Bestemmingsplan agrarisch, Natura 2000: Jip en Janneke taal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 10:40

Dank weer voor de super fijne reacties! Hier leer ik echt enorm veel van. Ik ga komende week nogmaals goed in de bestemmingsplannen en Natura 2000 duiken. Denk dat 't met jullie info ook weer makkelijker lezen wordt.

Celticpony, wat goed om te horen dat het, ook als iedereen het maar lastig vind, wel kan. Wat je zegt wordt dit niks leren we er iig veel van is natuurlijk waar. Enige is: hoeveel geld zit er dan al in en kunnen we dat missen voor iets wat uiteindelijk niks wordt...

Marit dank voor de info rondom financiering, rabo gaan we zeker ook heen.

Roodvos dank voor de info over salderen, dat wordt me zo een stuk duidelijker!

Fleur, dank ook voor jouw uitgebreide reactie. Zoals ik het lees moeten we idd maatschappelijke doeleinden voor het zorggedeelte en ik denk recreatieve doeleinden omdat hier juist staat dat 't niet mag maar die moeten we nog eens goed nalezen, lijkt wat tegenstrijdig nml.
Super dat je de link met jullie plannen en begroting willen sturen, denk dat we daar veel aan kunnen hebben!

Lienepien wat een super lief aanbod, dat houdt ik zeker in gedachten!

JustMe8484

Re: Bestemmingsplan agrarisch, Natura 2000: Jip en Janneke taal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 16:56

Ik heb vandaag de makelaar gebeld om daar info te vragen. De dame die ik aan de lijn had was niet helemaal op de hoogte maar er was ws een bod uitgebracht op het perceel. Dus het is even afwachten nu. Heb wel op haar advies een mail gestuurd, mocht er toch geen bod gedaan zijn of het niet door gaan dan horen we dat op die manier het snelst

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 16:35

Helaas is dit perceel niet geschikt gebleken omdat er alleen bijgebouwen geplaatst mogen worden, zelfs op het stukje met bestemming wonen. Verkoop makelaar contact mee gehad maar nu is het perceel ook nergens meer terug te vinden.

Super jammer. Mocht iemand buiten Funda nog goede sites/makelaars/rentmeesters weten of andere manieren om ons droom plekje in de regio Arnhem te vinden dan hoor ik het graag!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 18:10

Ah jammer! Zal lastig worden denk ik.. Arnhem is o.a. mijn werkgebied (hypotheken branche :+ ) mocht ik eens iets of iemand tegenkomen..

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 20:34

Marrit13, ja we zien niet vaak iets wat echt interessant is, maar soms komen er best leuke dingen voorbij. Mag ook richting Heteren, Driel, Oosterbeek of eigenlijk hele gemeente Renkum wel...
Wat doe jij precies in de hypothekenbranche? Want eventueel advies mbt tot goede hypotheekverstrekkers ook in gecombineerd bedrijfs/privé financiering is zeker welkom!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 20:48

Heb je pb’tje gestuurd :)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 21:01

Hele tijd geleden en ondertussen hebben wij goed verder gezocht. We hebben nu een hele leuke locatie op het oog waar op basis van het bestemmingsplan veel mogelijkheden zijn. Het terrein leent zich perfect voor wat wij willen. We zijn, omdat er in ons geval wel erg veel bij komt kijken, afgelopen week voor een eerste gesprek bij een makelaar geweest. Deze had behoorlijke vraagtekens bij dit perceel omdat er een intensieve pluimveehouder direct achter zit. Hij gaf aan dat de mogelijke stankcirkel van dit bedrijf roet in het eten zou kunnen gooien. Hij gaf aan dat het waarschijnlijk een overbelaste situatie is waardoor als wij vergunning aan gaan vragen deze mensen (gegrond) bezwaar zouden kunnen maken. Het is nu dus even de vraag wat we hiermee gaan doen. We zouden een vooraanvraag kunnen doen om te zien of het aannemelijk is dat we de vergunningen krijgen. Maarja, als een makelaar al zo negatief is, moeten we dan dat geld en energie erin steken.
Ik ben nu dus opzoek naar meer info mbt de stankcirkel van een bedrijf... Mocht iemand daar meer over kunnen vertellen dan hoor ik het graag...

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:49

Je zou bij de omgevingsdienst na kunnen vragen of het pluimveebedrijf een milieuvergunning heeft of dat er een OBM ligt. Hier zou dan een geurberekening bij moeten zitten. Hier kan je al veel info uit halen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 23:09

Je kan langs het bedrijf gaan met je plannen en vragen of zij bezwaren zien. Dat kost je niks en dan weet je meteen hoe ze erin staan :)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 01:19

loulou schreef:
Je kan langs het bedrijf gaan met je plannen en vragen of zij bezwaren zien. Dat kost je niks en dan weet je meteen hoe ze erin staan :)

Dit was ook onze eerste gedachte, tot de makelaar gegevens op ging zoeken en bleek dat het bedrijf of naam van meerdere eigenaren staat die allen op een heel ander adres wonen. Dus dat wordt een beetje lastig.

Corinec, kan ik die gegevens zo krijgen bij de omgevingsdienst?

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 07:01

In principe zijn het gegevens die je zou moeten kunnen inzien omdat ze openbaar ter inzage hebben gelegen. Als dit wordt geweigerd kan je altijd aangeven dat je dan een WOB verzoek doet. Daar zullen ze niet blij van worden en dan verwacht ik dat je de stukken digitaal kan ontvangen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 08:54

corinec schreef:
In principe zijn het gegevens die je zou moeten kunnen inzien omdat ze openbaar ter inzage hebben gelegen. Als dit wordt geweigerd kan je altijd aangeven dat je dan een WOB verzoek doet. Daar zullen ze niet blij van worden en dan verwacht ik dat je de stukken digitaal kan ontvangen.

Bedankt! Ik heb de vraag nu uitstaan dus ik ben benieuwd. Even er vanuit gaande dat ik de info krijg, kan ik als leek daar dan wat van snappen?

Ik vind opzich steeds meer mijn weg in vergunningen land maar elke x komt er toch weer wat nieuws boven drijven.
Alleen daarom is dit proces zo leuk. Ook al wordt een bepaald perceel het uiteindelijk niet, Alles wat we uit vinden kunnen we weeer meenemen in onze zoektocht naar een volgend perceel...

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:55

Als je er niet uit komt mag je me wel een pb sturen dan wil ik wel mee kijken.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 08:59

corinec schreef:
Als je er niet uit komt mag je me wel een pb sturen dan wil ik wel mee kijken.

Ah dat is super lief! Dank je wel!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:04

corinec schreef:

Lijkt me echt een heel goed plan om je zo te introduceren naar je eventueel nieuwe buren :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:26

blijf vooral ook met de gemeente praten. Die hebben de komende jaren echt wel de nodige vraagstukken op de lossen in het buitengebied. Oa VAB's. Dat kan kansen bieden (en voor problemen zorgen). Maar ze hebben een flinke opgaaf op de meeste plekken dus wie weet pakt het gunstig uit voor jullie.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 09:50

Wat is een VAB?
En heeft het zin (en hoe doen we dat dan) om contact op te nemen met gemeente in deze fase? Ik vind het zo lastig allemaal.
Enerzijds lijkt dit ons droom plekje, en willen we er best ver voor gaan. Anderzijds hebben we financieel helaas niet de mogelijkheden om voor elk droomplekje er elke x geld in te steken en dat dan blijkt dat dat 't toch niet is. Dus hoe vaak ga je zo'n voor aanvraag doen bijvoorbeeld. En op welk moment. En hoe voorkom ik dat we door te veel twijfel net achter het net vissen.
Anderzijds hebben we ook de berusting van: als we dan net achter het net vissen was het blijkbaar toch niet voor ons bestemd...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:59

VAB =Vrijkomende Agrarische Bebouwing
Omdat er door de omstandigheden + extra regels verwacht word dat er alleen maar meer agrarishe bedrijven willen of moeten stoppen de komende jaren dreigt er leegstand op het platteland. Met de bijbehorende verloedering.
Dat is een landelijk probleem waar ook veel begeleidingstrajecten en subsidies tegenaan gegooid worden. veel agrarische bedrijven zullen niet meer verder gaan als agrariche bedrijf maar dan moet je wel een andere bestemming gaan geven aan die locaties. Wonen kan niet zomaar en een ander type bedrijf vestigen kan ook niet zomaar. Dus moeten gemeente op zoek naar andere manieren van gebruik van die bestemmingen.
Dat zal (vrij door mij vertaald) betekenen dat ze op sommige locaties meer dan gemiddeld beried moeten zijn om creatief mee te denken. Want als ze overal star vast gaan houden aan bestemmingen hebben ze nog een veel groter probleem straks.

http://decentrale.regelgeving.overheid. ... 38437.html

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 10:57

Ah helder dank je wel. Het perceel wat wij op het oog hebben beslaat twee kavels, één met woon bestemming en één met agrarische bestemming. In het bestemmingsplan (buitengebied van de gemeente) zitten al heel veel dingen verwerkt die vallen onder de kopjes afwijken van bouw-/gebruiksregels waardoor je daarvoor relatief makkelijk de vergunningen zou kunnen krijgen wat ik begreep van de makelaar. Ik snap nu beter waarom dat is na jouw uitleg... Ware het dus niet dat je nog met dat soort milieu regels zit.

Zou het zin hebben om, even naast de vraag of we nu zo'n vooraanvraag zouden gaan doen. Überhaupt met de betreffende gemeente contact te zoeken (voor- en vergunning aanvraag moet bij een omgevingsdienst die voor meerdere gemeenten is)?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:04

Bedenk wel dat relatief makkelijk niet gelijk staat aan makkelijk en snel. Wij hadden volgens de gemeente de gemakkelijkste procedure en die duurde uiteindelijk bijna 3jaar.

Soms is het ook goed dat je niet alles van tevoren weet, want dan waren we er nooit aan begonnen. maar alles kwam uiteindelijk goed en nu zijn we er blij mee.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 12:30

Loulou, daar zijn we ons inderdaad van bewust. Ik vermoed ook dat wij uiteindelijk idd ook gaan zeggen joh, als we dit allemaal hadden geweten.... maar op dit moment is het gewoon heel leuk en waardevol om hier samen mee bezig te zijn en geloof ik wel dat als het allemaal eenmaal zo ver is en we alles voor elkaar hebben we er echt iets fantastisch van kunnen maken (of dit nou op dit perceel is of uiteindelijk ergens anders).

Ik denk dat we nu eerst even moeten afwachten of we via de omgevingsdienst inzage in de milieuvergunning gaan krijgen en dan onze vervolgstappen helder moeten krijgen...

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:39

Ik zou altijd contact opnemen met de gemeente, eerder dan met een makelaar eerlijk gezegd. Uiteindelijk ben je sterk afhankelijk van of een gemeente mee wil werken. En een planoloog een uurtje laten meekijken kost ook niet zoveel. Die weten regelmatig nog meer dan de gemeente.

Met zo'n geurcirkel kan het denk ik 2 kanten op, wellicht is de gemeente juist blij met activiteiten waardoor de pluimveehouder bijvoorbeeld moeilijker kan uitbreiden in de toekomst. Van wat wij hebben gekocht was de geurcirkel ook onwenselijk vanwege de activiteiten eromheen (o.a. woningen vrij recent recreatie) maar dat heeft de gemeente allemaal laten gebeuren en vervolgens hebben ze meegewerkt aan het omzetten van een agrarisch met intensieve veeteelt bestemming naar een woonbestemming. Dat hangt denk ik heel erg van de gemeente af, onze gemeente heeft heel weinig agrarische bedrijven, wil geen megastallen etc.

En dat verhaal van Loulou is wel herkenbaar haha. Al waren wij op zich na een jaartje wel klaar met de procedure, maar ons was verteld een half jaar. En wij hadden geen bezwaar of iets dergelijks. Ik vond ook wel de gemeente iets minder meegaand worden toen we het eenmaal gekocht hadden. Eerst was het vooral van wat fijn dat iemand deze ellende wil kopen en oplappen en daarna ging alles heel traag en moeilijk. Wij waren er ook nooit aan begonnen als we alles vooraf zouden weten. Maar inderdaad heel blij mee, en we moeten nog flink deel verbouwen dus het wordt alleen maar fijner en mooier.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 18:38

Omdat op het perceel wat we op het oog hadden op dit moment een bod is gedaan ben ik eens verder gaan kijken alvast.
Ik heb nu een locatie in dezelfde gemeente, zelfde buitengebied, zelfde bestemmingsplan, maar dan on de agrarisch glastuinbouw. Althans deze heeft 2x een functieomschrijving, de eerste is intensieve veehouderij, de tweede specifieke vorm van agrarisch 2. En dan valt het onder wro-zone-intensiveringsgebied.
Ik begrijp over het algemeen dat gemeenten van de intensieve agrarische bedrijven afwillen, maar begrijp ik dan ook goed dat ze in die zone het juist wel willen en de kans klein is dat ze aan passen naar wat wij zouden willen? Dat het dus geen zin heeft om daar überhaupt mee aan de slag te gaan?
Want het is een mooi terrein met geweldige bijgebouwen, op een oude varkensstal met asbestdak na...

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:18

pol013 schreef:
VAB =Vrijkomende Agrarische Bebouwing
Omdat er door de omstandigheden + extra regels verwacht word dat er alleen maar meer agrarishe bedrijven willen of moeten stoppen de komende jaren dreigt er leegstand op het platteland. Met de bijbehorende verloedering.
Dat is een landelijk probleem waar ook veel begeleidingstrajecten en subsidies tegenaan gegooid worden. veel agrarische bedrijven zullen niet meer verder gaan als agrariche bedrijf maar dan moet je wel een andere bestemming gaan geven aan die locaties. Wonen kan niet zomaar en een ander type bedrijf vestigen kan ook niet zomaar. Dus moeten gemeente op zoek naar andere manieren van gebruik van die bestemmingen.
Dat zal (vrij door mij vertaald) betekenen dat ze op sommige locaties meer dan gemiddeld beried moeten zijn om creatief mee te denken. Want als ze overal star vast gaan houden aan bestemmingen hebben ze nog een veel groter probleem straks.

http://decentrale.regelgeving.overheid. ... 38437.html

Gemeente Hof van Twente loopt hier goed mee voorop middels hun veegplan! Was laatst een mooi stukje van op EenVandaag.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:04

JustMe8484 schreef:
Omdat op het perceel wat we op het oog hadden op dit moment een bod is gedaan ben ik eens verder gaan kijken alvast.
Ik heb nu een locatie in dezelfde gemeente, zelfde buitengebied, zelfde bestemmingsplan, maar dan on de agrarisch glastuinbouw. Althans deze heeft 2x een functieomschrijving, de eerste is intensieve veehouderij, de tweede specifieke vorm van agrarisch 2. En dan valt het onder wro-zone-intensiveringsgebied.
Ik begrijp over het algemeen dat gemeenten van de intensieve agrarische bedrijven afwillen, maar begrijp ik dan ook goed dat ze in die zone het juist wel willen en de kans klein is dat ze aan passen naar wat wij zouden willen? Dat het dus geen zin heeft om daar überhaupt mee aan de slag te gaan?
Want het is een mooi terrein met geweldige bijgebouwen, op een oude varkensstal met asbestdak na...

Daar kun je alleen iets van denken als je omgeving goed kent. Ga gewoon eens praten met je gemeente.
Want ze zullen zelden van álle agrarische activiteiten af willen (zie leegstand en verpaupering). Dus als een agrarisch object echt handig ligt voor agrarisch en er nog toekomst op die locatie zit zullen ze een heel stuk minder meewerkend zijn dan wanneer een om een boerderij op een onhandige plek gaat (tov natuur en andere bewoning).