De anderhalve meter samenleving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:57

PSvanLot schreef:
zolang er geen vaccinatie is zal de 1,5 meter mentaliteit zoveel mogelijk nageleefd moeten worden, hoe vervelend ook.

Anders liggen er 2 maanden na de versoepeling 10.000 mensen op de ic...

We hoeven niet perse op een vaccinatie te wachten he. Ze zeggen ook al dat het moment dat ze een werkend medicijn hebben de crisis ook voorbij is.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:59

Ik zeg ook niet dat dat gelijk eind april gaat gebeuren, maar ik denk toch wel binnen een half jaar. Vooral als blijkt dat de app gaat werken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 22:06

Whale schreef:
PSvanLot schreef:
zolang er geen vaccinatie is zal de 1,5 meter mentaliteit zoveel mogelijk nageleefd moeten worden, hoe vervelend ook.

Anders liggen er 2 maanden na de versoepeling 10.000 mensen op de ic...

We hoeven niet perse op een vaccinatie te wachten he. Ze zeggen ook al dat het moment dat ze een werkend medicijn hebben de crisis ook voorbij is.

Ik ben bang dat dat qua tijd niet zoveel gaat verschillen helaas.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 00:39

Liselot schreef:
Ik ben fotograaf en doe voornamelijk newborns en huwelijken. Een bruiloft met alle gasten die 1,5 meter afstand moeten houden wordt vast heel gezellig :')
En met de babytjes in de studio is 1,5 meter afstand ook echt niet mogelijk.

Hier nog 1, veel bruiloften en tussendoor wat newborns. Dat wordt wat als dat 1,5 jaar stil ligt :+ l

mika11

Re: De anderhalve meter samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 00:49

Sommige dingen kan wel, zoals nooit meer handen schudden of kussen bij begroetingen.
Los geld in winkels altijd via bakjes, niet meer in de hand geven.
Er wordt gekeken naar bv China en Japan, omdat bepaalde maatregelen en hygiëne daar al veel meer aandacht voor is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 01:40

Oh ik kan er best wel aan wennen hoor, geen handen geven (alleen heb ik nog geen goed alternatief gevonden hoe je dan kennis maakt met een nieuw iemand en je naam zegt...) en 1,5 meter aura/persoonlijke ruimte. Alleen met mijn geliefden en mijn clienten is 1,5 meter geen haalbaar iets. Maar voor vreemden en mensen achter je in de winkel vind ik het perfect hoor. Ik heb blijkbaar een grote persoonlijke ruimte.

Ook geen probleem om max met 3 in openbaar te zijn.

djinnie
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 07:34

Ik werk op een kinderdagverblijf en zelfs een anderhalve CENTImeter samenleving kan ik daar nauwelijks garanderen _O- Die kinderen zitten serieus dichtbij.
Zelf vind ik het gevoel van nu boodschappen doen best vervelend, maar goed, dat is best vol te houden zo. Net als geen handen schudden, hoesten in je elleboog, de plexiglas platen overal en geen samenscholingen/bijeenkomsten. Maar sommige dingen zijn niet te doen. Nu ook al niet overigens, mijn werk gaat nu ook gewoon door en dan heb je ook geen 1,5 meter afstand. Wel van ouders, die verzocht zijn alleen te komen en afstand te houden, maar niet van de kinderen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 07:50

Veel dingen lijken mij ook behoorlijk moeilijk tot niet onmogelijk.
Zoals het openbaar vervoer dat kan alleen maar op halve kracht functioneren. Ook de horeca heeft maar een derde van de huidige capaciteit.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:01

Het ov bijvoorbeeld inderdaad.

Voor zeg nog 1 a 2 maanden zal het wel gaan lukken. Zolang de scholen dicht zijn en veel mensen nog thuis werken.

Maar zodra musea enz weer open gaan, ga je ook weer dagjesmensen krijgen.

Die kan je niet verbieden gebruik te maken van het ov voor een langere tijd.

Vergeet niet dat er nog steeds veel mensen zijn die afhankelijk zijn van het ov om ergens te komen.

Tot 2 maanden geleden had ik geen auto en was ik ook afhankelijk van het ov. Er zitten 2 supermarkten en 2 snackbars in mijn dorp. Kruidvat enz zit 5km verderop, dat is nog te fietsen. Maar ik maakte iedere week veel gebruik van het ov om bijvoorbeeld naar de Intratuin te gaan, of om naar Barendrecht te reizen enz...

Ik voorzie echt problemen als mensen weer naar hun werk moeten, de scholen weer open zijn en de dagjesmensen weer op pad gaan. Dan is 1,5m wel erg lastig.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 08:08

mvdende schreef:

Ik vraag me wel af of dat soort dingen binnenkort ook echt weer open kunnen. Als alles weer op volle kracjt draait dan heb je enorme verspreiding. Aangezien er nog geen enkel zicht is op een vaccin vraag ik mij echt af hoe de wereld er de komende tijd uit moet gaan zien. Onze maatschappij is niet gebouwd om anderhalfe meter. Vooral in de randstad is het nogal snel druk op straat.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:10

Loretta schreef:
mvdende schreef:

Ik vraag me wel af of dat soort dingen binnenkort ook echt weer open kunnen. Als alles weer op volle kracjt draait dan heb je enorme verspreiding. Aangezien er nog geen enkel zicht is op een vaccin vraag ik mij echt af hoe de wereld er de komende tijd uit moet gaan zien. Onze maatschappij is niet gebouwd om anderhalfe meter. Vooral in de randstad is het nogal snel druk op straat.

Rutte zegt in zijn conferentie dat we echt niet hoeven verwachten dat de horeca op 28 april open gaat.
Ik denk eerlijk dat dat nog 1 juni voorbij zal gaan.
Gisteren bij Op1 werd gezegd: 'horeca open kan als je al het meubilair in de grond vast boord en geen alcohol schenkt'...

Het kan dus niet ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:11

Met musea kun je het oplossen door een aantal tickets per uur te verkopen. Dat gebeurt bij het Anne Frank huis.
Daar kunnen maar een aantal gasten per uur naar binnen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 08:13

purny schreef:
Met musea kun je het oplossen door een aantal tickets per uur te verkopen. Dat gebeurt bij het Anne Frank huis.

Ook het reizen er naartoe vooral als mensen van het OV gebruik maken.

Cer
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:20

Ik zag dat een restaurant hier deze periode aanpakt om te verbouwen én direct richting de 1,5 meter samenleving te gaan.. :j ik vond dat een goed initiatief
En de bedrijven die wel volgens 1,5 meter ingericht zijn/worden, kunnen wellicht eerder weer starten, en kunnen zichzelf dan financieel een beetje helpen.
De vraag is dan alleen of de huren/hypotheken betaald kunnen worden, en of ze dat gaan compenseren door lagere huren óf hogere horecaprijzen, waardoor wellicht een cafe ook een luxe uitje wordt..

Als je qua werk bijv 50/50 zou doen, kun je wellicht de druk op het OV lager houden, hetzelfde als met scholen/studenten.
Op mijn werk zou t ook kunnen, wij hebben de helll van kantoortuinen die VEULStekrap ingericht zijn, al een hele tijd mateloos irritant, dus dat kan er mooi weer uit :D . Meer mensen afwisselend thuis werken, en wellicht wat plexiglas erbij, dan kan het hier prima.
Als je dan 50/50 thuis werk kunt bevorderen, dan wordt de druk op de supermarkten wellicht ook weer minder omdat mensen dan bijv doordeweeks meer boodschappen kunnen doen ipv allemaal en masse op zaterdag (de horror :') )

Als iemand met een allergie voor mensen in mn aura, lijken feestjes met 1,5 afstand mij best prima :') Dat gehang en geduw, ik vind het verschrikkelijk...

En volle kracht is denk iets wat voorlopig echt niet gaat gebeuren, vandaar de 1,5 meter maatschappij ook, vermoed ik.

Als de druk op het ov lager wordt, en er meer capaciteit gerealiseerd wordt, ben je misschien ook al goed onderweg.
⚠️ Cer kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:23

In het ov zouden er maar een max aantal mensen mee kunnen. Is de bus vol dan heb je pech en moet je wachten. Lijkt me best te doen. Anders platen tussen de stoelen dan kan er op iedere rij nog iemand.

Maar ook op scholen. Ouders moeten in een tijdslot hun kinderen brengen. Die mogen niet meer naar huis tussen de middag en de leraren moeten gaan handhaven op de 1,5 meter afstand.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:23

Niet alleen voor musea ook voor bv de Keukenhof, alles eenrichtingsverkeer en op de grond om de 3 m een streep ofzo en dan expres 3m zodat je speling hebt. Wel zal je meer personeel nodig hebben ter controle of zoiets. En idd voor veel gelegenheden online kaartverkoop en jouw kaart alleen op die dag geldig en misschien ook nog tussen een bepaalde tijd bv tussen 8 en 12.
Er zijn best veel mogelijkheden alleen is dat wennen en niet altijd even leuk en gezellig.
Restaurant ook alleen online of via telefoon reserveren dan is het meteen mogelijk om beperkte toegang te handhaven.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:25

Ik werk in het onderwijs op een luchtvaartopleiding (stewardessen in opleiding). Wij moeten oefenen met evacuaties en medical services... wordt lastig met 1,5 meter afstand. Daarnaast voorzie ik dat er veel minder nieuwe studenten zullen komen aangezien de luchtvaart keihard geraakt is door de Corona crisis...

Daarnaast ben ik ook dans docent (salsa en bachata). Mijn hart huilt.. als dit zo blijft dan kun je natuurlijk helemaal geen dans avonden en dans feestjes meer organiseren want het is een partner dans. Mijn grootste hobby waar ik mijn energie in kwijt kan ruim een jaar niet uitvoeren... en dan nog niet te spreken over of de dansschool het gaat overleven als we zo lang dicht moeten blijven. Niet leuk :(

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:27

Loretta schreef:
purny schreef:

Ook het reizen er naartoe vooral als mensen van het OV gebruik maken.

Ov is idd nog wel een dingetje aangezien nl sterk afhankelijk is van toerisme

Cer
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:28

Met een vaste partner zou je wellicht kunnen dansen?
En als de vloer groot genoeg is, wellicht ook met meerdere koppels. Maar niet meer wisselen van partner bijvoorbeeld, zoiets kan ik me voorstellen..

Ik was trouwens verbaast om te horen dat het tegenwoordig blijkbaar gangbaar is om je kind tot in de klas te brengen? Ik ben wel een soort van fossiel natuurlijk.. ik ken dit van vroeger echt helemaal niet? Is dat nieuw?
⚠️ Cer kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:29

Het maakt me niet uit hoe ze het gaan oplossen maar ik word diep ongelukkig van dat iedereen doet alsof je een viezerik bent en voor mij gaat kwaliteit van leven voor levensduur. Als 1.5m de nieuwe standaard wordt, nee dat trek ik echt niet. En dat meen ik. Ga niet de komende 60? jaar nog op deze manier leven want word hier diep ongelukkig van.

Neem ook aan dat als Corona weg is (of iig medicijn/vaccin) dat het heel snel weer normaal wordt, dan kan je toch niet heel je toko ombouwen en daarna weer? Overigens merk ik nu al dat mensen losser worden dus laat staan over 2 maanden :+ ik zie het allemaal niet voor me.

Cer
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:30

Als iedereen doet alsof je een viezerik bent? Hoe bedoel je dat?
Of wil je graag bij iedereen om zn nek hangen? Wat is het probleem er precies mee?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:32

Cer schreef:
Of wil je graag bij iedereen om zn nek hangen? Wat is het probleem er precies mee?

Tuurlijk niet, maar dat iedereen met een grote boog om je heen loopt. :)* Dat is toch niet zo lastig te snappen?

Cer
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:35

sureido schreef:
Cer schreef:

Tuurlijk niet, maar dat iedereen met een grote boog om je heen loopt. :)* Dat is toch niet zo lastig te snappen?

Eh nee, ik snap dat oprecht niet.
Maar ik hou dus niet van mensen in mn aura, of als er tegen me aangelopen wordt.
Aan de andere kant, jij doet dat, als het goed is, bij anderen ook, en dat doe je ook niet 'omdat je ze vies vind', maar omdat het verstandig is :j
Dus ik kan de link niet leggen tussen je vies voelen en de 1,5 meter afstand én daarbij dat dat niet vol te houden zou zijn.. Dat is echt het minste van de problemen denk ik :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:37

Amber_anne schreef:
In het ov zouden er maar een max aantal mensen mee kunnen. Is de bus vol dan heb je pech en moet je wachten. Lijkt me best te doen. Anders platen tussen de stoelen dan kan er op iedere rij nog iemand.

Maar ook op scholen. Ouders moeten in een tijdslot hun kinderen brengen. Die mogen niet meer naar huis tussen de middag en de leraren moeten gaan handhaven op de 1,5 meter afstand.

Dat gaat misschien in een grote stad zoals Den Haag, waar de bussen iedere 7 minuten rijden (normaal gesproken)

Maar hier in het dorp rijdt de bus één keer per uur. Nu zou ik altijd wel plek hebben, want mijn halte is eerder, maar 3 haltes verderop is de halte voornamelijk voor een VMBO school met moeilijk lerende kinderen.

De bus regelmatig stampvol en dan nog 20 minuten rijden naar het station.

Als je dan moet wachten op de volgende bus, omdat de capaciteit van de bus nog maar ongeveer 1/3 is, dan sta je daar een uur te wachten, met de kans dat de volgende bus ook te vol is....

Ik ben bang dat er bij die halte dan echt vechtpartijen gaan ontstaan..

Ik houd ook echt niet van mensen in mn aura, ben autist en raak er een soort van in paniek. Maar die 1,5m in de supermarkt is echt wel heel onhandig.

In restaurant enz zou ik het dan weer niet erg vinden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:38

nou ik hoef me van beroep geen zorgen te maken wat het ook is pas met koorts moet je thuis blijven!
maar wat denk je van winkels....of restaurants of idd de muzikanten in een concertzaal en dan het publiek.

en dan nog het geluk ik heb hooikoorts, dezwaarste medicatie helpt in landelijk gebied matig....nu denkt iedereen dat je corona hebt, echt ik heb alle plaats in de winkel!!!
( soms is het handig...maar ook kan ik er wel eens boos om worden, gisteren bij de bakker een hele preek gehad van een mede bezoeker.... -:(- .
Heb alleen geantwoord maak je om mij geen zorgen ik heb al 40 jaar hooikoorts in oktober is het weer over,zoals elk jaar! :+ ).

de hele maatschappij is er niet op ingericht!
Laatst bijgewerkt door kwita op 10-04-20 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt