Mondkapjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:59

Janneke2 schreef:
Citaat:
Vind de zelfgemaakte mondkapjes en sjaals die toegestaan worden alleen een doorgestoken kaart. Zag pas ergens een foto met zwarte achtergrond waar druppeltjes door een zelfmaak- en medisch mondkapje heen werden geblazen. De zelfmaak liet bijna alles door.

...doorgestoken kaart?

Niet alle zelfgemaakte mondkapjes zijn van dezelfde kwaliteit, dat zal best waar wezen.

Maar om ze nou om die reden de halve wereld over te laten vliegen omdat made in China nou zo goed is??

Ivm het openbaar vervoer heb ik trouwens geen medische mondkapjes nodig.

Ja, doorgestoken kaart ja. :)

In China hebben ze fabrieken staan waar ze speciale stof als middelste laag in stoppen. Daarom zijn ze ook medisch. ;)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:04

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:09

Ik reis elke dag met het ov voor werk en heb daar al de hele dag een mondkapje op. Kan niet wachten om ook nog in de bus in zon ding te zitten ademen

Ik ga van werk gewoon de mondkapjes gebruiken denk ik. Weet niet zo goed wat ik van die stoffen moet denken

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:11

Mocht je nou ook gewoon een sjaal dragen? Ik ga sporadisch een keer met de trein en vind het eigenlijk zonde om daar mondkapjes voor aan te schaffen. En ik ben nou ook niet echt zo handig en creatief om ze zelf te maken.

Werk op een laboratorium dus ben me van bewust dat deze echt langna niet beschermen dan echte mondkapjes. Maarja een gros van de mensheid weet toch niet hoe ze met mondkapjes om moeten gaan.
Laatst bijgewerkt door nicole_floor op 06-05-20 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:12

nicole_floor schreef:
Mocht je nou ook gewoon een sjaal dragen? Ik ga sporadisch een keer met de trein en vind het eigenlijk zonde om daar mondkapjes voor aan te schaffen. En ik ben nou ook niet echt zo handig en creatief om ze zelf te maken.

Nee wat ik las mocht dat niet en ook geen medische mondmaskers

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:13

Amber_anne schreef:
nicole_floor schreef:

Nee wat ik las mocht dat niet en ook geen medische mondmaskers

Hmm.. jammer.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:17

Je mag geen sjaal dragen als alternatief, terwijl zelfs de zorg niet aan voldoende mondkapjes kan komen en je er als particulier zelf zorg voor dient te dragen dat je er een bemachtigd? Of één... wegwerp dus eenmalig gebruik of wasbaar, maar als alleenstaande draai ik maar eens in de twee weken een 60 graden was, dus maak daar maar maar dan één van. Ik heb geen rijbewijs, werk in een andere stad dan waar ik woon, dus ben gebonden aan het OV. Gelukkig kan ik grotendeels thuiswerken, maar ik weet bij God niet waar ik binnen nu en 3,5 week betaalbare mondkapjes vandaan moet halen. Hoop dat hier goeie suggesties voorbij komen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:21

Ik denk ook dat het een kwestie is, of dat je er achter staat en noodzakelijk acht. Of dat je het doet omdat het moet.

Als je zelf het nut er niet van in ziet, en je het alleen doet omdat het moet, wat houdt je dan tegen om een week lang dezelfde "weg werp" mond kapje te gebruiken? Of een wasbare na tien dagen een keertje te wassen? Niemand die het merkt.

Of het verstandig is, is natuurlijk een tweede ;)

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:21

Zelf gemaakte mondkapjes kunnen zo slecht en zo goed gemaakt worden als je zelf wilt.

Er zijn diverse modellen die simpel te maken zijn.
Alles valt of staat met de keuze van je stof én hoe goed het model aansluit.

Gebruikt bijvoorbeeld een oud katoenen laken ( kun je altijd verven in een leuk kleurtje ).
Dit is mooi fijnmazige stof. Pak 3 lagen. Buitenlaag strijk je aan de binnenkant vlieseline zodat het mooi in model blijft. De binnenkant maak je van twee lagen. Een zet je tegen het vlieseline aan en tussen de tweede en de derde kun je een extra filter plaatsen ( bijvoorkeur een hepa filter ).

Maak er een stuk of 4 zodat je er kunt wassen, altijd een extra op zak hebt. Zorg ook dat je een hersluitbaar plastic zakje bij je hebt zodat je het onderweg veilig kunt opbergen en niet gebruikt vuil in je zak stopt.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 06-05-20 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:22

Dropneus95 schreef:
Mijn moeder is pedicure. Aan begin van de corona tijd hebben ze opgeroepen de mondkapjes naar de ziekenhuizen te brengen. Dat heeft ze netjes gedaan, want zij mocht toch niet werken.. inmiddels is de prijs voor mondkapjes verTIENvoudigd!!! Gelukkig had ze nog een doos bewaard, maar ergens krap je je toch wel achter je oren of je de rest weg had moeten geven..

Heel herkenbaar helaas....

Pareltjes

Re: Mondkapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:28

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:29

Sky_As schreef:
speurneusc schreef:
ik kom ook aan een doos mondmaskers voor 42,95 excl. verzenden voor 50 stuks

heb ze nog niet goedkoper gevonden (wel goedkoper maar niet kunnen leveren, das ook nog een puntje). Van deze weet ik voor 13uur bestellen gaan ze dezelfde dag nog de deur uit heb ik ze de dag erna.

bestellen bij mij kan ook voor deze prijs, veldhoven/eindhovenaren kunnen dan afhalen bij mij anders
verzenden met dhl 5,75

ook kleine aantallen straks voor € 0,89 maar die kunnen in envelopje dus verzendkosten naar gewicht.

Welk type mondmasker is dit dan? Want dat is wel belangrijk om te weten....
Al dat zelfmaak/stof gebeuren kan denk ik meer kwaad dan het goed doet. Als daar iets van een virus op komt te zitten adem je het juist lekker in.
Ben inmiddels behoorlijk thuis in de mondmaskers maar er zijn nog wel een hoop fabels in de wereld helaas....

Mondmasker Nonwoven 3 laags blauw BFE 95% kan ook deze bestellen:Mondmasker Nonwoven 3 laags blauw PFE 98% Type II-R maar die zijn weer 5 euro per doos duurder.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:40

Voor mijn zoon van 12 (klein uitgevallen) heb ik voor in de bus naar school ook mondkapjes nodig. Ik kan me voorstellen dat hij een kleinere maat nodig heeft dan volwassenen? Of maakt dat weinig uit?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:44

Ik maak er gewoon zelf een, het is toch een onzinnige maatregel, het virus gaat er zo doorheen, maargoed.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 23:02

sans6 schreef:
Voor mijn zoon van 12 (klein uitgevallen) heb ik voor in de bus naar school ook mondkapjes nodig. Ik kan me voorstellen dat hij een kleinere maat nodig heeft dan volwassenen? Of maakt dat weinig uit?

denk wel dat je dan naar kindermaatjes moet gaan kijken, als ik die mondmaskers zie is of zijn gezichtje helemaal bedekt of zo wijd dat het totaal zijn doel voorbij schiet.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 23:08

Mijn oma maakt voor mij herbruikbare mondkapjes. Dubbel laags, dikke laag katoen met printje en dan aan de binnenkant nog een dunne laag. Eventueel kan er ook nog iets van een filter in.

Ik moet ze hebben voor mijn examens en ook omdat ik in Brussel het ov moet gaan gebruiken (examens vinden helaas ook in het centrum plaats)

Dit is een van de mondkapjes Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 23:20

Oma van Joy_Mennigs, maakt denk ik de zelfde mondkapjes als de oude vrouw (+80) die ze hier in de buurt maakt. Zij is ook Nederlandse. Ze zijn dubbel en aan de zijkant een opening waar je dan een papieren zakdoek in doet, of keukenpapier of koffiefilter. Zelf vouw ik de papierenzakdoek aan de binnenkant rond mijn neus mond en dan doe ik het mondkapje erover heen. Vind ik prettiger met afdoen zodat de papierenzakdoek gelijk in de prullenbak kan en ik mijn handen goed kan wassen.
Ik vind de dikte en de kwaliteit en de draagbaarheid super. Ik heb er voor mezelf 8 stuks, zodat ik veel kan wisselen.îte ga poetsen. De mondkapjes kan ik uitkoken. De bovenste gebruik ik als ik de gîte ga poetsen.

Afbeelding

Afbeelding

Ook hier van de Franse gemeente voor mijzelf en mijn man elk één eigengemaakt mondkapje gehad. Ik vind het kwaliteitsverschil enorm groot, want ze zijn smaller en enkel van stof en die houden veel minder tegen

Afbeelding

Dus je hebt mondkapjes en mondkapjes en ik wil gewoon hele goede zodat ik anderen niet kan aansteken maar anderen mij ook niet. Hier in Frankrijk is het meer en meer verplicht aan het worden en uiteraard is dit een extra maatregel naast alle andere maatregelen zoals afstand houden etc.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 23:34

Ik moest toevallig naar het ziekenhuis gisteren en ze delen bij de ingang mondkapjes uit om te dragen daarbinnen en die heb ik gewoon gehouden. Ik neem aan dat de kwaliteit voldoende is en het was gratis...
Ik werd een dag eerder een beetje overvallen door de regel dat je een mondkapje of visier in de winkel mest dragen en had niks, maar omdat ik op de scooter was gekomen, had ik gelukkig mijn helm met visier...
Ik heb geen idee hoe duur normaal is, maar gezien het feit dat ze normaal per doos verkocht worden is meer dan een paar cent gewoon teveel. Ik heb het er echt niks voor over en als deze "op" gaat, ga ik toch echt weer ergens een gratis scoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 23:44

Ik zit te denken... Als we op stationsgebied ook 1 dragen (met overstappen pak ik geen nieuwe) dan loop je met masker in de zon.
Gevolg; alleen de bovenkant van je hoofd wordt bruin _O-

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 00:01

pien_2010 schreef:
Oma van Joy_Mennigs, maakt denk ik de zelfde mondkapjes als de oude vrouw (+80) die ze hier in de buurt maakt. Zij is ook Nederlandse.

Ik heb mijn oma het patroon van de Belgische website maakjeeigenmondmasker.be gegeven hahah. Dit omdat ik niet zeker wist of ze moeilijk zouden doen als ik een ander type mondmasker zou dragen (studeer in Brussel namelijk).

Maak ik vind ze niet vervelend zitten en ademen ook niet heel moeilijk.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 00:46

mvdende schreef:
upendo schreef:
Het is niet gek dat de prijs zo opgedreven wordt: er is een groot tekort en veel landen kopen alles al op voor het hier in Nederland aankomt.

Vrienden van ons hebben een bedrijf voor o.a. medische producten dus die kunnen soms hun handen leggen op wat partijtjes. :) Ook voor hoofdprijzen hoor.
En mijn vriendin is tandarts dus via haar werk kunnen we er desnoods ook weer aan komen.

Vind de zelfgemaakte mondkapjes en sjaals die toegestaan worden alleen een doorgestoken kaart. Zag pas ergens een foto met zwarte achtergrond waar druppeltjes door een zelfmaak- en medisch mondkapje heen werden geblazen. De zelfmaak liet bijna alles door.

Dat is dus ook de reden dat ik een mondkapje op AliExpress heb besteld.

Ik heb deze besteld [url]€ 4,12 30%OFF | 1Pcs Wasbare PM2.5 Mond Masker Tegen Stofmasker Actieve Kool Filter Klep Winddicht Mond-Moffel Bacteriën Gezicht Maskers cover
https://s.click.aliexpress.com/e/_B1p1OW [/url]

Hier zit een vervangbaar filter in.

Zal altijd meer tegenhouden dan een verknipte sjaal...

Even wat dingen op rij, aangezien wij in Dld nu al mondkapjes moet dragen.

-ALLEEN een FFP2 masker zal beschermen tegen bacterien en virussen.
-Elke andere vorm van mondkapje, of die nu in China gemaakt wordt of in Nederland/Duitsland of waar dan ook, is bull van de bovenste plank. Die beschermen niet. Waarbij ik van de stoffen, zelf gemaakte maskers, eerlijk de NL/DE uitvoeringen veel beter gemaakt vindt dan het China spul.
- Elke vorm van filter erin is risico. Stofdeeltjes vanuit het filter adem je nl in. Las hier ook al tissues en koffiefilters. Wordt hier in Dld ten zeerste afgeraden.
-2 laags, 3 laags maskers leuk, is allemaal om het even. EN hou in de gaten hoeveel lucht je erdoor nog kunt krijgen. De dikker de moeilijker dat wordt. Is ook niet goed. De hoeveelheid kooldioxide die je inademt is way te hoog.
-wegwerp maskers als zunnige hollander gaan lopen bewaren. Helemaal omdat die gratis was, NIET DOEN!!!!! Wegwerp maskers zijn bedoeld om na 1 malig gebruik weg te gooien. Ze beschermen maar iets van 20 minuten, niet dagenlang. Daarbij zijn er maar weinigen die weten hoe je zon masker om en af moet doen, en met je klauwen aan het masker zitten is al "besmetting" van het masker. En ja dat probleem heb je ook met een stoffen, moet gewassen worden, masker. Maar je draagt dat masker niet om je te beschermen, je draagt het om jezelf eraan te herinneren afstand te moeten houden. (Is zelfs vanuit de verschillende regeringen naar buiten gebracht).

Ik heb nog geen tijd gehad me in te lezen wat de NL regering aan eisen stelt voor die mondkapjes, maar het beetje wat ik gezien heb is vrijwel gelijk aan Dld. Hier mogen overigens sjaals wel als mondkapje.

Lusitana schreef:
Ik moest toevallig naar het ziekenhuis gisteren en ze delen bij de ingang mondkapjes uit om te dragen daarbinnen en die heb ik gewoon gehouden. Ik neem aan dat de kwaliteit voldoende is en het was gratis...
Ik werd een dag eerder een beetje overvallen door de regel dat je een mondkapje of visier in de winkel mest dragen en had niks, maar omdat ik op de scooter was gekomen, had ik gelukkig mijn helm met visier...
Ik heb geen idee hoe duur normaal is, maar gezien het feit dat ze normaal per doos verkocht worden is meer dan een paar cent gewoon teveel. Ik heb het er echt niks voor over en als deze "op" gaat, ga ik toch echt weer ergens een gratis scoren.

Veur de zunnige Hollander. Simpel mondkapje wat je in je jaszak kan bewaren (neem wel een plastic zakje mee waar je hem in doet). Men neme een stukje stof. Hier make men een rechthoek van 20x14 cm groot. Men vouwe aan de korte zijkant 1 cm om en maakt met een schaar kleine inkepingen in de stof ( niet tot het einde knippen, je wilt sleufjes maken) vouw weer open en je hebt een aantal sleufjes onder elkaar. Dat doe je aan beide kanten. Dan neem je een stuk elastiek, dat rijg je door die sleufjes. Uiteindes van elastiek aan elkaar knopen. klaar is je masker. De zijkanten worden door het elastiek samengetrokken waardoor het je gezicht aan de zijkant goed afsluit. En voor diegene die een beugel over de neus wil, paperclip rechtbuigen. Met een drupje secondenlijm bovenin je masker, et voila je hebt een beugelmasker.

Ook ik, omdat wij al masker moeten dragen, heb lopen zoeken. En idd 50 euro voor 50 wegwerpmaskers is het goedkoopste wat ik vinden kon. Aangezien ook die geen FFP2 zijn kan je net zo goed een stoffen masker dragen. Een FFP2 kan je 8 uur aaneengesloten dragen, elke andere vorm is 20 minuten. Ik denk dan ook dat men slim is om meerdere van die maskers te hebben zodat je op de dag elke keer een verse kan gebruiken. Ik heb overigens nog een paar FFP2 maskers in de auto liggen. 1 keer 1 gebruikt, nooit weer, daar kreeg ik echt geen lucht door. Ik draag een eigen gemaakte (zoals hier boven beschreven) en daar kan ik elke dag een nieuwe van maken zonder dat het me weet ik hoeveel geld kost.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 02:27

Volgens mij gaat het er bij zelfgemaakte mondkapjes ook meer om dat als je toch eens hoest ofzo het niet 1,5m verderop landt.
Maar enfin ik heb echt het idee dat het een maatregel voor de buhne is, als ik kijk naar wie het wilde: Rover, OV bedrijven... :+ Sinds wanneer hebben die epidemiologen in dienst dan?
Waarmee ik niet zeg dat het daarmee slecht is, als dat ervoor zorgt dat mensen zich veiliger voelen, soit. Maar aan de andere kant kan 90% van de mensen die voor hun werk niet zo'n ding dragen er niet eens goed mee omgaan en dan werkt het vooral averechts.. Zag van de week nog iemand in de AH met zijn vinger onder zijn mondkapje krabben (waarmee hij net iets uit het schap had gepakt), dan heb je het dus echt niet begrepen :o

Ik heb overigens wel meegekregen dat het mogelijk was om wegwerpmaskers te steriliseren, daar was iets op bedacht om een eventueel tekort op te vangen in ziekenhuizen. Weet eigenlijk niet of dat nog wat geworden is.

Ik reis met de trein naar mijn vriend, een vriendin van me heeft aangeboden een mondkapje te naaien dus ik ben blij *\o/*

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 06:05

Magrathea schreef:
Maar enfin ik heb echt het idee dat het een maatregel voor de buhne is,

Ja ach, een vies winkelwagentje moeten pakken, deze moeten ontsmetten door een fles te moeten pakken die al tig man vast heeft gehad en daarna koelingen open moeten trekken waar de vette vingers op staan is ook weinig effectief hoor.

Wij hebben 350 mondkapjes mondkapjes gekregen van Chinese klanten al een aantal weken geleden. Hebben bijna €100 invoerrechten moeten betalen maar we zijn voorlopig voorzien :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 06:26

Chanen schreef:
Je mag geen sjaal dragen als alternatief, terwijl zelfs de zorg niet aan voldoende mondkapjes kan komen en je er als particulier zelf zorg voor dient te dragen dat je er een bemachtigd? Of één... wegwerp dus eenmalig gebruik of wasbaar, maar als alleenstaande draai ik maar eens in de twee weken een 60 graden was, dus maak daar maar maar dan één van. Ik heb geen rijbewijs, werk in een andere stad dan waar ik woon, dus ben gebonden aan het OV. Gelukkig kan ik grotendeels thuiswerken, maar ik weet bij God niet waar ik binnen nu en 3,5 week betaalbare mondkapjes vandaan moet halen. Hoop dat hier goeie suggesties voorbij komen.

Ik heb er twee gekocht, omdat ik dit al aan zag komen, die in de kookwas kunnen en ik ben van plan ze in een pannetje gewoon uit te koken.
En dan nog drie onderweg van Zalando, die ik gewoon op 60 graden kan wassen.
https://www.projectcece.nl/catalog/prod ... mondkapje/

Ze zijn gewoon overal te koop, die stoffen.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 06:32

Ik heb er een stuk of 10 gekocht, 2 voor 5 euro, herbruikbaar. Dus ik kan dan wel gelukkig even ermee door aangezien ik voor 4 dagen per week met het OV moet