De noodwet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Re: De noodwet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:44

Die noodwet beschermt mijn gezondheid, want daarmee sta ik in mijn recht geen mensen in mijn 1,5 meter toe te laten in de winkel bijv.
Verder hebben we in Nederland niets te klagen wat vrijheidsbeperking betreft. Je mag nog gewoon je huis uit en je mag zelfs met de auto, motor of fiets een rondje Nederland rijden als je daar zin in hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:46

Cer schreef:
Maar als je jezelf wilt opofferen, en juist de zwakkeren wilt afschermen, is jouw genoemde voorbeeld van het verpleeghuis denk ik net niet het juiste voorbeeld.. want die zijn kwetsbaarder en moeten dan afgeschermd worden, toch?

Goed lezen. Hospice. Mensen die daar liggen zijn al stervende en mogen nu maar heel beperkt afscheid nemen.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:47

Gloa schreef:
Ik ben best wel voor het Zweedse model. Scherm de zwakkeren af en laat de rest immuniteit opbouwen.
:+
Hoe zie jij dat om de zwakkeren af te schermen?
Mijn schoonvader zit al 6 weken op zijn kamertje in het verzorgingstehuis in eenzaamheid. Is ook gevallen. Gebroken pols aan over gehouden en heeft daar zelfs inmiddels corona opgelopen. Wij hebben hem al 6 weken niet gezien. En met videobellen gaat niet vanwege dementie en blindheid. Hoe lang moeten deze 'zwakkeren' volgens jou nog afgeschermd worden?

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:47

wemkelover schreef:
waarom mogen mensen geen twijfels hebben bij sommige dingen en maatregelen?
Sorry ik heb ze ook wel eens, meer over hoe lang willen ze dit volhouden en krijgen we ooit nog ons normale leven terug. Dus als je even vragen hebt over bepaalde dingen dan ben je meteen niet goed bij je hoofd? apart

Was te verwachten, als je hier op Bokt een iets andere mening hebt wordt je gelijk afgemaakt :')

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:48

Nou zeg... Wat een overtrokken en nare reacties hier gelijk.

Ik ben ook heel benieuwd wat er nu uiteindelijk in die noodwet komt te staan. Ik hoorde er voor het eerst over toen ik er handtekeningenacties tegen die noodwet voorbij zag komen. Dus ik op zoek, bleek er nog niet duidelijk te zijn wat er nu precies in komt. Dan vind ik er tegen gaan protesteren wel wat voorbarig inderdaad. Maar dat wil niet zeggen dat we er gelukkig van gaan worden.

Dus ik vind het helemaal niet vreemd dat er vraagtekens bij worden gesteld en dat mensen graag willen weten waar die noodwet dan uit gaat bestaan precies.

Uiteindelijk zijn degenen die nu om het hardst roepen dat de ander niet goed bij zijn hoofd is om er vraagtekens bij te zetten net zo voorbarig en overtrokken bezig als degenen die er nu al bij voorbaat tegen gaan protesteren.

Pandora2

Een noodwet ? Dat lijkt mij hetzelfde als een land wat de noodtoestand uitroept, toch ?

Wel...in de jouw omringende buurlanden is de noodtoestand al van kracht vanaf zo ongeveer begin of half maart denk ik :D
Hier in België ook. En ik kan je zeggen, je gaat er niet dood aan. :+
Het vraagt alleen wat aanpassingen. En indien je geen zin hebt je hieraan te houden, worden er ook boetes uitgedeeld :Y)

Cer

Gloa schreef:
Goed lezen. Hospice. Mensen die daar liggen zijn al stervende en mogen nu maar heel beperkt afscheid nemen.

Ah true.. excuus :j

Ja als je de bezoekers dan goed kan beschermen .. ik kan me voorstellen dat ze daar wat op bedenken, want dat kan inderdaad schrijnend zijn..
er mogen nu max 3 mensen op bezoek, meen ik?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:49

Ik las ook ergens dat ze dus doodleuk die noodwet in laten gaan op 24 april, met terugwerkende kracht naar 16 maart. Dat vind ik wel eng hoor.
Plus inderdaad de angst om het maar lekker te blijven verlengen. Dat je nooit meer je normale vrijheid terugkrijgt zoals voor maart 2020. En wees eerlijk, die 1.5m samenleving is gewoon niet vol te houden. Dat gaat in tegen de mens, die heeft juist huidcontact nodig.
Dat je iets een paar weken wilt doen, daar kan ik wat van begrijpen, maar het punt om weer los te laten moet ook weer komen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:49

Whale schreef:
Was te verwachten, als je hier op Bokt een iets andere mening hebt wordt je gelijk afgemaakt :')

Generaliseren is ook een vak, zullen we dan maar denken >;)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:50

moonfish13 schreef:
Hier verlies je je geloofwaardigheid. :wow: 8)7
Covid is geen grapje, covid is geen ‘zomaar’.
Haal die plaat voor je kop weg!

De noodverordeningen raken aan grondwettelijk vastgelegde vrijheden van vereniging, godsdienst en onderwijs en het recht op een persoonlijke levenssfeer. Op de noodverordeningen kunnen we als volk geen invloed uitoefenen, die zijn vastgelegd door de Veiligheidsregio's. Prima voor een korte periode, maar als die regels voor langere tijd gelden moet je daar op een democratische manier, dus via het parlement iets over te zeggen hebben. En dat levert, gelukkig, discussie op over proportionaliteit en legtimiteit.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 30-04-20 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:51

germie schreef:
Dat je iets een paar weken wilt doen, daar kan ik wat van begrijpen, maar het punt om weer los te laten moet ook weer komen.

Misschien moet je even in overleg met het virus ? Zou fijn zijn moest die zich aan slechts een paar weken willen houden :=
Zie maar wat er momenteel in Japan gebeurt... :x Daar lieten ze na 3 weken ook de lockdown los. Ze krijgen alles nu 4-dubbel terug en gaan dus ook weer 4-dubbel in lockdown.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:53

Gloa schreef:
Wat er in mijn hoofd omgaat? Kom maar op met die groepsimmuniteit, ik meld me vrijwillig aan. Ben jong, fit en gezond en wil best mijn steentje bijdragen.

Ik ben best wel voor het Zweedse model. Scherm de zwakkeren af en laat de rest immuniteit opbouwen.

Helemaal mee eens. En wat ik ook om mij heen merk is dat mensen er genoeg van hebben en dus hun eigen vrijheden weer maken. Dan kan je beter als overheid kijken wat er al versoepelt kan worden, dan het volk zelf het heft in handen laten nemen, om het zo maar te zeggen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:54

Gloa schreef:
Godgod wat een heftige coronapolitie reacties weer :+

Laten we het netjes houden aub.

Wat er in mijn hoofd omgaat? Kom maar op met die groepsimmuniteit, ik meld me vrijwillig aan. Ben jong, fit en gezond en wil best mijn steentje bijdragen.

De noodwet gaat over veel meer dan alleen de apps.

Als een partij als Amnesty zich gaat mengen in wetgeving van een democratisch westers land dan zou dat genoeg trigger voor je moeten zijn om niet klakkeloos de gevestigde media na te praten en kritisch te zijn. Dat dit nu over de UK gaat wil niet zeggen dat het hier niet actueel kan worden. Reken maar dat regeringen onderling veel afkijken.

Dat we al zoveel vrijheden hebben is een volstrekt non-argument om grondwettelijke! vrijheden zomaar in te laten perken. Daar moeten echt hele goede redenen voor zijn en ik heb daar twijfels over ja.

Wij hebben nog contact met vrijwilligers van een hospice waar mijn schoonmoeder vorig jaar heeft gelegen. De verhalen van nu zijn verschrikkelijk, onmenselijk zelfs. Iets wat volgens onze mp de 'nieuwe normaal' moet worden......

Wat bedoel je met onmenselijke verhalen? Momenteel is alles anders, ook in het afscheid nemen van geliefden en dat kan idd triest zijn. Gelukkig zijn er hier (zkh en vph) ruimere bezoekmogelijkheden in de palliatieve fase, zolang de bezoekers geen klachten hebben natuurlijk. Ook mensen met COVID mogen in de laatste fase naasten ontvangen, al zijn er wel beperkingen in aantal vanwege beschermingsmiddelen. Het komt wel voor dat naasten zelf niet willen komen vanwege persoonlijke redenen.

Juist vanwege de grote groep kwetsbaren in onze samenleving vind ik het goed dat de overheid deze pandemie indamt met maatregelen. Ter bescherming van hen houd ik me met liefde aan de regels. Natuurlijk mis ik veel, vooral fysiek contact zoals die knuffel die ik sinds het ingaan van de maatregelen niet meer heb gehad. Alleen zie ik met eigen ogen waar we het voor doen.

Eerlijk gezegd snap ik veel Nederlanders ook niet zo. Eerst werd er om het hardst geroepen dat de lockdown niet streng genoeg was en dat we Italië achterna zouden gaan. Nu zijn we nog maar een paar weken verder en roepen (deels dezelfde mensen) dat die regels die eerst niet streng genoeg waren nu al versoepeld moet worden omdat dit onmenselijk is.

Als je een open en eerlijke discussie wil zou ik niet met gestrekt been erin gaan en een deel van de reageerders als coronapolitie bestempelen. Dat komt nl niet zo democratisch over.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:55

Zertab schreef:
Gloa schreef:

Helemaal mee eens. En wat ik ook om mij heen merk is dat mensen er genoeg van hebben en dus hun eigen vrijheden weer maken. Dan kan je beter als overheid kijken wat er al versoepelt kan worden, dan het volk zelf het heft in handen laten nemen, om het zo maar te zeggen.

Rutte benadrukte gisteren juist dat hoe meer mensen nu vrijheden terugpakken, hoe meer kans dat er toch meer meer besmettingen komen waardoor versoepelingen nog langzamer gaan en/of zelfs tijdelijk teruggedraaid moeten worden.
Als mensen toch 'ns niet zo eigenwijs waren...
Wat is nu een paar maanden op 'n mensenleven?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:56

Zertab schreef:
Gloa schreef:

Ik heb hetzelfde gezegd, kom maar op. En dan wil ik daarna graag een vrijbrief om te gaan en te staan waar ik wil, want ik ben geen gevaar meer en immuun.

Een een paar maanden op een mensenleven? Die zijn al weg. We zitten er al 2 maanden mee. Dus dan spreek je echt over een hele lange periode en niet meer over 'een paar maanden'.
Laatst bijgewerkt door germie op 30-04-20 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:56

germie schreef:
Ik heb hetzelfde gezegd, kom maar op. En dan wil ik daarna graag een vrijbrief om te gaan en te staan waar ik wil, want ik ben geen gevaar meer en immuun.

Dat is nog nergens bewezen dat dat het geval is.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:57

@elnienjo: Ja daar heeft Rutte zeker een punt, maar mensen kan je niet stoppen. Tenzij er een lock down komt en overal politie op straat. Want eerlijk, in mijn dorp is nergens politie te bekennen.

Ik hoop dat er in de noodwet ook iets staat over hoe we de economie draaiende gaan houden. Dadelijk zijn we allemaal gered van de corona, maar zijn we allemaal werkloos en hebben we geen eten... Daar gaat echt te weinig aandacht naar uit in mijn ogen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:57

Een noodwet vind ik wel een goed idee, omdat dat meer democratische legitimatie heeft dan de noodverordeningen van nu. Ook ben ik niet zo bang dat nare elementen daarvan langer blijven hangen dan nodig, want daar hebben we nou juist de democratie voor om dat goed in de gaten te houden. Mijn vertrouwen in de democratie is in die zin nog wel groot.

Wel vind ik dat er bij het invoeren van de wet en daarbij behorende maatregelen het ook belangrijk is overige aspecten, zoals het psychisch welzijn, de zorg buiten corona om en de economie ook moet meewegen, naast de bescherming tegen corona. De eerste maatregelen om de maatschappij op slot te gooien snap ik, maar zijn mi niet houdbaar op de lange termijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:58

@moonfish, ik zie geen reden om me zo aan te vallen.

Ik snap jouw zorgen om je familie en die is zeker terecht.

Maar voor het overgrote meerendeel van de samenleving is corona geen groot gevaar. En hoe ver wil je die groep incl een groot deel van de economie lam leggen?

Als je goed had gelezen ipv in een waas emotioneel reageren dan zou je mijn standpunt hierin ook gezien hebben: scherm de kwetsbare en zwakkeren goed af en laat het gezonde deel voor immuniteit zorgen. Dus iedereen die lekker in het park op een kleedje wil zitten, ga je gang maar blijf dan ook weg bij opa en oma!

Splits je samenleving op. De kwetsbaren krijgen eigen openingstijden voor de boodschappen en vitale activiteiten. De meute moet zich daaromheen maar aanpassen maar kunnen verder wel alles als normaal doen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:58

Zertab schreef:
@elnienjo: Ja daar heeft Rutte zeker een punt, maar mensen kan je niet stoppen. Tenzij er een lock down komt en overal politie op straat. Want eerlijk, in mijn dorp is nergens politie te bekennen.

Ik hoop dat er in de noodwet ook iets staat over hoe we de economie draaiende gaan houden. Dadelijk zijn we allemaal gered van de corona, maar zijn we allemaal werkloos en hebben we geen eten... Daar gaat echt te weinig aandacht naar uit in mijn ogen.

Die mondkapjes daar moet echt haast mee worden gemaakt, want zodra er veilige op de markt zijn dan kun je weer naar kappers, fysio en andere contactberoepen.
En in horeca is ook meer mogelijk als de serveersters mondkapjes zouden dragen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:59

Ik ben ook echt voor dat ouderen en mensen die in de risicogroep vallen thuis moeten blijven. Dat is hun verantwoordelijkheid. Ik ben gezond. Ik ben geen risico. Ik ben jong en net van school af. Ik kan en wil werken. Laat mij dat alsjeblieft dan ook doen!

En niet alleen jongeren zijn eigenwijs.. Ik zie genoeg oudjes buiten, in de supermarkt rakelings langs mij heen gaan...

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:00

elnienjo schreef:
Zertab schreef:

Die mondkapjes daar moet echt haast mee worden gemaakt, want zodra er veilige op de markt zijn dan kun je weer naar kappers, fysio en andere contactberoepen.
En in horeca is ook meer mogelijk als de serveersters mondkapjes zouden dragen.

Ja en een 1,5 meter terras zou ook moeten kunnen lijkt me. Dan heeft de horeca al weer een deel inkomsten.

Brainless

@Germie
Men weet geeneens of je nam eenmaal covid-19 te hebben gehad dat je immuun bent.

Er zijn mensen die het hebben gehad dat zij wederom positief getest zijn.
Vooral als je lichte symptomen hebt is de kans dat je immuun bent veel kleiner.

Whale

Zertab schreef:

Precies, ik heb hier al deze weken nog geen politie gezien. Niet op straat, niet op de weg. Afgelopen week was het hier blijkbaar druk in de binnenstad en daarover hadden een aantal mensen een bericht gestuurd naar de gemeente. Hun antwoord? Dat ze het gingen doorgeven aan de handhavers. Ehm... die hadden het toen al zelf kunnen zien of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:01

Doe mij maar de noodtoestand. Dat is namelijk al een wet op zich. De noodtoestand kan op lange termijn nooit stand houden en is dus op het gebied van mensenrechten een veel veiligere optie dan een noodwet die verlengd op verlengd op verlengd kan worden en uiteindelijk sluipend definitief kan worden.

Mbt hospice; er mogen idd 3 personen afscheid nemen. Dit zijn wel elke keer 3 dezelfde mensen! Dus bijvoorbeeld de partner en 2 kinderen. Meer kinderen en kleinkinderen zijn dus op voorhand al uitgesloten.