Huis (ver)kopen in corona tijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:05

tita schreef:
De huizen markt is nu enkel onrustig door bv mensen die hun baan verliezen
Mensen met 2 huizen en onzekere tijd.

Krapte en nood blijft huizen zullen niet gaan kelderen zoals 10 jaar terug

Dit dus

iirrssjjee

Re: Huis (ver)kopen in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:21

Mijn moeder heeft vandaag binnen een week haar appartement verkocht. Voor 30.000 boven de vraagprijs... Is vrijdag in de verkoop gegaan. Heeft in 4 dagen 17 kijkers gehad en 9 biedingen.... Ik denk dat je je huis gewoon verkocht krijgt hoor ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:03

Wij hadden in maart het plan om naar een investeringspand te gaan kijken, maar stellen dat nu toch nog even uit. Mijn man is zelfstandige en heeft tot nu toe nog ruim voldoende werk gelukkig, maar liever even afwachten. Mochten de prijzen naar beneden gaan dan is dat mooi meegenomen. Hopelijk stijgt de rente niet te snel ineens.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:29

Voor de kopers: als de huizenprijzen zouden gaan dalen ivm corona, de rente ook gaat stijgen. Al met al schiet je daar dus niets mee op. Je betaald het goedkopere huis alsnog duur door meer rente.

Op dit moment is er door de bouwcrisis nog altijd een woning tekort. Nu corona daar bovenop komt, ligt de bouw nog verder stil. Dat maakt dat de krapte alleen maar groter wordt. Er zijn op dit moment meer vragers als aanbieders. Als er al mensen gedwongen moeten gaan verkopen, dan zal dat waarschijnlijk in de hogere prijscategorie zijn. De gemiddelde huisprijzen zullen niet hard gaan dalen. Daar is al een tekort in, en dat tekort wordt alleen maar groter als mensen die nu duur wonen goedkoper moeten gaan wonen.

Het ligt er imo dus ook aan in welke prijscategorie je wilt verkopen wat de invloed van corona op korte termijn gaat zijn. Lange termijn zal voor een deel liggen aan hoe snel de overheid nieuwbouw mogelijk maakt om de krapte op te lossen. Hoe meer woningen erbij komen, hoe harder de huizenprijzen zouden kunnen dalen.

karuna
Drukke kabouter
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:49

Hier een heel andere vraag maar wel relevant ook. Overdracht nu uitgesteld ivm klachten door mij. Tekenen gaat niet lukken nu daardoor. De rest ook niet, geen idee hoe ik iets zou kunnen doen in een volledig leeg huis zonder energie en zonder materiaal :') .

Maar wat ik me afvraag. Is verhuizen nu een noodzakelijke beweging? Mij lijkt het niet. Teveel mensen in ploegen die van ene naar andere regio verplaatsen. Zelfs al zou ik buiten beeld blijven en anderen laten doen wat moet. Risico op besmetting lijkt me domweg te groot.

Anderen denken ja hoor kan toch wel, want afgesloten huis, max drie mensen per keer aan het werk enz.

Goddank voor nu de boel opgeschoven maar de vraag blijft. :+

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:53

karuna schreef:
Hier een heel andere vraag maar wel relevant ook. Overdracht nu uitgesteld ivm klachten door mij. Tekenen gaat niet lukken nu daardoor. De rest ook niet, geen idee hoe ik iets zou kunnen doen in een volledig leeg huis zonder energie en zonder materiaal :') .

Maar wat ik me afvraag. Is verhuizen nu een noodzakelijke beweging? Mij lijkt het niet. Teveel mensen in ploegen die van ene naar andere regio verplaatsen. Zelfs al zou ik buiten beeld blijven en anderen laten doen wat moet. Risico op besmetting lijkt me domweg te groot.

Anderen denken ja hoor kan toch wel, want afgesloten huis, max drie mensen per keer aan het werk enz.

Ja dat kan prima.
Je nieuwe huis is toch nog leeg? Dus er kunnen gewoon mensen in werken, mits niet teveel en je een beetje afstand van elkaar houdt.
Er komen toch geen 30 mensen?
Daarna kun je zelf inrichten of verhuizers het laten binnen brengen en dan het restje zelf.

karuna
Drukke kabouter
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:01

Wat moet gebeuren is heel goed schoonmaken zodat de vloer gedaan kan worden beneden. Echter vloer boven is een tweedehands vloer, die van weer een andere regio komt.

Verder is het ok zoals het nu is. Moet wel eea gedaan worden maar niet percee voor verhuizing, al is dat wel praktischer maar niet meer dan dat.

Zelf kan ik niks en mijn spullen in huis door anderen laten doen lijkt me ivm besmetting ook niet verstandig nu. Los van de praktische uitvoering die met ploegenwisseling en goed schoonmaken misschien zou kunnen. Zit ik met verplaatsing naar een totaal andere regio. En de hulp komt ook uit meerdere regios. Krijg je dan geen versleping onnodig van mens materiaal en misschien virus?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:05

karuna schreef:

Mijn inziens is verhuizen een noodzakelijke beweging. Wij moeten morgen ons huis uit zijn ivm de overdracht. Niet verhuizen is dus geen optie. Ik blijf wel uit de buurt van de verhuizers.

karuna
Drukke kabouter
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:12

Dat scheelt, ik heb geen mensen in mijn nek dringen die hier in willen. En andere huis is ex huur en staat al tijden leeg. Dat scheelt denk ik wel. Die druk is er hier dus niet. Anders moet je wel inderdaad.
En gelukkig is het opgeschoven.

Succes morgen

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:14

Blijkbaar heb jij de keuze Karuna om langer in je woning te blijven, dan is t wellicht niet noodzakelijk. Zou ook zeker geen mensen in m'n huis laten mocht je corona hebben.
Maar als je je huis uit moet ivm verkoop, dan lijkt het me juist heel noodzakelijk, je huis is immers verkocht en tsja wellicht hebben de kopers anders geen dak boven hun hoofd. Dan zul je er toch echt uit moeten.

Ben benieuwd hoe het gaat qua woningmarkt en woningprijzen. Wij willen tzt ook voor wat anders kijken, maar zolang mijn man als zelfstandige werkt blijven we maar even lekker zitten waar we zitten.

karuna
Drukke kabouter
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:19

Vandaar dat spullen verhuizen nu geen optie is. :n zal een goede marge moeten aanhouden na klachtenvrij.

Maar bij nieuwe bewoners moet je inderdaad wel verhuizen. Een hele keten aan verplaatsende mensen tegenhouden is niet te doen. :n

Ik hoorde van bank dat rente idd stijgt nu, vreemde keuze eigenlijk. Daar waar het moeilijk wordt het nog lastiger maken daardoor. -O- Voor huis waar ik nu zit komt dit voor verkoop ongelukkig uit. Niet standaard, niet in topconditie. Maar gelukkig wel in een gewilde prijsklasse. Maar dat kan pas als ik volledig wegben.

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:23

XXXX2015 schreef:
Net voor de Corona crisis zagen wij ons droomhuis, deden een bod en dat is uiteindelijk geaccepteerd. Alles in gang gezet, hypotheek adviseur in de arm genomen, oude woning beetje opkuisen om in de verkoop te zetten en toen..corona

Nu dus naast de coronastress ook huizenstress.

Zitten er hier nog meer in een zelfde situatie?

Precies dezelfde situatie hier! 13e gehoord dat ons bod is geaccepteerd. Echter ; wij nemen het risico niet en hebben besloten af te zien van de verkoop. Overdracht zou ook al 1 juni zijn en we hebben 2 huizen te verkopen. Ik durfde het risico niet te nemen om straks met dubbele lasten te eindigen!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:29

Jillz1 schreef:
Er zullen idd klappen vallen in horeca, toerisme, export, winkeliers enz. maar die gaan geholpen worden door overheid.
Over twee maanden draait alles weer vollop

Alleen de vraag is, wanneer gaat de overheid helpen en is het op tijd? Een ondernemer die omzetverlies verwacht (minimaal 20%) kan bij het UWV voor een periode van drie maanden een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen (maximaal 90% van de loonsom, afhankelijk van het omzetverlies). Dus als je 10% omzetverlies hebt, krijg je maximaal 45% vergoed. En de rest moet de werkgever aanvullen. Als hij/zij dat kan.

Dat alles over twee maanden weer volop draait is wel erg positief :=

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:32

Ik als adviseur maak me vooral zorgen om het paniekvoetbal wat nu gespeeld wordt door een aantal geldverstrekkers. Waar banken zich eindelijk (!) weer eens wat maatschappelijker en ruimtelijker op gingen stellen vliegt dat nu de andere kant op. Zo zijn intentieverklaringen bij een tijdelijk contract niet meer voldoende, is overbruggen ineens een probleem etc. Voor mensen die nu bezig gaan met de financiering van een huis: overleg héél goed met je adviseur! Het is echt nog niet bij alle banken zo, maar het kan wel voor forse problemen gaan zorgen.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:05

Berdien schreef:
Ik als adviseur maak me vooral zorgen om het paniekvoetbal wat nu gespeeld wordt door een aantal geldverstrekkers. Waar banken zich eindelijk (!) weer eens wat maatschappelijker en ruimtelijker op gingen stellen vliegt dat nu de andere kant op. Zo zijn intentieverklaringen bij een tijdelijk contract niet meer voldoende, is overbruggen ineens een probleem etc. Voor mensen die nu bezig gaan met de financiering van een huis: overleg héél goed met je adviseur! Het is echt nog niet bij alle banken zo, maar het kan wel voor forse problemen gaan zorgen.

Wij hebben net (vanmorgen :') ) een rentevoorstel getekend en wachten nu dus op het hyptheekaanbod. Ben benieuwd wat we van corona en evt. strengere eisen gaan merken.

Cynn
Fotograaf
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:40

Berdien schreef:

Ja wij hebben nu dus ontzettend gezeik.. -O- ;(

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 13:20

Ik ben er ook pas echt gerust op als ik eindelijk een offerte van de bank heb. Inmiddels al wel flink kosten gemaakt, taxatie oude woning, bouwkundige keuring nieuwe woning, makelaar, adviseur, pff

Rose94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:20

Wij kunnen door Corona flink minder lenen, dus onze huizenjacht staat even stil.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:28

Hypotheekrente zal ook weer gaan stijgen lees ik overal..

Wij zijn op het goede moment ingestapt vermoed ik. Onze rente staat 30 jaar vast op een laag percentage..

Ik zie hier nog steeds heel veel verkochtstickers geplakt worden in de buurt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:29

Meh, onze rente loopt in december af. Hoop dat ie nog ff laag blijft :=

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:32

Cynn schreef:
Berdien schreef:

Ja wij hebben nu dus ontzettend gezeik.. -O- ;(

Oh nee :\ Kan het nog opgelost worden?

Rente stijgt inderdaad. Nou is dat nog niet direct een reden tot paniek, hij staat alsnog ontzettend laag. Maar het kan als je randjerandje leent wel gevolgen hebben voor je financiering.

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:35

Rose94 schreef:
Wij kunnen door Corona flink minder lenen, dus onze huizenjacht staat even stil.

Is dat vanwege jullie eigen inkomsten of zet de bank de rem er op?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:44

Onze makelaar vorige week gesproken en die kon er nog niks zinnigs over zeggen, want dit hebben ze nog nooit meegemaakt. Gelukkig hadden wij al voor corona besloten, eerst te verkopen voor we iets anders kopen. Zitten in een hogere prijsklasse waar je al meer geduld moet hebben, en nu dus helemaal..

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:46

Ik volg. Vriendlief en ik willen ons gaan oriënteren. Ik heb een koopwoning, hij woont nog (weer) thuis. We willen binnenkort een afspraak maken met de bank om te kijken wat wijsheid is.

karuna
Drukke kabouter
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:46

Ik heb echt geluk gehad geloof ik. Net op tijd afgesloten. Poe