Ramadan 2020

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 11:46

Divers schreef:
Dat is fijn, dat je dat kan vinden in religie.

Ja vind ik ook! Was ook heel spannend voor mij, maar tot nu toe geen spijt!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:50

Wat een leuk en interessant topic! Ik doe niet mee aan de Ramadan, maar wens jullie wel allemaal een gezegende Ramadan toe!

Photograph schreef:
LadyMadonna schreef:
Wat doe je zelf eigenlijk ts?

Ik doe niet mee overigens

Ik ben een paar dagen geleden bekeerd naar de Islam! Dus ik ga zeker meedoen

Misschien ga ik wat te diep voor dit topic, maar zit er een bepaald ritueel vast aan een bekering? En zo ja, kon dat gewoon doorgaan nu?
Ik ken iemand die zich lang heeft voorbereid op zijn doop, maar waarbij dit nu uitgesteld is vanwege de coronacrisis, vandaar.

Photograph

Re: Ramadan 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 13:25

Bij mij was het iets ingewikkeld, maar je moet de shahada uitspreken. Ik heb dit niet in een moskee kunnen doen. Ik heb met een imam via de app een spraakbericht gestuurd waar ik de shahada heb uitgesproken.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:31

Interessant hoor! Heb je de tekst toevallig? Of is dat persoonlijk? (Sorry off topic)

Ik gooi er even een stelling in: Ramadan is een moment van bezinning. Onder andere over dankbaarheid voor hoe goed wij het hebben en de realisatie dat dat niet bij iedereen zo is.

Wat vinden jullie ervan dat de iftar vaak (iedere avond) bij veel moslims zo uitbundig gevierd wordt? Zoveel eten, vaak veel deegwaren enz. dat schiet het doel van hoe je Ramadan bedoelt is toch wel een beetje voorbij of niet?

Of snap ik er niets van? :P

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:48

Ik doe dit jaar een paar dagen mee. Het intrigeert me al jaren en heb ook wat vrienden die meedoen dus dit leek me een goed moment. Ik ben geen moslim maar vind de ramadan en de boodschap erachter heel bijzonder.

Ik drink normaal overdag best wel veel, en ook vrij veel koffie dus heb nu echt knallende koppijn. Meer mensen daar last van?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:50

Maanlicht schreef:
Ik doe dit jaar een paar dagen mee. Het intrigeert me al jaren en heb ook wat vrienden die meedoen dus dit leek me een goed moment. Ik ben geen moslim maar vind de ramadan en de boodschap erachter heel bijzonder.

Ik drink normaal overdag best wel veel, en ook vrij veel koffie dus heb nu echt knallende koppijn. Meer mensen daar last van?

Ik wil dit jaar inderdaad ook een paar dagen meedoen. Net als wat je zegt, vrienden van me doen mee en het idee van zelfdiscipline enz vind ik erg mooi. Dankbaar zijn voor wat je hebt.

Al voel ik me dan ergens ook weer een soort valsspeler ofzo, een paar dagen meedoen terwijl de rest het 30 dagen doet.

Hoe gaat 't met je hoofdpijn?

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:51

_Tara_ schreef:
Maanlicht schreef:

Ik wil dit jaar inderdaad ook een paar dagen meedoen. Net als wat je zegt, vrienden van me doen mee en het idee van zelfdiscipline enz vind ik erg mooi. Dankbaar zijn voor wat je hebt.

Al voel ik me dan ergens ook weer een soort valsspeler ofzo, een paar dagen meedoen terwijl de rest het 30 dagen doet.

Hoe gaat 't met je hoofdpijn?

Ik ging net bijna van m’n stokje. Heb toen toch wat gedronken. Vind het ergens wel jammer maar mijn gezondheid gaat voor.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:59

Gimme_Joy schreef:
Interessant hoor! Heb je de tekst toevallig? Of is dat persoonlijk? (Sorry off topic)

Ik gooi er even een stelling in: Ramadan is een moment van bezinning. Onder andere over dankbaarheid voor hoe goed wij het hebben en de realisatie dat dat niet bij iedereen zo is.

Wat vinden jullie ervan dat de iftar vaak (iedere avond) bij veel moslims zo uitbundig gevierd wordt? Zoveel eten, vaak veel deegwaren enz. dat schiet het doel van hoe je Ramadan bedoelt is toch wel een beetje voorbij of niet?

Of snap ik er niets van? :P

Het is in principe de bedoeling dat je dat deelt met anderen en wat niet opgaat of wat je bewust extra maakt geef je aan de minderbedeelden.

Maanlicht schreef:

Absoluut, wordt na een dag of 3 minder. Luister naar jezelf en probeer het morgen gewoon nog een keer. Probeer de dag ervoor veel water te drinken.

Wij hebben net de eerste Iftar van 2020 mogen vieren, het is hier eerder maghrib dan bij jullie. Lucky us :P

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 18:02

Dat snap ik Divers, maar soms is hrt zo'n vreetfestijn... dat kan ook wel wat minder toch?

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 18:09

Kan, maar als je het kan, waarom zou je? We vieren dat wij het wel kunnen veroorloven en dat wij het wel goed hebben. Waarom daar dan geen gebruik van maken als dank, als er niets verloren gaat aan eten...

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 18:14

Ja kan hoor... maar voor mijn idee past het niet in de lijn van bezinning om overdag te vasten en zodra de zon onder is helemaal los te gaan.

Maar ik ben een buitenstaander, dus what do I know :+

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 18:16

Fijne ramadan aan iedereen die meedoet! :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 18:31

Ik zag gister op het journaal ( belgie ) een prachtig initiatief van de moslimgemeenschap in Antwerpen om tijdens de ramadan voedsel voor de daklozen in te zamelen en rond te brengen.

Door het hamsteren de laatste tijd was er maar weinig over voor de voedselbanken en hadden mensen dus echt honger. Daar zet de moslimgemeenschap nu haar schouders onder.

Fijne ramadan iedereen die eraan meedoet !