buitenrit mag dat nog wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:20

@Mairead
In Italië mogen eigenaren nog wel naar hun eigen paard.

Hier een reactie van een bokker die in Spanje woont:
MoniqueT schreef:
Voorbeeld stellen? Hier in Spanje betaalt geen ziektekostenverzekering nog uit als je nu door een sportblessure aanspraak maakt op medische zorg.

plutolover

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 15:26

ik lees ook dat sommige niet met de trailer op pad gaan? waarom zou dat niet mogen. lees nergens over een reisverbod met je paard.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:28

Dat het wel mag, wil niet zeggen dat het ook verstandig is.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:37

Ik ben wel op buitenrit geweest gisteren, maar ik heb daar ook de trailer voor gepakt (want je kunt bij ons niet zomaar naar buiten).

Ik zie niet helemaal waarom met de trailer rijden voor een extra risico zorgt. ik zit zelf gewoon in de auto en houd me dan dus keurig aan de 1,5 meter afstand. Het maakt niet zo veel uit of je vanaf stal vertrekt of vanaf een bospad waar je de trailer parkeert volgens mij.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:58

Bedenk wel dat in de buitenlucht met wind die 1,5 meter afstand eigenlijk groter zou moeten zijn. Maar waarom überhaupt nu het bos ingaan? Het is zo'n kleine aanpassing om je gewoon even op het terrein te houden; beweging is noodzakelijk, een buitenrit niet.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:00

Paardenfan25 schreef:
Nala schreef:
Ik rijd in ieder geval tot het einde van de crisis niet meer, te groot risico er vanaf te vallen en de ziekenhuizen verder te belasten.

Eens

Besef daarin wel, die crisis kan makkelijk nog een half jaar tot een jaar duren.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:01

MerelV schreef:
Ik ben wel op buitenrit geweest gisteren, maar ik heb daar ook de trailer voor gepakt (want je kunt bij ons niet zomaar naar buiten).

Ik zie niet helemaal waarom met de trailer rijden voor een extra risico zorgt. ik zit zelf gewoon in de auto en houd me dan dus keurig aan de 1,5 meter afstand. Het maakt niet zo veel uit of je vanaf stal vertrekt of vanaf een bospad waar je de trailer parkeert volgens mij.

En dit is nu precies waarom het misgaat.
Mensen zien jou buiten dus waarom kan Klaasje dat ook niet, of Pietje, Ahmed of Marietje.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:08

plutolover schreef:
ik lees ook dat sommige niet met de trailer op pad gaan? waarom zou dat niet mogen. lees nergens over een reisverbod met je paard.

In België wel. Elke overbodige verplaatsing met een voertuig is verboden. Paarden mogen alleen nog vervoerd worden om dringende medische redenen. Dus ook niet naar het dekstation oid, en al zeker niet om op buitenrit te gaan.

Ik erger mij aan de mensen die dit dan toch nog doen. Op die manier zal het hele land in lockdown komen! Is het nu zo moeilijk om je voor een paar weken aan de regels te houden?

Je kunt toch wel een aantal weken zonder op buitenrit persé te moeten gaan? Ga te voet wandelen, of fietsen. Veel veiliger.

Let wel : dit is de Belgische regel. Van Nederland weet ik het niet. Maar in Belgie beginnen ze de zaak wel onder controle te krijgen, gelukkig...
MIjn paarden lopen op de wei. Ze hebben beweging genoeg.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:09

Onali schreef:
MerelV schreef:

En dit is nu precies waarom het misgaat.
Mensen zien jou buiten dus waarom kan Klaasje dat ook niet, of Pietje, Ahmed of Marietje.

Daar gaat het mij niet om, het gaat om het verschil of je met de trailer ergens naartoe gaat of 'te voet' vertrekt. Daar zit toch geen verschil in? Dan zou je het allebei niet meer moeten doen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:13

Te voet lijkt niet op pad gaan, een trailer wel.
Weten die mensen veel dat jij 2 km verderop staat.
Misschien kom jij wel vanuit een andere procincie.

En inderdaad is het nou echt zo moeilijk om je gewoon even aan te passen.

Ik had ook makkelijk naar mn moeder kunnen gaan op haar verjaardag vorige week.
Maar gelukkig ben ik slim en heb ik gewoon gebeld.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:14

Narcissa schreef:
Nala schreef:
Ik rijd in ieder geval tot het einde van de crisis niet meer, te groot risico er vanaf te vallen en de ziekenhuizen verder te belasten.

Besef daarin wel, die crisis kan makkelijk nog een half jaar tot een jaar duren.

Dat snap ik, maar ik werk dan liever met mijn paard aan de hand of ga wandelen dan dat ik riskeer met botbreuken te zitten in een ziekenhuis dat geen capaciteit heeft voor zelfs de meest noodzakelijke operaties (veel dringender als iets niet levensbedreigends als een botbreuk).

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:15

Het is dat mijn paard in de opbouwende fase zit na een operatie, maar anders was ik ook nog wel op buitenrit gegaan. Niet in het weekend, maar wel doordeweeks wanneer het rustiger is in het bos of op de hei.

Voor nu ben ik al heel blij dat ik überhaupt alweer kan rijden. :j

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:27

Het mag wel, maar niet in groep (België), dus alleen, max met 2. Die tweede mag iemand van je eigen gezin zijn of... een vriendin (die niet met de auto van een naburig dorp) mag overkomen...
Verder elke dag je mailbox en de regels opzoeken...

Deze kreeg ik deze ochtend in mijn mailbox.. Het gaat over de natuurgebieden die beheerd worden door natuur en bos in België... Alleen ben ik niet op de hoogte over welke gebieden dit gaat...

https://www.natuurenbos.be/corona

Richtlijnen in bos- en natuurgebieden, momenteel zeker tot en met 5 april 2020.
Specifiek met betrekking tot het coronavirus
:

Wandelen in het bos is gezond. Kom alleen wandelen, met het gezin, of met ten hoogste twee personen die niet tot hetzelfde gezin behoren. Vermijd wandelingen met grootouders of mensen uit de risicogroepen.
Wandelen, lopen en fietsen om een frisse neus te halen zijn de enige toegestane buitenactiviteiten. Jagen, hengelen, paardrijden en andere recreatie is verboden.
Trek bij voorkeur zo dicht mogelijk bij huis de natuur in! Verplaats je dus van thuis te voet of met de fiets. Verplaatsingen naar een bos of natuurgebied moeten maximaal beperkt worden.
Enkel indien het niet anders kan.
Hou minimaal 1,5 meter afstand tegenover mensen die niet tot je gezin behoren. Als het zo druk is in het bos of natuurgebied dat je de afstandsregels niet strikt kunt naleven, doe je er best aan terug naar huis te keren en op een ander moment de natuur in te trekken.
Het is niet toegestaan om eventuele speeltuigen te gebruiken.
Barbecuezones en bivakzones worden afgesloten en mogen niet gebruikt worden. Ook banken, (picknick)tafels en kijkhutten worden afgesloten in de grootste domeinen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:33

TanteFlavie schreef:
Het mag wel, maar niet in groep (België), dus alleen, max met 2. Die tweede mag iemand van je eigen gezin zijn of... een vriendin (die niet met de auto van een naburig dorp) mag overkomen...
Verder elke dag je mailbox en de regels opzoeken...

Deze kreeg ik deze ochtend in mijn mailbox.. Het gaat over de natuurgebieden die beheerd worden door natuur en bos in België... Alleen ben ik niet op de hoogte over welke gebieden dit gaat...

https://www.natuurenbos.be/corona

Richtlijnen in bos- en natuurgebieden, momenteel zeker tot en met 5 april 2020.
Specifiek met betrekking tot het coronavirus
:

Wandelen in het bos is gezond. Kom alleen wandelen, met het gezin, of met ten hoogste twee personen die niet tot hetzelfde gezin behoren. Vermijd wandelingen met grootouders of mensen uit de risicogroepen.
Wandelen, lopen en fietsen om een frisse neus te halen zijn de enige toegestane buitenactiviteiten. Jagen, hengelen, paardrijden en andere recreatie is verboden.
Trek bij voorkeur zo dicht mogelijk bij huis de natuur in! Verplaats je dus van thuis te voet of met de fiets. Verplaatsingen naar een bos of natuurgebied moeten maximaal beperkt worden.
Enkel indien het niet anders kan.
Hou minimaal 1,5 meter afstand tegenover mensen die niet tot je gezin behoren. Als het zo druk is in het bos of natuurgebied dat je de afstandsregels niet strikt kunt naleven, doe je er best aan terug naar huis te keren en op een ander moment de natuur in te trekken.
Het is niet toegestaan om eventuele speeltuigen te gebruiken.
Barbecuezones en bivakzones worden afgesloten en mogen niet gebruikt worden. Ook banken, (picknick)tafels en kijkhutten worden afgesloten in de grootste domeinen.

Uit de link die jij aanhaalt :
Mag je nog paardrijden?
Paarden hebben dagelijks nood aan verzorging en beweging. Alleen de absoluut noodzakelijke activiteiten om het dierenwelzijn te waarborgen mogen echter blijven doorgaan, onder de meest veilige omstandigheden. Paardrijden als recreatieve bezigheid is dus niet meer toegelaten. Ook alle vormen van lessen en clubactiviteiten zijn verboden.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:33

Ik loop er naast momenteel. Ik ben vorige week zondag loeihard met paard en al gevallen. Ik ben op mijn hoofd gevallen (op beton) en vermoed een hersenschudding (ik ben duizelig geweest, kon niet meer naar beeldschermen kijken etc). Daarbij is mijn gezicht kapot, jukbeen kapot en kin en jukbeen voelt niet fijn aan. Normaal zou ik echt even langs de eerste hulp gaan, maar...ik durfde het gewoon niet aan momenteel. Daarbij moet je ook de artsen niet willen belasten.

ik loop er dus momenteel lekker naast. En wellicht klim ik er wel nooit meer op (paard is 24 en gaat steeds meer struikelen)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 17:26

ik vind het lastig want je mag wel wandelen.. dan kan je ook vallen en iets breken.. tuurlijk is paardrijden een grotere risico. Maar in de bak kan je ook vallen.

Ik wacht even de nieuwe maatregelen af, en jullie hebben me wel aan denken gezet

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 17:34

Hier in Frankrijk met de lock down mag je gewoon nog naar buiten met je paard in de buurt waar je woont en allean of met zijn tweeën als je er mee samenwoont want dan besmet je elkaar toch wel }> . Frankrijk is natuurlijk veel uitgebreider en minder bewoond dan Nederland.
Ik doe dat ook en ben altijd alleen want hier achter het huis zie ik al 6 jaar niemand }> . Wel zorg ik dat ik niet meer door dorpjes ga en de ritjes zijn kleiner. Ik wandel ook meer aan de hand met het paard.
Joggen mag ook (alleen) net als alleen de hond uit laten.
Dit kan nog wel een tijdje duren, dus voor je eigen gezondheid en voor je paard kun je gerust kleine rondjes doen. Ik stap veel en hou het kort (maximaal een uurtje) zodat als alles niet meer mag omdat mensen toch nog samenscholen, ik niet het probleem heb van een te goed getraind paard dat door opeens stil te staan daardoor in de problemen komt.
Als je op een paard zit heb je natuurlijk altijd 1,5 meter tussen jou en de ander zitten die fietst of wandelt, dus is het ook safe. Met de trailer rijden voor een buiten rit is niet de bedoeling. Je moet hier met een certificaat op zak rijden waar de datum en je adres op staat.
Tja vallen kun je altijd. Van de week had ik bijna een ongelukje met de grasmaaier en als dat doorgezet had, dan had ik toch heus naar het ziekenhuis gemoeten. Nu kwam ik met de schrik vrij. Dus als je net als ik een lief paard heb zou ik gewoon gaan rijden want dat is mentaal goed en houdt je ook gezonder.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:38

Sclimpre schreef:
Uit de link die jij aanhaalt :
Mag je nog paardrijden?
Paarden hebben dagelijks nood aan verzorging en beweging. Alleen de absoluut noodzakelijke activiteiten om het dierenwelzijn te waarborgen mogen echter blijven doorgaan, onder de meest veilige omstandigheden. Paardrijden als recreatieve bezigheid is dus niet meer toegelaten. Ook alle vormen van lessen en clubactiviteiten zijn verboden.

Het verwarrende is dat je niet meer in de domeinen mag die beheerd worden door Natuur- en Bos, wel op de baan...

Ondertussen kreeg ik een andere link dat het nu totaal niet meer mag

https://paarden.vlaanderen/nl/nieuws/Le ... nnxC2HQi00

Update 24/03: Paardrijden als recreatieve bezigheid is verboden. Wat kan en wat kan niet?

Alleen de absoluut noodzakelijke activiteiten om het welzijn van de paarden te waarborgen mogen blijven doorgaan.

Op dit moment kan je je verplaatsen om het welzijn van je paard te garanderen: het stalonderhoud, een kort ritje, dierengeneeskundige zorg ... Maar het is niet toegelaten om uren aanwezig te zijn op stal of om gezellig met vrienden een wandeling te maken. Verplaatsingen met een louter recreatief doeleinde zijn niet toegelaten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:52

MerelV schreef:
Daar gaat het mij niet om, het gaat om het verschil of je met de trailer ergens naartoe gaat of 'te voet' vertrekt. Daar zit toch geen verschil in? Dan zou je het allebei niet meer moeten doen.

Daar zit wel verschil in: je verplaatst je namelijk naar een ander gebied.

Kijk, om het virus helemaal in te dammen, zou je eigenlijk een strikte lockdown moeten doen. Iedereen in zijn huis en nul minuten naar buiten. Dat zou voor het virus te overwinnen het beste zijn.
Maar uiteraard is dit niet helemaal mogelijk en ook niet iets wat een overheid meteen wilt afkondigen. Mensen moeten nu eenmaal naar buiten om eten en medicijnen te kunnen kopen. En om ervoor te zorgen dat mensen mentaal er niet aan onderdoor gaan is recreatief wandelen, fietsen, lopen, paardrijden in jouw eigen omgeving ook toegelaten, terwijl daar het risico op verspreiding toch al wat hoger ligt. Maar goed, dat doet de overheid voor ons en ons mentale welzijn. Als we dan echter allemaal in de auto kruipen en doorheen het land gaan rijden om in diverse natuurgebieden te gaan recreëren, dan maken we het risico op verspreiding gewoon groter.

Waarom zou je dat willen? We zitten in een crisissituatie. Mensen vallen als vliegen voor een ziekte waar we tot op heden totaal geen vat op hebben. Waarom zou je dan niet even, heel even maar, alle risico zoveel mogelijk beperken en niet met de trailer op pad gaan. Een kleine opoffering toch? Maar je redt er misschien een leven mee.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:53

Ben ik blij dat ik daar niet meer woon!

Bericht is erg onduidelijk vind ik. Mag je daar nu nog wel in de bak rijden of dat ook al niet?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:55

Ik heb begrepen dat in België momenteel niet meer recreatief paardgereden mag worden.

https://www.vlaanderen.be/gezondheid-en ... tiviteiten

Vlaanderen.be schreef:
paardrijden als recreatieve bezigheid is verboden. Alleen de absoluut noodzakelijke activiteiten om het welzijn van de paarden te waarborgen mogen blijven doorgaan.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:01

Er is in Nederland geen lockdown, dus een buitenrit mag.
Maar niet in een groep.
Als je met 1 of 2 mensen gaat mag het nog steeds.

Betreft veiligheid ken je paard.
Met 1 ga ik hier nu ook niet, de ander zonder problemen.
Natuurlijk kun je er lelijk afvallen, maar ik heb zelf ooit een zwaar ongeluk gehad toen ik er naast stond.
Gisteren stond nog in de krant (Eindhovens dagblad) dat mensen met gewone ongelukken ook nog goed terecht konden.

Afgelopen zondagochtend vroeg heb ik ook nog een ritje gemaakt.
Mijn man te voet met de hond en ik dan met het paard.
De enige die we tegen zijn gekomen waren 2 crossmotoren.
Dus ik denk niet dat we risico hebben gelopen of andere in risico hebben gebracht.
Naar een druk natuurgebied zo ik dan zeker weer niet gaan.

https://www.ed.nl/eindhoven/arts-cathar ... ~a7bf0472/

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:04

_Penotti schreef:
Maar niet in een groep.

Je hoeft natuurlijk niet te wachten op de overheid om je gezond verstand te gebruiken. :D

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:05

Gini schreef:
_Penotti schreef:
Maar niet in een groep.

Je hoeft natuurlijk niet te wachten op de overheid om je gezond verstand te gebruiken. :D

Klopt.
En een buitenrit met 1 of 2 personen in een niet druk gebied valt gewoon onder gezond verstand :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:06

Ik vind zolang je nog thuis mag trainen, waarom opzoeken? Blijf met je paard gewoon op stal. Hoe beter iedereen zich nu aan de afspraken houdt hoe groter de kans dat we ons paard kunnen blijven zien de komende periode.