mvdende schreef:upendo schreef:Het is niet gek dat de prijs zo opgedreven wordt: er is een groot tekort en veel landen kopen alles al op voor het hier in Nederland aankomt.
Vrienden van ons hebben een bedrijf voor o.a. medische producten dus die kunnen soms hun handen leggen op wat partijtjes.

Ook voor hoofdprijzen hoor.
En mijn vriendin is tandarts dus via haar werk kunnen we er desnoods ook weer aan komen.
Vind de zelfgemaakte mondkapjes en sjaals die toegestaan worden alleen een doorgestoken kaart. Zag pas ergens een foto met zwarte achtergrond waar druppeltjes door een zelfmaak- en medisch mondkapje heen werden geblazen. De zelfmaak liet bijna alles door.
Dat is dus ook de reden dat ik een mondkapje op AliExpress heb besteld.
Ik heb deze besteld [url]€ 4,12 30%OFF | 1Pcs Wasbare PM2.5 Mond Masker Tegen Stofmasker Actieve Kool Filter Klep Winddicht Mond-Moffel Bacteriën Gezicht Maskers cover
https://s.click.aliexpress.com/e/_B1p1OW [/url]
Hier zit een vervangbaar filter in.
Zal altijd meer tegenhouden dan een verknipte sjaal...
Even wat dingen op rij, aangezien wij in Dld nu al mondkapjes moet dragen.
-ALLEEN een FFP2 masker zal beschermen tegen bacterien en virussen.
-Elke andere vorm van mondkapje, of die nu in China gemaakt wordt of in Nederland/Duitsland of waar dan ook, is bull van de bovenste plank. Die beschermen niet. Waarbij ik van de stoffen, zelf gemaakte maskers, eerlijk de NL/DE uitvoeringen veel beter gemaakt vindt dan het China spul.
- Elke vorm van filter erin is risico. Stofdeeltjes vanuit het filter adem je nl in. Las hier ook al tissues en koffiefilters. Wordt hier in Dld ten zeerste afgeraden.
-2 laags, 3 laags maskers leuk, is allemaal om het even. EN hou in de gaten hoeveel lucht je erdoor nog kunt krijgen. De dikker de moeilijker dat wordt. Is ook niet goed. De hoeveelheid kooldioxide die je inademt is way te hoog.
-wegwerp maskers als zunnige hollander gaan lopen bewaren. Helemaal omdat die gratis was, NIET DOEN!!!!! Wegwerp maskers zijn bedoeld om na 1 malig gebruik weg te gooien. Ze beschermen maar iets van 20 minuten, niet dagenlang. Daarbij zijn er maar weinigen die weten hoe je zon masker om en af moet doen, en met je klauwen aan het masker zitten is al "besmetting" van het masker. En ja dat probleem heb je ook met een stoffen, moet gewassen worden, masker. Maar je draagt dat masker niet om je te beschermen, je draagt het om jezelf eraan te herinneren afstand te moeten houden. (Is zelfs vanuit de verschillende regeringen naar buiten gebracht).
Ik heb nog geen tijd gehad me in te lezen wat de NL regering aan eisen stelt voor die mondkapjes, maar het beetje wat ik gezien heb is vrijwel gelijk aan Dld. Hier mogen overigens sjaals wel als mondkapje.
Lusitana schreef:Ik moest toevallig naar het ziekenhuis gisteren en ze delen bij de ingang mondkapjes uit om te dragen daarbinnen en die heb ik gewoon gehouden. Ik neem aan dat de kwaliteit voldoende is en het was gratis...
Ik werd een dag eerder een beetje overvallen door de regel dat je een mondkapje of visier in de winkel mest dragen en had niks, maar omdat ik op de scooter was gekomen, had ik gelukkig mijn helm met visier...
Ik heb geen idee hoe duur normaal is, maar gezien het feit dat ze normaal per doos verkocht worden is meer dan een paar cent gewoon teveel. Ik heb het er echt niks voor over en als deze "op" gaat, ga ik toch echt weer ergens een gratis scoren.
Veur de zunnige Hollander. Simpel mondkapje wat je in je jaszak kan bewaren (neem wel een plastic zakje mee waar je hem in doet). Men neme een stukje stof. Hier make men een rechthoek van 20x14 cm groot. Men vouwe aan de korte zijkant 1 cm om en maakt met een schaar kleine inkepingen in de stof ( niet tot het einde knippen, je wilt sleufjes maken) vouw weer open en je hebt een aantal sleufjes onder elkaar. Dat doe je aan beide kanten. Dan neem je een stuk elastiek, dat rijg je door die sleufjes. Uiteindes van elastiek aan elkaar knopen. klaar is je masker. De zijkanten worden door het elastiek samengetrokken waardoor het je gezicht aan de zijkant goed afsluit. En voor diegene die een beugel over de neus wil, paperclip rechtbuigen. Met een drupje secondenlijm bovenin je masker, et voila je hebt een beugelmasker.
Ook ik, omdat wij al masker moeten dragen, heb lopen zoeken. En idd 50 euro voor 50 wegwerpmaskers is het goedkoopste wat ik vinden kon. Aangezien ook die geen FFP2 zijn kan je net zo goed een stoffen masker dragen. Een FFP2 kan je 8 uur aaneengesloten dragen, elke andere vorm is 20 minuten. Ik denk dan ook dat men slim is om meerdere van die maskers te hebben zodat je op de dag elke keer een verse kan gebruiken. Ik heb overigens nog een paar FFP2 maskers in de auto liggen. 1 keer 1 gebruikt, nooit weer, daar kreeg ik echt geen lucht door. Ik draag een eigen gemaakte (zoals hier boven beschreven) en daar kan ik elke dag een nieuwe van maken zonder dat het me weet ik hoeveel geld kost.