Is honing ok? (vegan, ecologie, bijen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 17:32

CastaMickey schreef:
Agavesiroop is een plantaardig alternatief voor honing. Super dat je plantaardig eet ts!

De agave-siroop ontstaat na een chemisch proces van filtering en bewerking, waardoor alle voedingsstoffen er uit zijn en er een vorm van fructose onstaat die slechter voor je is dan gewone suiker.

Even van internet geplukt. Koop gewoon lekker honing van een imker, is echt niks mis mee. De onbewerkte versie is ook nog eens heel gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 17:42

Een stukje honingraat bij een imker vandaan. Oh heerlijk. Ooit gekregen van iemand. Als een van jullie weet waar ik dat kan krijgen? :9

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 17:52

Blue_Monday schreef:
anjali schreef:
In het Jainisme, een Indiase geweldloze religie waarin ik ingewijd ben, mag honing niet omdat er bij de winning van de honing veel bijen verongelukken.

Botst dat niet met je christelijk geloof?

Nee,ik volg ze allebei. Maar het Christelijk geloof heeft niet veel (zeg maar niets) voor dieren.Daarom heb ik het Jainisme als aanvulling.

Kuggur

Re: Is honing ok? (vegan, ecologie, bijen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 17:55

Religie als lopend buffet, praktisch.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:00

Laurora schreef:
Magrathea schreef:

Honingbijen bestuiven niet zoveel en nemen wel de plek in van betere bestuivers

Tot op zekere hoogte is dit inderdaad zo.
echter gaan er belachelijk veel (wilde) bestuivers dood door andere oorzaken (pesticiden, monocultuur, verdwijnen van leefgebied) en kunnen de wilde bestuivers de klus niet altijd meer in hun eentje klaren.
Voor de productie van veel voedsel zijn er dus wel degelijk honingbijen nodig.

Nogmaals mijn vraag: waarom dan niet wilde bestuivers stimuleren ipv die populatie aanvullen met de minder efficiente honingbijen?

Edit: ik gebruik dus geen honing en ook geen vervanger eigenlijk :o? Nogmaals wie me kan uitleggen waarom je per se honing of een alternatief zou moeten eten hoor ik graag.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:02

Zeg, even centraal aub, aan een discussie over religie heeft TS niks.
Volgens de Amerikaanse voedselautoriteit valt honing onder rauw vlees :')
Daarnaast aten veganistische vrienden van ons wel honing, want misschien wel door dieren gemaakt, maar geen dieren hebben ervoor geleden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:09

anjali schreef:
In het Jainisme, een Indiase geweldloze religie waarin ik ingewijd ben, mag honing niet omdat er bij de winning van de honing veel bijen verongelukken.

Hoe verongelukken die dan? Mijn vriendin heeft bijen en die raten worden er uit gehaald als de bijen niet thuis zijn of zo min mogelijk thuis zijn. Ik ben een groot dierenliefhebber,maar soms kunnen mensen overdrijven hoor.
Ik vang kippen op die ergens weg moeten en ondanks dat ik geen vlees eet ,eten we met smaak de eieren.Als het er veel zijn kook ik er en krijgen ze die terug,dat wel.

Zeker als je bij een plaatselijke imker honing koopt . Hier staan er bijenkasten aan de ran dvd hei. Je ziet de bijtjes lekker rond zoemen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:13

Dat is dus de vraag waar het om draait, of voor het winnen van honing de bijen zouden lijden of zelfs sterven.Ik heb wel eens op de tv gezien dat het er toch vrij ruw aan toe ging en dat er wel bijen verdrukt werden.Dan hoef ik het dus niet, terwijl honing an sich natuurlijk een geweldig product is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:14

anjali schreef:
Dat is dus de vraag waar het om draait, of voor het winnen van honing de bijen zouden lijden of zelfs sterven.Ik heb wel eens op de tv gezien dat het er toch vrij ruw aan toe ging en dat er wel bijen verdrukt werden.Dan hoef ik het dus niet, terwijl honing an sich natuurlijk een geweldig product is.

En als je er bij zou staan en het zelf zou zien dat er geen bijtjes gekrenkt worden? Zou je het dan eten?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:17

Anoniem schreef:
anjali schreef:

En als je er bij zou staan en het zelf zou zien dat er geen bijtjes gekrenkt worden? Zou je het dan eten?

De vraag werd niet aan mij gesteld maar: waarom moet je per se honing eten? Laat die bijen lekker met rust. 8)7
Kijk als honing ooit mijn leven kan redden, kom maar door hoor. Maar ik heb al geen jaren meer honing op en het gaat nog steeds prima :o

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:25

Magrathea schreef:
De vraag werd niet aan mij gesteld maar: waarom moet je per se honing eten? Laat die bijen lekker met rust. 8)7
Kijk als honing ooit mijn leven kan redden, kom maar door hoor. Maar ik heb al geen jaren meer honing op en het gaat nog steeds prima :o

Dit is echt ook een flauwekul reden ,waarom zou je dan groente eten?Je maakt ook leven dood en er zijn mensen die best prima op enkel granen leven?
Soms mag je toch gewoon iets eten omdat het smaakt of je eten lekker maakt. Bovendien is Honing een natuurlijk geneesmiddel dus ecologisch beter verantwoord als chemische spullen waarmee je wonden ook kan verzorgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:26

8)7 :o < zoooo respectvol en waardevol ook voor een paar vragen die vol interesse aan een ander gesteld worden.
Waarom moet zo een reactie dan persé? Laat de mensen lekker met rust.

Anjali, de interesse is oprecht en TS, ik vind je vraag erg interessant.

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:47

anjali schreef:

Vanaf 6 minuten:
https://www.youtube.com/watch?v=hlQ2820gQkc

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:10

er zijn imkers en imkers ... beste is in gesprek te gaan met ze om te kijken hoe ze met hun bijen omgaan. Pas toevallig met hout halen voor de pyrografie bij een man geweest met giga veel leuke, goed doorvoede dieren in de tuin en ik zag wat bijenkasten... natuurlijk heel nieuwsgierig en hij vertelde vol trots dat hij de volken in de winter hun eigen voorraadje honing laat eten ipv suikerwater geven... 'dan maar weinig potten honing' maar de beestjes hadden het dus super :-). Dat soort mensen maakt mij blij.. ook de andere dieren op erf zagen er supermooi uit, blij :-) en hij gaf ook echt om zijn dieren <3

Kortom, gewoon vragen , als je bij imker bent, hoe ze ermee omgaan :-)

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:51

Honing is een natuurproduct en in principe is iedere oogst per bijenvolk en per seizoen verschillend van smaak. Bij honing in de winkel moet men min of meer de smaak kunnen garanderen en daarom wordt per honingsoort meestal honing van verschillende volkeren allemaal in een ton gegooid en aangelegd met suikerwater. Dat weegt niet op tegen de echte authentieke honing die je vindt bij een kleinschalige imker die bij omliggende boeren een paar kasten heeft staan...

En, uh... over die kleinschalige imkers gesproken.... *D
[BB-HK] nog meer bijenhouders/imkers op bokt?
Als je een bericht stuurt naar (een van) de imkers in dit topic dan weet ik zeker dat iemand je aan een heerlijk potje honing kan helpen, afkomstig van een volk waar geen bijen worden gekrenkt voor de oogst en die bij sommigen ook nog een bijdrage leveren aan de natuur of duurzame teelt.

Ikzelf haal mijn honing van de markt hier in de omgeving. Er staat altijd wel een kraampje van een imker hier uit de buurt.

@Tica, ik denk dat je zo'n stuk honingraat bij dezelfde adressen kunt vinden. Dus een imker uit dat topic of als je eens naar een markt gaat deze zomer, ik zie ze daar zelf weleens in potten. Bij de Albert Heijn XL hebben ze ze ook, maar weet niet of dat net zo lekker is als dat verse stuk...

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 20:04

anjali schreef:

nou zijn het met name de grotere bedrijven die vaak wat ruwer met hun bijen omgaan, simpelweg omdat er geen tijd is om voorzichtig te doen.
Maar eerlijk is eerlijk, hoe voorzichtig ik ook doe, soms komt er een bij in de verdrukking, of er probeert er een te steken die vervolgens haar angel verliest en sterft.
Ik voel me er bij elke gesneuvelde bij weer naar bij, maar er is soms echt niks aan te doen.
Overigens hoeft dit niet perse bij de honingoogst te gebeuren. Ook bij controles of behandeling tegen bijv. mijten kan het voorkomen.

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 20:05

Waarom honingbijen ipv wilde bijen:
Honingbijen zijn bloemvast. Als ze bij een bepaalde bloem zijn geweest dan gaan ze specifiek op zoek naar die zelfde soort bloemen. Ideaal dus voor bestuiving.

In een grote fruitweide waar alle bloesem tegelijk ontstaat en binnen een paar dagen bestoven moet worden gaat dat nooit lukken met alleen wilde bijen en hommels. De kans dat ze een raat maken dicht bij het fruit is klein, dus ze moeten ver vliegen en nemen telkens maar kleine hoeveelheden mee. Voor een fruitwei van een hobbyteler is het niet zo erg als de bomen niet vol hangen, maar een fruitboer heeft een grote oogst nodig en dus moeten er heel veel bloemen bestoven worden.

Honing hebben we niet nódig inderdaad, maar ik heb altijd een beetje in de kast staan voor als we keelpijn of keelontsteking hebben, en het werkt ook bij maag/darmklachten en zelfs tegen allergie. Ik gebruik vaak liever iets natuurlijks ipv medicijnen.
Is gelukkig lang houdbaar, mijn pot staat al bijna 2 jaar :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 20:21

silverdapple schreef:
@Tica, ik denk dat je zo'n stuk honingraat bij dezelfde adressen kunt vinden. Dus een imker uit dat topic of als je eens naar een markt gaat deze zomer, ik zie ze daar zelf weleens in potten. Bij de Albert Heijn XL hebben ze ze ook, maar weet niet of dat net zo lekker is als dat verse stuk...

Van de AH heb ik een keer gehad, dat was lekker, maar toch niet helemaal het. Ik heb een super verrassende pb gehad, dus wie weet proef ik binnenkort weer het echte werk. <3

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 20:48

Niet alles doorgelezen...

Koop honing bij een goede imker, die laat voldoende honing achter in de huif, zodat het bijenbestand met eigen honing de winter doorkomt.

Vaak word alle honing gepakt en worden de bijen op suikerwater oid gezet, idd niks natuurlijk meer aan dan.
Ook moet je niet te kwistig omgaan, want voor 1 theelepel honing, moet een bij het hele jaar rondvliegen.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 12:57

Dank nog voor de verdere tips en inzichten. Ik ga eens rondneuzen of er iemand in de buurt zit!

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:32

enny schreef:
Bommeltje_ schreef:
Als de bijen echt wilt helpen zijn er nog betere alternatieven. De wilde bijen zijn degene die bestuiven. De honingbijen doen dit veel minder, omdat deze dichter bij de bijenkasten blijven.

Je kunt bijvoorbeeld beter deze thee kopen:
https://ptthee.nl/

Je koopt thee van kruiden die aan akkerranden van landerijen staan. Het geld dat je betaald wordt gebruikt om direct weer nieuwe akkerranden te plaatsen. Zo kunnen de boeren meer verduurzamen en help je juist op een ecologische manier de insecten. En de thee is super lekker :) (nee ik heb geen aandeel in dit bedrijf ben gewoon echt enthousiast over het concept :D)

Bedankt voor de tip! Ik heb meteen een proefpakket besteld :D

Wat leuk ben benieuwd wat je ervan vind :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:35

Anoniem schreef:
Een stukje honingraat bij een imker vandaan. Oh heerlijk. Ooit gekregen van iemand. Als een van jullie weet waar ik dat kan krijgen? :9

*\o/* *\o/*
Het is onderweg naar mij!
Dankzij een heel lieve Bokker!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:51

BarbaLala schreef:
Verander het woord imker in boer en het woord bijen in koeien en je hebt je antwoord denk ik.
Je zegt het zelf ook al; Je steunt er een imker mee. Dus niet de dieren zelf, die worden alsnog gebruikt.
Het is aan jou om te bepalen of je daar achter staat of niet.

Een goed vegan alternatief voor honing is agave siroop.

Je eet dus ook geen tomaten? Of komkommers? Of paprika’s? Of aubergines? Of?
Je weet dat de bestuiving van deze groenten gebeurd met behulp van hommelvolken welke in de kas worden neergezet en gericht worden ingezet om te bestuiven.

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:14

Ik ben zelf imker (samen met mijn vader). Bij een hobby imker kun je prima honing kopen.

Net als dat je zo goed mogelijk voor je paarden probeert te zorgen, doen wij dat ook met onze bijen.

Er is geen financieel belang! Anders dan het in leven houden van je volk. Hier winteren ze dus in met een flinke lading eigen honing. Ze komen dan sterker de winter uit.

En waarom honing eten? Om tal van redenen: ik heb zelf bijvoorbeeld nauwelijks meer last van hooikoorts.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:12

_lautje_ schreef:
BarbaLala schreef:
Verander het woord imker in boer en het woord bijen in koeien en je hebt je antwoord denk ik.
Je zegt het zelf ook al; Je steunt er een imker mee. Dus niet de dieren zelf, die worden alsnog gebruikt.
Het is aan jou om te bepalen of je daar achter staat of niet.

Een goed vegan alternatief voor honing is agave siroop.

Je eet dus ook geen tomaten? Of komkommers? Of paprika’s? Of aubergines? Of?
Je weet dat de bestuiving van deze groenten gebeurd met behulp van hommelvolken welke in de kas worden neergezet en gericht worden ingezet om te bestuiven.

Inheemse bestuivers zijn niet hetzelfde als honingbijen.