Verjaardagskado's kind gescheiden ouders - waar blijven ze?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:33

Wat lastig ts. Fijn te lezen dat je er geen probleem van hebt gemaakt. Hoogst vermoeiend zo'n ex en daarbij ook heel vervelend om continu je grenzen te laten overschrijden omdat een keer je grenzen verdedigen vaak niet voordeliger is voor je kinderen. Loop hier zelf ook wel tegenaan. Ik slik meer dan ik zou willen omdat ik niet wil dat mijn kinderen ergens last van hebben.

Heb helaas ook geen tips voor je. Sterkte met de situatie, houd je rug recht en houd het belang voor je kinderen in het oog.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:36

tsja bij ons was vroeger gewoon spul bij papa blijft bij papa en spul bij mama blijft bij mama. Toen ik wat ouders was nam ik wel boekjes ect zo mee maar nooit echt groot spul. was niet de bedoeling.
en voor de ouders die zeggen neem het mee, en het gaat daar ´ in een keer ´ stuk? terwijl het best duur kado was?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 16:41

Ja dat zou zeker makkelijker zijn als de relatie goed was, ik zou heel graag normaal kunnen overleggen, maar als je echt helemaal op alle fronten keihard leeggetrokken bent en je ex dan voor je gevoel vervolgens mooi weer gaat spelen met spullen die jij met alle liefde wél voor je kind hebt aangeschaft, dan is dat wel ff zuur...

Ik heb echt al enorm veel geslikt, vooral in het belang van de kinderen en ook veel uit angst, nu ben ik eindelijk van hem af en wil ik gewoon niet weer het gevoel hebben dat ik weer nergens controle over heb.
Ik voelde me vaak knap waardeloos omdat ik altijd maar weer toegaf, dus ik heb nu best moeite om alles "vanwege de kinderen" maar weer toe te geven, omdat dat dan mij weer het gevoel geeft dat ik weer weerloos in een hoekje gezet wordt.

Kijk, al pratend komt het probleem wel naar boven denk ik ;-).

Oh ik had zo graag een redelijke relatie gehad, zodat alles probleemloos heen en weer zou kunnen, ik gun mn kids echt alles, maar ik moet gewoon zo oppassen dat ik niet helemaal weer overgenomen wordt en dat is heel lastig laveren....

@wemkelover, ja zo kan het dan ook weer, als de afspraken maar duidelijk zijn he...

Anoniem

Re: Verjaardagskado's kind gescheiden ouders - waar blijven ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:45

Absoluut niet een vraag om vervelend te doen of iemand te verwijten, want het lijkt me echt afschuwelijk om in jouw situatie te zitten, TS.

Maar ik vraag me altijd af; hoe kan een relatie zo fout gaan met iemand van wie je in eerste instantie genoeg hield om er kinderen mee te maken? Uiteraard begint niemand een relatie met het idee dat dat kan gebeuren, maar ik snap niet hoe je elkaar zo ontzettend kan gaan zieken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:45

Aan de andere kant, als jij op komt voor je eigen grenzen, leren je kinderen daar ook van ;) dat het ok is om voor jezelf op te komen als je het ergens niet mee eens bent :)
MAar wel moeilijk in zo'n situatie

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:50

saskia23 schreef:
Mijn zoontje mag gewoon speelgoed meenemen van de een naar de ander.
Ik wil niet dat hij het speelgoed van papa niet mee mag nemen naar mama en andersom.
Ik zou dat erg triest vinden.
Hij groeit al op in twee gezinnen, ik wil hem zo min mogelijk het gevoel geven dat er verschil is tussen de een en de ander. Zijn speelgoed is zijn speelgoed, of dat nu bij mij is of bij mijn ex.
Mijn ex staat hier hetzelfde in.
Ik heb wel een goed contact met mijn ex, wellicht is het dan gemakkelijker?

Ik heb ook een alles behalve leuke scheiding achter de rug maar hier staan we ook beide er zo in. Speelgoed is van de kinderen, willen ze het mee nemen naar de ander dan mag dat.`(als het makkelijk mee te nemen is) Net zo als dat wij niet met kleding slepen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:54

Maar dat is het verraderlijke met kinderen. Als vader de moeder zwart maakt en vervolgens gaat moeder grenzen stellen, dingen niet meegeven enz enz dan is er bijvoorbeeld toch best een kans dat kinderen naar de vader gaan trekken, want moeder is stom. Grenzen stellen en een voorbeeld geven aan je kinderen is heel mooi gezegd, maar in de praktijk zitten er veel haken en ogen aan een simpele theorie. Daarnaast is grenzen stellen bij iemand die maling heeft aan grenzen behoorlijk lastig.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 16:59

Jij omschrijft het dilemma precies Kimbers!

@resistance: ja moeilijk voor te stellen he! Ik zal je even een pb sturen voor wat details, dat verheldert het wellicht. Maar het is geen gezonde relatie geweest in ieder geval.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:00

Ik zou het op een simpeler niveau bekijken, je hebt het aan je kind cadeau gegeven, mag je kind dan ook zelf beslissen waar het mee naar toe gaat? Als het stuk gaat is het stuk, leren ze ook weer wat van. Dat is dan wel zuur voor jou maar aan de andere kant kun je je ook afvragen of je je kind een duur cadeau moet geven als hij of zij daar nog niet verantwoordelijk mee om kan gaan. Ik denk dat je het jezelf (en je kind) onnodig moeilijk maakt.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:02

Laatst las ik ergens over gescheiden ouders die gezamenlijk gekochte/betaalde cadeaus aan hun kinderen geven, dat is misschien voor jullie ook een idee?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 17:10

Mavelle schreef:
Ik zou het op een simpeler niveau bekijken, je hebt het aan je kind cadeau gegeven, mag je kind dan ook zelf beslissen waar het mee naar toe gaat? Als het stuk gaat is het stuk, leren ze ook weer wat van. Dat is dan wel zuur voor jou maar aan de andere kant kun je je ook afvragen of je je kind een duur cadeau moet geven als hij of zij daar nog niet verantwoordelijk mee om kan gaan. Ik denk dat je het jezelf (en je kind) onnodig moeilijk maakt.

Ja eigenlijk denk ik er wel zo over. Het is van haar en ze is er superzuinig op.
Punt wat mij dus erg dwars zit is dat hij het in mijn beleving gewoon opeist omdat hem dat beter uitkomt.
Ik snap heel goed dat buitenstaanders denken, mens, wat zit jij nou te zeiken. Dat helpt wel relativeren hoor.

Samen kado's geven zou ik een goed idee vinden. Ik wil dat best gaan voorstellen, dan heb je dit gezeik ook niet, dan is het gewoon echt bij het kind. Nu had ik dus een relatief duur kado en hij een paar dingetjes.

Ik moet gewoon focussen op het maken van afspraken. Maar dat is gewoon heel erg lastig met hem, want mijn standpunt respecteren komt doorgaans niet bij hem op. Maar het zal toch moeten.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:16

In deze situatie zou ik er zeker voor kiezen om geen spullen mee over te huizen. Je kan er donder op zeggen dat er iets duurs kapot gaat of niet meer terug komt. Jullie communiceren heel beroerd het meest duidelijk is dan niks overhuizen behalve kleding en fiets.
En verder laat hem er lekker in zakken en laat je niet meeslepen in zijn spel om te manipuleren.Je kinderen zien op een dag de waarheid wel

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 17:20

Dat kan ook een afspraak zijn ja. Alhoewel het voor de kids toch het fijnste is als er veel kan, maar ik ben ook wel bang, vandaag is het dit, morgen komt ie de cavia's ophalen omdat dat zo gezellig voor ze is zeg maar.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:24

Hebben jullie bij de scheiding nog afspraken vastgelegd met betrekking tot afspraken etc?
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 24-04-20 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 17:25

Voor bepaalde spullen zijn er afspraken gemaakt, maar niet voor alles.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:26

WowAmigo schreef:
Dat kan ook een afspraak zijn ja. Alhoewel het voor de kids toch het fijnste is als er veel kan, maar ik ben ook wel bang, vandaag is het dit, morgen komt ie de cavia's ophalen omdat dat zo gezellig voor ze is zeg maar.

Precies, hij gaat nu al steeds over je grenzen. Hartstikke leuk dat ze het speelgoed mee willen nemen maar hij heeft toch ook speelgoed? Dan spelen ze daar maar mee.

Kinderen zijn meer gebaat bij duidelijkheid en structuur dan aan geruzie of discussies over speelgoed.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:35

Resistance schreef:
Maar ik vraag me altijd af; hoe kan een relatie zo fout gaan met iemand van wie je in eerste instantie genoeg hield om er kinderen mee te maken? Uiteraard begint niemand een relatie met het idee dat dat kan gebeuren, maar ik snap niet hoe je elkaar zo ontzettend kan gaan zieken.

Leuke vraag is dat. Ik zie best een hoop scheidingen van dichtbij, en de ene keer snap ik al niet hoe mensen ooit bij elkaar gekomen zijn, de andere keer snap ik niet waarom ze uit elkaar gaan.

Liefde slaat soms om in haat. Een relatie is niet altijd sterk genoeg om het krijgen van kinderen te overleven. Beide partners hebben soms hele andere ideeën over het hebben van kinderen en zijn vergeten dat van te voren een beetje af te stemmen. Of de praktijk valt toch tegen. Als er al onbalans in de relatie was (uitersten kunnen elkaar aantrekken) kan die versterkt worden door het krijgen van kinderen. Partners groeien ook zonder kinderen soms gewoon uit elkaar. En soms hebben nieuwe partners een hele negatieve invloed.

Als je dan aan elkaar gebonden bent door een huwelijk en/of door kinderen, en je wil daar eigenlijk uit, dan is het maar net afhankelijk van je karakter hoe je met zo'n situatie waar je klem in zit omgaat. En wat er gebeurt als je leven helemaal op zijn kop gaat omdat er helemaal niets meer zeker is. Ik kom bijna nooit tegen dat het een alleen maar redelijke, vriendelijke afsluiting van een relatie is. Daar komen altijd heftige emoties bij kijken. En dan wordt je eigen handelen, wat door andere mensen 'zieken' kan worden gevonden, al heel snel door je hoofd gerechtvaardigd.

Heel vaak is het na een jaar of twee veel rustiger. Maar ja. Je kan die jaren helaas niet overslaan...

Dat is allemaal algemeen, gaat niet over de situatie van TS, want die ken ik helemaal niet :) Maar ik herken de emotie. Dit gaat niet over het speelgoed, dit gaat over het vinden en bewaken van je grenzen en het vinden van een nieuwe balans, en dat is verrotte lastig als je uit een relatie komt waar je voor je gevoel te ver bent gegaan. Gelukkig heb je daar hulp bij, TS. En je zet het belang van je kind voorop, vind ik stoer. Het komt vast goed :j

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:42

Zelf geen kind van gescheiden ouders (gelukkig!) dus ik kan niet uit ervaring spreken. Maar ik denk dat je wel grenzen moet stellen. Wat de kinderen hier hebben, blijft hier. Wat ze daar hebben, blijft daar, met uitzondering van kleding, dagboek bv. Ik vind het wel heel goed dat je er hulp bij hebt en je toch je kind op de eerste plek zet. En ik hoop dat je ex ook in ziet dat de kinderen niet de dupe moeten zijn van jullie gevecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:44

Volgens mij zit het grootste probleem in het feit dat je bericht kreeg dat ze effectief al onderweg waren. Hierdoor moet je jou plannen last minute wijzigen. Ik gok dat het geen probleem was geweest als je een bericht had gekregen in de aard van: Hé mam, mogen wij x even komen halen? Dan vertrekken wij zo meteen.

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:45

wemkelover schreef:
tsja bij ons was vroeger gewoon spul bij papa blijft bij papa en spul bij mama blijft bij mama. Toen ik wat ouders was nam ik wel boekjes ect zo mee maar nooit echt groot spul. was niet de bedoeling.
en voor de ouders die zeggen neem het mee, en het gaat daar ´ in een keer ´ stuk? terwijl het best duur kado was?

Ik was alleen de weekenden bij mijn vader en later maar 2 weekenden per maand, dan ging mijn vader echt niet nog een fiets of (rol)schaatsen kopen voor die ene x dat het zo uitkwam.
Die gingen dan gewoon mee.
Kleding had ik dan ook niet bij hem (behalve een x bv een vergeten jas).
Cadeaus van mijn vader gingen daarom ook gewoon mee naar mijn moeder omdat ik daar het meeste was.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:46

Het probleem is dus jullie relatie. Door jullie verleden samen en de horror scheiding is dit nu een probleem.

Maar feitelijk heb je je dochter iets gegeven en zij wil het meenemen of bij zich hebben. Dat zou helemaal normaal moeten zijn.

Alleen jouw verhouding met de vader roept deze reactie van jou op en dat heeft een negatieve invloed op wat er nu gebeurt.

Of ze nou dr eigen tandenborstel en kleding mee wil nemen of sport kleding en spullen, het moet niet uitmaken. Wees blij dat ze daar een beetje hetzelfde zou kunnen doen en leven als bij jou.

Ik werkte bij een voetbal vereniging en daar gingen gescheiden ouders zo ver dat de week van de moeder het kind niet kwam. Want papa had het kind ingeschreven en voetbal betaald, omdat het jongetje dat zo graag wilde. Moeders had daar geen zin in, dus kwam hij niet.......Was echt vreselijk sneu.

Geef het tijd. Dit is jullie nieuwe realiteit en nieuwe leven. Bedenk dat de kinderen alles mee krijgen. Je bent maar een mens en je moet zeker niet alles verbergen, maar je moet wel verder op een gegeven moment en weer een fijne moeder en vrouw kunnen zijn die met dit soort dingen om kan gaan zonder dat dit effect heeft op jezelf en je kids.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:48

Nayomie schreef:
Zelf geen kind van gescheiden ouders (gelukkig!) dus ik kan niet uit ervaring spreken. Maar ik denk dat je wel grenzen moet stellen. Wat de kinderen hier hebben, blijft hier. Wat ze daar hebben, blijft daar, met uitzondering van kleding, dagboek bv. Ik vind het wel heel goed dat je er hulp bij hebt en je toch je kind op de eerste plek zet. En ik hoop dat je ex ook in ziet dat de kinderen niet de dupe moeten zijn van jullie gevecht.

Dat is toch vreselijk rot voor de kinderen. Ken je die reclame van de tv? Kinderen moeten niet na hoeven te denken. Als ze bij moeders een ps hebben en ze willen die meenemen naar vader, moet dat kunnen. Als je beiden netjes verzekerd bent en er gaat iets stuk, is er gewoon niks aan de hand.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:51

Brainless schreef:
wemkelover schreef:

Ik was alleen de weekenden bij mijn vader en later maar 2 weekenden per maand, dan ging mijn vader echt niet nog een fiets of (rol)schaatsen kopen voor die ene x dat het zo uitkwam.
Die gingen dan gewoon mee.
Kleding had ik dan ook niet bij hem (behalve een x bv een vergeten jas).
Cadeaus van mijn vader gingen daarom ook gewoon mee naar mijn moeder omdat ik daar het meeste was.

Bij ons dus wel. Zelfde regeling als bij jullie. Was ook een vechtscheiding.

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:52

Misschien kun je proberen om het niet groter te maken dan het is? Je kind komt speelgoed ophalen omdat ze daar graag mee wil spelen. Je hebt dus een leuk cadeau gegeven waar ze blij mee is. Al die emotie over hoe je ex hiermee omgaat heeft niks met je kind of deze specifieke situatie te maken. Geloof me, als kind van gescheiden ouders, ik wist heus wel welk cadeau ik van wie kreeg. Stel je kind voorop in plaats van je eigen emoties. Jij hebt niet voor deze situatie gekozen, maar je kind nog minder. Veel sterkte!

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:54

wemkelover schreef:

Tja dan is dat zo. Dan was het bij mij ws ook kapot gegaan. Ex is voorzichtig maar er mag mee gespeeld worden he?
Vorige week maakte mijn zoon een schuiver en zat er een flinke beschadiging op de jas die mijn ex had betaald. Ik voelde me oprecht bezwaard en heb hem dat laten weten. Ook gezegd dat ik het via mijn verzekering kon proberen (of gewoon zelf betalen natuurlijk) maar dat vond hij helemaal niet nodig. Kan gebeuren zei hij.

En Keet, kijk ik kan niet voor anderen spreken maar in mijn situatie heeft speelgoed wel/niet meegeven precies niets te maken met grenzen aangeven en mijn kind dit leren. Ik/wij leer/leren hem dat wij normaal met elkaar omgaan. Dat heeft imo alles te maken met respect en je kind dit meegeven. Dat vind ik veel belangrijker.
Maar nogmaals, wij gaan normaal met elkaar om.
Er is geen handleiding om te scheiden en daarnaast je kind op te voeden.
Ik kijk naar mijn kind en zie een heel onbevangen en blij ventje dat, naast de dagen dat hij wisselend bij papa of bij mama is, geen hinder ondervindt of lijkt te ondervinden :)