Corona en vakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:34

Hier hebben we 3 jaar gespaard om met zn 3e een amerika roadtrip te doen na de eindexames van onze dochter en voor haar sweet 16... Al een jaar van tevoren begonnen met onze cattery zo in te plannen dat alle nestjes achter de rug waren en we konden alleen dit jaar omdat we eindelijk buiten de vakanties dochterlief mee konden nemen en het anders niet betaalbaar is.. poef.. weg droom.. vind t vooral voor mn dochter enorm sneu |(

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:37

Aranel schreef:
Change03 schreef:
Heeft een van jullie een reis via Corendon geboekt?

Wij hebben op 15 juni een reis naar Griekenland, alles tot 1 juni geannuleerd en obv een voucher kan het bedrag opnieuw besteed worden t/m oktober 2021. We hebben een aanbetaling van 900 euro gedaan en er moet nog een restbetaling van 1300 euro gedaan worden.

We zitten een beetje in een dubio. Corendon verplicht de restbetaling 6 weken voor vertrek te moeten voldoen, anders krijg je je voucher niet. Maar wat nou als Corendon door de crisis failliet zou gaan?

Wat is verstandig. Annuleren, 900 euro kwijt. Of restbetaling doen, met risico op faillissement? Of zouden wij dan voor alsnog recht hebben op ons geld

Het idee dat wij op vakantie zullen gaan hebben we sowieso al uit ons hoofd gezet.

Toevallig heb ik vandaag iets opgezocht over tegoed vouchers. Zoals ik het begreep heb je recht op je geld terug als je een voucher krijgt van een reisorganisatie en ze gaan in de tussentijd failliet.

Klopt, de SGR staat garant. Bij faillissement kan je je geld claimen bij hen.

Normaal gezien had ik nu mijn eerste nachtje in Egypte gehad. We zouden vanmorgen vliegen. Via Sunweb krijgen we nu een voucher voor de reissom, geldig tot 1 mei volgend jaar.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:39

Ik zou net als jij TS voor 3wk naar Canada gaan de 2e tm 5e week van juli. Ik hoop dat de grenzen tegen dan open zijn. Maar een grotere zorg is of mijn tentamens wel op tijd gedaan zijn...

Minimus

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:52

Dan heb ik het nog redelijk makkelijk als ik jullie verhalen zo lees. Ik heb een aanbetaling eind vorig jaar gedaan op een lang weekend ticket festivallen in Engeland halverwege juli dit jaar. Heb de boot nog niet geboekt (ga met de auto) en weet ook niet of het festival doorgaat. De organisatie zegt zelf nog van wel maar ik weet niet of het daadwerkelijk doorgaat. Dus ik wacht met het boeken van de ferry tot juni. Dan kan ik altijd nog boeken want er is plek zat. Dan maar wat duurder overtochtje mocht het festival doorgaan. Als Engeland de grenzen weer opengooit maar een beslissing maken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:46

sureido schreef:
Ik gok dat een reis organisatie niet zomaar failliet gaat. Die hebben ook weer afspraken met hotels.

Het verhaal van Thomas Cook vorig jaar niet mee gekregen?

Die was ook ineens poef failliet!

Dag vakantie naar La Gomera....

Uiteindelijk met heel veel overleggen en kijken wat mogelijk, zijn we nog naar La Palma geweest.

Vakantie in oktober, geld is nog steeds niet terug van de reis naar La Gomera.

Voor iedereen die een voucher krijgt, deze hoef je niet te accepteren, ze zijn wettelijk verplicht geld terug te geven! Dus als je op je strepen gaat staan, krijg je gewoon je geld terug.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:47

Change03 schreef:
Heeft een van jullie een reis via Corendon geboekt?

Wij hebben op 15 juni een reis naar Griekenland, alles tot 1 juni geannuleerd en obv een voucher kan het bedrag opnieuw besteed worden t/m oktober 2021. We hebben een aanbetaling van 900 euro gedaan en er moet nog een restbetaling van 1300 euro gedaan worden.

We zitten een beetje in een dubio. Corendon verplicht de restbetaling 6 weken voor vertrek te moeten voldoen, anders krijg je je voucher niet. Maar wat nou als Corendon door de crisis failliet zou gaan?

Wat is verstandig. Annuleren, 900 euro kwijt. Of restbetaling doen, met risico op faillissement? Of zouden wij dan voor alsnog recht hebben op ons geld

Het idee dat wij op vakantie zullen gaan hebben we sowieso al uit ons hoofd gezet.

Hier dezelfde twijfel van aanbetaling, alleen ons bedrag ligt even hoger :( Annuleer ik nu zelf, zijn we die aanbetaling kwijt, wacht ik het af in de hoop dat er een negatief reisadvies komt dan krijg ik het terug. Is dat negatieve reisadvies er nog niet 6 weken van te voren dan moet ik het restant ook betalen. Wij kijken er ook al een jaar naar uit, een echte grote reis met z'n viertjes. Manlief wil sowieso niet meer gaan dit jaar, omdat het qua geweld er ook niet veiliger op wordt als blanke nu in Zuid Afrika.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:49

Wij zouden eind mei een bruiloft in Zuid-Frankrijk hebben wat nu ook niet doorgaat. Hadden een paar dagen bijgeboekt in de omgeving maar helaas... wordt nu verschoven naar augustus.
Wij gaan in september naar Canada en goede hoop dat dat gewoon doorgaat :)
Balen hoor TS... hoop dat er wat geregeld kan worden voor jullie

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:52

Wij zouden volgend jaar onze droomreis maken, paar jaar voor gespaard, nu denk je maar dat is toch pas volgend jaar? Ja maar er is een reëele kans dat we geen inkomsten meer krijgen, dan hebben we dat geld misschien nodig om de maanden mee door te komen :(

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:57

Echt vervelend voor iedereen die heel lang gespaard heeft of bezig is geweest met alge voorbereidingen en waarvoor het echt een droomreis was.
Hopelijk lukt het voor jullie nog op een later moment en blijft iedereen die het betreft gezond!

Hier gaan er ook wat dingen niet door. Dit weekend zou ik een week op wintersport gaan in Oostenrijk. Krijg gelukkig wel het geld terug van de accommodatie.

Daarnaast een weekje in eigen land geboekt in juni voor de Eper paardenvierdaagse. Die gaat ook niet door. Dit is gisteren bekend gemaakt. Ben benieuwd wat voor annulering/verplaatsing mogelijkheden de
accommodatie en plek waar mijn paard zou overnachten bieden.

Verder hadden we nog geen concrete dingen geboekt. We hadden nog wel het plan om naar Thailand te gaan en mijn schoonvader te bezoeken op de Dominicaanse Republiek.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:58

Ik ga zelf 14 augustus naar Mallorca toe, denk dat dit op zich wel goed komt. Ik denk niet dat ze heel de zomer vakantiebestemmingen afsluiten, dan is iedereen failliet daar zo ..

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:03

Wij hebben eind mei begin juni een week met het gezin naar Duitsland gepland, in een achteraf huisje ter viering van het 40 jaar huwelijk met mijn ouders. Ik hoop heel erg dat het door kan gaan, maar ik vrees van niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:06

mvdende schreef:
sureido schreef:
Ik gok dat een reis organisatie niet zomaar failliet gaat. Die hebben ook weer afspraken met hotels.

Uiteindelijk met heel veel overleggen en kijken wat mogelijk, zijn we nog naar La Palma geweest.

Voor iedereen die een voucher krijgt, deze hoef je niet te accepteren, ze zijn wettelijk verplicht geld terug te geven! Dus als je op je strepen gaat staan, krijg je gewoon je geld terug.

Die voucher bieden ze niet voor niets aan hè. Als iedereen zn geld terug gaat eisen, gaan ze alsnog failliet :)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:06

Ik zou eind juli naar Griekenland gaan. Heb het al uit mijn hoofd gezet.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:12

Met Hemelvaart naar België met mijn vriend, broer en moeder voor haar 60e verjaardag. Dat gaat niet door. Onze vakantie in juli zie ik ook echt niet doorgaan. Het is wel balen, want afgelopen zomer konden we door de brandstofproblemen op Schiphol niet weg. Nu zit iedereen in hetzelfde schuitje en gaat het om de gezondheid van de wereldbevolking, dus dit kan ik makkelijker accepteren.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:13

Eigenlijk zou ik nu in Thailand moeten zitten, afgelopen maandag was de vertrekdatum. Heel raar, nu gewoon aan het werk, maar het spookt toch door je hoofd telkens. Hopelijk kan ik nu aan het eind van het jaar gaan, maar dat zien we dan wel weer

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:16

Wij zouden 1april voor drie weken naar Spanje vertrekken :=
Vreselijk veel zin in maar door privé omstandigheden en het virus af moeten zeggen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:18

Joman schreef:
mvdende schreef:

Die voucher bieden ze niet voor niets aan hè. Als iedereen zn geld terug gaat eisen, gaan ze alsnog failliet :)

Even heel hard, maar dat is niet mijn probleem.

Mijn ouders hebben hun vakantie zelf gecanceld, kosten €450 maar die zagen het ook niet zitten om een voucher te krijgen.

1 stel voor jou vakantie nu heb je €1600 all in betaald.

Tegen de tijd dat er weer veilig gereisd kan worden, is dezelfde vakantie ineens €500 duurder. Dat is voor veel mensen niet te behappen. Want dan wordt je eigenlijk voor het blok gezet.

2 deze situatie duurt nog veel langer en de reisorganisatie gaat toch failliet, dan zie je waarschijnlijk je geld nooit meer terug want een voucher is geen geldig geld.

Dus wie vertrouwen heeft in de reisorganisatie en deze graag wil spekken, prima Als die de voucher accepteren en misschien wel extra geld kwijt gaan zijn.

Maar zeker nu er veel ontslagen vallen, is het niet raar om gewoon geld terug te eisen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:03

mvdende schreef:
Joman schreef:

Even heel hard, maar dat is niet mijn probleem.

Mijn ouders hebben hun vakantie zelf gecanceld, kosten €450 maar die zagen het ook niet zitten om een voucher te krijgen.

1 stel voor jou vakantie nu heb je €1600 all in betaald.

Tegen de tijd dat er weer veilig gereisd kan worden, is dezelfde vakantie ineens €500 duurder. Dat is voor veel mensen niet te behappen. Want dan wordt je eigenlijk voor het blok gezet.

2 deze situatie duurt nog veel langer en de reisorganisatie gaat toch failliet, dan zie je waarschijnlijk je geld nooit meer terug want een voucher is geen geldig geld.

Dus wie vertrouwen heeft in de reisorganisatie en deze graag wil spekken, prima Als die de voucher accepteren en misschien wel extra geld kwijt gaan zijn.

Maar zeker nu er veel ontslagen vallen, is het niet raar om gewoon geld terug te eisen.

Gelukkig denkt niet iedereen zo :+
Ook jij kunt degene zijn die bij een faillissement van het reisbureau achter het net vist he, als je je geld gaat terugeisen. Maargoed prima, wordt ook weer duidelijk hoe hoog jij je medemens hebt zitten.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:08

Mijn man moet voor zijn werk in september ook een maand naar Canada voor een opleiding. Het is niet zeker of dit doorgaat, en zo niet, er zijn ergere dingen dan dat. Onze vakantie in juli naar Zweden en Noorwegen zal hoogstwaarschijnlijk ook niet doorgaan. It is what it is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:10

Michelleex schreef:
Ik ben zo verbaast dat mensen verre reizen nu al verzetten naar september.
Ik heb zelf een reis naar amerika gepland staan in september, ik vraag me af of die uberhaupt wel doorgaan.
Waarom verzet men die nu al een canceling heeft de reis naar een periode die voor verre reizen ook nog twijfelachtig is?

Daar ben ik ook verbaast over. Kan me gewoon niet voorstellen dat je het dan zelf uberhaupt veilig vindt om te reizen zolang er nog geen medicijn of vaccin is.

Dat virus is niet zomaar opeens spontaan weg natuurlijk, dus het blijft voorlopig Russisch roulette als je je tussen de mensen en/of in publieke gelegenheden begeeft.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:10

Nou dat is inderdaad van de zonnige kant bekeken zeg mvdende :')
Het is al erg genoeg dat het een hoop mensen geld gaat kosten en waarschijnlijk ook de vakantie als dit nog langer duurt.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:12

Als ze het toerisme niet op gang laten komen in juli/augustus, dan gaan mensen op vooral de eilanden niet meer dood aan corona maar aan hongersnood :+ Ze leven in bepaalde plekken van toerisme. Economie gaat denk ik vanaf juli voor. En misschien is het virus dan al echt een heel stuk ingedamd hoor.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:13

Ik zit heel erg in dubio. Mijn plan was om vanaf september een half jaar te gaan reizen, en daarna mijn bachelorscriptie schrijven. Echter ben ik bang dat in september reizen nog niet mogelijk/veilig is..

Zouden jullie dat risico nemen? (Ik kan dus ook eerst scriptie schrijven en dan in februari reizen..)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:14

Zou het dan wel andersom doen IsaCalixa, dan heb je wel zekerheid.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:15

Eind Juni staat een week Denemarken op de planning, maar ik ga er vanuit dat die niet doorgaat.
Eerste 2 weken september Rhodos, en ik hoop dat die wél doorgaat.