Abonnement paardentijdschrift

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:24

mavantos schreef:
Gini schreef:
Hmmm, en de verlenging staat duidelijk dat dit voor een jaar is? Buiten de informatie die Marie_Anne al deelde, vind ik ook dit namelijk:

Bron: https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-d ... t-opzeggen

Ik zou dus een mailtje doen met jouw specifieke situatie en zoveel mogelijk details naar zo een consumentenbond (of meerdere). Ik denk dat zij je dan de meest correcte info kunnen geven.

Bij de nieuwe factuur staat achter de omschrijving Feb 2020 - Jan 2021 zie ik nu inderdaad, dus dan zal daar wel sprake van zijn. Maar goed, voor in de toekomst is het wel handig dit te weten. Had in ieder geval al opgezegd, maar het zou netjes zijn van het bedrijf om nog te reageren op mijn klacht. Zij hadden mij ook uitleg kunnen geven.

Dit geldt alleen voor het eerste contract. Daarna mag je gewoon per maand of drie maand opzeggen. Jouw eerste contract is al voorbij toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:26

Uit de link van Gini:

Citaat:
Kranten en tijdschriften
Kranten en tijdschriften mogen automatisch verlengen met 3 maanden. Tijdens de verlenging is uw opzegtermijn maximaal 1 maand.

Hebt u een proefabonnement op een krant of tijdschrift? Dan is automatisch verlengen verboden. Uw proefabonnement moet vanzelf stoppen.

Voorbeelden
U neemt een krantenabonnement tot 1 juli. U vergeet op te zeggen en de krant verlengt automatisch tot 1 oktober. U moet dan opzeggen vóór 1 september. Anders verlengt de krant nog een keer met 3 maanden.
U neemt een proefabonnement op een krant van 4 weken. U hoeft niet op te zeggen. Uw abonnement stopt vanzelf na 4 weken.

Het is best vaag, ik zou zelf even contact opnemen met Consuwijzer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:29

Marie_anne: Nog een linkje. Dat iets anders verteld.

Gini schreef:
Hmmm, en de verlenging staat duidelijk dat dit voor een jaar is? Buiten de informatie die Marie_Anne al deelde, vind ik ook dit namelijk:

Citaat:
Hebt u een abonnement voor een vaste periode, bijvoorbeeld 6 maanden of 1 jaar? Dan zit u daaraan vast. U kunt het bedrijf vragen of u eerder mag stoppen. Maar u hebt hier geen recht op.
Voorbeeld

U hebt een internetabonnement van 12 maanden. Na 8 maanden zegt u op. Dan mag de internetaanbieder u laten betalen voor de resterende 4 maanden.

Ik zou dus een mailtje doen met jouw specifieke situatie en zoveel mogelijk details naar zo een consumentenbond (of meerdere). Ik denk dat zij je dan de meest correcte info kunnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:30

DeMolenhoek schreef:
Marie_anne: Nog een linkje. Dat iets anders verteld.

Gini schreef:

Nee, dat vertelt niets anders. Lees maar even goed door.

Anoniem

Re: Abonnement paardentijdschrift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:33

Ik kan lezen, dank je. Bij TS staat in haar omschrijving dat gaat over 20-21. Het kan dus prima een jaar abo zijn waardoor maandelijks opzeggen niet mogelijk is.

Het enigste wat ts kan doen is nogmaals het tijdschrift contacteren, de consumentenwijzer eventueel en afhankelijk daarvan wel/geen vervolgstappen ondernemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:41

DeMolenhoek schreef:
Ik kan lezen, dank je. Bij TS staat in haar omschrijving dat gaat over 20-21. Het kan dus prima een jaar abo zijn waardoor maandelijks opzeggen niet mogelijk is.

Het enigste wat ts kan doen is nogmaals het tijdschrift contacteren, de consumentenwijzer eventueel en afhankelijk daarvan wel/geen vervolgstappen ondernemen.

Tijdschriften mogen niet automatisch met een jaar verlengd worden. Dat staat er toch. De Nederlandse wetgever beschermt de consument daarin gelukkig.

Providers en tijdschriften e.d. bellen ook vaak enige tijd voor het aflopen van het abonnement. Dan proberen ze een een nieuw contract voor één jaar aan te smeren. Dan is het een nieuw contract nl en zit je er weer een jaar aan vast, een hoop mensen trappen daarin. Dat zou de enige reden zijn dat het bij de ts toch doorloopt, dat ze op een of andere manier toch akkoord is gegaan met een nieuw contract.

Daarom zei ik ook dat ze het het beste even kan voorleggen aan Consuwijzer, die kunnen haar precies vertellen hoe het zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:48

En nu is de vraag is automatisch via doorlopende betaling? Aangezien TS een factuur heeft gekregen en deze zelf heeft betaald. Zou mij nog niet verbazen als het vorige contract is stopgezet en dit gewoon een nieuw contract is (onder mom van proefcontract) Zo zaken gebeuren helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:54

DeMolenhoek schreef:
En nu is de vraag is automatisch via doorlopende betaling? Aangezien TS een factuur heeft gekregen en deze zelf heeft betaald. Zou mij nog niet verbazen als het vorige contract is stopgezet en dit gewoon een nieuw contract is (onder mom van proefcontract) Zo zaken gebeuren helaas.

In Nederland wordt de consument daartegen beschermd.
Automatisch heeft niet te maken met doorlopende betaling.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 12:55

rumay schreef:
Normaal is het meestal zo dat je bv 2 maanden voor de nieuwe termijn in gaat je moet opzeggen doe je dit niet of te laat betaal je weer voor bv een jaar.
In jouw geval heb je betaald voor een jaar en daarna opgezegd dus klopt het dat je tot 2021 het tijdschrift krijgt.
Helaas is het nog steeds zo dat er wordt gezegd dat je een mail oid krijgt voor de nieuwe periode ingaat maar dat is meestal niet het geval.
Vroeger was idd een abbo goedkoper dat losse nummers maar het verzenden van het tijdschrift kost ook geld en dat betaal je in je abbo en de zekerheid dat het tijdschrift niet is uitverkocht oid.

Laat dit een wijze les zijn iemand niet op zijn mooie blauwe ogen geloven en dus zelf onderzoekplicht in de voorwaarde van wat je afsluit.

Dit klopt niet helemaal wat je zegt. Als je terugkijkt in de reacties van het topic staan verschillende links naar sites die hier duidelijkheid over geven.

Maar inderdaad, moet iets minder goedgelovig zijn. Nu gaat het niet om een vreselijk groot bedrag, anders had ik natuurlijk wel direct verder onderzoek gedaan. Het is voor volgend jaar in ieder geval alvast opgezegd :j

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 12:57

DeMolenhoek schreef:

Als je mijn reacties leest is dit niet het geval. Het is geen proefabonnement geweest (die mogen sowieso niet automatisch verlengt worden lees ik op de site van de Consumentenbond). Er staat letterlijk in de eerste factuur dat het een abonnement is met automatische verlenging. In de nieuwe factuur wordt ook nergens gesproken over een nieuw abonnement.

Daarbij zie ik dat je van België bent en daar kan regelgeving weer anders zijn. Belgische regelgeving is alleen niet erg relevant op mijn vraag.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 13:08

Marie_Anne schreef:
Uit de link van Gini:

Citaat:
Kranten en tijdschriften
Kranten en tijdschriften mogen automatisch verlengen met 3 maanden. Tijdens de verlenging is uw opzegtermijn maximaal 1 maand.

Hebt u een proefabonnement op een krant of tijdschrift? Dan is automatisch verlengen verboden. Uw proefabonnement moet vanzelf stoppen.

Voorbeelden
U neemt een krantenabonnement tot 1 juli. U vergeet op te zeggen en de krant verlengt automatisch tot 1 oktober. U moet dan opzeggen vóór 1 september. Anders verlengt de krant nog een keer met 3 maanden.
U neemt een proefabonnement op een krant van 4 weken. U hoeft niet op te zeggen. Uw abonnement stopt vanzelf na 4 weken.

Het is best vaag, ik zou zelf even contact opnemen met Consuwijzer.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik zal eens contact met ze opnemen. In principe is het eerste contract verlopen, heb niets nieuws getekend. Alleen de factuur ontvangen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:13

Betalen van de factuur is eigenlijk soort contract dat je akkoord gaat.
Heb voor een tijdschrift nog nooit een contract getekend eerlijk gezegd.

En eigenlijk is je eerste jaar wel een soort van proefabbo geweest vandaar de lage prijs.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:18

Er bestaat ook zoiets als implied concent. Door de factuur te betalen ben je akkoord gegaan met de verlenging.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:18

mavantos schreef:
Dit klopt niet helemaal wat je zegt. Als je terugkijkt in de reacties van het topic staan verschillende links naar sites die hier duidelijkheid over geven.

Maar inderdaad, moet iets minder goedgelovig zijn. Nu gaat het niet om een vreselijk groot bedrag, anders had ik natuurlijk wel direct verder onderzoek gedaan. Het is voor volgend jaar in ieder geval alvast opgezegd :j

Je had gewoon met een maand op mogen zeggen hoor. Ook als het nieuwe betaalde termijn al is ingegaan.

Ik heb jaren bij een grote tijdschrift uitgeverij gewerkt. Het is niet heel ingewikkeld alleen vertellen vele mensen vele verschillende verhalen die vaak niet kloppen. Bedrijven moeten zich aan de wet van van Dam houden, als ze zeggen dat het anders is hebben deze bedrijven een probleem.
Ja er wordt voor een jaar afgeschreven maar de opzegtermijn is gewoon een maand. Tenzij je daar niks over zegt dan beëindigen ze hem heel graag na het betaalde termijn (in dit geval dus na een jaar) omdat dat ook mag. Maar als jij met een maand op wilt zeggen en je zit in het 2e termijn (dus niet je proef periode) dan mag dat ten alle tijde ( niet met terug werkende kracht).

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:20

om in te gaan op het verlengen van het proefabonnement dat automatisch moet stoppen:

als je een actie aangaat voor 1 jaar en je gaat akkoord met de algemene voorwaarden dan zal daarin vermeld staan dat na het eerste jaar de actie automatisch verlengd zal worden tegen een hoger tarief. Met het aangaan van de actie ''teken'' je als het waren het contract. En ja dit soort acties mogen gewoon verlengd worden alleen mag je na de verlenging altijd per maand opzeggen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 13:25

Gwenvd schreef:
mavantos schreef:

Je had gewoon met een maand op mogen zeggen hoor. Ook als het nieuwe betaalde termijn al is ingegaan.

Ik heb jaren bij een grote tijdschrift uitgeverij gewerkt. Het is niet heel ingewikkeld alleen vertellen vele mensen vele verschillende verhalen die vaak niet kloppen. Bedrijven moeten zich aan de wet van van Dam houden, als ze zeggen dat het anders is hebben deze bedrijven een probleem.
Ja er wordt voor een jaar afgeschreven maar de opzegtermijn is gewoon een maand. Tenzij je daar niks over zegt dan beëindigen ze hem heel graag na het betaalde termijn (in dit geval dus na een jaar) omdat dat ook mag. Maar als jij met een maand op wilt zeggen en je zit in het 2e termijn (dus niet je proef periode) dan mag dat ten alle tijde ( niet met terug werkende kracht).

Ik heb bij mijn opzegging te horen gekregen dat ik ben opgezegd per januari 2021, dus dit zou dan niet kloppen volgens jou? Er is niets afgeschreven, ik heb het zelf overgemaakt. Er stond niet in de mail dat het om een nieuw contract en/of verlenging ging. Alleen 'Uw nieuwe factuur:'

Heb mijn vraag ook voorgelegd bij de ConsuWijzer en verwacht met 6 werkdagen antwoord.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:30

ja omdat je waarschijnlijk niet zelf hebt gezegd dat je per maand op wilde zeggen ;) dan beindigen ze hem vaak einde bepaalde termijn. Wat natuurlijk ook prima is als je hem nog zo lang wilt ontvangen. Ik wil alleen maar aangeven dat als je perse zou willen je ook per maand op mag zeggen.

dat er niks staat over een verlenging kan, je krijgt gewoon een factuur omdat het abonnement automatisch verlengd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:34

Zoe_97 schreef:
Er bestaat ook zoiets als implied concent. Door de factuur te betalen ben je akkoord gegaan met de verlenging.

Nee hoor, in Nederland geldt dat lang niet altijd.
Consumentenbond schreef:
Als je betaald hebt voor een jaar verlenging, heb je recht op het bedrag dat je teveel betaald hebt terug te krijgen zodra je het abonnement opzegt.

Zie Consumentenbond.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 13:39

Ik heb het bedrijf zojuist gemaild dat ik niet per januari 2021 wens op te zeggen, maar per direct. In mijn opzeggingsmail heb ik niet duidelijk aangegeven per wanneer. Ik ben benieuwd wat hun antwoord hierop is.

Marie_Anne en Gwenvd bedankt voor jullie onderbouwde reacties!

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:48

Oh ja goedzo! mochten ze zeggen dat het niet kan, aangeven dat je niet afwist van een mogelijkheid dat je maandelijks op mocht zeggen. Ze moeten de opzegging wijzigen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:06

mavantos schreef:
Ik heb het bedrijf zojuist gemaild dat ik niet per januari 2021 wens op te zeggen, maar per direct. In mijn opzeggingsmail heb ik niet duidelijk aangegeven per wanneer. Ik ben benieuwd wat hun antwoord hierop is.

Ik denk dat dat inderdaad het verstandigste is om te doen. Je blijft het verdere verloop toch wel delen, hoop ik, want ik ben benieuwd zowel naar hun antwoord als naar dat van ConsuWijzer. :D

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 14:18

Gini schreef:
mavantos schreef:

Ik denk dat dat inderdaad het verstandigste is om te doen. Je blijft het verdere verloop toch wel delen, hoop ik, want ik ben benieuwd zowel naar hun antwoord als naar dat van ConsuWijzer. :D

Als ik wat weet zal ik jullie een update geven! Ben zelf ook heel benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:37

mavantos schreef:
Gini schreef:

Als ik wat weet zal ik jullie een update geven! Ben zelf ook heel benieuwd.

Ik ben ook benieuwd ja! Ik hoop dat het positief uitpakt voor jou.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 22:47

Omdat het niet paardenspecifiek is (een tijdschrift over paarden heeft dezelfde regelgeving als ieder ander tijdschrift waar je een abonnement op kunt nemen) verplaats ik dit topic naar LZP.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 10:17

Voor de geïnteresseerde heb ik zojuist een medewerker van de ConsuWijzer gesproken en die geeft aan dat ik drie maanden opzegtermijn heb. Daarnaast is de prijsverhoging nu een beetje het ding, want dit is niet vooraf aangegeven. Er is wel sprake geweest van een actieprijs, maar de verhoging had in de algemene voorwaarde moeten staan en die algemene voorwaarde had ik moeten krijgen (en vooraf vermelding van de prijsverhoging dacht ik, https://www.consuwijzer.nl/prijzen-en-k ... onnementen).

Nogmaals terugkijkend naar de bevestigingsmail van het abonnement wordt er niet verwezen naar de algemene voorwaarden en deze heb ik ook niet gekregen op het evenement. Het advies was om met de voorbeeldbrief over prijsverhoging aan de slag te gaan, maar ik wacht even de reactie af op de mail de ik 31 maart heb verstuurt.