met kleding doe? Shirtjes 1 a 2 jaar. Broeken iets langer.

Dit is echt het beste idee ooit :o
Ga ik meteen toepassen deze zomervakantie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:12

Inderdaad een goed idee.

Ik heb echt heel veel kleding verzameld in de afgelopen jaren, eigenlijk zelf nauwelijks wat gekocht maar heel veel van mijn zus gekregen. Zij houdt van merk kleding, mij maakt dat wat minder uit maar ik merk het wel. Het meeste wat ik heb gekregen is nagenoeg nieuw door gewichtschommeling en doe ik echt jaren mee. Daarnaast loop ik in mijn vrije tijd eigenlijk alleen maar in mijn paardenkloffie rond.
Die slijten dus wat harder :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:21

uggy schreef:
0091 schreef:

Dit is echt het beste idee ooit :o
Ga ik meteen toepassen deze zomervakantie!

Inderdaad heel leuk om het zo te doen. Alleen zou ik de stap van het rode A4'tje zelfs durven weglaten. Het ligt er dan namelijk al twee opruimbeurten en dat is een jaar. Dan heb je alle seizoenen gehad. Als je een gewoon, niet-voor-een-speciale-gelegenheid kledingstuk een jaar niet draagt, is het tijd om afscheid te nemen. Het wilt dan toch zeggen dat je je ongemakkelijk erin voelt of het niet graag draagt, anders had je er in een jaar tijd wel naar gegrepen.

Waarom vasthouden aan kleren die je niet draagt? Zo zonde. Het ligt daar ruimte in te nemen en te verkreukelen/verstoffen, terwijl je iemand anders er waarschijnlijk wel blij mee maakt en jijzelf die ruimte dan kunt gebruiken voor een kledingstuk waar je wel vrolijk van wordt en waar je wel regelmatig naar grijpt. Win-win! :D

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:31

Niet lang. Max twee jaar want dan ben ik er op uitgekeken.

En dan doe ik het weg, naar een winkel waar je een deel van de verkoopprijs krijg waarna ik daar weer nieuwe, oude, kleding daarvan koop.

Ja, ik heb een korte draagtijd (want uitgekeken/te veel kleding/of ik pak dat stuk nooit), maar ik gooi het zelden/niet weg en koop grotendeels tweedehands en zo niet, dan koop ik in de sale, draag ik het tot ik weer op het moment ben dat ik er op uitgekeken ben en begint het riedeltje weer van voor af aan.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:52

@Gini Na het rode A4tje ligt het er een half jaar.

In maart/april leg ik een wit vel bovenop. Maar ik draag vrij weinig truien in de zomer dus in september/oktober word dat blaadje rood en leg ik het witte blaadje weer bovenop. Die truien pak ik weer onder het rode vel vandaan en komen weer bovenop te liggen.
Als ik het volgende jaar in maart/april nog steeds spullen onder het rode vel heb liggen dan heb ik deze dus al een jaar niet gedragen en mag het weg.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:06

Ik doe heel lang met kleding maar draag ook voornamelijk kleding van bepaalde merken en tijdloze stukken. Onder andere veel van Juffrouw Jansen en dat blijft echt heel erg lang goed en is tijdloos. Daarbij ben ik erg het jurkjes type en wissel ik dan met leuke blazers of vestjes. Ben benieuwd hoelang ik alles kan dragen in mijn zwangerschap nu.
Wat niet meer kan door vlekken e.d. draag ik in de tuin of bij klussen en gaat pas weg als het niet meer past of vol gaten zit.
Bij man en kind precies hetzelfde trouwens. Man heeft truien van Paul&Shark bijvoorbeeld die al 15 jaar oud of ouder zijn. Daarbij hebben we veel van Ralph bijvoorbeeld, dat blijft ook lang goed, zeker voor de kleine. Ik bewaar ook alles wat mooi is voor als dit weer een meisje is of vriendinnen.
(zo kan ik dure aankopen ook weer verantwoorden.)

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:47

Nou heb ik er een nieuw merk bij Jufrouw Jansen. Hip en toch netjes genoeg voor m'n werk hun pakken

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:09

Wel beetje afhankelijk van het kledingstuk en of het niet toevallig een miskoop is. Ik denk dat ik met de meeste kleding die ik echt veel draag een jaar of twee à drie doe. Er zijn zeker kledingstukken die langer meegaan, sommige dan weer wat korter. Ben wel heel zuinig op mijn spullen altijd dus dat scheelt ook. :) Kleding die ik langer dan een jaar niet meer gedragen heb gaan eruit. Zo hou ik mijn kast ordelijk en overzichtelijk.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:17

Echt heel lang, ik heb ook al 12 jaar dezelfde maat dus dat helpt.

En ik koop/krijg ook vaak tweedehands kleding.. Niet omdat ik arm ben maar ik vind het een fijn idee

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:25

ben bijna 37 en heb genoeg kleren die 15 - 20 jaar oud zijn in de kast hangen. Heb wel altijd kwalitatief goede kleren gekocht en dat scheelt echt.

mavantos
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:55

Ik heb nog truien maat 176 die ik draag. Inmiddels ben ik 23 _O-

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:20

renee16 schreef:
Heel wisselend, ene stuk hangt er al 10 jaar, andere kleding gooi ik binnen enkele keren weg, zeker sportshirtjes, als ik een zweetgeur er niet uit krijg, gaat het weg.. Dit gaat ook niet naar de kringloop.

Maar Bv. Een colbert die er nog prima uitziet kan ik jaren later nog dragen..
kleding waar ik zelf op uitgekeken ben of wat ik niet meer pas wil ik weleens naar de kringloop brengen..

Hier worden de kasten alleen voornamelijk voller, idd oude stapshirtjes die later doorgaan als paardenshirtjes...

Zweetgeurtjes uit sportkleding kan je makkelijk verwijderen door de kleding te dopen in schoonmaakazijn. Ik koop zo’n kan van 5 liter en die giet ik in een grote emmer dan doe ik de kleding erbij totdat t doordrenkt is. Dat laat ik een middag liggen en dan was ik t op 30graden.
Bijna alle was gaat bij ons op 60graden was dan heb je ook minder last van de geurtjes

CastaMickeyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:45

Héél erg lang :') Ik heb nog een knalgroene broek (van 20 euro van de H&M destijds) die ik in groep 8 gekocht heb, meer dan 10 jaar geleden inmiddels. Veel gedragen, is nog steeds fantastisch. Verder heb ik eigenlijk vooral veel jurken maar dan ook van goede kwaliteit. Heb de eerste een jaar of 4-5 geleden gekocht en die is ook nog steeds mooi. Inmiddels is de collectie behoorlijk groot.
Ik doe alleen iets weg als het echt kapot is of als ik het niet (meer) draag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 01:39

Broeken gaan denk ik een halfjaar mee hier. Bovenkleding gaat weg als ik het niet meer pas, het kapot is of als ik het niet meer leuk vind dus dit verschilt heel erg.

Ik ruim wel eens in de zoveel tijd mijn kast op en dan ben ik echt streng voor mezelf. Als ik al 5x een kledingstuk heb bewaard omdat ik hem misschien ooit nog ga dragen en ik heb het nog steeds niet gedragen dan moet het gewoon weg. Anders kan ik alles wel bewaren met mijn gedachtegang. Ik ben goed in het verzinnen van doelen voor kleding. "Oh misschien ga ik ooit mijn huis nog verven dan is dit wel handig". :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 02:00

Broeken een half jaar, paardrijbroeken wel langer.
Ik koop zeker elke 6 maanden wel nieuw ondergoed, het meeste “oude” gooi ik dan weg.
“Oude” shirtjes draag ik nog met sporten of paardrijden.

Draag voornamelijk jurkjes, panty’s gaan max 2x mee jurkjes een jaar max. Daarna ben ik ze zat en gaat alles in de zak voor de container die hier staat voor kleding.

Jassen meestal 2 seizoenen en ik koop voor elk seizoen maar voornamelijk lente en zomer nieuwe kleding.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 02:17

Ik koop echt (bijna) nooit kleding, hoogstens 1 keer per jaar en dan hoogstens 2 of 3 stuks. Vooral als iets kapot is en/of vervangen moet worden, of als ik echt iets niet heb (ik had bijv. geen korte broeken toen het vorig jaar zo warm was, ik heb er 2 gekocht waar ik van uitga dat ze de komende jaren meegaan).

Ik gooi ook weinig weg, eigenlijk alleen maar als er gaten in zitten of het echt kapot is, maar er is wel een stapeltje kleding dat ik nauwelijks draag en dat ik misschien wel weg kan doen eigenlijk. :o Misschien binnenkort.

Ik heb veel kleding die 7 of 8 jaar oud is, vooral shirts en warme truien doe ik lang mee. Als iets 2 of 3 jaar oud is, noem ik het nog "nieuw". Ik heb ook enkele kleding van kledingruil-feestjes met vriendinnen, ook al van jaren terug. Als een shirt echt niet mooi meer is wordt het een klus of slaap-outfit. Ik heb ook enkele shirts van mijn moeder, als mijn moeder iets niet meer mooi vindt of niet meer past krijg ik het vaak, en mijn moeder en ik hebben vaak dezelfde smaak voor basis-outfits.

Mijn uitzondering is momenteel broeken, ik had een hele tijd gaten in broeken door slijtage wanneer ik fiets. Ik heb er een paar laten maken maar dat werd echt niet mooi meer, dus heb ik de afgelopen jaren ongeveer eens per jaar een of twee nieuwe broeken gekocht. Wel van een merk dat in Europa geproduceerd is, en een zeer nette pasvorm heeft.

Artikelen die ik zeer intensief gebruik, zoals een warme winterjas of degelijke schoenen waar ik veel op loop, gaan minder lang mee (toch 2 tot 3 jaar), hoewel ik daar wel expres in investeer in de hoop dat betere kwaliteit ook langer meegaat.

Mijn motivatie is deels geld (ik vind het zonde om er heel veel geld aan te besteden), deels milieu en economie overwegingen (ik vind de wegwerp-economie echt doodzonde), maar moet er ook bij zeggen dat ik winkelen niet echt leuk vind. Ik heb enkele vaste webwinkels waar in precies mijn maat weet en weet wat mij goed staat, en daar koop ik dan, maar uitgebreid in de stad of in een webwinkel naar outfits scrollen is niet zo mijn ding ook.

Voor mensen die wel elk jaar of elk seizoen (veel) nieuwe dingen kopen: wat is jullie motivatie? Vooral omdat je het leuk vindt om te winkelen, of bijv. omdat je er representatief en/of modieus uit wil of moet zien?

Lexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 18:45

Wow wat doet iedereen hier lang met zijn kleding! Broeken doe ik hooguit 1/2 jaar mee en bovenkleding soms nog korter. Maar ik ben dan ook zeer onhandig met knoeien :')
Laatst bijgewerkt door Lexis op 16-07-22 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:09

Ik heb, toen ik 16 was, het zwarte, fluwelen vleermuisshirt van mijn moeder geleend.
Hij is nu vaalgrijs en weinig fluwelig meer. En ik 46.
Op de tweede plaats staat een 9 jaar oude spijkerbroek, waar ik nu wel een short van moet maken want gaten in de knieen en ik ben niet zo hip :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:28

Dit varieert hier enorm.

Ik heb bepaalde stukken al jaren hangen (vooral kleedjes, ik koop meestal vrij basic stukken / modellen die niet uit de mode raken), en waar ik nog in pas.
Idem voor schoenen, mijn paarden en hondenschoenen worden regelmatig vervangen, maar mijn pumps en laarsjes doe ik jaren mee.

Simpele basics (gewone zwartje shirtjes met V-nekje) koop ik bij de zeeman, een keer of 2 in een jaar koop ik een 5 tal nieuwe, en de oude die vaal worden of gaten hebben gaan in de zak van de poetslappen. Maar die gaan ook gerust 1of 2 jaar mee (shirtjes van 2.99 of 3.99 geloof ik?, worden bijna wekelijks gewassen en gedroogd.)

Andere dingen, topjes ofzo worden wel vaker gewisseld, meestal is dat dan omdat het kleur vaal wordt of de kwaliteit van de stof niet zo top was, of doe ik weg wegens niet meer dragen / te klein / te groot.