Welke werkgroep vergeten we in onze dank?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:53

rien10 schreef:
Gewoon, heel Nederland. Iedereen die nu werkt. Thuis werkt. Op de zaak werkt. Onderweg werkt.

Dit ja, niemand is speciaal of 'beter'. Iedereen die nu doorwerkt zijn toppers.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:54

Ik vind in principe iedereen die werkt. Maar omdat er zoveel aandacht wordt besteed aan bepaalde groepen, vind ik het soms wel oneerlijk dat de beroepen op de achtergrond die het ook drukker hebben vergeten worden.

Mijn man is automonteur en zij hebben het gewoon druk. Laatst met 24uurs dienst regelmatig naar dokterspost en ziekenhuis gemoeten omdat artsen en verpleegkundigen met pech stonden en niet naar huis konden.
Ambulances laatst voor onderhoud omdat ze echt niet stil mogen vallen.

En dan het risico dat ze lopen, een auto zit vol besmettings gevaren. Ze doen alles volgens maatregelen en meer, maar ik val in de risico groep en mijn man werkt, dus wij kunnen ons niet isoleren.

Maar zo zijn er meer beroepen. Het erge is nog dat ze roepen; blijf thuis of er veel begrip is voor mensen die thuis zitten, maar niet voor de andere beroepen dan de zorg, die toch moeten werken.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:56

Ik vind dat ook iedereen die thuis werkt meetelt. Vooral mensen die óf helemaal alleen zijn thuis óf mensen die juist met een heel gezin zitten (kinderen die les moeten krijgen/onder controle moeten worden gehouden) en alle rumoer om hen heen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:03

kiomiamigo schreef:
Uiteraard iedereen, maar ik mis wel de boeren als werkgroep. Zij leveren tenslotte een groot deel van ons voedsel in deze tijd.

Dit inderdaad. Mijn man moet zelfs voor de oogst binnen nu en een week naar Spanje. Daar krijgen ze toestemming voor. Het is ook een, volgens de lijst, cruciaal beroep. Hij zal door volledig mee in lock down moeten. En ze draaien daar 80-100 uur pp per week. Sowieso worden er in die sector veel en onregelmatige uren gedraaid. Net als dat er vrij veel risico's zijn in deze sector.

chanicha
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:06

Voor de taxichauffeurs van de Regiotaxi die aan het werk zijn!
Inderdaad eigenlijk voor iedereen die aan het werk is.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:08

SusanH schreef:
Nou, als ik dan toch nog even voor de zorg mag spreken. Ziekenhuiszorg volop in het nieuws. Verpleeghuiszorg volop in het nieuws. Maar andere vormen van zorg waar net zoveel beperkende maatregelen gelden en dezelfde problemen spelen komen er bekaaid vanaf. Zo werk ik in de gehandicaptenzorg, ook te weinig beschermingsmiddelen. Ook huizen waar besmettingen zijn. We moeten extra diensten draaien omdat werk en dagbestedingsplekken gesloten zijn. Clienten hebben door wegvallen van hun vaste ritme en doordat ze meer op elkaars lip zitten ook veel meer last van spanning. Daar is nergens aandacht voor. Dus ik vind dat wij ook wel wat meer waardering verdienen. Vragen we normaal nooit om (vandaar dat we ook nauwelijks in het nieuws zijn). Anderhalve meter is bij ons daarnaast niet te doen. Dus veel risico op besmetting.

En zo zijn er meer plekken in de zorg (denk aan GGZ, jeugdzorg) die "gewoon" doordraaien. En die net zoveel waardering verdienen.

_O_ Bij deze bedankt en een dikke pluim voor jullie inzet!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:09

Niet eens alleen iedereen die aan het werk is. Alle aanpassingen zijn voor iedereen zwaar. Het vergt van iedereen een hoop.

Ik werk nu niet, maar houd thuis het gezin draaiende incl huiswerk. Zodat mijn man voor werk (cruciaal beroep) zo'n week of 8-10 naar Spanje kan. En eigen kinderen en in huis is toch anders dan leerkracht voor de klas.
Ik vind het juist heel erg pittig om hele dagen thuis te zitten. Ik zou liever werken. Maar ivm opvang en de huidige situatie is nu werk zoeken geen optie.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:13

Aight schreef:
Deze mis ik dan weer juist niet, hun werk gaat onverstombaar door. Ik denk dat zij het minste geraakt worden van alle beroepgroepen.

onverstoorbaar? Denk dat je niet helemaal goed op de hoogte bent

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 12:16

superpony schreef:
Ik vind in principe iedereen die werkt. Maar omdat er zoveel aandacht wordt besteed aan bepaalde groepen, vind ik het soms wel oneerlijk dat de beroepen op de achtergrond die het ook drukker hebben vergeten worden.

Dit is precies mijn gevoel en ik stoor me er aan dat er maar een paar groepen constant benoemd worden en de rest compleet genegeerd. Vandaar ook dit topic, juist omdat iedereen verdiend in het zonnetje gezet te worden :)

Lijkt me lastig dat jouw man zo door moet werken terwijl jij wel risicogroep bent.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:18

Kinke schreef:
Aight schreef:
Deze mis ik dan weer juist niet, hun werk gaat onverstombaar door. Ik denk dat zij het minste geraakt worden van alle beroepgroepen.

Inderdaad, voor nu gaat alle aandacht naar het corona-gebeuren maar straks zijn zij weer de dupe als het aankomt op het stikstofbeleid. De boeren moeten nu wel door want als zij de akkers niet klaar maken voor het inzaaien is er straks helemaal niets meer voor het vee, ons en voor de export(wat daar nog van over is).

Kinke

Re: Welke werkgroep vergeten we in onze dank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:20

niet alleen dat. De melkprijs is alweer omlaag, de kalveren worden niet opgehaald etc.etc.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:21

Kinke schreef:
Aight schreef:

Nee inderdaad. En mensen die in onzekerheid zitten … juist in de agrarische sector is het altijd al vrij onzeker. Mijn man gaat naar Spanje om de oogst af te rijden. Het is nu of nooit. En daarnaast moet hij in lock down. Hij gaat mee als ZZPer. Dit werk kan hij weigeren wegens gezondheidsrisico's, echter kan hij nergens financieel aanspraak op maken. En daarnaast als dit werk niet doorgaat, heeft dit enorme financiële gevolgen voor het bedrijf waarvoor hij dan werkt.
Sowieso is het nu al lastig om onderdelen voor deze machines te kunnen importeren. En een oogst is zo seizoens- en weersafhankelijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:25

Kinke schreef:
niet alleen dat. De melkprijs is alweer omlaag, de kalveren worden niet opgehaald etc.etc.

Alles wat normaal afgenomen wordt door horeca blijft in de opslag liggen. Spullen kunnen het land niet af doordat alle seizoensarbeiders weg zijn. Er is geen/heel weinig uitvoer van producten mogelijk. Dus idd de boeren en telers worden zwaar geraakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:26

SindyKaya schreef:
rien10 schreef:
Gewoon, heel Nederland. Iedereen die nu werkt. Thuis werkt. Op de zaak werkt. Onderweg werkt.

Dit ja, niemand is speciaal of 'beter'. Iedereen die nu doorwerkt zijn toppers.

Niet alleen de werkenden. Ook de mensen die nu noodgedwongen thuis zitten, mensen die hun klanten verloren hebben of hun werk verloren hebben.

Gewoon iedereen is deel van het grote plaatje. Uiteraard zal de een meer stress hebben dan de ander maar dat is normaal gesproken ook zo.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:27

Voor “mijn” technische uitzendkrachten. Die er voor zorgen dat alle installaties draaien, vangrails gelast worden, hekwerken gelast zijn en ga zo maar voor.
En stiekem ook voor ons, want wij zorgen dat mensen geen uitkering hoeven aan te vragen maar via ons aan het werk blijven *\o/*

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:37

De analisten die op de laboratoria werken en nu ontzettend veel werk verzetten.

En verder gewoon iedereen die hard aan het werk is!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:39

MarloesHJ schreef:

Of juist niet mag of kan werken. Eigenlijk vind ik juist nog het meeste mee met die groep.
Ik voel me juist bevoorrecht dat ik mag en kan werken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:50

Cubone schreef:
superpony schreef:

Dit is precies mijn gevoel en ik stoor me er aan dat er maar een paar groepen constant benoemd worden en de rest compleet genegeerd. Vandaar ook dit topic, juist omdat iedereen verdiend in het zonnetje gezet te worden :)

Lijkt me lastig dat jouw man zo door moet werken terwijl jij wel risicogroep bent.

Dat is inderdaad een dingetje. We zitten in Groningen, maar hij werkt in Emmen, dus net iets hoger risico gebied.
Eerst werd er weinig ondernomen en toen kwamen de maatregelen waar ze zich heel netjes aan houden, maar met auto's waar werkelijk alles wordt aangeraakt en mensen juist behoorlijk hoesten, niezen ( in neus wroeten ) etc, is het lastig echt alles vooraf te ontsmetten.
Ze kleden zichzelf goed, maar risico blijft.

Toen na de echte maatregelen, heeft mijn man zich steeds omgekleed toen hij thuis kwam, maar hij heeft inmiddels 2x 24uurs dienst gehad in die tijd en dan is het komen en gaan. En juist de meeste ritten waren naar ziekenhuis en dokterspost.

Mensen zeggen heel snel; je bent "maar" automonteur, maar zonder hun kom je er niet als je auto kapot gaat. En hier in sommige gebieden is er amper ov en zeker niet laat of 's nachts, terwijl er dan ook gewerkt wordt in ziekenhuizen.

En net wat je zegt; daar erger ik me aan. De zorg heeft het echt heel zwaar, maar dat komt ook door de slechte omstandigheden die er al jaren zijn.
Maar mensen willen om te vereren een soort helden en de rest is bijzaak waar je elkaar juist zo hard nodig hebt.

Nu willen ze weer dat huisbazen de huur kwijtschelden, want die huisjesmelkers kunnen het wel missen..........Maar we hebben ook zulke mensen nodig, hoe goed of slecht ze soms ook zijn.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:52

rien10 schreef:

:j

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:53

Ik mis hier de groep ouders. Deze mensen hebben een betaalde baan of niet. Hier hebben ze bewust voor gekozen zoals iedere andere Nederlander. Op dit moment zijn ze ook nog eens leerkracht terwijl heel veel mensen hier niet bewust voor gekozen hebben. Knap hoe iedereen het rondgebreid krijgt in combinatie met zijn of haar werk.

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:56

rien10 schreef:

Ben het hier helemaal mee eens. !
Gewoon iedereen die de economie op welke manier dan ook draaiend houdt !

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:00

Precies, heel nederland!

Wij hebben een dierenspeciaalzaak, werken gewoon door (en zelfs nog harder als normaal, vanwege de drukte) en ik werk ook nog op een boekhoudkantoor. Gaat ook door, ondernemers helpen bij het aanvragen van regelingen etc.

Iedereen is nodig om nederland draaiende te houden, indirect of direct. De een heeft de ander nodig, het is een domino effect

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:04

Iedereen die momenteel niet mag werken. Die wellicht failliet gaat of in heel zwaar weer terecht komt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:04

Sizzle schreef:
MarloesHJ schreef:

Of juist niet mag of kan werken. Eigenlijk vind ik juist nog het meeste mee met die groep.
Ik voel me juist bevoorrecht dat ik mag en kan werken.

Ja inderdaad. Sommige mensen (ik noem maar even mijn vrienden in de culturele sector) zien hun hele bestaan de grond in gaan. Kunnen de huur niet meer betalen, hebben 0 inkomsten. Ik denk dat alle doorwerkers (onder andere ikzelf, hoor) ergens heel gelukkig mogen zijn dat ze mogen doorwerken en zich dus geen zorgen hoeven te maken over de rest van hun bestaan.

En verder draagt iedere groep zijn steentje bij. Ik stoor me alleen aan het feit dat het juist de 'slecht' betaalde beroepen zijn die nu zo 'cruciaal' blijken te zijn dat de maatschappij erop moet steunen. Zorg, onderwijs (en nog wel meer denk ik): sectoren die al jaren om geld vragen en het niet krijgen. En verder werken alle 'lage' beroepen door, die toch degenen blijken te zijn die de maatschappij draaiend houden (schoonmaak, vuilnis, begrafenisondernemer, monteurs etc etc). Waarom die beroepen dan al die tijd zo onderwaarderen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:10

Ik vind het voor de ondernemers die het zwaar hebben en nog zwaarder gaan krijgen ook echt vreselijk.

Alleen is het wel zo dat mensen hun steentje kunnen bijdragen door thuis te blijven en minder risico lopen. Het is heel fijn dat wij financieel niet lijden onder deze crisis, maar we lopen wel een extra gezondheids risico door continu contact te hebben en dat niet 100% te kunnen vermijden.

Als je gaat kijken naar de slecht betaalde banen, zijn dat bijna alle banen wel die niet boven MBO niv uitkomen. Zoals ik schreef, is mijn man automonteur en altijd doorgeleerd, 30+ jaar ervaring, maar die beroeps groep krijgt straks echt geen loonsverhoging omdat ze zo nodig waren. Terwijl wel de artsen en verpleegkundigen bellen met pech bijvoorbeeld.

En feitelijk is dit altijd al zo. In die beroepsgroepen waar je van LBO/MBO niv voor een baas gaat werken is het gewoon knudde. En verdien je wel net ietsjes meer, wordt je nog harder gepakt.