Huisbaas wilt keuken in studio maken - mag dit zomaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Huisbaas wilt keuken in studio maken - mag dit zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 17:12

Krijg je wel een afzuigkap?
Anders heb je alle kookluchten/vocht in je kamer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:57

Zo te lezen is het een onzelfstandige huurwoning, daarvoor gelden weer andere regels.
Woont de eigenaar zelf ook nog in het huis?? Of wonen er nog meer mensen die een deel huren ??

Deze link is misschien wel handig om eens te berekenen of de huur wel in overeenstemming is met het aantal m2 en het gebodene.
https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... bdfdf76fbc

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:28

Is het niet dat als je alle voorzieningen achter je eigen voordeur hebt, dat je huurtoeslag kan aanvragen. Kan wel een hoop schelen misschien. Weet het niet zeker hoor!

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:31

Volgensmij heb je hier naast je eigen voordeur ook nog eigen sanitair bii nodig wil je er huurtoeslag voor kunnen aanvragen, correct me if I'm wrong ;).

xJoJo schreef:
Is het niet dat als je alle voorzieningen achter je eigen voordeur hebt, dat je huurtoeslag kan aanvragen. Kan wel een hoop schelen misschien. Weet het niet zeker hoor!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:33

Qerty schreef:
Peuk schreef:
Wat een belachelijk verschil in de huurprijs ook. Dat lijkt me al genoeg reden om aan te kaarten dat je er niet mee akkoord gaat omdat je er financiële last van hebt.

Dat heb ik niet zo handig omschreven. Mijn huur blijft gelijk er is ook nog geen sprake van huurverhorging, de stijging zou zijn als voor naar de upgrade unit zou gaan.

Ahh oke! Dan is het inderdaad een ander verhaal.

Ik zou het eerst eens met je verhuurder overleggen. Wellicht is hij redelijk en is er een oplossing die voor beide gunstig is. Daarna kan je altijd nog stappen ondernemen natuurlijk.

Zelf heb ik een rechtszaak lopen tegen mijn verhuurder. Ik doe dit via een externe partij. Mijn buurvrouw heeft dit zonder partij gedaan. Alles zelf juridisch uitgezocht en via allerlei communicatie kenbaar gemaakt dat ze er niet mee eens is. En eerlijk gezegd, het is een hoop gedoe. Dat moet je willen zeg maar.. Bij ons speelt dit al bijna een jaar.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 06:36

Hoe staat het er inmiddels voor? :)

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 06:59

Op 7 mei is hij langs geweest. Hij had hele mooie plannen. Ik zou een nieuwe pvc vloer krijgen een kleine vaatwasser en hij schetste mondeling hoe hij de keuken voor zich zag en hoe mooi dit zou worden.
Ik heb aangegeven dat ik erbij bleef dat het mijn keuze niet zou zijn om alles in 1 ruimte te hebben en zorgen had over hoe het eruit zou komen te zien en hoe het zat met afzuiging etc.
Wel aangegeven dat ik open stond om er samen uit te komen en hem gevraagd mij een tekening / plan op te sturen met een planning erbij (ik zou tevens 2 weken mijn huis uit moeten om dit in orde te krijgen).

Op 10 mei kwam ik thuis en was de hele keuken weg en sindsdien kan ik dus niet koken.
Nog steeds geen tekening en/of plan gezien. Alles op de mail gezet.
Er wordt vrolijk doorgewerkt aan een zelfstandig appartement aan de voorkant terwijl er met mij nog steeds geen afspraken zijn.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 07:26

Jemig wat een ellende! Rechtsbijstand erop gezet?

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 07:42

Hmm ik snap je punt in principe ook wel. Maar naar mijn weten heeft hij het recht om desbetreffende kamer aan te passen. Zoals je aangeeft blijft je huurprijs hetzelfde. In mijn ogen krijg je er een vernieuwde kamer voor terug met eigen kookgelegenheid en lever je hiervoor enkel een stukje leefruimte in. Het is algemeen bekend dat het wonen op kamers vaak creativiteit in inrichting nodig heeft ivm de schaarste aan ruimte.

Voor mijn gevoel, als buitenstaander, vind ik het aanbod van huurbaas erg netjes. Om dit te realiseren kost hem natuurlijk ook geld, genoeg huurbazen die hun woningen laten verrotten in het achterstallige onderhoud.
Ik snap dat je het vervelend vind dat je hierdoor woonoppervlakte moet inleveren, maar bekijk het eens vanuit een ander standpunt.

Je krijgt een nieuwe vloer, je eigen kookgelegenheid (niet elke medebewoner is zo netjes met een gedeelde keuken), een afzuigkap e.d. Ik snap best dat de huurbaas dit wil realiseren en zijn woning netjes onderhoud. Dit is het standpunt waaruit ik het bekijk. Ik heb ruim 2 a 3 jaar op kamers gewoond van 10 vierkante m. Waarvan 1 met gedeelde keuken en 1 met eigen keuken (en beneden nog een gedeelde). Bij kamer 1 werd veel afhaal gegeten, keuken was echt echt niet te doen, geen aanspraak op mogelijk. Niet met de medebewoners, ook niet met de verhuurder. Kamer 2 was in dat opzichte idealer maar dus ook wat minder ruimte ivm keukentje, maar met een praktische inrichting kan je zelf nog genoeg leef/slaapruimte hebben. Beide woningen waren gigantisch slecht onderhouden en het schimmel stond hoog aan de muren. Ik zou dan juist blij zijn met een huurbaas die zegt kom we gaan even alles wat netter maken en zorgen dat je ook eigen voorzieningen hebt.

Gezien je geen prijsverhoging krijgt doet hij dit vanuit mijn oogpunt uit goede bedoelingen en ter verbetering van de woning en neemt hij zijn taak als verhuurder dus serieus. Ik snap dat het voor hem vervelend kan zijn als zijn huurder hier "problemen" mee heeft en dus ook niets meer van zich laat horen. Er is vanuit zijn kant genoeg voorgesteld en ik heb een beetje het gevoel dat dit afgewimpeld word omdat je er niet aan kan wennen dat er wat minder woonruimte tot je beschikking komt. Verhuurder heeft duidelijk zijn plannen aangegeven. Naar mijn weten heeft hij al het recht dergelijk onderhoud/aanpassingen in zijn woning te maken zonder toestemming van huurder. Dat je dan 2 weken uit je kamer moet is een begrijpelijk irritatie punt, misschien dat hierin wat te overleggen valt qua vermindering huurprijs of tijdelijk in de andere kamer te kunnen trekken totdat je eigen kamer weer betrekken kan?

Ik bedoel dit overigens niet als aanval op jou, ik snap dat het lastig is en moeilijk is om aan te wennen, maar bekijk het vanaf een ander standpunt zonder je vast te houden aan de ruimte. Zoals ik al zei zijn hier genoeg ruimte creëerde oplossingen voor. Het blijft een kamerwoning, te hoge verwachtingen hierin qua ruimte is nooit realistisch. Iniedergeval succes met de situatie en ik hoop dat jullie tot een dergelijke goede samenwerking kunnen komen.

Shadow0
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 10:36

Ik zou de huurprijs aanvechten bij de huurbond!

Kristy1998x, ik snap niks van je verhaal. De verhuurder verandert eenzijdig, zonder instemming van de huurder, iets vrij essentieels aan de woning en dat moet zij maar accepteren en begrijpen? Het is wel haar thuis. Daar horen anderen (ook verhuurders) niet zomaar naar willekeur en zonder inspraak ineens dingen drastisch te veranderen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 10:39

En vergeet ook niet dat hij een belangrijk onderdeel van een huis 'verwijderd', nl de mogelijkheid om te kunnen koken!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:30

Dat kan zo maar niet hoor, echt werk van maken!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:37

Ik had allang bij m'n rechtsbijstand geinformeerd wat mijn rechten zijn.
De keuken zomaar weghalen en jou verplichten om elders onderdak te zoeken in deze pandemie vind ik echt not done. Heeft hij een hotelkamer voor je geregeld en betaald? Hoef je deze maand geen huur te betalen?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:45

Goh... ik vind het moeilijk. Denk dat ik ook even bij de rechtsbijstand zou informeren eerst.

Anderzijds ben ik wel verbaasd hoe weinig zeggenschap een verhuurder lijkt te hebben op nota bene zijn eigen huis.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:47

Poekkie schreef:
Goh... ik vind het moeilijk. Denk dat ik ook even bij de rechtsbijstand zou informeren eerst.

Anderzijds ben ik wel verbaasd hoe weinig zeggenschap een verhuurder lijkt te hebben op nota bene zijn eigen huis.

Vooral met studentenhuizen heb je als huurder vrij weinig te zeggen naar mijn ervaring, en mag je blij zijn dát je überhaupt een kamer hebt. Huurders denken dan ook alles te kunnen maken met hun huizen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:58

__Sannne schreef:
Poekkie schreef:

Vooral met studentenhuizen heb je als huurder vrij weinig te zeggen naar mijn ervaring, en mag je blij zijn dát je überhaupt een kamer hebt. Huurders denken dan ook alles te kunnen maken met hun huizen.

Ja ik weet het niet... ik begrijp beide kanten wel, maar vind het wel 'vreemd' dat een huurbaas onder geen beding zijn eigen huis niet zo kunnen verbeteren zonder dat er tig reacties zijn met rechtszaken etc.
Uiteindelijk krijgt de TS wel haar eigen keuken zonder huurverhoging.

Nogmaals, ik begrijp de TS ook. Maar anderzijds, het is helemaal niet haar huis. Op basis van hoe zulk probleem hier zou aangepakt worden zou ik als verhuurder toch wel serieus nadenken om het huurcontract op te zeggen, te verbouwen en dan een nieuwe te zoeken. Ik vraag me af hoe dit topic zou lopen moest het geopend zijn door de verhuurder.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:03

Poekkie schreef:

Het gaat ook wel om de manier waarop. In Nederland ben je als huurder behoorlijk beschermd en maar goed ook.
Vóór het weekend aankondigen dat je na het weekend een kritiek onderdeel, namelijk de keuken, gaat verwijderen en iemand 2 weken z'n huis uit moet is niet redelijk en ook totaal onnodig. De huurbaas had ook 1 maand van te voren de aankondiging kunnen doen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:04

Poekkie schreef:
Ja ik weet het niet... ik begrijp beide kanten wel, maar vind het wel 'vreemd' dat een huurbaas onder geen beding zijn eigen huis niet zo kunnen verbeteren zonder dat er tig reacties zijn met rechtszaken etc.

Nogmaals, ik begrijp de TS ook. Maar anderzijds, het is helemaal niet haar huis. Op basis van hoe zulk probleem hier zou aangepakt worden zou ik als verhuurder toch wel serieus nadenken om het huurcontract op te zeggen, te verbouwen en dan een nieuwe te zoeken. Ik vraag me af hoe dit topic zou lopen moest het geopend zijn door de verhuurder.

Natuurlijk mag iemand zijn huis verbeteren. Maar misschien niet terwijl er daar iemand woont, en al zeker niet als die het goed vindt zoals het is? Meestal zijn de verbeteringen vooral voordelig voor de verhuurder, en niet altijd voor de huurder.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:19

Schemerdier schreef:
Poekkie schreef:

Natuurlijk mag iemand zijn huis verbeteren. Maar misschien niet terwijl er daar iemand woont, en al zeker niet als die het goed vindt zoals het is? Meestal zijn de verbeteringen vooral voordelig voor de verhuurder, en niet altijd voor de huurder.

Ja dat is dus exact wat ik bedoel dat ik vreemd vind. Als huurder heb je eigelijk op die manier meer rechten over de woning dan als eigenaar van de woning.

Over de laattijdige aankondingen en de verassingen enzo ben ik wel akkoord dat het anders had gemoeten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:29

Poekkie schreef:
Als huurder heb je eigelijk op die manier meer rechten over de woning dan als eigenaar van de woning. .
Die 'rechten' heetten 'bescherming' en die zijn er niet voor niets, dat blijkt wel.

Als verhuurder mag je heel veel, maar wel volgens de regels :)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:39

Ja logisch, jij bent toch degene die er woont en niet de verhuurder?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:06

Nja... ik vind het niet zo logisch. Maargoed, daar is TS natuurlijk niets mee :)

Best idd even de rechten en plichten van beide kanten bij het juridisch loket aanvragen dus.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:48

Het is niet haar huis. Het huis is in eigendom van verhuurder welke alle recht heeft om aanpassingen te maken ter verbetering van zijn woning. Ongeacht of huurder hiermee akkoord gaat of niet. De gang van zaken verloopt niet geheel soepel nee maar als het enkel gaat om een klein beetje ruimte inleveren? Je krijgt er zoveel meer voor terug.

Shadow0 schreef:
Ik zou de huurprijs aanvechten bij de huurbond!

Kristy1998x, ik snap niks van je verhaal. De verhuurder verandert eenzijdig, zonder instemming van de huurder, iets vrij essentieels aan de woning en dat moet zij maar accepteren en begrijpen? Het is wel haar thuis. Daar horen anderen (ook verhuurders) niet zomaar naar willekeur en zonder inspraak ineens dingen drastisch te veranderen.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:02

Kristy1998x schreef:
Het is niet haar huis. Het huis is in eigendom van verhuurder welke alle recht heeft om aanpassingen te maken ter verbetering van zijn woning. Ongeacht of huurder hiermee akkoord gaat of niet. De gang van zaken verloopt niet geheel soepel nee maar als het enkel gaat om een klein beetje ruimte inleveren? Je krijgt er zoveel meer voor terug.

Helaas ligt het niet zo eenvoudig, aldus het Juridisch Loket: https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... uurwoning/

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 14:15

Kristy1998x schreef:

Het is inderdaad niet mijn huis, maar ik heb wel een huurovereenkomst waarin gesproken wordt over een eigen ruimte en een gedeelde keuken. Uit dit topic heb ik geleerd dat hij voor zo'n grote aanpassing aan mijn woning wel degelijk met mij in overleg moet gaan.
(zie net dat die link hierboven weer wordt aangehaald)

Mijn huisbaas is wel degelijk het type dat alles laat verslonzen dat het van ellende uit elkaar valt. Toen ik de sleutel van dit huis kreeg verkondigde hij dat ik een nieuw toilet zou krijgen omdat hij doorliep. Daar heb ik toen anderhalf jaar achteraan moeten zitten tot hij uiteindelijk echt stuk was en ik een maand zonder toilet kwam voor er een oplossing kwam.

Misschien heb ik het niet duidelijk verwoord, maar ik heb alles behalve mijn kont tegen de krib gegooid.
Hij doet me inderdaad een fantastisch aanbod, qua opknappen van de ruimte en heb ook aan hem duidelijk aan te geven er graag samen uit te komen op een manier die voor ons beiden een win/win is en daarom heb ik gevraagd of hij het plan op papier wilt zetten.
Ik ben normaal helemaal niet iemand die alles zwart op wit wilt hebben, maar durf er niet op te vertrouwen dat alles wat hij nu beloofd daadwerkelijk waarmaakt.

Ik denk dat hij meeleest, want kreeg zojuist wat veelbelovende foto's doorgestuurd :) Nog geen plan, maar er is een begin.