Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
fransje23 schreef:Maar er wordt vanuit gegaan dat jonge paarden exploderen en gekke dingen doen.
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet!
Ik wil er niet van af vallen en risico nemen.
Nu niet maar in een normale situatie ook niet! Wat dat betreft is er geen verschil voor mij.
Gini schreef:fransje23 schreef:Maar er wordt vanuit gegaan dat jonge paarden exploderen en gekke dingen doen.
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet!
Ik wil er niet van af vallen en risico nemen.
Nu niet maar in een normale situatie ook niet! Wat dat betreft is er geen verschil voor mij.
Nee, maar als je iets de eerste keer gaat doen, weet je niet hoe het verloopt. Niet iedereen die leert skateboarden valt en breekt een pols, ik denk zelfs dat dat maar een klein percentage is. Niet iedereen die op een dak kruipt, valt naar beneden. Niet ieder jong paard explodeert en werpt zijn bijrijder het ziekenhuis in, ook hier denk ik dat dat maar een klein percentage is.
Maar het gaat om risico beperken en dan vind ik een vier-vijftal weken wachten met op dat jonge dier te kruipen toch maar een hele kleine opoffering.
Maar uiteraard mag ieder voor zich bepalen welke risico's die neemt en niet neemt. Ik kan me voorstellen dat wanneer je midden in het beleerproces zit en het je droom is om tegen de zomer lekker buitenritjes te maken met je maatje, het moeilijker is om er objectiever tegenaan te kijken.
MirandaFuego schreef:Gini schreef:Nee, maar als je iets de eerste keer gaat doen, weet je niet hoe het verloopt. Niet iedereen die leert skateboarden valt en breekt een pols, ik denk zelfs dat dat maar een klein percentage is. Niet iedereen die op een dak kruipt, valt naar beneden. Niet ieder jong paard explodeert en werpt zijn bijrijder het ziekenhuis in, ook hier denk ik dat dat maar een klein percentage is.
Maar het gaat om risico beperken en dan vind ik een vier-vijftal weken wachten met op dat jonge dier te kruipen toch maar een hele kleine opoffering.
Maar uiteraard mag ieder voor zich bepalen welke risico's die neemt en niet neemt. Ik kan me voorstellen dat wanneer je midden in het beleerproces zit en het je droom is om tegen de zomer lekker buitenritjes te maken met je maatje, het moeilijker is om er objectiever tegenaan te kijken.
Jij gaat er dus wel vanuit dat het over vijf weken wel kan, ik niet.
Over vijf weken is corona alles behalve over en is het heus net zo erg om naar het ziekenhuis te gaan.
Als de quarantaine wordt opgeheven zullen er alleen maar weer meer besmettingen komen.
Begrijp niet zo goed dat iedereen denkt dat over vijf weken opeens alles weer normaal is.
Gini schreef:Tenzij het je job is, zou ik nu even wachten met het inrijden van een jong paard. Daarom niet meteen totdat alles terug 100% in orde is, dat kan nog maanden duren, maar zo net totdat de piek van de uitbraak in jouw land/regio achter de rug is en de spoeddiensten niet meer in een constante adrenalinerush zitten.
MirandaFuego schreef:Snap 'm Gini met die smiley, was niet handig van me..
Bij mij in de regio komen ze de andere patiënten juist brengen (Groningen) hier in het dorp is het allemaal best rustig.
Maar het is allemaal koffiedik kijken want wij doen het in Nederland anders en ze zeggen zelf dat het achteraf pas duidelijk is wat de beste methode is geweest, dus hopelijk de juiste keus om het niet te streng te isoleren.
Maar ik ga verder m'n gewone (voorzichtige) gangetje.
maar als iemand ter advies of ter discussie aan mij vraagt: zou je nu een jong paard zadelmak maken? Dan is mijn antwoord: wacht een paar weken, kijk even aan hoe de situatie evolueert.
Daphara schreef:Jeetje echt dat hierover een topic geopend moet worden op Bokt. Wat een betutteling. Dan ook maar gelijk het rijden van alle sensibele paarden afschaffen, alle buiterittten afschaffen en zo nog een heel rijtje, weet je wat eigenlijk is elke ruiter die opstapt een potentieel extra belasting voor de zorg. Want laten we wel wezen, rijden in Corona tijd is niet per definitie noodzakelijk voor de training van je paard.
Mijn driejarige is net zadelmak gemaakt, maar eigenlijk kun je stellen dat ik haar al aan het beleren ben sinds ik haar als veulen gekocht heb. Bij de eerste keer hangen en later opstappen vond ze het totaal niet interessant wat er op haar rug gebeurde. Geen spanning, geen capriolen, maar gewoon heel relaxed beleren.
Moet je mijn 7 jarige ruin hebben, wel een koudbloed, maar heel sensibel, nou daar zijn de risico’s echt wel meer aanwezig dan bij het werk met de 3 jarige.
Betutteling op en top en ook nog zo kortzichtig.
Dan zou het voor mij alles of niets zijn, dus of al het paardrijden in deze tijd aan de kaak stellen, of je gewoon niet bemoeien met wat een ander wel of niet kiest te doen met hun jonge paard.
genja schreef:Daphara schreef:Jeetje echt dat hierover een topic geopend moet worden op Bokt. Wat een betutteling. Dan ook maar gelijk het rijden van alle sensibele paarden afschaffen, alle buiterittten afschaffen en zo nog een heel rijtje, weet je wat eigenlijk is elke ruiter die opstapt een potentieel extra belasting voor de zorg. Want laten we wel wezen, rijden in Corona tijd is niet per definitie noodzakelijk voor de training van je paard.
Mijn driejarige is net zadelmak gemaakt, maar eigenlijk kun je stellen dat ik haar al aan het beleren ben sinds ik haar als veulen gekocht heb. Bij de eerste keer hangen en later opstappen vond ze het totaal niet interessant wat er op haar rug gebeurde. Geen spanning, geen capriolen, maar gewoon heel relaxed beleren.
Moet je mijn 7 jarige ruin hebben, wel een koudbloed, maar heel sensibel, nou daar zijn de risico’s echt wel meer aanwezig dan bij het werk met de 3 jarige.
Betutteling op en top en ook nog zo kortzichtig.
Dan zou het voor mij alles of niets zijn, dus of al het paardrijden in deze tijd aan de kaak stellen, of je gewoon niet bemoeien met wat een ander wel of niet kiest te doen met hun jonge paard.
Zo zeg wat maak jij je druk .
Volgens mij stel ik een vraag hoe mensen er over denken en geef ik daarbij mijn eigen mening .Heeft niks met betutteling te maken.
Goed om er over na te denken toch ?
En vindt jij het niet nodig om er over na te denken ook prima.