Hoger salaris dan collega, hoe ga je daarmee om?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:38

leven en laten leven, het gaat deze collega ook helemaal niets aan. als hij niet tevreden is moet hij maar naar de baas gaan.
het bedrijf heeft jou zo ingeschaald, hoef je ook niet schuldig om te gaan voelen.

laat ik beter zeggen, ik heb net een contract gekregen. de mensen die langer als mij er zijn worden er nu uitgeknikkert.
niet mijn schuld dat het bedrijf mij een contract heeft aangeboden en niet de andere die er al langer zijn.

gewoon niets van aantrekken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:40

Oh joh, niet schuldig over voelen.
We hebben hier precies hetzelfde. Mijn man is gevraagd voor zijn baan en heeft daarbij eisen gesteld die zijn ingewilligd. Dus een veel hoger salaris dan mensen die enkele jaren later voor de zelfde functie kwamen solliciteren. Een gezeik op whatsapp, niet normaal meer. Maar ondertussen hebben ze voor zichzelf een regeling geregeld, maar daar hebben ze het niet over, daar kwamen we toevallig achter.

Nooit schuldig voelen, niet jouw probleem. Dat moet je collega maar met de baas opnemen, niet met jou. Hij had hetzelfde gedaan hoor in jouw schoenen, neem dat maar van mij aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:49

Het is niet heel professioneel maar ik zou de neiging krijgen om te zeggen dat het gedrag dat hij nu laat zien, exact de reden is dat hij minder verdient :+

Niks van aantrekken TS :) ‘Snap dat je het jammer vindt dat je minder verdient, misschien wil de leidinggevende er wel over in gesprek met je als je het aangeeft. Fijn weekend!’. Hoewel ik ook geen zin meer zou hebben om iets aardigs te sturen na zijn berichtjes.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:39

Ohhhh dit zijn exact de redenen waarom ik in het verleden (toen ik nog geen eigen baas was) nooit mijn telefoonnummer (of mijn facebook etc) gegeven heb aan mijn collega's. Je hebt er altijd wel zo'n rotte (jaloerse) appel tussen zitten.

Mijn mening; laat je niet op de kast jagen of je schuldig voelen. Jij hebt helemaal niks te maken met de loonafspraken die zijn gemaakt tussen jouw collega en jullie werkgever. Al helemaal niet als er fouten zijn gemaakt. Rot voor hem, maar dat is zijn eigen probleem die hij zelf op moet lossen met de werkgever. Dat jij er geen zin in hebt om hier je weekend mee te beginnen snap ik heel erg goed. :j :(:) Ik hoop dat je het los kan laten en als hij je lastig blijft vallen over de app, dan stuur je een berichtje met daarin "Ik vind het heel vervelend voor je, maar het is niet aan mij om dit probleem met jou te bespreken. Ik heb er namelijk niks mee te maken en ik kan het ook niet voor je oplossen. Dit moet jij zelf doen. Ik ga nu weekend houden en ik hoop dat je maandag een gesprek aan kan gaan met (naam leidinggevende). Succes!"

Als het daarna nog doorgaat kun je er altijd nog voor kiezen hem te blokkeren, dan kun je woensdag aan hem uitleggen dat het niet tof is om meegesleurd te worden in zijn problemen (in jouw vrije tijd!) en dat je het nog veel vervelender vindt dat hij jouw aanvalt door te zeggen "dat jij wel makkelijk praten hebt". Want dit hele akkefietje heeft helemaal niks met jou te maken. +:)+

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:52

Wat een vervelende jankerd.

Jij hebt dat gekregen obv wat je meebracht, hij had blijkbaar minder in te brengen. Dat moet hij bespreken met z'n leidinggevende. Dat zou ik ook gewoon zeggen en je telefoon wegleggen. Vreselijk mensen die zo zuigen.

En good for you dat je het zo lekker doet in je functie! *\o/*

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:15

Als hij door blijft gaan blokken tot na het weekend. Niet jou probleem. Had er überhaupt niet op doorgegaan of open kaart gespeeld.

Majolen

Re: Hoger salaris dan collega, hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:25

Ik vind het ontzettend raar dat een collega jouw hierover lastig valt. Wat jij verdient is tussen jouw en het bedrijf en is in principe privé.
Je collega heeft uit je privé leven te blijven. Hij gaat maar naar de leidinggevende als hij er problemen mee heeft.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:28

Ik krijg een beetje de indruk dat je door groepsdruk hebt verteld hoeveel je verdiend en daar nu spijt van hebt. (denk ik)
Wijze les, niet dit soort zaken aan je collega's vertellen. Krijg je alleen maar gedoe van.
Ik zou de collega lekker blokkeren voor dit weekend en het maandag even aankaarten bij je leidinggevende dat je hier niet gediend van bent.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 22:55

SdaphneS schreef:
Ik krijg een beetje de indruk dat je door groepsdruk hebt verteld hoeveel je verdiend en daar nu spijt van hebt. (denk ik)
Wijze les, niet dit soort zaken aan je collega's vertellen. Krijg je alleen maar gedoe van.
Ik zou de collega lekker blokkeren voor dit weekend en het maandag even aankaarten bij je leidinggevende dat je hier niet gediend van bent.

Ik begrijp dat je het zo leest, absoluut. Maar het is niet zo zeer de groepsdruk, want de andere mannen zitten 3 jaar hoger dan ik en zijn daar heel open over. Dus daar had ik niets van te vrezen.

Voor deze collega verzwijgen voelde niet goed, als een soort van buiten sluiten terwijl we heel hecht zijn. En dat gevoel wil je ook niet meedragen. Plus wat ik eerder al uitlegde, hij is veel te nieuwsgierig om het te laten rusten.

Nu liet hij het wel rusten, tot de brief zeg maar.
Vergeet ook niet dat wij tegelijk zijn aangenomen dus ik begrijp ergens ook wel dat hij de vraag aan mij stelt ter vergelijking hoe de nieuwe inschaling bij mij verloopt.

Maar uiteraard zal er wat jaloezie bij zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:18

Heel simpel Janine. Het is niet jouw probleem en als collega's er meer duidelijkheid over willen, moeten ze daarom vragen bij je werkgever. Niet bij jou.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:22

Sowieso zou ik al geantwoord hebben dat ik in mijn vrije tijd niet gestoord hoef te worden over niet urgente werkgerelateerde vragen. Maar daar ben ik heel zwart wit in.

En verder zou ik hem lekker doorverwijzen naar je leidinggevende, mag hij daar fijn steggelen over dat het leven zo oneerlijk is.

Wat bizar joh, dat iemand jou lastig valt over een in zijn hoofd oneerlijk salaris... Terwijl hij jouw achtergrond misschien niet eens weet...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:22

Zelf zou ik kiezen voor steeds het zelfde saaie antwoord wat hier al eerder geopperd is. Ik snap dat het lastig is, praat er komende week eens met de leidinggevende over.

Wanneer hij er weer mee komt, gewoon herhalen.

Jij kunt er niks aan veranderen en ja er zal van zijn kant wel jaloezie meespelen. Ook daar kun jij niks mee dus laat het zelf vooral los.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:35

Het enige wat jij kunt doen in deze situatie is hem doorverwijzen naar jullie leidinggevende. Verder zou ik er niet meer over communiceren. Als hij er over begint (online / in het echte leven) hem doorverwijzen naar de leidinggevende. Jij hebt hier niets maar dan ook niets mee te maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 23:41

denice schreef:
Ben ik de enige die het stiekem genieten vind dat een vrouw in dezelfde functie meer verdient }>

Hij zal het wel lastig verkroppen vinden. Go girl, veel te vaak is het andersom!

Ha, zie dat mn voorganger er hetzelfde over dacht.

Ik vind dit een hele toffe opmerking, en het is best wel een beetje recht in de roos...

Momenteel krijg ik coaching op mijn werk omdat ik me af en toe nog 'de stagiair' voel. Tijdens het kennismakingsgesprek ben ik me al heel erg bewust gemaakt van mijn basispatroon en de stappen die ik nog te leren heb. Reuze interessant en vooral heel fijn om het mee te mogen maken.

Wat jij hier beschrijft, dat het super cool is, is niet het enige compliment... Tijdens mijn 'sollicitatiegesprek' zaten mijn voormalig en huidig leidinggevende erbij (rond wisseling van de wacht) en de talentscout ofzo. Anyhow, mijn test was uitmuntend, zeer hoog gescoord. Daar kreeg ik ook nog eens te horen dat ik gewoon een kei ben in wat ik doe. Dat mijn nieuwe leidinggevende vooral eens bij een specifiek overleg aan moet schuiven om te kijken hoe ik de andere mannen onder de duim heb en goed beargumenteerd kan weerleggen in hun standvastigheid. Blablabla. Heel tof om te horen, maar ik kan er weinig mee. Nu zit ik bij de coach die dus ook heel veel mensen op ons bedrijf spreekt en coacht, waar ze ook alleen maar goede verhalen van over mijn functioneren heeft gehoord.

En ik... ik probeer steeds een beetje verder uit mijn schulp te kruipen en te aarden in mijn vak. Vertrouwen krijgen in de talenten die anderen allang in mij zien.

En dat maakt dat ik deze situatie zo lastig vind... Voorheen had ik mezelf echt lange tijd schuldig gevoeld over het te veel verdienen. Met dank aan al jullie onwijs lieve en mooie woorden en goede tips, voel ik me daar in ieder geval niet meer zo zeer schuldig over. Wel vraag ik me af of ik wel goed heb gereageerd.
Ik vind het heel erg moeilijk om een onschuldige vraag over het reilen en zeilen van deze loonsverhoging niet te beantwoorden. Dat is nu een les geworden natuurlijk, voor dit soort persoon dan.

Maar wat ik echt nodig had, was even jullie bemoediging die jullie massaal hebben gegeven! Heel erg lief allemaal! Hier kom ik het weekend mee door.

En mocht het nog van belang zijn voor mensen hier, hij is tot nu toe stil gebleven zoals hij ook had gezegd :)

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:44

Dit is niet jouw probleem, zo te horen verdien je je salaris. Net wat de rest zegt, dan moet hij naar jouw leidinggevende.
Laat hier je weekend niet door verpesten.
Enne goed bezig!! +:)+

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 00:03

Wij zijn met collega’s ook open over het loon. En ik weet dat er verschillen zijn. Wij verdienen geen vaste bedragen in de maand en vergelijken daarom soms nog weleens loonstrookjes.

Soms zit er inderdaad een verschil in loon door een foutje op een loonstrook, dan ben ik heel blij dat we elkaar erop kunnen wijzen. Krijgt zo’n collega tenminste waar hij recht op heeft.

Sommige collega’s doen ander werk dan mij. Lichter of zwaarder. En dan is het logisch dat daar een ander bedrag aan vast zit. Iedereen hetzelfde zou ik ook prima vinden, want iedereen doet zijn best, maar zo werkt het nou eenmaal niet.

Ik heb ook collega’s die wel precies hetzelfde werk doen, maar meer verdienen, omdat ze met meer ervaring binnen kwamen. Logisch! Ik ben direct na mijn afstuderen begonnen en heb niet onderhandeld. Inmiddels heb ik wel veel ervaring en dan voelt het soms niet helemaal eerlijk meer. Maar kunnen die collega’s daar wat aan doen? Nee. Als ik niet tevreden ben met mijn loon, dan moet ik zelf naar mijn leiding gevende gaan. En aangezien het om hele kleine bedragen gaat heb ik ervoor gekozen het voorlopig te laten zitten. Ik werk verder lekker en zie op andere manieren waardering terug. Ook heel wat waard.

Jij verdient waarvoor jij akkoord bent gegaan. Hij is zelf akkoord gegaan met zijn aanbod. Dat hij nu baalt dat jij hoger zit is ergens wel logisch denk ik. Iedereen wilt toch ruim betaald worden voor zijn werk? Maar uiteindelijk is de enigste die er wat mee kan zijn leiding gevende en niet jij, dus die moet hij inderdaad aanspreken. En jij moet gewoon lekker genieten van wat je hebt.

Ik hoop dat hij het verder laat rusten bij je!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 00:06

Even terug naar het "Jij hebt makkelijk praten" waar jij je kennelijk schuldig over voelt

Even terug naar waar het begon voor deze man:

Hij heeft gesolliciteerd bij deze werkgever en in het proces heeft hij ergens een arbeidsvoorwaarden gesprek gehad. Er is hem daarin een voorstel gedaan... en hij is daar mee akkoord gegaan.

Punt.

Dat jíj een béter voorstel kreeg bij je aanstelling is niet jouw probleem en al helemaal niet iets waar jij je schuldig over moet voelen. Als meneer niet tevreden was met het voorstel wat ze hem deden had hij gewoon niet moeten tekenen en de baan weigeren ( of beter onderhandelen voor een beter salaris)

Kortom:
Mocht deze meneer je nog een keer benaderen dan meld je heb dat je daar nu genoeg van hebt, dat hij dit echt met zijn leidinggevende moet bespreken EN dat je hem tot maandag gaat blokkeren als hij je alsnog blijft lastig vallen...

En ja..

Ik denk ook gewoon een jaloerse man...

Qua salaris dík ingehaald door een veel jongere vrouw.. _O- _O- _O- _O-

Woohooo........... You go girl!!! ~~}>

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 00:13

Hoe vaak krijgt vrouwen niet te horen dat we beter moet leren onderhandelen wat betreft salarissen? Misschien heeft jouw collega dat ook nodig.

Ik snap dat het moeilijk is, maar dit heeft je verdiend en had die man maar beter moeten onderhandelen wanneer die binnenkwam.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 00:29

Vervelend voor hem, maar trek je er alsjeblieft niks van aan.

Ik heb iets soortgelijks gehad: eerlijk als ik was (ik werkte al een aantal jaren als payroller in het bedrijf waar ik nu een vast contract heb), heb ik de vraag wat ik verdien beantwoord. God, wat had ik daar een spijt van. Een collega bleek twee schalen lager te zitten (werkt parttime en veel korter dan ik daar), maar de hele sfeer sloeg om en ze bleef er maar over doorgaan.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 07:41

Voel je je wel echt schuldig? Aangezien je dit schrijft:

Janine1990 schreef:
Tsjah, ben ik niet verantwoordelijk voor, ga het ook zeker niet inleveren. Ik kwam met een berg planningervaring binnen en hij met meer werkvloerervaring.

Of heb je vooral last van zijn houding? Ik denk dat je hem moet begrenzen. Hij legt zijn boosheid nu bij jou neer en dat is niet oké. Nu geeft hij je het gevoel dat jij hier iets mee moet en dat is niet zo.

Heel zuur voor hem maar c'est la vie, hij zal er zelf iets mee moeten richting de werkgever.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 08:55

Dat hij het niet eerlijk vind, vooral omdat jullie in dezelfde periode zijn aangenomen kan ik mij voorstellen. Begrip zou ik kunnen hebben, maar wat zou hij dan willen wat jij doet?

Als nu een afspraak wordt gemaakt dat ze x doen, hij op papier iets anders ziet staan dan moet hij dit aankaarten bij de leidinggevenden toch niet bij jou? Ook al heb je begrip dat het vervelend is dat het fout gaat jij kan er toch niks aan veranderen?

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:19

Het is algemeen bekend toch dat je als interim meer verdient dan in loondienst? Als hij snel een paar schalen omhoog wil, moet hij ook gaan werken als interim. En verder wat al gezegd is, laat het hem met jullie baas bespreken. De banen in de planning liggen voor het oprapen, als ik het goed begrijp.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 09:52

UK_eef schreef:
Het is algemeen bekend toch dat je als interim meer verdient dan in loondienst? Als hij snel een paar schalen omhoog wil, moet hij ook gaan werken als interim. En verder wat al gezegd is, laat het hem met jullie baas bespreken. De banen in de planning liggen voor het oprapen, als ik het goed begrijp.

Ik ben geen interim. We werken allebei op dezelfde afdeling in loondienst. Alleen komt hij van de werkvloer en ik van binnen het bedrijf een andere locatie met andere business group en een andere locatie zelfde business group, beide keren van dezelfde afdeling.

Waardoor ik hoger ingeschaald binnenkwam als detacheerder en daar deden ze nog eens een schepje bovenop bij de vaste aanstelling.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:53

Janine1990 schreef:
En dat maakt dat ik deze situatie zo lastig vind... Voorheen had ik mezelf echt lange tijd schuldig gevoeld over het te veel verdienen.

Deze zin triggerde mij in je hele lap tekst.

Jij verdient niet teveel. Jij krijgt wat je toekomt / waar je recht op hebt.

Als jouw manier van werken jouw salaris niet zou rechtvaardigen, had je dit er nooit uit kunnen onderhandelen / hadden ze je dit nooit geboden.

Ik vind het jammer voor jou om te lezen dat al die complimenten die jou indirect of rechtsreeks worden gegeven, niet echt binnenkomen. Maar dat je je zo uit het veld laat slaan door één vent zonder ballen...

Kijk gewoon eens in de spiegel en lach naar en om jezelf. Dat ben je, gezien de reacties van je lg en overige collega's, gewoon waard +:)+

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:35

Ik zou een laatste maal reageren dat hij met de leidinggevende moet praten als hij niet tevreden is en hem daarna blokkeren. Laat een mens toch gerust in z'n vrije tijd :roll:
Dat zijn ego gekrenkt is, is niet jouw probleem.

Echt hoor, die man kan z'n testosteron niet onder controle krijgen en durft dat niet te uiten bij de leidinggevende. Dus zoekt hij een makkelijk slachtoffer en komt uit bij jou (want jij, als vrouw!, verdient meer?! Hoe?! Omdat je beter bent. Punt).
Wat een droeftoeter :=