De advocatuur in Nederland

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14961
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:33

Natuurlijk moet een advocaat betaald worden. Laatst heb ik er nog een nodig gehad. Voor advies, helemaal geen zitting. Moet ik dat dan niet betalen? Wat een kul.


TS, met welke intentie heb je dit topic geopend? Recent een rechtszaak verloren en een rekening van een advocaat ontvangen die je niet wilt betalen?

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:33

FloortjeM schreef:
In sommige zaken (familiezaken, strafzaken, jeugdzaken) is er niet eens zo iets als winnen of verliezen. En een behoorlijk deel van de 'gewone' civiele zaken wordt ook geschikt. Wie heeft er dan gewonnen? Wie krijgt er dan betaald?

Wij hebben met elkaar afgesproken dat je in een fatsoenlijk land allemaal recht hebt om je te laten helpen door iemand die ervoor geleerd heeft, of je het nou kan betalen of niet. Dat betekent dat het niet afhankelijk is van hoe dik je portemonnee is, hoe goed je bijstand is.

Stel dat wij wel no cure no pay zouden werken, dan zou het zo zijn dat je advocaat een eigen belang in de uitkomst van je zaak heeft. Dat die liever de makkelijke schikking pakt en de zaak daarmee afdoet, dan voor je doorknokken met een beperkte kans op een veel rechtvaardiger uitkomst. Dat betekent dat als je een lastige zaak hebt, waar veel uren in gaan zitten, waar veel getuigen gehoord moeten worden, waar je langdurig medisch onderzoek en ontwikkeling en kans op herstel moet afwachten, waar je eigenlijk vanaf het begin al weet dat je twee keer tot aan de hoge raad en terug moet, dat je tien jaar en tachtig processtukken verder bent voordat je je recht weet te halen, dat er dan geen advocaat bereid is zijn handen aan je zaak te branden. Sta je er dan maar alleen voor?

Als je nou dat risico wil afdekken in een civiele zaak, dan zoek je een partij die aan 'procesfinanciering' doet. Dat is iemand die het risico op verlies voor je wil pakken. Die betaalt je advocaat netjes per uur (want onze gedragsregels verbieden no cure no pay), en die pakt een deel van de eventuele opbrengst. Dus het kan wel, maar via een omweg. En ik zou met zo'n club niet in zee willen, want die gaan er alleen aan beginnen als de kans dat zij er meer aan overhouden dan dat het ze kost, aanzienlijk is. Dus per saldo betaal je dan teveel.

En kort en goed: zeker hebben wij een inspanningsverplichting. We hebben het tuchtrecht, en als we niet handelen zoals van een 'redelijk bekwaam en redelijk handelend vakgenoot' mag worden verwacht, zijn wij ook aansprakelijk. Dus er wordt zeker van ons verwacht dat we ons best doen en ik ken ook werkelijk geen enkele collega die niet voor zijn of haar vak inzet.


Fijne en duidelijk post weer van je, FloortjeM

Lau

Berichten: 16684
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: De advocatuur in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:39

Ehh dus jij gaat ook 50% van de tijd gratis werken voor je baas? Dat is immers eerlijker toch? Het is niet dat je rekeningen betaald moeten worden en je moet eten ofz.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 15:40

Prrrr schreef:
De inspanningsverplichting is er echt wel. Daar heb je ook tuchtrecht voor, als je denkt dat je advocaat zijn best niet doet. Maar een resultaatsverplichting inderdaad niet, nee. Omschrijf 'winnen' maar eens.

Een ziektekostenverzekering maakt een bende van zijn administratie en vraagt twee keer zoveel premie te betalen dan er daadwerkelijk open staat. Dan wil je graag verweer voeren. Je wordt nog steeds veroordeeld om een bedrag te betalen, maar de helft van wat ze in eerste instantie wilden hebben. Heb je dan verloren of gewonnen?

Twee ouders willen allebei het hoofdverblijf van het kind, omdat ze allebei vinden dat dat in het belang van het kind is. Beide zaken moeten goed worden voorgelegd aan de rechter, maar het kind kan maar bij een van beide ouders het hoofdverblijf hebben. Moet een van beide advocaten dan niet betaald worden, ook al heeft die net zulk goed werk geleverd als de ander?

En als er en schikking getroffen wordt, wat doe je dan?

Niet winnen, niet betalen, vind je dat dan terecht?


Nu al een paar keer geprobeerd duidelijker te antwoorden.

Is nu al een aantal x mislukt.

Ik probeer het zo nog eens

Nederlanse zorgautoriteit gaat over misstanden bij zorgverzakeraar.

Bij een "gewone" scheiding staat het belang van het kind voorop bij de ouders (hoop ik toch)

Bij een schikking is er geen winst of verlies, daar stemmen beide partijen mee in.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 15:59

FloortjeM schreef:
In sommige zaken (familiezaken, strafzaken, jeugdzaken) is er niet eens zo iets als winnen of verliezen. En een behoorlijk deel van de 'gewone' civiele zaken wordt ook geschikt. Wie heeft er dan gewonnen? Wie krijgt er dan betaald?

Wij hebben met elkaar afgesproken dat je in een fatsoenlijk land allemaal recht hebt om je te laten helpen door iemand die ervoor geleerd heeft, of je het nou kan betalen of niet. Dat betekent dat het niet afhankelijk is van hoe dik je portemonnee is, hoe goed je bijstand is.

Stel dat wij wel no cure no pay zouden werken, dan zou het zo zijn dat je advocaat een eigen belang in de uitkomst van je zaak heeft. Dat die liever de makkelijke schikking pakt en de zaak daarmee afdoet, dan voor je doorknokken met een beperkte kans op een veel rechtvaardiger uitkomst. Dat betekent dat als je een lastige zaak hebt, waar veel uren in gaan zitten, waar veel getuigen gehoord moeten worden, waar je langdurig medisch onderzoek en ontwikkeling en kans op herstel moet afwachten, waar je eigenlijk vanaf het begin al weet dat je twee keer tot aan de hoge raad en terug moet, dat je tien jaar en tachtig processtukken verder bent voordat je je recht weet te halen, dat er dan geen advocaat bereid is zijn handen aan je zaak te branden. Sta je er dan maar alleen voor?

Als je nou dat risico wil afdekken in een civiele zaak, dan zoek je een partij die aan 'procesfinanciering' doet. Dat is iemand die het risico op verlies voor je wil pakken. Die betaalt je advocaat netjes per uur (want onze gedragsregels verbieden no cure no pay), en die pakt een deel van de eventuele opbrengst. Dus het kan wel, maar via een omweg. En ik zou met zo'n club niet in zee willen, want die gaan er alleen aan beginnen als de kans dat zij er meer aan overhouden dan dat het ze kost, aanzienlijk is. Dus per saldo betaal je dan teveel.

En kort en goed: zeker hebben wij een inspanningsverplichting. We hebben het tuchtrecht, en als we niet handelen zoals van een 'redelijk bekwaam en redelijk handelend vakgenoot' mag worden verwacht, zijn wij ook aansprakelijk. Dus er wordt zeker van ons verwacht dat we ons best doen en ik ken ook werkelijk geen enkele collega die niet voor zijn of haar vak inzet.


Hoe sta je er dan tegenover bij een advocaat die betaald krijgt via een rechtsbijstandverzekering?
Die wordt betaald uit het toegewezen budget.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 16:02

rien10 schreef:
Natuurlijk moet een advocaat betaald worden. Laatst heb ik er nog een nodig gehad. Voor advies, helemaal geen zitting. Moet ik dat dan niet betalen? Wat een kul.


TS, met welke intentie heb je dit topic geopend? Recent een rechtszaak verloren en een rekening van een advocaat ontvangen die je niet wilt betalen?


Er is ook advies mogelijk bij een inloop-spreekuur, wat heel vaak ook nog eens gratis is.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:03

cherie78 schreef:
Prrrr schreef:
De inspanningsverplichting is er echt wel. Daar heb je ook tuchtrecht voor, als je denkt dat je advocaat zijn best niet doet. Maar een resultaatsverplichting inderdaad niet, nee. Omschrijf 'winnen' maar eens.

Een ziektekostenverzekering maakt een bende van zijn administratie en vraagt twee keer zoveel premie te betalen dan er daadwerkelijk open staat. Dan wil je graag verweer voeren. Je wordt nog steeds veroordeeld om een bedrag te betalen, maar de helft van wat ze in eerste instantie wilden hebben. Heb je dan verloren of gewonnen?

Twee ouders willen allebei het hoofdverblijf van het kind, omdat ze allebei vinden dat dat in het belang van het kind is. Beide zaken moeten goed worden voorgelegd aan de rechter, maar het kind kan maar bij een van beide ouders het hoofdverblijf hebben. Moet een van beide advocaten dan niet betaald worden, ook al heeft die net zulk goed werk geleverd als de ander?

En als er en schikking getroffen wordt, wat doe je dan?

Niet winnen, niet betalen, vind je dat dan terecht?


Nu al een paar keer geprobeerd duidelijker te antwoorden.

Is nu al een aantal x mislukt.

Ik probeer het zo nog eens

Nederlanse zorgautoriteit gaat over misstanden bij zorgverzakeraar.

Bij een "gewone" scheiding staat het belang van het kind voorop bij de ouders (hoop ik toch)

Bij een schikking is er geen winst of verlies, daar stemmen beide partijen mee in.

Is het niet zo bij een schikking dat de ene partij een beetje winst heeft en de andere een beetje verlies?

Bij een rechtsbijstandverzekering is er volgens geen sprake van budget, het is nl een verzekering. Bij een brandverzekering is er toch ook geen potje voor client x van bedrag x en alles erboven kan client op z'n buik schrijven/zelf bijleggen.

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:04

Nou ik weet uit ervaring als ze er niets in zien nemen ze de zaak niet aan

En met rechtsbijstand verzekering kost het je toch niks..


Vind dit allemaal erg vaag en beschuldigend

Nayomie
Berichten: 32798
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:06

Denk dat je het werk kan vergelijken met een recruiter. Die werkt, inspanning is werk en daarmee betaald. Ze krijgen (volgens mij, maar hoor graag anders als het niet zo is) een extra bonus als ze iemand hebben weten binnen te halen voor een bedrijf. Advocaat doet alle inspanning voor een zaak, wanneer ze winnen zal de bonus voor hen een goede naam zijn.

Maar vind het wel enorm kortzichtig om te denken dat iemand die werkt, niet betaalt moet krijgen als ze niet winnen. Het is geen weddenschap :=

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:07

Er zijn zat dingen die te ingewikkeld zijn voor een inloopspreekuur en meer tijd vragen. Het juridisch loket stuurt je met bepaalde zaken ook door naar een advocaat. Zo'n spreekuur is handig voor kleine dingen waar je advies bij nodig hebt, niet als het grotere of ingewikkelde zaken zijn.

Waarom zou het uitmaken of iemand betaald wordt vanuit de verzekering? De advocaat wordt dan toch betaald voor zijn of haar werk, alleen heeft de client zich verzekerd en er dus premie voor betaald.

luuntje

Berichten: 14045
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: De advocatuur in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:12

Inloopspreekuur is voor algemene en kleine vragen.
Specifieke vragen zal je toch voor naar een advocaat worden verwezen.

Jij betaald premie voor rechtsbijstand.
Van die premie kan een advocaat worden betaald.

Je betaald ook premie aan je zorgverzekeraar, daar worden artsen, medicijnen, ziekenhuis en andere dingen van betaald.

Brief van een advocaat wordt (is mijn mening) serieuzer genomen dan wanneer je zelf een brief schrijft.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30289
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:38

cherie78 schreef:
Nederlanse zorgautoriteit gaat over misstanden bij zorgverzakeraar.

Bij een "gewone" scheiding staat het belang van het kind voorop bij de ouders (hoop ik toch)

Bij een schikking is er geen winst of verlies, daar stemmen beide partijen mee in.


De Nederlandse Zorgautoriteit gaat over misstanden bij de zorgverzekeraar op zorgvlak, niet op het vlak van de individuele financiële afwikkeling. Daarvoor zit je gewoon bij de civiele rechter. Maar dat wist je kennelijk niet.

Het probleem bij kinderen is dat ouders het belang van het kind anders wegen, en als ze daar samen niet uitkomen, mag de rechter het doen. Schrijnend voorbeeld: vandaag is David van Tongeren overleden, 15 jaar oud. Over hem is drie jaar geleden geprocedeerd, omdat hij (en zijn moeder) geen chemotherapie wilden, zijn vader wilde dat wel voor hem. Overlevingskans 50/50 zonder chemo, 75/25 met. Maar de chemo zou zijn gehoor en gezichtsvermogen nog verder aantasten, waarmee zijn kwaliteit van leven nog veel slechter zou zijn geworden. Eerste psycholoog zei dat hij zijn wil niet zelf kon bepalen, tweede psycholoog zei dat hij dat wel kon. Een van beide advocaten heeft de zaak gewonnen - hoeft de andere niet betaald te worden? Waarom niet?

Ook bij een schikking wordt er gewonnen en verloren. Je laat het alleen niet aan de rechter over om te bepalen wie wat wint en wie wat verliest. Er is een gezegde dat aangeeft dat een goede schikking beide partijen het gevoel geeft gewonnen te hebben, of beide partijen het gevoel geeft verloren te hebben. Dan is het eerlijk verdeeld. Ook daar: waarom zou een advocaat betalen voor het resultaat van zijn cliënt?

Heb nu inderdaad wel de vraag: hoe komt dit bij je op? Is er een specifieke situatie waardoor je denkt dat de advocaat het risico van zijn cliënt zou moeten dragen?

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 19:32

cherie78 schreef:
Ocean_Child schreef:
Natuurlijk moet de advocaat betaald worden als een zaak niet gewonnen wordt! Dit zou betekenen, dat in zaken die niet "gewonnen" kunnen worden, iemand never nooit meer een advocaat kan krijgen. Behalve zaken winnen, zorgen advocaten er ook voor dat het recht op de juiste manier wordt toegepast.


Is het niet eerlijker dat een advocaat pas betaald wordt als er gewonnen wordt?

Ieder ander die een verplichting aangaat, weet dat.
Als ik een loodgieter laat komen en die doet zijn werk niet naar behoren, wordt niet betaald totdat de verplichting is nagekomen.

Beetje vreemde zaak bij de advocatuur dan toch?

Het lijkt mij dat een advocaat dat toch wel kan inschatten of een proces een redelijke kans van slagen heeft, zeker bij advocaten die veel ervaring hebben.
Maar blijkbaar wordt maar zoveel mogelijk toch een zaak aangenomen: met of zonder kans van slagen.


Onzin. Stel je hebt iets fout gedaan, zou je dan een advocaat nemen als deze het verschil tussen een taakstraf en een gevangenisstraf kan maken? Of stel dat je bedrijf een fout heeft gemaakt en je advocaat kan het verschil maken tussen een schadevergoeding betalen van €1.000,- of €100.000,- door het juist interpreteren van de wet. Dan verlies je altijd je zaak, maar verricht je advocaat wel goed werk.
Als jij een rechtszaak tegen iemand begint met onzekere uitkomst (dat is het eigenlijk altijd) en je geeft je advocaat opdracht om dit voor je te regelen. Deze steekt er vele uren in, maar je verliest alsnog. Dan hoef je volgens jou niet te betalen?

Als je ziek bent en je dokter opdracht geeft om je te behandelen, maar de ziekte wordt niet overwonnen.... hoef je de dokter dan ook niet te betalen?? Raar....

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Re: De advocatuur in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 19:38

Zoals een aantal voor mij, vraag ik me ook af waarom je deze vraag stelt. Wat is er gebeurd, ts?

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 19:40

TS maakt één grote denkfout, namelijk dat het werk van een advocaat eruit bestaat om zaken te winnen. Alleen is dat niet het geval, het werk van een advocaat is het juridisch vertegenwoordigen en bijstaan van een cliënt. Hij wordt dus ook niet betaald om te winnen.

SplashIsLief

Berichten: 33033
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:51

Ik ben het niet eens met jouw stelling dat een advocaat pas moet worden betaald als hij heeft "gewonnen". Daar hebben anderen al mooie argumenten voor gegeven, maar ik wil nog inhaken op 2 van jouw posts:
cherie78 schreef:
Het lijkt mij dat een advocaat dat toch wel kan inschatten of een proces een redelijke kans van slagen heeft, zeker bij advocaten die veel ervaring hebben.
Maar blijkbaar wordt maar zoveel mogelijk toch een zaak aangenomen: met of zonder kans van slagen.

Nee dat denk ik niet. Heel veel juridische zaken zijn niet zwart/wit waardoor een kans van slagen meestal niet met zekerheid is vast te stellen.
Zoals eerder al is aangegeven in het topic hebben advocaten een zorgplicht.

cherie78 schreef:
Heel veel mensen zijn hier tegenwoordig voor verzekerd (rechtsbijstandverzekering)
Advocaten kunnen dan toegewezen worden die al veel voor de verzekeraar zaken doen.
Die worden dus ten alle tijde betaald uit het budget dat een verzekerde is toegewezen of waar recht op is.

Ik werk bij een rechtsbijstandverzekering en ben verantwoordelijk voor de uitbesteding van zaken aan advocaten. De rechtbijstandverzekering checkt voor het uitbesteden van een dossier of er een redelijke kans van slagen is, anders mag de rechtsbijstandverzekeraar de dekking weigeren. Ook gedurende de procedure moet er altijd een redelijke kans van slagen blijven bestaan. Er wordt vanuit daar wel degelijk een vinger aan de pols gehouden (wat betreft de kans van slagen, maar ook qua werk en redelijkheid van werkzaamheden).

FloortjeM
Berichten: 1046
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:10

cherie78 schreef:
FloortjeM schreef:
In sommige zaken (familiezaken, strafzaken, jeugdzaken) is er niet eens zo iets als winnen of verliezen. En een behoorlijk deel van de 'gewone' civiele zaken wordt ook geschikt. Wie heeft er dan gewonnen? Wie krijgt er dan betaald?

Wij hebben met elkaar afgesproken dat je in een fatsoenlijk land allemaal recht hebt om je te laten helpen door iemand die ervoor geleerd heeft, of je het nou kan betalen of niet. Dat betekent dat het niet afhankelijk is van hoe dik je portemonnee is, hoe goed je bijstand is.

Stel dat wij wel no cure no pay zouden werken, dan zou het zo zijn dat je advocaat een eigen belang in de uitkomst van je zaak heeft. Dat die liever de makkelijke schikking pakt en de zaak daarmee afdoet, dan voor je doorknokken met een beperkte kans op een veel rechtvaardiger uitkomst. Dat betekent dat als je een lastige zaak hebt, waar veel uren in gaan zitten, waar veel getuigen gehoord moeten worden, waar je langdurig medisch onderzoek en ontwikkeling en kans op herstel moet afwachten, waar je eigenlijk vanaf het begin al weet dat je twee keer tot aan de hoge raad en terug moet, dat je tien jaar en tachtig processtukken verder bent voordat je je recht weet te halen, dat er dan geen advocaat bereid is zijn handen aan je zaak te branden. Sta je er dan maar alleen voor?

Als je nou dat risico wil afdekken in een civiele zaak, dan zoek je een partij die aan 'procesfinanciering' doet. Dat is iemand die het risico op verlies voor je wil pakken. Die betaalt je advocaat netjes per uur (want onze gedragsregels verbieden no cure no pay), en die pakt een deel van de eventuele opbrengst. Dus het kan wel, maar via een omweg. En ik zou met zo'n club niet in zee willen, want die gaan er alleen aan beginnen als de kans dat zij er meer aan overhouden dan dat het ze kost, aanzienlijk is. Dus per saldo betaal je dan teveel.

En kort en goed: zeker hebben wij een inspanningsverplichting. We hebben het tuchtrecht, en als we niet handelen zoals van een 'redelijk bekwaam en redelijk handelend vakgenoot' mag worden verwacht, zijn wij ook aansprakelijk. Dus er wordt zeker van ons verwacht dat we ons best doen en ik ken ook werkelijk geen enkele collega die niet voor zijn of haar vak inzet.


Hoe sta je er dan tegenover bij een advocaat die betaald krijgt via een rechtsbijstandverzekering?
Die wordt betaald uit het toegewezen budget.


Maar toch niet naar rato van zijn succes? Ik werk redelijk wat als extern advocaat voor rb-verzekeraars en daar spreek ik netjes en uurtarief (of een vast tarief, dat is voor verzekeraars vaak fijner) mee af en dat wordt dan betaald. En daarbij maakt het geen verschil of ik win of verlies, maar word ik betaald om de belangen te behartigen van hun verzekerde. En dat doe ik dan ook.
Wat onverlet laat dat als ik daar zaak na zaak in het honderd zou laten lopen, of als al hun verzekerden over me zouden klagen, ze het werk op enig moment niet meer aan mij zouden gaan uitbesteden, maar aan een andere advocaat, die kennelijk beter in zn vak is.

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:17

cherie78 schreef:
MyHorseGirl schreef:
Ik werk zelf als jurist op een advocatenkantoor en ik kan uit de praktijk vertellen dat wij regelmatig een verzoek krijgen of 'no cure no pay' mogelijk is. Dit is (uiteraard) niet mogelijk. Ten eerste mag het niet en ten tweede, inderdaad, wat gebeurt er als wij een zaak verliezen?

In de gemiddelde zaak, waar ook echt flink geprocedeerd moeten worden, zit zo'n 30 uur werk. Daar zit heel veel tijd en aandacht in, maar ook veel kennis. Voor dat soort zaken kan het niet anders dan dat wij ons voor 100% ons inzetten; het is immers ons werk. Daarnaast geldt er ook een inspanningsverplichting.

Stel dat wij zo'n zaak (jammer genoeg) verliezen, dat zou betekenen dat al die gewerkte uren en alle bijkomende kosten (denk aan externe kosten), zelf zouden moeten dragen. Dat is gewoon niet rendabel. Je moet immers ook een kantoor onderhouden, werknemers betalen, etc.

Daarbij staat het mensen vrij om een advocaat in te schakelen. Wij gaan namelijk niet op eigen houtje te werk, wij krijgen een opdracht van iemand om voor hen aan het werk te gaan. Tja, dat kost nou eenmaal geld.


Heel veel mensen zijn hier tegenwoordig voor verzekerd (rechtsbijstandverzekering)
Advocaten kunnen dan toegewezen worden die al veel voor de verzekeraar zaken doen.
Die worden dus ten alle tijde betaald uit het budget dat een verzekerde is toegewezen of waar recht op is.

Hoe wordt hier dan naar gekeken?


Het is inderdaad zo dat een rechtsbijstandverzekering een mogelijkheid biedt. Alleen de praktijk wijst uit dat maar weinig mensen überhaupt zo'n verzekering hebben. Ook zijn zij alles behalve happig om zaken door te verwijzen naar een voorkeursadvocaat; dat kost een verzekering namelijk heel erg veel geld, zeker als zij van mening zijn dat ze het 'zelf' kunnen oplossen (en dat denken ze bijna altijd, vaak niet in het belang van verzekerde/cliënt).

Ook dekt de rechtsbijstandverzekering zeker niet alles, vrijwel niets. Familiezaken etc. komen bijvoorbeeld niet voor vergoeding in aanmerking, ook vaak gewone procedures ook niet. Dit maakt het erg lastig.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:25

Ik vind het niet meer dan logisch dat een advocaat betaald wordt voor zijn werk, ook al verliest hij de zaak. Alleen vind ik een uurloon van 200,- euro en meer absurd hoog. Ik vind echt wel dat dat flink naar beneden zou moeten worden bijgesteld. Maar dat is een andere discussie.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 22:17

SplashIsLief schreef:
Ik werk bij een rechtsbijstandverzekering en ben verantwoordelijk voor de uitbesteding van zaken aan advocaten. De rechtbijstandverzekering checkt voor het uitbesteden van een dossier of er een redelijke kans van slagen is, anders mag de rechtsbijstandverzekeraar de dekking weigeren. Ook gedurende de procedure moet er altijd een redelijke kans van slagen blijven bestaan. Er wordt vanuit daar wel degelijk een vinger aan de pols gehouden (wat betreft de kans van slagen, maar ook qua werk en redelijkheid van werkzaamheden).


Dan zal de rechtsbijstandverzekering die wij hadden toch een redelijke kans van slagen gezien hebben.
Hoewel ze ook heel wat fouten in hun eigen procedure dan hebben blijkbaar.

Ik moet er wel gelijk bij zetten, dat rechtsbijstandverzekeraar ons een keus gaf: of een externe advocaat (die we dus zelf mochten kiezen) of een advocaat die aangesloten is/was bij een kantoor waar veel mee samen gewerkt wordt of werd.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 11:10

SplashIsLief schreef:
Ik werk bij een rechtsbijstandverzekering en ben verantwoordelijk voor de uitbesteding van zaken aan advocaten. De rechtsbijstandverzekering checkt voor het uitbesteden van een dossier of er een redelijke kans van slagen is, anders mag de rechtsbijstandverzekeraar de dekking weigeren. Ook gedurende de procedure moet er altijd een redelijke kans van slagen blijven bestaan. Er wordt vanuit daar wel degelijk een vinger aan de pols gehouden (wat betreft de kans van slagen, maar ook qua werk en redelijkheid van werkzaamheden).


Aangezien je voor een rechtsbijstandverzekeraar werkt, neem ik aan dat je wellicht weet hoe uitzonderlijk het is om het "recht" te hebben gehad om 5x eigen risico betaald te hebben en ook nog eens 5x een budget beschikbaar heb gekregen voor (wat naderhand pas uitkwam) hetzelfde geschil

Hoe uitzonderlijk is dit in jouw ogen?

Ik moet eigenlijk zeggen dat ze daar pas mee kwamen vanuit de rechtsbijstand toen het zoveelste "gedekte" geschil kwam
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 31-03-20 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 11:16

Echwel schreef:
Nou ik weet uit ervaring als ze er niets in zien nemen ze de zaak niet aan

En met rechtsbijstand verzekering kost het je toch niks..


Vind dit allemaal erg vaag en beschuldigend


Dan is het toch "raar" dat ze de zaak een aantal keer hebben aangenomen?
Blijkbaar zagen ze er toch voldoende in.

Wie zegt dat het met een rechtsbijstandverzekering niets kost?

Het is ook allemaal nog erg vaag om hier een topic over te openen en wellicht "beschuldigend" totdat alle feiten op een rijtje staan.

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Re: De advocatuur in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:21

In veel zaken is het zelfs verplicht om een advocaat te hebben. Dat wordt dan best ingewikkeld om voor beide partijen een advocaat te vinden als een van beide het risico loopt niet betaald te worden.

Feit dat jij misschien teleurgesteld bent over de uitkomst van je zaak betekent ook niet dat je advocaat zijn best niet heeft gedaan of er niet alles aan gedaan heeft.

Kelan

Berichten: 1630
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:31

Maar dat ze er een redelijke kans in zagen, betekent toch geen garantie dat er "gewonnen" wordt.

Uiteindelijk is bijna iedere zaak uniek, en zijn het die unieke feiten/omstandigheden, in combinatie met de beoordeling daarvan van de rechter, die bepalen wat de uitkomt is.

(met daarnaast de juridische gronden, als die niet goed benoemd worden, dan heb je ook kans dat je daardoor niet de uitkomst krijgt die je had gehoopt/verwacht)

Hutcherson

Berichten: 7504
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:46

Ik ben het met je eens dat als je een advocaat meer betaald, dat hij ook echt beter zijn best zal doen.
Dat is echt mijn ervaring.
Idem met pro deo. Deze advocaten worden betaald door de staat maar krijgen niet het geld dat een grote man hen biedt die ze uit de gevangenis moet houden bijvoorbeeld.
Dus ik denk wel dat er verschil in is, ook al zullen veel advocaten dat nooit toegeven omdat ze dan hun vak eigenlijk opzij zetten. Het is niet ethisch verantwoord, want dat houdt in dat mensen zonder geld per definitie een verloren zaak hebben.

Maar advocaat is natuurlijk een beroep waar vele jaren van studie en ook aan voorbereiding en uitwerking voor de casus in zitten. Daar mag gewoon geld tegenover staan. ik denk dat het interessanter is om een geldsom beschikbaar te stellen voor de partij die de zaak wint, maar dat overige kosten gewoon gedekt worden door de particulier die hun hulp inschakeld. Dat ze dus netjes betaald worden en daarnaast nog extra kunnen krijgen als ze de zaak winnen.