"Katten binnenhouden tijdens Corona uitbraak"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:37

Jorex schreef:
capopjekop schreef:
Binnen zal ook niet hoeven toch? Op je eigen terrein houden zou ook al veel schelen lijkt me

En wat als dat terrein vele hectares land is? Hoe ga je een boerderijkat vertellen dat ie niet verder mag gaan als land 3, want land 4 is van de buurman? Ik denk dat het in een stad nog wel gaat lukken met al die kleine tuintjes. Maar op het platteland niet, daar zijn genoeg katten die hun hele leven buiten doorbrengen met een terrein dat niet te omheinen valt.

Er bestaan kattenrennen, systemen met halsband etc. Beetje creatief zijn hoor. Andere diereneigenaren moeten hun beesten ook gewoon op eigen terrein houden

Ibbel
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:41

Katten kunnen covid krijgen. De tijgers in de dierentuin van de Bronx hebben covid, wat zich ook bij hen uit als luchtwegklachten. Die ene Belgische kat had heel andere klachten, braken en diarree, dus of dat covid was, is maar de vraag.
In alle onderzoeken is echter nog totaal niet duidelijk geworden of (klinisch zieke) katten mensen kunnen besmetten.

In theorie zouden virussen op dierenvachten kunnen blijven hangen en op die manier mensen kunnen besmetten, maar mensen raken veel meer deurklinken, winkelwagentjes, geld, de slang van de benzinepomp, de pinautomaat en andere dingen aan dan de kat van de buren.

En de kans dat de kat van de buren knuffelt met jouw kat, daarbij virusdeeltjes overdraagt, waarna jouw eigen kat daarna jou besmet lijkt mij bijzonder klein...

c_alsemgeest
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:41

KimD schreef:
Om maar meteen de knuppel in het hoenderhok te smijten: Wat mij betreft mogen ze die regel per direct invoeren en permanent maken.

Onze vier katten zijn nog nooit buiten geweest, op een kleine ontsnapping naar het dakterras na. Ze hebben binnen een hele kamer ingericht voor hun, en in de zomer zitten ze buiten in een grote ren met binnenhok. Onze tuin is niet volledig af te zetten, dus dit was voor ons een goede oplossing.

Ze zitten veilig en kunnen nergens of niemand overlast bezorgen.

Ik gooi mijn knuppel er achter aan :')

Zeker nu katten niet op straat en in woonwijken :j

Helemaal mee eens... ik heb zelf ook katten, deze komen buiten maar enkel in mijn grote afgezette tuin.
En zo zou het imo moeten zijn, zo kunnen ze geen overlast veroorzaken bij anderen, ziektes verspreiden en zelf ook niet oplopen of overreden worden.
"Ja maar ik heb geen grote tuin" ? Dan zou je ook geen katten moeten nemen is mijn bescheiden mening :+
⚠️ c_alsemgeest kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 09:42

Wij hebben zelf ook geen katten maar er lopen wel veel katten door de straat en ook bij ons in de (achter)tuin. Af en toe zit er ook eentje in de garage omdat ie achter me aan gewandeld is.
Daar zijn wij ook niet blij mee, ook omdat ik vogels heb en die lijken ook gevoelig te zijn voor het Corona virus. En zelf ben ik ook risico patiënt.

Maar ik had er tot ik dit nieuwsbericht las nog niet over nagedacht dat loslopende katten ook een risico vormen. Ik aai sowieso geen loslopende katten, maar nu wil ik ze al helemaal niet meer in de tuin hebben.

Jorex

Re: "Katten binnenhouden tijdens Corona uitbraak"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:47

Ja want een kat die al 15 jaar mag gaan en staan waar ze willen, wordt heel blij van de beperkte ruimte van een ren waarbij ze dan ook nog eens wordt vergezeld van twee andere katten waar ze niet altijd goed mee kan. Halsband gaat niet, daar de katten bij mijn ouders wonen en die willen er geen halsband aan. Als ik uit huis ben, dan blijven de katten die ik dan neem binnen overigens, want dan woon ik waarschijnlijk ergens in een stad of dorp.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:48

Jorex schreef:
capopjekop schreef:
Binnen zal ook niet hoeven toch? Op je eigen terrein houden zou ook al veel schelen lijkt me

En wat als dat terrein vele hectares land is? Hoe ga je een boerderijkat vertellen dat ie niet verder mag gaan als land 3, want land 4 is van de buurman? Ik denk dat het in een stad nog wel gaat lukken met al die kleine tuintjes. Maar op het platteland niet, daar zijn genoeg katten die hun hele leven buiten doorbrengen met een terrein dat niet te omheinen valt.

Boerderij katten komen over het algemeen niet binnen en dus minimaal in aanraking met mensen omdat ze landelijk wonen.
Die katten kun je gewoon een paar weken geen lichamelijk contact mee hebben om dit probleem te ondervangen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 09:50

Jorex schreef:
Ja want een kat die al 15 jaar mag gaan en staan waar ze willen, wordt heel blij van de beperkte ruimte van een ren waarbij ze dan ook nog eens wordt vergezeld van twee andere katten waar ze niet altijd goed mee kan. Halsband gaat niet, daar de katten bij mijn ouders wonen en die willen er geen halsband aan. Als ik uit huis ben, dan blijven de katten die ik dan neem binnen overigens, want dan woon ik waarschijnlijk ergens in een stad of dorp.

Ik word ook niet blij van de beperkte ruimte die ik nu heb, maar er zit soms gewoon niets anders op.
Gezondheid gaat voor alles en het risico wil je toch niet lopen dat iemand ziek wordt?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:51

Ik ben voor. Al was het alleen maar omdat ik de laatste weken echt bizar veel katten in de tuin heb. Worden die ineens meer vrij gelaten? Valt het me meer op omdat ik me sowieso bewuster ben van alles om me heen?

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:56

KimD schreef:
Om maar meteen de knuppel in het hoenderhok te smijten: Wat mij betreft mogen ze die regel per direct invoeren en permanent maken.

Onze vier katten zijn nog nooit buiten geweest, op een kleine ontsnapping naar het dakterras na. Ze hebben binnen een hele kamer ingericht voor hun, en in de zomer zitten ze buiten in een grote ren met binnenhok. Onze tuin is niet volledig af te zetten, dus dit was voor ons een goede oplossing.

Geheel mee eens _/-\o_
Wij hebben 1 binnen poes en 2 binnen katers al jaren zo dieren weten niet beter. *\o/*

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:58

Lijkt me een goed plan! Kan dat hier ook? Word gek van al die loslopende mormels die dan s nachts met elkaar gaan lopen vechten en mij telkens weer uit mijn slaap houden...

Kat hier komt buiten, maar alleen in de tuin. Daar kan ze niet uit. Heeft ze 2x geprobeerd, 2x finaal mislukt, dus doet ze niet meer :+.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:58

sporten schreef:
KimD schreef:

Geheel mee eens _/-\o_
Wij hebben 1 binnen poes en 2 binnen katers al jaren zo de dieren weten niet beter. *\o/*

staat dubbel ?
Laatst bijgewerkt door sporten op 08-04-20 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 10:00

Nou ja, het zou van mij niet eens permanent hoeven (liever wel, maar ik denk dat half kattenminnend Nederland dan op de kast zit), maar in ieder geval tot deze Corona periode voorbij is.
Mijn ouders hebben ook altijd katten gehad maar die komen nooit buiten de tuin en hebben die behoefte ook niet. De tuin is afgezet met die rollen bovenop de schutting en dat werkt prima.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:09

Ook geen hondjes meer los dan, want die spelen en klieren met elkaar. Zou anders super zonde zijn van onze inspanningen met onze katten. ;)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 10:11

Oh, maar dat vind ik dan ook prima hoor :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:11

AlwaysH schreef:
Ook geen hondjes meer los dan, want die spelen en klieren met elkaar. Zou anders super zonde zijn van onze inspanningen met onze katten. ;)

Die snap ik denk ik niet helemaal?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:12

Het is nog zo normaal dat katten de straat op kunnen. Hier de enige in de straat met katten in een afgezette tuin maar denk wel dat er langzaam aan meer mensen zo gaan denken.

Denk wel dat de kans op besmetting via een buitenkat te verwaarlozen valt, zeker als je ze niet gaat aaien.
Voor mij hoeven ze daarom niet opgesloten te worden. Wij begrijpen dat nog maar een kat die altijd kan gaan en staan waar hij wil niet, wordt een zware tijd voor de eigenaar dan denk ik, als ze dan net zo tekeer gaan als mijn kater die aangeeft dat hij naar boven wil. :=

Roodvos
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:13

SusanH schreef:
Ik ben voor. Al was het alleen maar omdat ik de laatste weken echt bizar veel katten in de tuin heb. Worden die ineens meer vrij gelaten? Valt het me meer op omdat ik me sowieso bewuster ben van alles om me heen?

Waarschijnlijk liepen die katten er altijd al. Alleen valt het nu meer op omdat men nu veel meer thuis zit. Waarnemerseffect noemt men dat. Zie ook dit artikel van de vogelbescherming:
https://nos.nl/artikel/2329676-vogelcur ... iding.html

Ik heb bij mij in de buurt juist het idee dat de katten (en honden) nu meer binnen zijn. Juist omdat de baasjes nu thuis zijn en het wel gezellig is als de kat dan ook in huis is.
⚠️ Roodvos kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:13

Om het even in perspectief te zetten : wereldwijd zijn er meer dan 1.300.000 mensen positief getest.
Gaan we dan maatregelen nemen voor 1 hond en 1 kat? Alle honden en katten binnenhouden?
Van de kat zijn er dan nog twijfels of het staal niet gecontamineerd was.
Wat me wel een reëel probleem lijkt is de overdracht van veearts op klant.
En een groot probleem : de maatregelen naleven die er al zijn om de overdracht van mens op mens te voorkomen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:15

KimD schreef:
AlwaysH schreef:

Honden kunnen net zo goed wat virusdeeltjes op hun vacht krijgen tijdens het spelen met andere honden, het vragen om een aai van een andere eigenaar. Denk dat die nog sneller het virus op die manier naar hun baas brengen dan katten. :=

Ik heb overigens beiden. Dus geen sneer naar een van beiden liefhebbers.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:17

AlwaysH schreef:
KimD schreef:

Honden kunnen net zo goed wat virusdeeltjes op hun vacht krijgen tijdens het spelen met andere honden, het vragen om een aai van een andere eigenaar. Denk dat die nog sneller het virus op die manier naar hun baas brengen dan katten. :=

Maar dan ben je er zelf bij, dan kan je beslissen om je hond niet met een andere hond te laten spelen. Over een kat die buiten loopt heb je geen controle.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:18

Maar waarom katten wel, maar honden mogen nog gewoon buiten en los? Als ik met mijn hond in het bos loop en hij gaat spelen met een andere hond, dan geeft dat toch een groter overdragingsrisico dan een kat?

Mijn kat komt gewoon buiten, maar die slaapt gewoon in de tuin en loopt niet naar mensen toe om geaaid te worden. Mijn honden worden veel sneller even aangehaald als ze loslopen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:19

Oh, op die manier!

Onze honden mogen inderdaad niet meer met vreemde honden spelen, en contact met andere mensen hebben ze eigenlijk minimaal.

Daar hield ik wel al rekening mee ja.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:19

Whale schreef:
AlwaysH schreef:

Maar dan ben je er zelf bij, dan kan je beslissen om je hond niet met een andere hond te laten spelen. Over een kat die buiten loopt heb je geen controle.

Dat is mijn punt toch ook?
Dan dus niet meer met de roedel loslaten.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:37

Onze honden blijven ook op het erf en kunnen altijd los in het weiland. :j
Naar het bos zit er voorlopig niet in. -O-

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:43

KimD schreef:

Nou sorry dat is idd een behoorlijke knuppel!
Zou van de zotte zijn en geheel in strijd met dierenwelzijn om alle katten hun gehele leven “ op te hokken “.
Staan we de laatste jaren in grote getale op de barricade tegen opgehokte dieren in bio industrie, komt dit weer voorbij??

Een kat heeft recht op een zoveel mogelijk natuurlijk habitat. Kamertje drie hoog achter is dat niet.
Staat je paard ook 24/7 op stal? Veroorzaakt hij ook weinig overlast..