Ik heb het gevoel dat ik me anders moet voordoen op stal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Re: Ik heb het gevoel dat ik me anders moet voordoen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 13:03

Ik herken je verhaal wel een beetje, ik had dat ook rond die leeftijd en dat heeft wel deels een rol gespeeld in mijn stoppen met rijden. De sfeer hier op de club was echt totaal niet meer wat het ooit was geweest.

Mijn tip is probeer het echt te laten gaan, lukt dat niet ga dan toch eens kijken naar een andere stal. En dan het liefst lekker kleinschalig bij iemand thuis, voor recreatieve ruiters. Ik denk dat je dan echt met zin naar stal gaat en gewoon rust krijgt van je hobby ipv dat je er zo opgefokt van raakt.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 13:09

Gypsy schreef:
Maar wat maakt dan dat jij dit gevoel krijgt? Maken mensen echt nare opmerkingen?

Niet perse nare opmerkingen hoor, want ik ben iemand die zich erg op de achtergrond houd dus ik ben niet heel erg aanwezig. Het is meer de sfeer die er hangt, hoe mensen naar je kijken en af en toe ook een opmerking hoor hier en daar. Ook dan met dat meisje die mij alleen maar “oproept” als het haar uitkomt. Voor mij al voldoende dat ik me minder op mijn gemak voel.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 13:10

Mijn tip, ga gewoon je eigen ding doen, ga niet in op allerhande adviezen in van jan en alleman en trek je niet teveel aan van anderen, je zal zien dat die anderen zich dan ook niet meer met jou bemoeien.

Dus kom naar stal, ga lekker rijden en ga weer naar huis. Als er iemand is met wie het klikt, leuk, zo niet, ook goed.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 13:21

Maflinger_S schreef:
Het gevoel dat je jezelf anders voor moet doen dan je bent, is niet leuk. Dat ben ik helemaal met je eens. Realiseer je wel dat je "pas" 1,5 maand op de manege komt, dus mensen moeten nog een beetje aan je wennen. En jij aan hun. Ze zijn wellicht een beetje benieuwd wie je bent en belangrijker nog, wat je kunt, qua paardrijden. Daarom kijken ze naar je als je rijdt en, ook dat is zeer menselijk, willen ze je misschien "helpen" als iets in hun ogen niet zo lekker gaat. Niet iedereen doet dat even handig en niet iedereen zit daarop te wachten.

Dat jij het liefst met iemand samen rijdt, moet je misschien een beetje loslaten. Niet iedereen zit daarop te wachten. De een zegt dat gewoon, de ander niet maar vraagt nooit eens of jij zin hebt om met haar of hem te rijden. Dan weet je in principe genoeg. Dat heeft meestal niks met jou als persoon te maken, maar wel met de voorkeuren van die persoon.

Het zou jammer zijn als je door de omstandigheden niet meer naar je bijrijdpaard zou gaan, want je klinkt alsof je dat helemaal leuk vindt. Ik zou zeggen: trek je eigen plan, geniet van je bijrijdpaard en van het feit dat je goed met de eigenaresse kunt opschieten.

Mocht het nou niet veranderen en je trekt het niet meer, dan is er altijd nog een optie om te stoppen met dit bijrijdpaard maar dat zou ik echt nu nog niet doen.

Overigens, nog iets om rekening mee te houden: je hebt sinds 1,5 maand een bijrijdpaard. Sinds een week of 4 zitten we in Nederland in een rare situatie waardoor mensen veel minder contact hebben met anderen. De manege/stal is voor veel mensen het enige uitje dat ze nog hebben en waar ze contact hebben met anderen. Deze situatie doet iets met iedereen, waardoor waarschijnlijk iedereen anders is dan gebruikelijk. De een wordt stiller, de ander wordt kribbig als je iets vraagt, de volgende bemoeit zich overal mee, gewoon omdat het kan. Dat heeft niets met jou te maken.

Misschien moet ik inderdaad het stukje samen rijden loslaten, maar dat is moeilijker nu omdat ik vanaf het begin met dit meisje gereden heb. De eigenaresse van mijn bijrijdpaard was eigenlijk al heel vaak met dit meisje en bij mijn kennismaking was zij er ook bij. Zo ben ik eigenlijk automatisch met haar in contact gekomen en voelde ik me ook een beetje “verplicht” om met haar samen te rijden. Daarnaast is mijn paard echt veel relaxter te rijden als ik met nog een ander paard in de bak ben en voel ik me daar ook soms net wat lekkerder bij. Ik heb zelf natuurlijk een jaar lang niet gereden en dus voor mijn vertrouwen is het af en toe net wat fijner als er iemand bij is.

Het lijkt mij ook ontzettend jammer om te stoppen met dit paardje! Het klikt echt leuk met de eigenaresse en voordat Corona zo aanwezig was was ik ook er ook vaak samen met haar.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 13:23

Kirania schreef:
Dit is echt niet gewoon puberaal (van jou of van hen), zo'n volk loopt echt overal en van alle leeftijden rond. Discriminatie en pesten, al is het een "mildere" vorm hier, zijn van alle leeftijden :+ Dus ouder worden zal niks doen. Sommige mensen groeien gewoon echt nooit op, sommige wel.

Ken je andere mensen in de omgeving met paarden? Misschien als ze in de buurt zitten dat jullie eens samen kunnen gaan? Dit gedrag is de reden dat ik stallingen vermijd, een keer en nooit meer. Maar jij kunt niet zomaar verhuizen, natuurlijk.

Nee helaas mag ik niemand meenemen naar stal nu ivm met corona natuurlijk, dus dat is ook geen optie. Ik hoop dat ik als deze periode een beetje voorbij is dat ik dan weer wat vaker met de eigenaresse er kan zijn.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 13:25

ruitje schreef:
Ik herken dit. Op jouw leeftijd had ik dit ook. Voor mij was het ook erg lastig omdat ik op een pensionstal woonde, dus ik kon nooit eens gewoon naar mijn pony zonder dat ik een klant tegen kwam die even een praatje wilde maken. Dat was van hun uit goed bedoeld, maar als puber wilde ik gewoon alleen bij mijn pony zijn.

Ik heb een tijd met een zonnebril en een pet rondgelopen op jouw leeftijd, klinkt heel erg stom, maar daardoor had ik denk ik voor mezelf een ' houding' waardoor ik minder aangesproken werd.

Verder: Mensen kunnen je alleen teleurstellen als je iets van ze verwacht. Wat waren precies jouw verwachtingen? Hoe zou stal er voor jou ideaal gezien uitzien?

Het liefst zou ik zien dat mensen me een beetje erin meenemen zeg maar en dat mensen mij meer in mijn waarde laten. Niet iedereen op stal is zo trouwens het is een klein groepje mensen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 13:33

stroopkoek schreef:
Ook dan met dat meisje die mij alleen maar “oproept” als het haar uitkomt. Voor mij al voldoende dat ik me minder op mijn gemak voel.

Misschien verwacht je gewoon te veel van anderen?
Soms kan het al helpen om gewoon op andere tijden te gaan, als er andere mensen rondlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 13:39

Hoi TS dit is heel normaal denk ik hoor! Althans zo heb ik het als tiener ook ervaren, op meerdere stallen :)

Enerzijds kon je deel uitmaken van een super leuke paardenmeidengroep maar anderzijds werd je soms geconfronteerd met echt ronduit laag gedrag. Paarden-pubermeisjes zijn niet de minste :)

Ik vind het goed dat je het van jezelf kan benoemen dat je niet helemaal jezelf kan zijn op stal en dat jammer vindt. De volgende stap is om te proberen tóch lekker jezelf te zijn en niets te verwachten van je stalgenoten, maar gewoon lekker je ding te doen en genieten van je paard! Ben je met meerdere samen in de bak kan dit toch gewoon gezellig zijn :) of maak eens een buitenrit met wat oudere mensen.
Ik herinner mij nog goed dat er meiden waren die wat meer op de achtergrond bleven ipv mee in het 'groepje', maar daar werd net zo gezellig tegen gedaan hoor. En ze bleven gespaard van het nodige drama :D dus win-win als je jezelf een beetje op de achtergrond stelt, maak je er maar geen zorgen om.

Uiteindelijk zal een groot deel van deze meiden de komende jaren ook volledig stoppen met de hobby. En als jij wel in het paardenwereldje blijft, zal je later met veel verschillende leeftijden van stalgenoten te maken krijgen, want dan loopt het meer door elkaar, en val je toch ook net iets meer terug op jezelf.

Ik zou gewoon lekker genieten van de leuke dingen die je nu nog kan doen met leeftijdsgenoten, klikt het niet dan botst het, geniet gewoon van je paard en de mooie zomer die voor de deur staat! {:}

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 13:44

Kanzi schreef:
stroopkoek schreef:
Ook dan met dat meisje die mij alleen maar “oproept” als het haar uitkomt. Voor mij al voldoende dat ik me minder op mijn gemak voel.

Misschien verwacht je gewoon te veel van anderen?
Soms kan het al helpen om gewoon op andere tijden te gaan, als er andere mensen rondlopen.

Dat zou best kunnen, maar het voelt gewoon niet fijn dat iemand waarbij het afspreken eerst van beide kanten afkomt ineens veranderd naar dat ik de enige ben die er “moeite” voor blijkt te doen en dan wordt ik eigenlijk daarbij gewoon links neergelegd omdat ze toch al iemand anders heeft. Dat blijft gewoon pijnlijk ook al ben je geen beste vrienden met die persoon toch voelt het dan of het aan jou ligt.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 13:58

Djali schreef:
Hoi TS dit is heel normaal denk ik hoor! Althans zo heb ik het als tiener ook ervaren, op meerdere stallen :)

Enerzijds kon je deel uitmaken van een super leuke paardenmeidengroep maar anderzijds werd je soms geconfronteerd met echt ronduit laag gedrag. Paarden-pubermeisjes zijn niet de minste :)

Ik vind het goed dat je het van jezelf kan benoemen dat je niet helemaal jezelf kan zijn op stal en dat jammer vindt. De volgende stap is om te proberen tóch lekker jezelf te zijn en niets te verwachten van je stalgenoten, maar gewoon lekker je ding te doen en genieten van je paard! Ben je met meerdere samen in de bak kan dit toch gewoon gezellig zijn :) of maak eens een buitenrit met wat oudere mensen.
Ik herinner mij nog goed dat er meiden waren die wat meer op de achtergrond bleven ipv mee in het 'groepje', maar daar werd net zo gezellig tegen gedaan hoor. En ze bleven gespaard van het nodige drama :D dus win-win als je jezelf een beetje op de achtergrond stelt, maak je er maar geen zorgen om.

Uiteindelijk zal een groot deel van deze meiden de komende jaren ook volledig stoppen met de hobby. En als jij wel in het paardenwereldje blijft, zal je later met veel verschillende leeftijden van stalgenoten te maken krijgen, want dan loopt het meer door elkaar, en val je toch ook net iets meer terug op jezelf.

Ik zou gewoon lekker genieten van de leuke dingen die je nu nog kan doen met leeftijdsgenoten, klikt het niet dan botst het, geniet gewoon van je paard en de mooie zomer die voor de deur staat! {:}

Ik ben een heel eerlijk persoon vooral naar mezelf toe en als ik me ergens niet goed over voel denk ik daar heel erg over na. Mijn onzekerheid reflecteert zich ook weer op het paard, waardoor dit ook soms averechts werkt. Morgen is bijvoorbeeld weer mijn dag en ik zit al een beetje in mijn onzekerheid of dat ik dit meisje moet gaan appen of ze wilt rijden en wie er precies op stal zijn etc. Ik probeer voor mezelf te bedenken of dat het rijden zelf het wel waard is naast het gevoel me wat minder te voelen. Ik wil me niet weg laten jagen, maar constant blijven nadenken wat ik wanneer moet gaan doen/zeggen is niet prettig.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 14:01

Zertab schreef:
stroopkoek schreef:
Is het misschien een idee als ik het met de eigenaresse bespreek? Ik ken de eigenaresse al heel erg lang en ze is erg redelijk in dit soort dingen.

Zou ik niet doen. Wat wil je daar uit halen?
Om eerlijk te zijn is dit wat ik herken van de paardenwereld en daarom heb ik nooit écht in de wereld gezeten.

Iemand had me privé een berichtje gestuurd hierover waarom ik dit dan graag zou willen delen en na wat langer er over na te denken heb ik dit geantwoord.

“Ik heb echt wel een goede relatie met de eigenaresse en ze is ook iemand die plezier voorrop heeft staan. Ik ben een heel eerlijk persoon (naar mezelf, maar ook naar andere) en daarom heb ik er misschien behoefte aan om het met haar te delen. Ik verwacht niet echt een oplossing van haar te horen, maar misschien een stukje begrip. Hoe vaker ik nu ook naar stal blijf gaan hoe rotter ik me er ook over ga voelen en misschien wil ik daar gewoon graag eerlijk over blijven naar haar.”

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:04

De staleigenaresse kan niets met jouw gevoel, het is immers nergens op gebaseerd. (Pest gedrag bedoel ik hiermee)
Lekker van je paard genieten en daarna weer lekker baar huis. Ik kwam op stal ook niet voor anderen of voor vriendinnen, maar voor mijn paard.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:19

Moest ik dat meisje zijn, dan zou ik jou nu eigelijk gewoon vervelend vinden :o
Nee eerlijk, er zijn wel mensen waar ik graag mee samen rijd, zeker mjjn beste vrienden ofzo, maar zelfs van hen voel ik echt niet de behoefte om standaard af te spreken wanneer te rijden. En dat wil absoluut niet zeggen dat ik iemand afwijs, ik heb fijne stalgenoten. Maar soms wil je ook gewoon je eigen ding kunnen doen en geen 'verantwoording'af te hoeven leggen wanneer je naar je paard gaat rijden en met wie. En dat je voor je vrienden kiest ipv 'de nieuwe' van zodra die terug zijn, is toch enigszins logisch en toch helemaal niet slecht naar jou toe bedoeld.
Ik gok dat dat meisje zelfs geen flauw idee heeft van hoe diep je hierover nadenkt.

Rijd gewoon paard voor je eigen plezier ipv je onzekerheid als een soort innerlijke woede te projecteren op dat meisje. Dat ze zelf kiest wanneer ze rijd en met wie ze bij voorkeur afspreekt maakt haar echt geen slechte stalgenoot.

Eigenaar zelf kan ook alleen maar wat indien er echt dingen op stal gebeuren die niet door de beugel kunnen. Maar dat lees ik nergens.

(Ik zie ook iemand voorstellen om anderen mee naar stal te nemen. Aangezien het een bijrijdpaard is, zou ik dat na de corona ook alleen maar doen na overleg met de eigenaresse. 95% is immers helemaal niet zo happig op extra bezoek en stalhouders vaak ook niet echt)

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 14:29

Poekkie schreef:
Nee eerlijk, er zijn wel mensen waar ik graag mee samen rijd, zeker mjjn beste vrienden ofzo, maar zelfs van hen voel ik echt niet de behoefte om standaard af te spreken wanneer te rijden. En dat wil absoluut niet zeggen dat ik iemand afwijs, ik heb fijne stalgenoten. Maar soms wil je ook gewoon je eigen ding kunnen doen en geen 'verantwoording'af te hoeven leggen wanneer je naar je paard gaat rijden en met wie. En dat je voor je vrienden kiest ipv 'de nieuwe' van zodra die terug zijn, is toch enigszins logisch en toch helemaal niet slecht naar jou toe bedoeld.
Ik gok dat dat meisje zelfs geen flauw idee heeft van hoe diep je hierover nadenkt.

Rijd gewoon paard voor je eigen plezier ipv je onzekerheid als een soort innerlijke woede te projecteren op dat meisje. Dat ze zelf kiest wanneer ze rijd en met wie ze bij voorkeur afspreekt maakt haar echt geen slechte stalgenoot.

(Ik zie ook iemand voorstellen om anderen mee naar stal te nemen. Aangezien het een bijrijdpaard is, zou ik dat na de corona ook alleen maar doen na overleg met de eigenaresse. 95% is immers helemaal niet zo happig op extra bezoek en stalhouders vaak ook niet echt)

Je vertelt het nu echt of dat ik iedere dag aan haar hoofd aan het jengelen ben of dat ze samen met mij wilt gaan rijden en ja dan snap ik dat dat vervelend kan zijn. Maar zo is het helemaal niet gegaan en gaat het ook niet.

Vanaf de kennismaking is zij er al bij geweest en er is vanuit haar/de eigenaresse voorgesteld of dat het leuk is om op dezelfde tijden op stal te zijn en dan eventueel samen te rijden. Eerst kwam het dan ook vanuit beide kanten, maar ik merkte op een gegeven moment dat het vooral ik was die het aan het vragen was. Daar ben ik eigenlijk al vrij snel dus ook al mee gestopt. Heel af en toe is het nu zo dat we met elkaar afspreken, maar het is jammer dat iemand je eerst nodig heeft en dan vervolgens als het maatje weer terug is links laat liggen. Als het maatje dan een keertje niet kan ben ik de volgende in de rij. Tuurlijk snap ik dat ze voor haar vriendin kiest, maar ik vind niet dat je mensen alleen maar kunt oppakken als het jou uitkomt en ik vind het jammer dat daarin groepen gevormd worden. Ze zijn verder niet verplicht om met mij om te gaan of iets, maar de manier waarop is niet hoe ik met (nieuwe) mensen omga.

Verder heb ik nergens geuit dat ik boos ben of iets in die richting op dit meisje, dus ik vind het knap dat je dat eruit kunt halen. Mijn topic gaat niet alleen over dit meisje, maar over de mensen op stal in het algemeen en in het wereldje van de paarden. Iedereen heeft daarin altijd wel wat te vinden en dan ook de behoefte om dit te delen en ja daar denk ik over na inderdaad, omdat je soms onvrijwillig iets persoonlijk aantrekt.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:40

Ik herken het wel hoor TS, heb zelf inmiddels 8 jaar mijn eigen paard en op verschillende stallen gestaan. Eerste stal was klein en particulier, dus daar stond ik maar met 1 iemand anders en had ik nergens last van, toen was ik een jaar op 14.
2e stal was een prachtige stal, maar het type mensen waren even heel suf gezegd echt paardenmensen, had ontzettend het gevoel dat ze boven mij stonden en dat er ook wel veel geroddeld werd en gekeken naar elkaar, wie is de beste, wie heeft het mooiste paard, of oh kijk die kan echt nog niet rijden, zonder dat er iemand echt gemeen was hoor, maar het hele sfeertje was onprettig beetje zoals jij omschrijft. Ik had absoluut geen plezier meer in rijden, continue het gevoel dat ik niet mezelf kon zijn en niet echt de dingen met mijn paard kon doen die ik graag wou doen op mijn manier. Daar heb ik ongeveer 5 jaar gestaan uiteindelijk als nog. Mijn moeder heeft veel gedreigd met het paard verkopen omdat ik vaak niet wou gaan etc. Uiteindelijk heb ik verzocht te verhuizen naar een andere stal (probeerde dat al jaren, maar toen betaalde mijn moeder nog stalgeld aangezien ik nog op de middelbare zat, dus die had het laatste word natuurlijk :+ ) Mijn moeder dacht dat verhuizen weinig zin had en dat ik inderdaad gewoon in de puber fase zat. Maar ook het paardenwelzijn werd met de jaren slechter op die stal, van hele naar halve dagen naar buiten, de paddocks werden in zessen gedeeld nadat er stallen bijgebouwd werden, uiteindelijk maar goed dat dit allemaal gebeurd is, want daardoor ging mijn moeder akkoord met een verhuizing naar een stal waar mijn paard veel meer naar buiten kon, omdat we merkten dat mijn paard niet gelukkig was met zo veel op stal staan.
Die verhuizing heeft ons beide zo goed gedaan. Ik sta nu al weer een aantal jaar op een stal met allemaal plezier ruiters, met recreatieve paarden, zo staan er 2 fjorden en 2 pony's van een jong meisje en nog wel wat onbekende rassen, meeste mensen zijn gepensioneerd of anders zijn de paarden wel gepensioneerd _O- Echt heerlijk, iedereen doet lekker waar die zin in heeft, is vriendelijk, laat elkaar in hun waarde en helpt elkaar. We kunnen er soms zelfs om grappen dat ook niet iedereen een even mooi paard heeft, zo is eentje al 30+ en heeft gigantisch last van winderigheid, super smerig, maar komisch, op die andere stal was dat echt afgedaan als bah wat een vies paard en hier lachen we er om.
Inmiddels ga ik elke dag weer met veel plezier naar mijn paard, klieren we lekker aan, staan direct aan het bos dus kunnen heerlijke ritten maken, of soms gaan we zelfs gewoon wandelen ( op die andere stal was de vraag dan meteen of je paard kreupel was want waarom zou je anders gaan wandelen ipv rijden :+ )
Intussen een lang verhaal geworden, maar ik denk dat het dus heel erg ook met het type stal te maken heeft en het type mensen dat bepaalde stallen aantrekken, over het algemeen is met geen van alle stallen iets mis, alleen sommige pas je beter tussen dan andere :j
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 13-04-20 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:41

Ik zou gewoon naar stal gaan zonder af te spreken. Is er iemand, dan is het leuk voor je, en anders ben je lekker in alleen, ook leuk.

Dat meisje zou ik even laten voor wat het is, als het altijd eenrichtingsverkeer is, is ook niet leuk voor jou. Ik zou het ook echt niet persoonlijk nemen hoor, ieder persoon heeft zijn eigen ritme/schema als het om paarden gaat en elke keer afspreken lijkt me sowieso niet realistisch. Ga morgen gewoon naar stal en doe iets leuk!

Als je toch weer gaat piekeren probeer jezelf dan te denken aan de leuke dingen die je morgen met je paard gaat doen en vergeet even die andere meiden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:49

Dit soort dingen liggen toch vaak meer aan je eigen onzekerheid dan aan het gedrag van anderen. Niet alleen bij de TS hoor, maar ook andere verhalen die ik in dit topic lees. Als ik ergens mezelf ben, dan is het wel op stal. Ik doe geen enkele moeite om aan 'maatstaven' van anderen te voldoen. Ik hou me lekker bezig met mijn paard, en de rest zoekt het maar uit.

Maar ik kan me wel goed voorstellen als je wat jonger bent, of gewoon niet zo stevig in je schoenen staat, dat dit lastiger is. Het is ook iets wat je een beetje moet leren; schijt hebben aan de hele wereld.

Het fijne van paardrijden is dat je het juist zo lekker in je eentje kan doen, je hebt niemand nodig. Dus laat alleen positieve aanvullingen toe. Als dat meisje niet enthousiast is, jammer dan :evaw: . Je hebt een leuk (bijrij)paard, en de rest is bijzaak.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 14:52

Faelynn schreef:
Ik herken het wel hoor TS, heb zelf inmiddels 8 jaar mijn eigen paard en op verschillende stallen gestaan. Eerste stal was klein en particulier, dus daar stond ik maar met 1 iemand anders en had ik nergens last van, toen was ik een jaar op 14.
2e stal was een prachtige stal, maar het type mensen waren even heel suf gezegd echt paardenmensen, had ontzettend het gevoel dat ze boven mij stonden en dat er ook wel veel geroddeld werd en gekeken naar elkaar, wie is de beste, wie heeft het mooiste paard, of oh kijk die kan echt nog niet rijden, zonder dat er iemand echt gemeen was hoor, maar het hele sfeertje was onprettig beetje zoals jij omschrijft. Ik had absoluut geen plezier meer in rijden, continue het gevoel dat ik niet mezelf kon zijn en niet echt de dingen met mijn paard kon doen die ik graag wou doen op mijn manier. Daar heb ik ongeveer 5 jaar gestaan uiteindelijk als nog. Mijn moeder heeft veel gedreigd met het paard verkopen omdat ik vaak niet wou gaan etc. Uiteindelijk heb ik verzocht te verhuizen naar een andere stal (probeerde dat al jaren, maar toen betaalde mijn moeder nog stalgeld aangezien ik nog op de middelbare zat, dus die had het laatste word natuurlijk :+ ) Mijn moeder dacht dat verhuizen weinig zin had en dat ik inderdaad gewoon in de puber fase zat. Maar ook het paardenwelzijn werd met de jaren slechter op die stal, van hele naar halve dagen naar buiten, de paddocks werden in zessen gedeeld nadat er stallen bijgebouwd werden, uiteindelijk maar goed dat dit allemaal gebeurd is, want daardoor ging mijn moeder akkoord met een verhuizing naar een stal waar mijn paard veel meer naar buiten kon, omdat we merkten dat mijn paard niet gelukkig was met zo veel op stal staan.
Die verhuizing heeft ons beide zo goed gedaan. Ik sta nu al weer een aantal jaar op een stal met allemaal plezier ruiters, met recreatieve paarden, zo staan er 2 fjorden en 2 pony's van een jong meisje en nog wel wat onbekende rassen, meeste mensen zijn gepensioneerd of anders zijn de paarden wel gepensioneerd _O- Echt heerlijk, iedereen doet lekker waar die zin in heeft, is vriendelijk, laat elkaar in hun waarde en helpt elkaar. We kunnen er soms zelfs om grappen dat ook niet iedereen een even mooi paard heeft, zo is eentje al 30+ en heeft gigantisch last van winderigheid, super smerig, maar komisch, op die andere stal was dat echt afgedaan als bah wat een vies paard en hier lachen we er om.
Inmiddels ga ik elke dag weer met veel plezier naar mijn paard, klieren we lekker aan, staan direct aan het bos dus kunnen heerlijke ritten maken, of soms gaan we zelfs gewoon wandelen ( op die andere stal was de vraag dan meteen of je paard kreupel was want waarom zou je anders gaan wandelen ipv rijden :+ )
Intussen een lang verhaal geworden, maar ik denk dat het dus heel erg ook met het type stal te maken heeft en het type mensen dat bepaalde stallen aantrekken, over het algemeen is met geen van alle stallen iets mis, alleen sommige pas je beter tussen dan andere :j

Je verhaal komt echt heel erg overheen met mijn verhaal! Alleen staan er op deze stal niet alleen maar van dit soort paardenmensen, maar is het dus een klein clubje die echt zo zijn zeg maar. Ik herken ook heel erg het stukje dat als je niet gaat rijden dat daar erg op geoordeeld wordt, waardoor ik me steeds bijna verplicht voel om er maar op te blijven stappen. Ik zit eigenlijk ook echt te denken dat heel deze wereld gewoon niet bij mij past eigenlijk en ik ben er denk ik geen type meer voor. Ik denk dat ik het deze week nog even ga aankijken en dan voor mezelf maar ga bedenken wat ik er verder mee wil.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 14:55

Anoeska schreef:
Dit soort dingen liggen toch vaak meer aan je eigen onzekerheid dan aan het gedrag van anderen. Niet alleen bij de TS hoor, maar ook andere verhalen die ik in dit topic lees. Als ik ergens mezelf ben, dan is het wel op stal. Ik doe geen enkele moeite om aan 'maatstaven' van anderen te voldoen. Ik hou me lekker bezig met mijn paard, en de rest zoekt het maar uit.

Maar ik kan me wel goed voorstellen als je wat jonger bent, of gewoon niet zo stevig in je schoenen staat, dat dit lastiger is. Het is ook iets wat je een beetje moet leren; schijt hebben aan de hele wereld.

Het fijne van paardrijden is dat je het juist zo lekker in je eentje kan doen, je hebt niemand nodig. Dus laat alleen positieve aanvullingen toe. Als dat meisje niet enthousiast is, jammer dan :evaw: . Je hebt een leuk (bijrij)paard, en de rest is bijzaak.

Dit is echt hoe ik er graag in wil staan! Het is jammer dat ik er nog niet zo lang rijd, want daardoor vind ik het af en toe nog wat spannend om helemaal alleen in de bak te zijn. Het is jammer dat ik door corona niet echt meer samen met de eigenaresse op stal heb kunnen zijn, want ik denk dat me dat wat meer zekerheid had gegeven aangezien ik bijna alle eerste paar keren met iemand in de bak was en de stap naar helemaal alleen voelt dan groot.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:57

stroopkoek schreef:
Poekkie schreef:

Je vertelt het nu echt of dat ik iedere dag aan haar hoofd aan het jengelen ben of dat ze samen met mij wilt gaan rijden en ja dan snap ik dat dat vervelend kan zijn. Maar zo is het helemaal niet gegaan en gaat het ook niet.

Vanaf de kennismaking is zij er al bij geweest en er is vanuit haar/de eigenaresse voorgesteld of dat het leuk is om op dezelfde tijden op stal te zijn en dan eventueel samen te rijden. Eerst kwam het dan ook vanuit beide kanten, maar ik merkte op een gegeven moment dat het vooral ik was die het aan het vragen was. Daar ben ik eigenlijk al vrij snel dus ook al mee gestopt. Heel af en toe is het nu zo dat we met elkaar afspreken, maar het is jammer dat iemand je eerst nodig heeft en dan vervolgens als het maatje weer terug is links laat liggen. Als het maatje dan een keertje niet kan ben ik de volgende in de rij. Tuurlijk snap ik dat ze voor haar vriendin kiest, maar ik vind niet dat je mensen alleen maar kunt oppakken als het jou uitkomt en ik vind het jammer dat daarin groepen gevormd worden. Ze zijn verder niet verplicht om met mij om te gaan of iets, maar de manier waarop is niet hoe ik met (nieuwe) mensen omga.

Verder heb ik nergens geuit dat ik boos ben of iets in die richting op dit meisje, dus ik vind het knap dat je dat eruit kunt halen. Mijn topic gaat niet alleen over dit meisje, maar over de mensen op stal in het algemeen en in het wereldje van de paarden. Iedereen heeft daarin altijd wel wat te vinden en dan ook de behoefte om dit te delen en ja daar denk ik over na inderdaad, omdat je soms onvrijwillig iets persoonlijk aantrekt.

Ja dit is exact wat ik bedoel. Je bent zogezegd niet boos, maar je posts staan wel vol met het beoordelen van haar gedrag. Als je vrienden er niet zijn, is het logisch dat je met een ander optrekt en daarna weer met je vrienden. Zij doet niks fout of onaardig. Jij maakt dat ervan.

En dat je in het begin een nieuwe wat wegwijs wil maken zonder er daarna forever aan te hoeven plakken lijkt me ook helemaal niet gek. Noem mij maar raar dan...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:59

stroopkoek schreef:
Dit is echt hoe ik er graag in wil staan! Het is jammer dat ik er nog niet zo lang rijd, want daardoor vind ik het af en toe nog wat spannend om helemaal alleen in de bak te zijn. Het is jammer dat ik door corona niet echt meer samen met de eigenaresse op stal heb kunnen zijn, want ik denk dat me dat wat meer zekerheid had gegeven aangezien ik bijna alle eerste paar keren met iemand in de bak was en de stap naar helemaal alleen voelt dan groot.

Moet je rijden dan? of vind de eigenaresse het ook goed dat je beweging geeft in de vorm van longeren?
En dat als de regels weer wat soepeler worden je onder begeleiding weer eerst gaat rijden?

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 14:59

Djali schreef:
Ik zou gewoon naar stal gaan zonder af te spreken. Is er iemand, dan is het leuk voor je, en anders ben je lekker in alleen, ook leuk.

Dat meisje zou ik even laten voor wat het is, als het altijd eenrichtingsverkeer is, is ook niet leuk voor jou. Ik zou het ook echt niet persoonlijk nemen hoor, ieder persoon heeft zijn eigen ritme/schema als het om paarden gaat en elke keer afspreken lijkt me sowieso niet realistisch. Ga morgen gewoon naar stal en doe iets leuk!

Als je toch weer gaat piekeren probeer jezelf dan te denken aan de leuke dingen die je morgen met je paard gaat doen en vergeet even die andere meiden.

Ik ga haar inderdaad ook niet meer vragen en ik wil het meer los gaan laten, zodat ik zelf kan ontspannen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:02

Anoeska, gek genoeg ben ik zo iemand die eigenlijk met alles schijt heeft aan de wereld en ook gemiddeld meer ervaring heb dan veel andere paardendames.
Toch maakt zo‘n typische paardenmeisjes sfeer waar met afgunst naar je niet matchende dekje gekeken wordt mij ook echt nog steeds gestressed. Gelukkig is niet iedere stal zo :)

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 15:04

Poekkie schreef:
stroopkoek schreef:

Ja dit is exact wat ik bedoel. Je bent zogezegd niet boos, maar je posts staan wel vol met het beoordelen van haar gedrag. Als je vrienden er niet zijn, is het logisch dat je met een ander optrekt en daarna weer met je vrienden. Zij doet niks fout of onaardig. Jij maakt dat ervan.

En dat je in het begin een nieuwe wat wegwijs wil maken zonder er daarna forever aan te hoeven plakken lijkt me ook helemaal niet gek. Noem mij maar raar dan...[/quote]

Het is wat ik vind inderdaad en het is niet mijn manier van omgaan met mensen. Ik snap echt niet waarom je dat als boos aan het zien bent? Het is meer hoe ik het zie en dat ik het jammer vind dat het op deze manier gegaan is, omdat ik er een verwachting bij had aangezien het me zo verteld/voorgesteld is. Ik heb me ook nooit boos naar haar geuit dat ik het niet begrijp is iets anders, maar het is niet dat ik haar daar verder mee zou confronteren of iets in die richting dat is haar keus.

Ja maar zo is het mij niet verteld dan is het toch niet gek dat ik er een andere verwachting bij heb.

Daarnaast waarom hamer je zo door op dit verhaal met het meisje? Nogmaals dat is niet waar dit topic om draait en iets wat gebeurd is waar ik me inderdaad verder wel onzeker over voel/heb gevoeld. Misschien ben jij iemand die zich ‘nooit’ ergens onzeker over voelt, maar dat betekend niet dat ik dat ook niet mag zijn.

Narcomil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:12

Wat kan helpen tegen de spanning van alleen rijden (en in je eentje trainen is ook iets wat je moet leren, had ik in het begin ook moeite mee) is van te voren een plan hebben. Dit hoeft helemaal niet ingewikkeld zijn, bedenk iets waar je graag aan wilt werken. Stap-draf overgangen om het paard meer aan het been te krijgen, of veel slangenvoltes om te oefenen met buigen; ik noem maar iets.

Bedenk iets wat daar misschien met losstappen en draven goed op aansluit. Ik kijk soms filmpjes op youtube of duik m'n paardenboeken in voor inspiratie. Dan ga je loswerken, dan ga je oefenen op dat doel wat je van tevoren hebt bedacht, krijg je een idee dan ga je dat ook eens proberen. En dan kun je alweer uitstappen. En dan ben je misschien de ene dag een halfuurtje in het zadel en de andere keer wat langer, dat is ook prima.

Wat betreft vervelende mensen; sowieso is het al positief dat dit schijnbaar maar een klein clubje is. Focus daarop, al weet ik heel goed hoe vervelend het kan voelen. Misschien kun je afkijken hoe je non-vervelende stalgenoten met de situatie omgaan. Daarnaast, bedenk dat vrij veel mensen die vervelend overkomen dit of totaal niet doorhebben en niet zo bedoelen, of zelf zich niet zo tof voelen en daarom iemand anders het slechte gevoel proberen te geven zodat zij er minder last van hebben. Neem dat slechte gevoel niet van ze aan, dat is hun probleem en niet die van jou.