Vraagje aan Belgische bokkers: babynaam Joran

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:02

Ik vind het een leuke naam hoor. Lekker doen waar jullie je goed bij voelen

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:07

Ik als Nederlander denk bij de naam Willem ook niet direct aan Holleeder.
Dus waarom zou ik dat bij Joran wel doen,m

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:09

Zal denk ik ook een beetje aan de generatie liggen. Ik heb t niet heel bewust meegekregen van Joran vd Sloot, ik was te jong. Vind het zelf ook een mooie naam, maar ik snap je twijfel. Wat vind je partner?

Wellicht kun je mensen uit je omgeving vragen? Of als je een club hebt voor bv zwangerschaps yoga wat die van de naam vinden? Dat zijn niet direct mensen uit je privé omgeving waarvoor je de naam mogelijk 'geheim' wilt houden.

Storm

Re: Vraagje aan Belgische bokkers: babynaam Joran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:16

Mijn neefje heet Jorin. Misschien vind je dat ook leuk?

Joran wordt in Nederland sinds dat wat er gebeurd is, niet of nauwelijks meer gegeven aan jongens.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:23

Ik had ook die gedachte toen ik de titel las. Maar als ik iemand met die naam tegen zou komen, zou ik er echt niet bij stil staan. Ik vind het een hele leuke naam!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:31

Als we nooit meer namen die ook in moordzaken voorkomen mogen geven dan wordt de keuze wel steeds kleiner :+
Ik zou het gewoon doen hoor. Er zijn ook veel mensen die die naam al hadden. En als de naam weer normaal wordt gebruikt neemt de associatie ook af. Wel zo prettig voor iedereen toch :j

Weetje van de dag: het schijnt dat de naam Adolf na WOII helemaal niet zoveel minder vaak voorkwam dan daarvoor.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:38

Ik heb er ook geen negatieve associatie bij. Het doet me denken aan een klasgenootje op de basisschool (maar dat schreef je als Yoran). Als jij de naam mooi vindt, waarom niet? ;-) EDIT: ik kom uit NL.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:40

Ik had een klasgenootje op de lagere school met die naam, denk niet dat iemand het ooit een vreemde naam vond en van de associatie met een crimineel had ik nog nooit gehoord.
(In België trouwens)

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:44

Magrathea schreef:
Als we nooit meer namen die ook in moordzaken voorkomen mogen geven dan wordt de keuze wel steeds kleiner :+
Ik zou het gewoon doen hoor. Er zijn ook veel mensen die die naam al hadden. En als de naam weer normaal wordt gebruikt neemt de associatie ook af. Wel zo prettig voor iedereen toch :j

Weetje van de dag: het schijnt dat de naam Adolf na WOII helemaal niet zoveel minder vaak voorkwam dan daarvoor.

Precies dit.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:53

Zelfs als Nederlander vraag ik mijzelf af waarom die naam niet zou kunnen? Ik ken iemand die zijn kind ook zo genoemd heeft, terwijl er toen nog meer heisa over Joran van der Sloot was als nu.
En nu kraait er bijna geen haan meer na.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:04

JorineV schreef:
Magrathea schreef:

Precies wat ik ook dacht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:16

Magrathea schreef:

Ik ben van 1953. En in mijn generatie komt deze naam vrijwel niet meer voor tenzij dat de ouders er toch iets politieks mee wilden uitdrukken. Je kind moet een heel leven door met een naam.Denk er dus goed over na.Nou is Joran wel minder beladen dan Adolf.Maar ik zou het toch niet doen,tenzij je er een serieuze voorkeur voor hebt.En,het is jullie vrije keuze uiteraard.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:24

Hier in Nl zou ik dat mijn kind niet aan doen.
In Belgie zal het wel kunnen denk ik maar het feit dat je hier nu al over nadenkt dan zou ik verder zoeken

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:25

Ik vind Joran een hele mooi naam, mooie keuze! Ik ken een Joran, echt een toffe kerel. Had persoonlijk nog nooit van deze moordzaak gehoord.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:34

Er is een oud sprookje,"Jorinde en Joringel". Die namen komen van dezelfde stam als Joran maar hebben geen negatieve associatie.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:38

Ik denk juist omdat je Joran zo weinig hoort, je snel denk aan vdr Sloot. Maar ik neem dat dat jullie achternaam hier niet op lijkt? Als jullie het een mooie naam vinden, prima toch? Adolf vind ik ook een leuke naam voor een jongen, maar ook één om over na te denken. De broer van mn schoonzus heet Jorian, net iets anders, maar doet mij dan evengoed denken aan Joran :D

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:41

Ik heb er ook echt 0 associatie mee maar vraag me wel af olie nu juist niet afvalt omdat je er al zo mee bezig bent geweest... houdt het dan niet altijd een beetje een 'bijsmaak'?

Wellicht neemt bij Yoran de associatie wat af? Uitspraak hetzelfde, schrijft het net anders?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:48

anjali schreef:
Magrathea schreef:

Ik ben van 1953. En in mijn generatie komt deze naam vrijwel niet meer voor tenzij dat de ouders er toch iets politieks mee wilden uitdrukken. Je kind moet een heel leven door met een naam.Denk er dus goed over na.Nou is Joran wel minder beladen dan Adolf.Maar ik zou het toch niet doen,tenzij je er een serieuze voorkeur voor hebt.En,het is jullie vrije keuze uiteraard.

Ik meende dat het zelfs strafbaar was om de naam Adolf te hebben/geven. Of was dat enkel de achternaam?

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:51

In België is de naam Joran vd Sloot vrijwel niet gekend denk ik. Ben ook moeten gaan zoeken.
Een oud klasgenootje van me haar zoon noemt Yoran. Komt hier wel vaker voor denk ik, dus niets raars mee lijkt me.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:52

Ik (1991) moest echt eerst googlen voordat ik wist over welke Joran het ging. Ik zou me er dus niet te druk om maken!

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:53

Ik denk bij de naam Joran wel (als Nederlander) vrij snel aan Joran vd Sloot maar dat komt ook omdat ik maar weinig andere mensen ken die zo heten denk ik. Ik zou het persoonlijk daarom niet doen, maar denk dat als je het wel doet het ook niet echt een probleem is hoor, het is toch al aardig lang geleden. De kinderen waar hij mee op zou groeien die weten er al helemaal niks van.

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:54

Ik ben Nederlander en ik legde de associatie ook niet, pas toen er een paar reacties kwamen over Joran vd Sloot kwam de realisatie.

Joran vind ik een leuke en lieve naam! Ik dacht eigenlijk meteen aan Joran Verloren, een personage uit het boek De Kloof van Jan Terlouw.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:55

Noppes schreef:
Hier een Nederlander. Ik legde de associatie niet totdat je er over begon. Ik zie de betreffende Joran ook eigenlijk alleen als het volledige Joran van der Sloot. Verder vind ik het een lieve en stoere naam tegelijk.

Dit heb ik ook :) Alleen als ik de naam 'Joran van der Sloot' als geheel zie, associeer ik het met de crimineel. Als ik 'Joran' of 'van der Sloot' apart zie, associeer ik het daar eigenlijk niet mee.

Daarnaast vind ik Joran wel een stoere naam, en eentje die ik niet vaak hoor :)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:57

Urbiezira schreef:
Hier een NLer die de link wel direct legt, maar denk dat als iemand zich zou voorstellen aan mij met die naam dat ik er geen verdere associatie bij zou hebben. Zou eerder een nieuwe associatie hebben, namelijk met die persoon ipv van der Sloot, dus zou alleen maar positief zijn.

Zeker als Vlaamse zou ik het gewoon doen. Vind het een mooie naam!

Hier sluit ik me bij aan.
Plus wat meerderen al noemden; hoe vaker de naam voor zal komen, hoe minder associaties met de naam en er zouden heel veel namen anders afvallen.

Ik vind het een hele mooie naam!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:05

@Kabayo: Volgens mij is de naam Adolf nooit strafbaar geweest want het is een gewone naam.Die ooit door een politiek foute persoon is gedragen. En vandaar "besmet "is geraakt vanwege de associatie. En als je dan je kind zo zou noemen Dan lijkt het net of je met die persoon zou instemmen.