Paard zadelmak maken in deze tijd ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:53

Ik zou persoonlijk op dit moment wat langer vanaf de grond doorgaan met de voorbereidingen op het erop zitten, wat in mijn ogen ook bij inrijden (beleren) hoort. Er zit altijd een risico aan het werken met paarden, maar op de grond is dat risico toch net wat kleiner imo.
Professionals zullen wellicht ook wat langer de tijd (moeten) nemen in de huidige situatie (paard mag misschien niet terug naar de oude stal, nieuwe paarden laten nog wel even op zich wachten etc).

ElCamino

Re: Paard zadelmak maken in deze tijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:58

Ik ben bezig met een Arabier momenteel van 8 jaar.
Is een showpaard en heeft ooit in Egypte wel een zadel opgehad. We zijn echter compleet opnieuw begonnen omdat er écht geen stuur op zat en het diertje werkelijk helemaal niks snapte van de hulpen.
Heb er nu zo'n 12x opgezeten en kán zelfstandig opstappen maar ik heb er liever iemand bij. Ik doe nu even niks behalve longeren..... teveel risico.
Dier is braaf, geen stap verkeerd maar wil gewoon nu niet vallen.... en hoe braaf ook, ze kunnen altijd schrikken/wegrenen etc etc..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:02

Ik heb altijd een super lange voorbereiding met mijn eigen paarden. (lees jaren) Als ik op stap dan maakt het voor hun eigenlijk niet meer uit of ik er nou op zit, naast hang, onder lig of achter loop. Risico's probeer ik altijd te beperken. Ik doe ook altijd even een stukje grondwerk, ook bij mijn paarden die ik al rijd, zodat ik wat checks uit kan voeren. Even zien hoe de bui is en of ik contact en medewerking heb. Pas als ik allemaal "groene lichten" heb stap ik op. En ja er kan altijd wat mis gaan, dat weet ik. Maar ik minimaliseer die kans altijd zoveel mogelijk. Ook als mijn paard veel spanning opbouwt als ik er op zit, stap ik gerust af om het vanaf de grond op te lossen.

Dus... ik vind dat iedereen het voor zichzelf moet bepalen. Het is niet verboden. Ik ga er vanuit dat niemand op een paard gaat zitten om in het ziekenhuis te willen belanden. Denk goed na, doe je voorwerk goed en geniet er vooral van. En ik ga er vanuit dat mensen die minder kundig zijn of paarden hebben waar ze zich niet vertrouwd bij voelen ook dat risico niet gaan nemen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:30

fransje23 schreef:
Maar er wordt vanuit gegaan dat jonge paarden exploderen en gekke dingen doen.
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet!
Ik wil er niet van af vallen en risico nemen.
Nu niet maar in een normale situatie ook niet! Wat dat betreft is er geen verschil voor mij.

Nee, maar als je iets de eerste keer gaat doen, weet je niet hoe het verloopt. Niet iedereen die leert skateboarden valt en breekt een pols, ik denk zelfs dat dat maar een klein percentage is. Niet iedereen die op een dak kruipt, valt naar beneden. Niet ieder jong paard explodeert en werpt zijn bijrijder het ziekenhuis in, ook hier denk ik dat dat maar een klein percentage is.
Maar het gaat om risico beperken en dan vind ik een vier-vijftal weken wachten met op dat jonge dier te kruipen toch maar een hele kleine opoffering.

Maar uiteraard mag ieder voor zich bepalen welke risico's die neemt en niet neemt. Ik kan me voorstellen dat wanneer je midden in het beleerproces zit en het je droom is om tegen de zomer lekker buitenritjes te maken met je maatje, het moeilijker is om er objectiever tegenaan te kijken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:37

Gini schreef:
fransje23 schreef:
Maar er wordt vanuit gegaan dat jonge paarden exploderen en gekke dingen doen.
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet!
Ik wil er niet van af vallen en risico nemen.
Nu niet maar in een normale situatie ook niet! Wat dat betreft is er geen verschil voor mij.

Nee, maar als je iets de eerste keer gaat doen, weet je niet hoe het verloopt. Niet iedereen die leert skateboarden valt en breekt een pols, ik denk zelfs dat dat maar een klein percentage is. Niet iedereen die op een dak kruipt, valt naar beneden. Niet ieder jong paard explodeert en werpt zijn bijrijder het ziekenhuis in, ook hier denk ik dat dat maar een klein percentage is.
Maar het gaat om risico beperken en dan vind ik een vier-vijftal weken wachten met op dat jonge dier te kruipen toch maar een hele kleine opoffering.

Maar uiteraard mag ieder voor zich bepalen welke risico's die neemt en niet neemt. Ik kan me voorstellen dat wanneer je midden in het beleerproces zit en het je droom is om tegen de zomer lekker buitenritjes te maken met je maatje, het moeilijker is om er objectiever tegenaan te kijken.

Jij gaat er dus wel vanuit dat het over vijf weken wel kan, ik niet.
Over vijf weken is corona alles behalve over en is het heus net zo erg om naar het ziekenhuis te gaan.
Als de quarantaine wordt opgeheven zullen er alleen maar weer meer besmettingen komen.

Begrijp niet zo goed dat iedereen denkt dat over vijf weken opeens alles weer normaal is. :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:56

Risico beperken is het paard dusdanig voorbereiden dat de kans op een explosie bij de eerste keren op je paard gaan zitten vrijwel net zo groot is als bij een volledig beleerd paard.
En ja, dat kost tijd en daarom ben ik er ook al lang, langer dan een jaar, mee bezig :j

Ze verwachten rond eind mei de piek qua Corona. Denk dat we er in totaal nog wel een jaar, of langer, zoet mee zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:08

MirandaFuego schreef:
Gini schreef:

Jij gaat er dus wel vanuit dat het over vijf weken wel kan, ik niet.
Over vijf weken is corona alles behalve over en is het heus net zo erg om naar het ziekenhuis te gaan.
Als de quarantaine wordt opgeheven zullen er alleen maar weer meer besmettingen komen.

Begrijp niet zo goed dat iedereen denkt dat over vijf weken opeens alles weer normaal is. :')

Voordat je een persoon in lichte mate toch een klein beetje uitlacht, is het aan te raden om alle berichten van die persoon te lezen en zodoende het volledige standpunt te kennen.
Ik verwijs dus graag terug naar de allereerste reactie in dit topic.

Gini schreef:
Tenzij het je job is, zou ik nu even wachten met het inrijden van een jong paard. Daarom niet meteen totdat alles terug 100% in orde is, dat kan nog maanden duren, maar zo net totdat de piek van de uitbraak in jouw land/regio achter de rug is en de spoeddiensten niet meer in een constante adrenalinerush zitten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:21

Gini, die piek is nog niet zeker bereikt hoor over vijf weken, dus dan is het beter die vijf weken niet te noemen.
Maar ik lach je niet uit hoor, dat is niet de bedoeling.
Ik zie het gewoon heel veel om me heen, dat mensen denken dat als de quarantaine beëindigd wordt, alles is opgelost.
Maar volgens mij komen er dan juist meer gevallen bij want dan kan iedereen elkaar weer besmetten
En dan wordt het wel een heel stuk langer wachten dan vijf weken.
Ik denk dat je gewoon verstandig bezig moet zijn met paarden, altijd, om ongelukken zoveel mogelijk te voorkomen.
En daar veranderd dit niks aan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:27

In België voorspellen ze de piek ergens in de eerste helft april, vandaar dat ik 4-5 weken benoemde, maar dat kan inderdaad nog opschuiven. Ik wil maar aangeven dat je niet per se hoeft te wachten totdat er geen enkele sprake meer is van corona, want dat ben ik met je eens dat dit nog heel lang kan duren, maar ik zou wel aanraden te wachten tot de druk op de ziekenhuizen in jouw regio/land een beetje afgenomen is.

Ik vond je smiley een beetje lacherig overkomen, maar dat heb ik dan verkeerd geïnterpreteerd, mijn excuses.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:32

Snap 'm Gini met die smiley, was niet handig van me..
Bij mij in de regio komen ze de andere patiënten juist brengen (Groningen) hier in het dorp is het allemaal best rustig.
Maar het is allemaal koffiedik kijken want wij doen het in Nederland anders en ze zeggen zelf dat het achteraf pas duidelijk is wat de beste methode is geweest, dus hopelijk de juiste keus om het niet te streng te isoleren.
Maar ik ga verder m'n gewone (voorzichtige) gangetje. :j

genja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 21:30

Iedereen moet natuurlijk zijn eigen ding doen waar die zich goed bij voelt .
Maar ik hoop dat iedereen nadenkt bij wat die doet en geen onnodige risico’s neemt . Dus als je maar enigszins twijfelt hoe paard op ruiter reageert wacht tot alles wat rustiger is.
Geldt natuurlijk net zo goed bij het grondwerk daar loop je ook risico

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:47

Maar is dat niet altijd zo? Ik bedoel, als ik Joy ook maar voor 1% niet vertrouwd zou hebben, zou ik er niet op zijn gegaan...

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 13:00

Jeetje echt dat hierover een topic geopend moet worden op Bokt. Wat een betutteling. Dan ook maar gelijk het rijden van alle sensibele paarden afschaffen, alle buiterittten afschaffen en zo nog een heel rijtje, weet je wat eigenlijk is elke ruiter die opstapt een potentieel extra belasting voor de zorg. Want laten we wel wezen, rijden in Corona tijd is niet per definitie noodzakelijk voor de training van je paard.

Mijn driejarige is net zadelmak gemaakt, maar eigenlijk kun je stellen dat ik haar al aan het beleren ben sinds ik haar als veulen gekocht heb. Bij de eerste keer hangen en later opstappen vond ze het totaal niet interessant wat er op haar rug gebeurde. Geen spanning, geen capriolen, maar gewoon heel relaxed beleren.

Moet je mijn 7 jarige ruin hebben, wel een koudbloed, maar heel sensibel, nou daar zijn de risico’s echt wel meer aanwezig dan bij het werk met de 3 jarige.

Betutteling op en top en ook nog zo kortzichtig.
Dan zou het voor mij alles of niets zijn, dus of al het paardrijden in deze tijd aan de kaak stellen, of je gewoon niet bemoeien met wat een ander wel of niet kiest te doen met hun jonge paard.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 13:41

Betutteling, kortzichtig, bemoei je niet met wat een ander doet. Fijne manier om een topic binnen te walsen. Nodigt ook echt uit tot een prettige conversatie.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 13:47

MirandaFuego schreef:
Snap 'm Gini met die smiley, was niet handig van me..
Bij mij in de regio komen ze de andere patiënten juist brengen (Groningen) hier in het dorp is het allemaal best rustig.
Maar het is allemaal koffiedik kijken want wij doen het in Nederland anders en ze zeggen zelf dat het achteraf pas duidelijk is wat de beste methode is geweest, dus hopelijk de juiste keus om het niet te streng te isoleren.
Maar ik ga verder m'n gewone (voorzichtige) gangetje. :j

Ja, daar ben ik het mee eens, iedereen houdt zich aan de richtlijnen van zijn land en bepaalt zelf welke risico's er mogelijks aan vast hangen. Niet alles is ofwel 100% goed ofwel 100% fout. Ik krijg ook zeker geen beroerte als iemand zegt nu zijn paard zadelmak te maken, :D maar als iemand ter advies of ter discussie aan mij vraagt: zou je nu een jong paard zadelmak maken? Dan is mijn antwoord: wacht een paar weken, kijk even aan hoe de situatie evolueert. :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 14:35

Wij zijn momenteel onze 7-jarige arabier aan het inrijden. Risico? Misschien. We zoeken geen rare situaties op. En daarbij, ik ben harder gevallen van paarden die al jaren ingereden waren, dan van de jonkies die ik inreed.

Vallen kan altijd. En de botbreuken die ik heb opgelopen hadden geen val van een paard als oorzaak :+

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:58

Is toch gewoon een vraag... ik vind het helemaal geen betutteling om daar toch eens over na te denken.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 22:10

Daphara schreef:
Jeetje echt dat hierover een topic geopend moet worden op Bokt. Wat een betutteling. Dan ook maar gelijk het rijden van alle sensibele paarden afschaffen, alle buiterittten afschaffen en zo nog een heel rijtje, weet je wat eigenlijk is elke ruiter die opstapt een potentieel extra belasting voor de zorg. Want laten we wel wezen, rijden in Corona tijd is niet per definitie noodzakelijk voor de training van je paard.

Mijn driejarige is net zadelmak gemaakt, maar eigenlijk kun je stellen dat ik haar al aan het beleren ben sinds ik haar als veulen gekocht heb. Bij de eerste keer hangen en later opstappen vond ze het totaal niet interessant wat er op haar rug gebeurde. Geen spanning, geen capriolen, maar gewoon heel relaxed beleren.

Moet je mijn 7 jarige ruin hebben, wel een koudbloed, maar heel sensibel, nou daar zijn de risico’s echt wel meer aanwezig dan bij het werk met de 3 jarige.

Dan zou het voor mij alles of niets zijn, dus of al het paardrijden in deze tijd aan de kaak stellen, of je gewoon niet bemoeien met wat een ander wel of niet kiest te doen met hun jonge paard.

Zo zeg wat maak jij je druk .
Volgens mij stel ik een vraag hoe mensen er over denken en geef ik daarbij mijn eigen mening .Heeft niks met betutteling te maken.
Goed om er over na te denken toch ?
En vindt jij het niet nodig om er over na te denken ook prima.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:44

genja schreef:
Daphara schreef:

Zo zeg wat maak jij je druk .
Volgens mij stel ik een vraag hoe mensen er over denken en geef ik daarbij mijn eigen mening .Heeft niks met betutteling te maken.
Goed om er over na te denken toch ?
En vindt jij het niet nodig om er over na te denken ook prima.

Ja, je stelt een vraag en ik geef mijn mening daarover, betekend mijn mening meteen dat ik er niet over na denk, of vind jij dat ik er niet goed over na gedacht heb omdat ik jouw mening niet deel?

En ja, mijn mening over bemoeizucht, betutteling, kortzichtigheid etc. wordt inderdaad wat harder gebracht.
Naar mijn mening staat bokt vol met coronapolitie en moraalridders van de hoogste rang die continu anderen de les lezen in wat niet zou mogen in deze tijd en ik wordt er flink zat van.
Is het niet het standaard commentaar bij het zadelmak maken dat je een 3 jarige nog minstens 1-2 jaar in de wei zou moeten laten staan, dan is het nu dat de risico’s te groot zijn om de zorg extra te belasten.

Hoeveel ruiters belanden door het zadelmakmaken in het ziekenhuis/spoedpost? Ik denk dat het percentage echt onwijs laag is, omdat zadelmakmaken doorgaans met beleid en in alle rust gebeurt. Ik denk dat de “risico’s” op andere gebieden in de paardensport veel groter zijn, maar sinds alle evenementen zijn afgelast zal ook dat wel loslopen.

Dus ja, ik vind het jammer dat er topics met deze titel geopend moeten worden. Aan de ene kant omdat het betutteling is en mensen voor zichzelf prima uit kunnen maken wat wel en niet risico’s zijn en aan de andere kant ook nog omdat het maar één aspect van paardensport uitlicht en het in plaats van “Zouden wij nog wel paard moeten rijden in deze tijd?” Heel snel omslaat in het wijzende vingertje en “zij” die een paard zadelmak maken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:16

Dit topic verloopt gewoon rustig en vriendelijk. Ik begrijp echt niet waar al je frustratie vandaan komt.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:21

Ik vind het ook wel meevallen allemaal. Ik heb nergens een wijzend vingertje gezien. Ik vind het juist heel goed om erbij stil te staan. Zoals ik ook even nadenk over hoe en wanneer naar de supermarkt oid.

Heb me wel vergist vandaag... voor het eerst met mijn bijna 4-jarige in de buitenbak gereden. Had ik misschien niet moeten doenN maar besefte me dat pas toen ik alqeer was afgestapt :+