Pakketjesfraude, help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:27

Ik heb bij postnl gewerkt weliswaar gewoon als postbezorger. Maar als ik ergens fout bezorgd had of ik had een briefje in de brievenbus gedaan dat hun bestelde brievenbus pakje afgehaald kon worden bij een afhaalpunt. En die mensen hadden een klacht ingediend wegens verkeerd bezorgen of als de mensen volgens hun wel thuis waren ten tijde van bezorging. Dan kreeg ik wel degelijk een terugkoppeling over het fout of niet bezorgen van.. Dus een hoop is ook afhankelijk van de bezorger zijn/ haar leidinggevende of hij/ zij er tijd en moeite in wil steken om het op te lossen..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:32

Mijn moeder kreeg op eens een brief van een incassobureau met in vordering van bijna € 2000 wegens het niet terug betalen van de kosten van een creditcard. Nu heeft mijn moeder die niet.

Het aparte was dat het afgesloten was op haar meisjes naam en niet op de naam die ze overal aanhoud van min vader.
Kopie legitimatie klopte wel, dat was echt raar.
Adres waar de card op stond was niet adres van mijn moeder overigens. Dat was een adres van een tandarts.

Handtekening zat bij goede controle een afwijking in. Maar vind het echt wel zorgwekkend dat dit bij online aanvragen van zo'n card slecht gecontroleerd wordt.
Want de zogenaamde loonstrook van de tandarts was bij nader onderzoek ook vervalst. Werkte nl niemand onder die naam bij de tandarts.

Uiteindelijk was het voor zowel de verstrekker van de creditcard en het incassobureau duidelijk dat het om eindentiteitsfraude ging en hoefde mijn moeder niets te betalen.
Wel was de eis dat ze aangifte deed (moest ze ook overleggen), daarnaast moest ze ook nog een nieuwe id kaart aanvragen.

Enigste waar er een kopie gemaakt was van dr id was in het ziekenhuis.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:42

Heb het nog anders gehad. Ik had een kaartje in de biddag mijn pakket bij het PostNL afhaalpunt lag, aangezien wij afwezig waren.. Heel raar gegaan, want toen het kaartje in de bus viel, was ik gewoon aan het werk. Braaf naar het PostNL afhaalpunt gegaan, ondanks dat ik geen melding kreeg dat het daar na 3 dagen binnen moest zijn. Wat blijkt, het pakket, wat het ook mag zijn, is gelijk doorgestuurd naar een adres in Amsterdam. Dit schijnt veel te gebeuren. Wanneer bepaalde “eerlijke” bezorgers berechten dat er iets van waarde in je pakket zit, wordt het gelijk doorgestuurd.

tiwi1969

Re: Pakketjesfraude, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:04

Ik heb dit bij de hand gehad als medewerker van een webshop.
De complete verantwoordelijkheid ligt bij Klarna zij hebben namelijk de transactie goedgekeurd en hadden als ze hun werk goed hadden gedaan kunnen weten dat persoon x niet op jouw adres woont. Bij die controle gaat het nog al eens fout omdat ze controleren of er op naam/adres/geboortedatum een melding in een systeem staat. Ze kunnen echt wel accounts blokkeren een adres is lastig omdat dat niet persoonsgebonden is.

Voor die gene die zegt dat Klarna niet zo snel een papieren factuur of aanmaning stuurt, dat kan wel en is afhankelijk van de instellingen die de webshop bij Klarna heeft. Een digitale factuur is gratis, papier kost extra per transactie.

Wat ik wel vind is dat de customerservice van de betrokken webshop dit verder moet oppakken en jou ontzorgen. Maar ja, veel webshops zijn dozenschuivers en hebben service niet zo hoog op hun prioriteitenlijst staan en uitbesteed aan een callcenter. Die medewerkers kunnen niet anders dan een call afhandelen volgens script.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:07

Alwiene schreef:
topsylover schreef:
Maar de rekeningen staan niet op jouw naam toch? Wat is dan het probleem?

Dat ik geen zin heb om te wachten tot er een deurwaarder komt die ik uit moet gaan leggen dat de betreffende persoon hier niet woont met alle stress van dien. -O-

Volgens mij mag een deurwaarder de GBA inzien, waardoor ze makkelijk kunnen inzien dat persoon x, y en z niet op jou adres woonachtig zijn.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:17

Ik heb het nu zitten met 'vodafone' en een incassobureau voor invordering.

Ik heb echter géén nieuwe telefoon en ook nooit contact, ... gehad met Vodafone.
Ze blijven mij aanmanen voor de gemaakte abonnementskosten en ..

Ook is er zelfs 169,- euro van mijn visa verdwenen! Terwijl niemand die gegevens heeft!

Ik woon in België en heb inmiddels de hulp van een speciaal meldpunt voor fraude ingeschakeld.
Visa geblokkeerd, aangifte gedaan en een betwisting aangevraagd.
Geen idéé of het visa gedoe en het vodafone gedoe met mekaar zijn verbonden, maar het is wel erg vreemd!

Maar, die mails en brieven ed leken zó echt, kan me gerust inbeelden dat véél mensen hier in tuimelen en gaan betalen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:14

manonutjuh schreef:
Volgens mij mag een deurwaarder de GBA inzien, waardoor ze makkelijk kunnen inzien dat persoon x, y en z niet op jou adres woonachtig zijn.

Dan moet dat eerst wel gebeuren, en tot die tijd komen er eerst een heeeele hoop brieven van een incassobureau. En geloof me, ook al weet je dat je uiteindelijk niet zal hoeven betalen, het is echt super stressvol om daar elke keer mee te moeten dealen. Ik had een oude bewoonster die blijkbaar wanbetaler was die hier nog ingeschreven stond, en het was echt ontzettend poedersuiker om mee te dealen. Elke keer aan de telefoon hangen met incassobureaus en deurwaarders om ze maar te overtuigen dat mevrouw hier niet meer woonde.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:18

Alwiene schreef:
topsylover schreef:
Maar de rekeningen staan niet op jouw naam toch? Wat is dan het probleem?

Dat ik geen zin heb om te wachten tot er een deurwaarder komt die ik uit moet gaan leggen dat de betreffende persoon hier niet woont met alle stress van dien. -O-

Deurwaarders halen adressen uit het GBA, dus als de betreffende persoon niet op jouw adres ingeschreven is komt er geen deurwaarder aan de deur

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:21

Emmaa_ schreef:
manonutjuh schreef:

Dan moet dat eerst wel gebeuren, en tot die tijd komen er eerst een heeeele hoop brieven van een incassobureau. En geloof me, ook al weet je dat je uiteindelijk niet zal hoeven betalen, het is echt super stressvol om daar elke keer mee te moeten dealen. Ik had een oude bewoonster die blijkbaar wanbetaler was die hier nog ingeschreven stond, en het was echt ontzettend poedersuiker om mee te dealen. Elke keer aan de telefoon hangen met incassobureaus en deurwaarders om ze maar te overtuigen dat mevrouw hier niet meer woonde.

Waarom is dat stressvol? Ik heb in mijn vorige huis zeker 2 jaar lang ik weet niet hoeveel aanmaningen van vorige bewoners gehad. Geen stress van gehad en niet poedersuiker om mee te dealen. Brieven weer op de bus met een “niet bekend op dit adres” en verder niets mee te doen gehad.

Dat betreffende persoon nog op jouw adres ingeschreven stond is ook niet zo slim :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:33

Liselot schreef:
Waarom is dat stressvol? Ik heb in mijn vorige huis zeker 2 jaar lang ik weet niet hoeveel aanmaningen van vorige bewoners gehad. Geen stress van gehad en niet poedersuiker om mee te dealen. Brieven weer op de bus met een “niet bekend op dit adres” en verder niets mee te doen gehad.

Dat betreffende persoon nog op jouw adres ingeschreven stond is ook niet zo slim :o

Ja oke, misschien voor jou niet, maar voor mij wel? Beetje rare reactie zo. En ja, betreffende persoon heb ik zsm laten uitschrijven, maar voordat de gemeente dat onderzoek verricht heeft ben je zo ook weer een tijdje verder.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:00

Emmaa_ schreef:
Liselot schreef:

Ja oke, misschien voor jou niet, maar voor mij wel? Beetje rare reactie zo. En ja, betreffende persoon heb ik zsm laten uitschrijven, maar voordat de gemeente dat onderzoek verricht heeft ben je zo ook weer een tijdje verder.

Suf dat er dan nog iemand op jouw adres ingeschreven kan zijn. Ik dacht eigenlijk dat dát niet kon, want toen vriend bij mij kwam wonen, moest ik toestemming te geven dat hij ook op hetzelfde adres ingeschreven werd. Blijkbaar is dat niet normaal? >;) Zou wel heel wat gedoe uit kunnen sluiten!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:11

Voor inschrijven op iemands adres heb je inderdaad toestemming nodig, maar als je verhuist en je je dan vervolgens niet ergens anders inschrijft blijf je op je oude adres staan

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:33

Liselot schreef:
Voor inschrijven op iemands adres heb je inderdaad toestemming nodig, maar als je verhuist en je je dan vervolgens niet ergens anders inschrijft blijf je op je oude adres staan

Hier heb ik ook mee moeten dealen inderdaad. De oude bewoners bleven hierdoor ingeschreven, incl huurtoeslag die ze bleven ontvangen, waardoor ik heel lang zonder huurtoeslag heb gezeten en te maken heb gehad met het ene na het andere incassobureau.
Dit heeft toen nog aardig wat voeten in de aarde gehad, bijzonder lastige situatie :=

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 12:24

Update: Ik heb zojuist met Klarna gebeld en ben doorverbonden met de veiligheidsafdeling. Daar werd ik gelukkig super geholpen en niet zoals op de chat als een halve crimineel behandeld. Ook over het feit dat de pakketjes zogenaamd hier geleverd zijn gaf zij aan 'ja ze kunnen wel zeggen dat het geleverd is, maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook gebeurd is'. Mijzelf gelukkig helemaal niet hoeven verdedigen dus, heel fijn! Ze koppelt het adres los van de facturen, dit moet ervoor zorgen dat ik als het goed is geen last meer heb hiervan. Mocht er nog iets nieuws binnen komen gewoon weer even bellen. En ik kan zelf nog steeds gewoon gebruik blijven maken van Klarna als ik dat zou willen in de toekomst. Top geregeld nu dus. Oh ja zij gaf aan dat zij een onderzoek gaan instellen, dus ben benieuwd of we over een maand ofzo toch ineens een andere bezorger hebben :+

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:10

Wat fijn dat het is opgelost!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:33

Heel vreemd verhaal zeg. Ik kreeg laatst een email van Zalando met een bestel bevestiging dat ik 1 of andere jas van bijna €300,- had besteld midden in de nacht. Ik heb meteen die bestelling geannuleerd en me wachtwoord veranderd van Zalando. Toen ze open waren heb ik gebeld en helaas komt het vaker voor.

Diegene had zijn eigen adres ingevuld en het emailadres gewijzigd. Alleen in de verkeerde volgorde dus het adres van die keus heb ik..