Sluipverbruik gas/waakvlam?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Re: Sluipverbruik gas/waakvlam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 10:40

Ik kan geen installatiedatum vinden. Wel meerdere onderhoudsstickers over elkaar geplakt. De oudste die ik daarvan kan lezen is 2010 maar er zitten nog twee stickers onder. Hij is dus al wel minstens 10 jaar oud.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:43

Dat is voor een cv-ketel al behoorlijk oud qua gasverbruik*. Maar zijnde een huurhuis zal de eigenaar niet echt happig zijn om hem nu al te gaan vervangen.
*nieuwe modellen zijn sowieso al veel zuiniger natuurlijk.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 10:54

Dan lijkt er niks aan te doen... -O- Wel erg jammer want dit is maar een studio. In mijn vorige appartement waar we met twee man woonden en 5 slaapkamers hadden verbruikten we nog niet eens de helft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:59

Je kunt het altijd aankaarten bij de verhuurder en kijken hoe die er in staat. Misschien dat er subsidie oid is zodat de kosten voor hem ook niet 100% zijn.
Een 2e optie is de ketel zo vaak mogelijk uit zetten en alleen aandoen als je ook echt warmte/warmwater nodig hebt. Misschien kiezen voor een andere vorm van verhitting (waterkoker) of verwarming.
En als 3e optie heb je altijd nog verhuizen :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 11:05

Ik ben hier een maand geleden naar toe verhuisd _O- Ik ga sowieso weer even contact opnemen. Ben benieuwd wat ze erover te zeggen hebben :D

Stekker uit de cv werkt wel prima, behalve voor douchen dan. Als ik die erin steek als ik ga douchen, kost het dan niet heel veel tijd voordat hij warm is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:10

Dat is een kwestie van uitproberen.
De meeste CV's hebben een klein warmhoudvaatje* wat altijd op temperatuur gehouden wordt zodat je snel warmwater hebt. Afhankelijk van de lengte aanvoerleidingen CV naar douche duurt het anders even voor het water daar warm is. Als ik de douche aan zet en ik ga me dan uitkleden is hij heet tegen de tijd dat ik er onder kan.

*dat warmhoudvaatje kun je vaak ook uitzetten en kost dan ook veel minder gas.

chanicha
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:51

Ik heb via de woningbouwvereniging een nieuwe ketel, ik betaal wel wat meer huur daardoor maar het is sneller warm en zo ook het warme water.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:10

Dat lijkt nog wel zo'n Vaillant Thermocompact. Als dat 'm is, dan zou ie goed al 20 jaar oud kunnen zijn. Je kunt dat zien aan het serienummer (fabr.nr.). De eerste 2 cijfers staan voor het productiejaar. Dus als dat begint met bijv. 99, dan is ie van bouwjaar 1999.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 15:03

Mijn ketel zit rechtstreeks naast de douche dus dat zou dan niet lang hoeven duren.

Ik ben alsnog wel benieuwd of iemand weet waar die €0,03 vandaan komt? Heb Oxxio ook even bericht gestuurd maar zitten nog 28 mensen voor me in de wachtrij :+ Ik kan dat bedrag namelijk nergens mee matchen. Die €0,03 per uur is €21,96 per maand maar mijn vaste leveringskosten zijn maar €24 per jaar... De netbeheerkosten zijn €199,80 per jaar. Die €0,03 per jaar is €263, 52 per jaar. Niks komt er mee overeen dus. Ik hoop dat Oxxio kan helpen maar ben na mijn laatste gesprek met hen wel wat vertrouwen in ze verloren :x

Oscar, ook serienummer staat er niet op. Of misschien op de achterkant maar daar kan ik niet bij. Er staat echt helemaal niks op behalve een paar knopjes en stickers en de temperatuur.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:10

Apart, dan hebben ze dat er af gehaald. Wel allebei de witte kleppen open gehad en ook aan de onderkant gekeken?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 15:18

Beide kleppen, daar zeg je me wat := Zag twee schroefjes zitten dus die even opgedraaid. Hier zitten meerdere stickers. Geen duidelijk jaartal dus ik weet niet precies naar welke ik moet kijken voor het productiejaar.

Afbeelding

Afbeelding

En dit laatste lijkt me gewoon een onderdeel van de cv zelf, maar misschien dat er wat op staat.
Afbeelding

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:23

:))

Even op internet zoeken hoe het precies werkt met dit model want dat is in de loop der tijd weleens veranderd. Ik denk dat deze voldoet: https://www.scribd.com/doc/58250587/Bou ... rieNummers
Dat zou betekenen dat ie van 2007 is (derde en vierde cijfer).

VCW staat voor Thermocompact, dat weet ik toevallig.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 15:26

Dankjewel! Ik had het type inderdaad gevonden maar daar stond alsnog geen productiejaar bij :Y) 2007 is relatief oud maar nog wel acceptabel van wat ik op internet lees. Ben benieuwd wat de woningbouw ervan zegt. Zal zo even contact opnemen maar wacht eerst nog even op Oxxio alleen die wachtrij is al een half uur, een half uur lang >;)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 16:28

Nou, beetje waardeloos dit allemaal... Oxxio snapt bij god mijn vraag niet waar die 3 cent per uur vandaan komt. Ondertussen ruim een uur aan het chatten en hij snapt mijn vraag nog steeds niet :roll: Dus nu maar een tweede poging in de hoop dat ik een andere medewerker krijg.

En de woningbouw vindt het allemaal wel prima met het gasverbruik en wil er niet echt iets aan doen...
Laatst bijgewerkt door Kaus op 13-05-20 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:30

Heb je een echt persoon of zo'n automatisch programma ?? Want daar kom je idd niet ver mee :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 16:34

Nee echt een medewerker. Ik denk niet dat ik hier screenshots mag delen, maar het is bijzonder. Hij blijft maar antwoord geven op vragen die ik helemaal niet stel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:05

Klinkt niet als een echt persoon :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 17:08

Ik heb je even een pb gestuurd. Vind het niet zo netjes om het gesprek online te zetten. Maar het was wel degelijk een echt persoon. Incl typfouten en zich voorstellen nadat ik de robot ben doorlopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:09

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 17:13

Mjah, daar maak ik me dan weer iets minder druk om. Ik heb zelf bij NS gewerkt en daar vind je ook ruim voldoende van dat soort ervaringen. Uit eigen ervaring weet ik dat het in 99% van de gevallen toch echt aan de klant lag :=

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 12:31

Nou daar komt dan het lang verwachte antwoord :Y)

Ik heb de stekker er nu 24 uur uit. Verbruik is nul. Dat is mooi. Ik betaal nog steeds die €0,03 per uur. Wat volgens mij berekening uitkomt op €0,72 per dag en dus €263 per jaar. Iets hoger dus dan mijn netbeheer en leveringskosten. Maaarrr nu komt het: in de app wordt het totaalbedrag van 24x0,03 berekend als €0,61 per dag. Wat wel €226 per jaar is. En dus precies gelijk aan mijn netbeheer +leveringskosten.

Ik snap niet helemaal waarom het een afwijkend bedrag is. Die €0,03 staat namelijk wel 24 keer in de app. Niet 20 keer. Maar maakt dan verder ook niet uit. De kosten zijn verklaard.

Ik heb gesproken met de woningbouw en toen ik aangaf dat de ketel voor het laatst in 2017 is gecontroleerd, gaf hij aan dat er dan dit jaar wel een nieuwe controle zou komen om te kijken naar het hoge verbruik van de waakvlam. Die ligt namelijk dan wel op 260-300m3 per jaar. Ver boven gemiddeld. Maar tot die tijd laat ik de stekker er lekker uit en doe ik 'm er alleen in als ik ga douchen.

Dank voor jullie hulp! :D

Taucha
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:25

Hee TS, heb het even nagevraagd bij een kennis die in de ketels zit.
Ketel is idd van 2007 en heeft geen waakvlam. Het probleem waar jij waarschijnlijk mee zit is dat deze standaard een warme start voor het warm water heeft aan staan. Er volgt nog info of je dit bij dit type wel of niet kunt uit zetten.

Wordt vervolgd....
⚠️ Taucha kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Tatyana
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 16:52

Ik snap wel dat er 0,03 staat, aangezien het officieel 0,0257....... is en dat kan de app denk ik niet aan dus die rond af volgens de geldende rekenregels...

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 08:39

Hmm geen waakvlam Taucha? Maar het wordt wel warm gehouden met gas neem ik?

Tatyana, dat klinkt wel logisch. Jammer dat niemand van Oxxio me dat kon vertellen :Y)

Er komt dinsdag iemand kijken naar de cv om te kijken of die beter afgesteld kan worden. Vind het wel fijn dat ze toch nog even mee willen denken.

Taucha
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:16

Klopt, er zit een electrische ontsteker in je ketel.

Heb nu ook info mbt het uitzetten van de warme start; Als de ketel aan staat moet je de knop voor de watertemperatuur helemaal naar nul draaien en daarna weer terug waar die op stond. Nu is de warme start uitgeschakeld.

Aanzetten is andersom; dan draai je de knop helemaal naar de warmste stand en vervolgens terug naar waar die stond.

Heel veel succes ermee!
⚠️ Taucha kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.