Thuiswerken frustraties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Re: Thuiswerken frustraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:26

Ik vind het steeds moeilijker worden om aan de gang te blijven en ik heb geen enkele connectie meer met wat er in ons bedrijf omgaat. Ik heb een paar vaste taken, maar meer als de helft van mijn week wordt gevuld met ad hoc werkzaamheden. Normaal pik ik die op vanaf de vloer of komt mijn leidinggevende ermee aan, maar nu heb ik met niemand contact. Misschien 1 of 2 keer per week mijn leidinggevende.
Ik vind het echt verschrikkelijk en probeer m’n tijd door te komen door tussendoor een keer een wasje aan te zetten. Dat zijn vijf minuten die ik anders bij het koffiezetapparaat zou doorbrengen.
Er wordt vanuit ons bedrijf ook niks gedaan om binding te houden. De diverse teams hebben wel hun periodieke meetings, maar ik val altijd tussen wal en schip. Niet af en toe een mailtje vanuit management met wat updates over wat er speelt. Niet een keer een belletje of Skype bericht van HR met hoe het gaat. Mijn eilandje is een onbewoond eilandje geworden.

Neonlight
Moderator Over Paarden
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 22:53

Mij bevalt het prima en zijn effectiever en productiever. Toevallig afgelopen week evaluatie gedaan met mijn team en iedereen is verbaasd dat het zo fantastisch gaat. Wij hebben 3 meetings op een dag, kickoff meeting met taakverdeling, een 2de kickoff als escalation office binnen is om met hun te alignen (team in dagdienst maar zelfde afdeling) en een transfer meeting tussen ochtend en avonddienst. Hebben 2 chats gedurende de dag, eentje met de dagdienst en werk gerelateerd, eentje binnen ons eigen team voor social talk. Verder iedere dinsdagavond quiz avond. Diverse expats die echt alleen op een flatje zitten, voor hun afleiding maar ook gewoon gezellig en sociaal.
Ik moet er wel bij zeggen dat mijn man en ik hetzelfde werk doen en in hetzelfde team zitten, en we geen kinderen hebben.

Voor leden van de CNV, je kunt gratis cursussen nu volgen bij GoodHabitz. Zit ook een thuiswerk cursus bij.
⚠️ Neonlight kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 00:47

Dat stukje contact dat jullie hebben (zakelijk en privé), maakt denk ik wel veel verschil. Dat mis ik dus helemaal. Ik spreek gewoon dagen niemand behalve de hond en mijn man. En die laatste is geregeld de hele dag weg om aan z’n auto te werken (waar nu juist meer gelegenheid voor is).

Wij hebben ook veel expats rondlopen (zo’n 60%). Deels partners van jou collega’s of de andere grote multinational hier in de buurt, maar ik weet niet hoe die het ervaren. Zij zitten qua werk natuurlijk ook veel meer in een team dan ik en hebben een partner thuis zitten dus zitten niet helemaal alleen zoals sommige expats bij jullie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 07:34

Dat contact helpt bij mij ook zeker. Ik werk maar op een klein kantoor en sociale klets heb je dan al snel. Of even koffie halen voor elkaar. Even groeten als je binnenkomt of weg gaat. En dat is nu elke dag even een digitaal koffiemoment. Geen verplichting, je ziet sommige mensen er ook maar 1x per week. Maar je ziet er ook die 5 dagen even aanschuiven, ook op niet werkdagen. Zij hebben er gewoon behoefte aan. En dat is allemaal prima.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:01

Ik werk altijd al deels thuis. Ben minimaal een dagdeel op een van de locaties naast de afspraken die ik daar heb. Gewoon om in verbinding te staan met mijn collega’s en het werk en prioriteiten van de dag. Het uitwerken doe ik altijd graag thuis. Dat gaat prima, kan dan altijd veel doen.

Maar ik merk nu dus inderdaad wel dat ieder op z’n eigen eilandje zit. Ondanks contact en vergaderingen via telefoon of video krijg ik moeilijk grip op de situaties. Daarbij wordt ik aardig tureluurs van dat gestaar naar de laptop de hele dag.

Ik mis ook de humor, de gesprekken, het met elkaar meedenken en optrekken in lastige vraagstukken. Ik vraag een collega die naast me zit toch eerder wat dan dat ik iemand moet gaan bellen.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:11

Ik herken bovenstaande ook niet voor mezelf ik moet nog naar het werk (gelukkkig) ik werk in de kinderopvang.
Maar voor mijn man zie ik het terug. Ik heb voor hem ook een modus gemaakt van 7.30 ontbijt douchen en aankleden en beginnen.
Hij zet echt een wekkertje voor koffie tijd en lunch tijd anders werkt hij maar door. In lunchtijd gaat telefoon ook echt op stil en gaat hij verplicht even een ommetje wandelen. In middag weer koffie tijd.
Moet eerlijk zeggen dat dit systeem echt wel goed werkt maat desalniettemin zal hij heeeeel blij zijn als hij weer naar kantoor kan. We hebben ook nog 2 pubers in huis rondlopen :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:24

Bij mij komt en gaat het. Het helpt ook niet dat een veranderde omgeving mij altijd wel even een boost geeft, dus even mijn laptop pakken en ergens anders gaan zitten :+ ik woon in twee kamers namelijk.
Er zijn momenten dat ik echt als een trein ga maar inmiddels zou ik echt wel weer op de universiteit willen zitten, al is het maar één dagje! -O-

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:27

Jenkins schreef:
singa schreef:
Ik sluit aan.

Kinderen en thuiswerken, het is gewoon pure waanzin. Vandaag is het zowat de moeilijkste dag van allemaal. Toen de jongste daarnet een luier had waarbij de str*nt mooi verdeeld zat tussen schouderbladen en enkels, heb ik even gedacht om de luier samen met het kind in de vuilnisbak te gooien. Echt, ik heb het gehad.

Precies dit ja _O-
Met kind van 3 en een van 1 is thuis werken echt niet te doen..
Overdag probeer ik zoveel mogelijk te doen, maar dat komt niet af met het gevolg dat ik als kids op bed liggen weer verder met werken ga.
Maar wanneer krijg ik dan tijd om te ontspannen :')

Haha, ik krijg spanning van het inplannen van mijn ontspanning. Het dagelijkse hoogtepunt is het wandelingetje naar de brievenbus. Of als ik de discussie met vriendlief win, de verzorging van de paarden.

Ongeveer dezelfde leeftijden hier. Vooral als de dochter van bijna 1 wakker is, is het gedaan met werken. De oudste kan zichzelf relatief goed in stilte bezighouden voor langere tijd, maar dan is het pedagogisch minder verantwoord. Als die jongen ooit een game-verslaving ontwikkelt, heb ik daar nu reeds de fundamenten van gelegd -O-

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:28

eekhoornerik schreef:
Ik heb het de andere kant op...als ik het druk heb dan vergeet ik om af en toe pauze te houden of naar het toilet te gaan. Even wat drinken. Ik ga maar door en heb totaal geen structuur ingebouwd om rustmomenten te pakken. Heb het idee dat ik continu bereikbaar en aan het werk moet zijn en dat zorgt voor een opgejaagd gevoel (met hyperventilatie als gevolg) dat ik op kantoor niet heb. Dan maak ik af en toe een praatje, haal wat koffie, loop even naar die andere afdeling etcetera.

Gelukkig heb ik het de laatste dagen erg rustig, maar vanaf volgende week krijg ik het weer druk.

Toevoeging: wat mij ook frustreert door continu thuis te zijn is dat ik de hele dag door zie wat er nog gedaan moet worden in het huishouden (stofzuigen, dweilen, de was). Ik kijk er de hele tijd tegenaan of kom het onderweg tegen. Heel anders dan 's avonds thuis komen en denken :dat doe ik op mijn vrije dag.

Hier loop ik ook tegenaan. Ik kan prima op dezelfde tijdstippen opstaan, ontbijten etc. Maar zodra ik aan het werk ben, doe ik niets anders meer dan dat. En die structuur van regelmatig pauze nemen mis ik enorm. Ik studeer (onderzoeksstage), dus mijn woonkamer is ook mijn kantoor en keuken. Dus het is heel moeilijk om even ergens anders pauze te nemen (wat op de uni wel altijd gebeurde). Dus in mijn pauze mik ik vaak een was in de wasmachine, of ik ruim iets op, en dan weer door.

Hetzelfde als Magrathea dus eigenlijk..

Wat doen jullie nu in je pauzes? Hoe zoek je echt even een moment van ontspanning op tussendoor?

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:40

Ik herken de frustraties niet zo.
Voorheen werkte ik al standaard 1 van de 4 dagen thuis. En ik vind het heerlijk: geen afleiding en lekker productief. Ik ben ook wel aan het reintegreren in de tussentijd. Het is wel gek om m’n collega’s te missen, maar ik neem de tijd om ze uitgebreid te bellen (ondanks dat er meer dan genoeg werk is ;-)) en we hebben een whatsapp groep waar allerlei ongein voorbij komt.
Het enige waar ik mij aan irriteer is dat we Microsoft teams via onze telefoon moeten gebruiken en dat na 1 uur overleg m’n telefoon leeg is.. Terwijl ik 70% van de dag m’n telefoon nodig heb voor het werk.

M’n vriend werkt ook thuis. Het is wel gezellig, we zitten overigens wel apart van elkaar.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:49

Ik ben 6 april begonnen met een nieuwe baan. Ben in totaal 3x op kantoor geweest, de rest is thuiswerken en zoek het maar uit verder. Rare inwerktijd zo.
Mijn werk bestaat nu voor het grootste gedeelte uit bellen en schrijven, dat doe ik aan de eettafel of achter in de tuin in het zonnetje.
Mijn man werkt hele dagen, gewoon op zijn bedrijf. Ik merk weinig begrip, hij vindt het raar dat ik om 17 uur nog boodschappen moet gaan doen en snapt niet dat ik nog niet gekookt heb als hij thuis komt want "jij bent toch de hele dag thuis geweest"?
Daarnaast stuur ik mijn zoon van 14 aan met zijn schoolwerk, en snapt mijn dochter van 19 niet dat we niet gewoon 's middags naar de paarden kunnen als ze zin heeft om te gaan rijden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:53

Wijsje schreef:
Mijn man werkt hele dagen, gewoon op zijn bedrijf. Ik merk weinig begrip, hij vindt het raar dat ik om 17 uur nog boodschappen moet gaan doen en snapt niet dat ik nog niet gekookt heb als hij thuis komt want "jij bent toch de hele dag thuis geweest"?

Dat deed mijn partner ook toen hij nog werkte en ik werkte een dag thuis. Hij heeft nu geen werk en zit dus sowieso al hele dagen thuis. En ziet nu dat een thuiswerkdag voor mij echt werken is. Alsof dat voorheen niet zo was :roll:
Maar opmerkingen als: ga je nog geen eten koken? Ga je niet naar je paard vanmiddag? Enz., die komen gelukkig niet meer.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:41

Daihyo schreef:
Wijsje schreef:

Dat deed mijn partner ook toen hij nog werkte en ik werkte een dag thuis. Hij heeft nu geen werk en zit dus sowieso al hele dagen thuis. En ziet nu dat een thuiswerkdag voor mij echt werken is. Alsof dat voorheen niet zo was :roll:
Maar opmerkingen als: ga je nog geen eten koken? Ga je niet naar je paard vanmiddag? Enz., die komen gelukkig niet meer.

Dat soort dingen hoor ik hier gelukkig niet.
Mijn man werkt nu voor de 6e dag sind 16 mrt thuis. Zowel hij als ik merken dat er een groot verschil zit tussen onze manieren van thuiswerken.
Hij gaat ff naar de supermarket een frikandel broodje en een paar croissantjes halen, zet ff een wasje aan en loopt 20 keer op een dag de trap op en af. Oh, en gaat na het eten van zn lunch even een rondje wandelen.

Ik zit achter mn computer en gebruik (op donderdag en vrijdag) mn lunch pauze om onze dochter van het KDV te halen en naar bed te brengen. Dan heb ik nog net tijd over om een boterham te smeren en een glas drinken te pakken. Verder zit ik de hele dag achter mn Pc. Af en toe bok ik even tussendoor (zoals nu) maar over het algemeen zit ik gewoon keihard te werken. En tijd om ff broodjes af te bakken of ff naar de supermarket te gaan? nee dat heb ik echt niet.
Ik voel mij al bezwaard tegenover mn collega's dat ik dochter moet ophalen en op bed moet leggen. En als ik pech heb dan is ze smiddags wakker voordat ik klaar ben met mijn werk.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:55

Ik ken en herken het zelf niet omdat ik thuis in de ziektewet zit, maar mijn man moet wel van huis uit werken, en ik hoor hem regelmatig mopperen... En ik weet dan al precies hoe laat het is. We hebben 2 kinderen 1 van 4,5 jaar … en 1 van 15 maanden... die van 15 maanden die speelt wel en vermaakt zichzelf eigenlijk vaak wel.. alleen die van 4,5 jaar die wilt aandacht van papa waardoor hij van alles gaat doen wat hij juist niet moet doen..huiswerk? ja wil ik maken met papa, wil ik hem ergens mee helpen, nee papa.. hij merkt heel goed dat ik niet goed in m'n vel zit en m'n man is er de dupe van! Dus wij herkennen de frustraties wel van het niet aan je werk toe komen met 2 kinderen...

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:12

Dorus schreef:
Ik vind het steeds moeilijker worden om aan de gang te blijven en ik heb geen enkele connectie meer met wat er in ons bedrijf omgaat. Ik heb een paar vaste taken, maar meer als de helft van mijn week wordt gevuld met ad hoc werkzaamheden. Normaal pik ik die op vanaf de vloer of komt mijn leidinggevende ermee aan, maar nu heb ik met niemand contact. Misschien 1 of 2 keer per week mijn leidinggevende.
Ik vind het echt verschrikkelijk en probeer m’n tijd door te komen door tussendoor een keer een wasje aan te zetten. Dat zijn vijf minuten die ik anders bij het koffiezetapparaat zou doorbrengen.
Er wordt vanuit ons bedrijf ook niks gedaan om binding te houden. De diverse teams hebben wel hun periodieke meetings, maar ik val altijd tussen wal en schip. Niet af en toe een mailtje vanuit management met wat updates over wat er speelt. Niet een keer een belletje of Skype bericht van HR met hoe het gaat. Mijn eilandje is een onbewoond eilandje geworden.

Heel herkenbaar. Ik werk niet in een team en de enige Skype-meeting die ik heb is met m'n leidinggevende 1x per week. Ik werk nu 10 weken bij dit bedrijf, waarvan 6 nu thuis en kan dus totaal geen band opbouwen met m'n collega's. Gelukkig werkt m'n man ook thuis zodat ik niet helemaal alleen zit, dan was het nog eenzamer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:20

Ik vind het ook erg lastig. Vooral het niet zomaar bij een collega kunnen binnen lopen die even met je meekijkt maakt het lastig. Op het moment dat ik een opdracht goed snap dan kan ik ook goed doorwerken. Als ik met een ingewikkeldere opdracht bezig ben dan kom ik gewoon echt niet vooruit. Ben blij als we weer naar kantoor mogen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 15:59

eekhoornerik schreef:
Ik heb het de andere kant op...als ik het druk heb dan vergeet ik om af en toe pauze te houden of naar het toilet te gaan. Even wat drinken. Ik ga maar door en heb totaal geen structuur ingebouwd om rustmomenten te pakken. Heb het idee dat ik continu bereikbaar en aan het werk moet zijn en dat zorgt voor een opgejaagd gevoel (met hyperventilatie als gevolg) dat ik op kantoor niet heb. Dan maak ik af en toe een praatje, haal wat koffie, loop even naar die andere afdeling etcetera.

Gelukkig heb ik het de laatste dagen erg rustig, maar vanaf volgende week krijg ik het weer druk.

Toevoeging: wat mij ook frustreert door continu thuis te zijn is dat ik de hele dag door zie wat er nog gedaan moet worden in het huishouden (stofzuigen, dweilen, de was). Ik kijk er de hele tijd tegenaan of kom het onderweg tegen. Heel anders dan 's avonds thuis komen en denken :dat doe ik op mijn vrije dag.

Dat laatste is zooo herkenbaar! Levert mij op sommige dagen flink wat stress op. Veel werk te doen en dan om me heen ook nog de was en de afwas zien opstapelen...

Ik heb vandaag een erg slechte dag moet ik zeggen := Zit vanalles te doen behalve m'n werk... Gelukkig straks een lang weekend!

En net als die pomodoro techniek, ik ken alle tips maar dan moet ik ze nog wel toepassen en tja... :o Daar loopt 't dan een beetje spaak.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:13

Ik vrees dat ik verpest ben. Ik keek altijd wat raar tegen thuis werken aan als dat dat niet zou werken voor mij, maar ik ben overtuigd!

Wat ik wel merk bij collega's is de frustratie van het netwerk. Sommigen kunnen gewoon een halve dag nauwelijks vooruit omdat ze eeeeeen heeeeeellllleeee traaaagggeeeee verbinnnnndinnnnggggg hebben.

Ik klop het af maar hier gaat het 80-90% van de tijd als een speer; vaak zelfs niet langzamer dan op kantoor. Daarnaast heeft mijn werkgever een dijk van een netwerk, niet in de laatste plaats omdat sommige collega's toch al op de meest onmogelijke uithoeken hun werk moeten doen.

De kwaliteit en betrouwbaarheid van je verbindingen is cruciaal en dat is voor sommigen veel moeilijker te realiseren dan voor anderen.

Kortom, ik ga maar thuis blijven. Ik ben productiever, minder afleiding en betere werkkwaliteit. Ik ben helemaal om :D Nu nog zien wat de werkgever daarvan vindt.......

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:17

:D Ik hoor van meer collega's die voorheen nooit thuis werkten dat ze in het vervolg toch zeker 1 dag per week willen blijven thuiswerken.

Nou deed ik dat altijd al eens per week, heerlijk even typwerk buffelen 1 dag per week. Maar de hele week is me toch te gek.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:18

Herkenbaar, helaas. Gelukkig werk ik nog wel 2/3 dagen per week op kantoor, maar de andere dagen die ik thuis werk vind ik ook niks :n

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:19

Ik ben productiever wanneer ik wat dingen inplan en een idee heb van wat ik tegen wanneer wil doen. Nu is het bij Mike dat ik meer en meer afspraken inplan nodig voor mijn werk. Uiteraard gaat het niet om afspraken op locatie, maar om (beeld)bellen. Ik MOET die momenten vaak ook wel productief zijn dus dat helpt mij iig ook.

Misschien kan je toch wat meer een planning maken van wat je wanneer gaat doen. Plan bewust ook leuke dingen / vrije tijd in.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:23

Kaka schreef:
:D Ik hoor van meer collega's die voorheen nooit thuis werkten dat ze in het vervolg toch zeker 1 dag per week willen blijven thuiswerken.

Nou deed ik dat altijd al eens per week, heerlijk even typwerk buffelen 1 dag per week. Maar de hele week is me toch te gek.

Zo 1 dag in de week deed ik inderdaad al hiervoor en beviel me heel goed. Maar de hele week m'n concentratie houden... De structuur is gewoon ook weg. Mja, die is ook weg omdat ik 'm zelf heb laten gaan :')

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:34

Ik herken het gevoel, ik heb het helemaal gehad met het thuiswerken. Geen deur om savonds achter je dicht te trekken, een trage verbinding, geen luchtige babbeltjes met de collega’s behave de dagelijkse meetings, geen deftige koffiemachine, weinig grens tussen privé en werk,... Bij ons is het vooral lastig dat we geen bureau hebben. Mijn vriend en ik werken nu allebei van thuis en onze hele dag speelt zich af aan dezelfde eettafel. Voor 1 dag in de week wil ik het blijven doen, maar zeker niet fulltime.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:38

pateeke schreef:
Ik ben productiever wanneer ik wat dingen inplan en een idee heb van wat ik tegen wanneer wil doen. Nu is het bij Mike dat ik meer en meer afspraken inplan nodig voor mijn werk. Uiteraard gaat het niet om afspraken op locatie, maar om (beeld)bellen. Ik MOET die momenten vaak ook wel productief zijn dus dat helpt mij iig ook.

Misschien kan je toch wat meer een planning maken van wat je wanneer gaat doen. Plan bewust ook leuke dingen / vrije tijd in.

Dat laatste, inderdaad.
Vanmorgen even naar de markt geweest. Gewoon tijd voor genomen. Ik moet nog wat gaan bedenken en ik heb gemerkt dat ik dat soort denkwerk in de avond moet doen. Soms schiet dat uit qua tijd, maar geeft wel resultaat. Blijkbaar ben ik creatiever in de avond.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 18:41

Ja jeetje, internetverbindingen. Enigszins gerelateerd: is ook de reden dat 'scholen dicht' een best moeilijke maatregel is want kinderen die thuis geen goede apparatuur en degelijke internetverbinding hebben komen dus totaal niet mee nu :\

Het valt gelukkig mee hier met het aantal meetings en een betere verbinding is op komst.

Ik heb vnadaag de pomodoro techniek geprobeerd en dat was een goede tip!! Heb gewoon de website tomato-timer.com gebruikt want ik heb geen kookwekker :')
niet dat ik de hele dag vol heb gekregen maar toch zeker een flinke hoeveelheid werk verzet en ga vanavond nog even verder. Goeie tip!