Ben ik jaloers?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:55

Simbaa schreef:
Pfff, wat ben ik blij dat ik uit een groot gezin kom, waar we elkaar de wereld gunnen. Ik zou blij zijn dat mijn zusje geen huur hoeft te betalen. Wat heb ik er aan als ze dat wel zou moeten doen?

Dit zou bij ons dus echt geen issue zijn en als ik hier de reacties lees, besef ik me maar weer eens hoe veel geluk ik heb met mijn familie :j

Al heeft TO er geen bal aan hoe geweldig jouw familie is. En ik vind het jammer dat je TS hiermee ook nog even een sneer geeft.

Ik snap de reactie van TO goed.
Na een relatie van 7 maand al samenwonen (dat zou mijn probleem zijn denk ik) en dan gratis. Een beetje gezin overlegt dingen en deelt niet mee.

smurffie

Re: Ben ik jaloers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:00

Ik zou toch eens een gesprek aanknopen. Mijn ouders zeiden vroeger altijd dat ze vonden dat ze alles eerlijl moesten verdelen.
Dat deden ze, ze betaalde mijn paard en een deel van mijn zus haar huur. Ik bleef nog lekker thuis wonen en hoefde niet zo nodig weg, mijn zus wilde graag uit huis en had daar hulp bij nodig.

Vraag gewoon waarom dit zo gaat en wellicht komen jullie dan zonder ruzie tot een oplossing

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:18

Simbaa schreef:
Pfff, wat ben ik blij dat ik uit een groot gezin kom, waar we elkaar de wereld gunnen. Ik zou blij zijn dat mijn zusje geen huur hoeft te betalen. Wat heb ik er aan als ze dat wel zou moeten doen?

Dit zou bij ons dus echt geen issue zijn en als ik hier de reacties lees, besef ik me maar weer eens hoe veel geluk ik heb met mijn familie :j

Bij mij zou het niet om het gunnen gaan maar meer dat je gepasseerd wordt in zoiets, zeker als je al een keer hebt aangegeven er te willen wonen. Het lijkt me dan dat je dat als gezin bespreekt, dat de ouders dit willen doen, dan weet je dat je er bij betrokken bent geweest, dat geeft al een heel ander gevoel als dat het zo maar even wordt mede gedeeld.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 21-03-20 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:24

SuzanH schreef:
Ik vind het aan de ouders om dit gelijkwaardig te houden. Hoe goed en fijn je het ook met de familie kan hebben, vind ik dit los staan van gunnen.

Inderdaad het gelijkwaardig houden, dat is vaak wel een hele belangrijke factor om de boel in het gareel te houden.
Ik zie het bij mijn schoonfamilie, zij hebben overduidelijk een lievelingszoon en die krijgt werkelijk alles voor elkaar, hij hoeft maar zielig te kijken en het is al geregeld, hij hoeft maar te zuchten en alles laten ze vallen om het op te lossen, dat werkt echt met alles zo. Er zijn meer kinderen en ik merk dat het bij een aantal gewoon tot irritaties lijdt. Die worden dan vaak niet uitgesproken want ja pa en ma willen dit zo, tot dat de bom een keer gaat barsten, dan worden er met dingen gesmeten die niet meer relevant zijn of voor de ander er niet meer toe doen.
Daarom alleen al is het belangrijk om bij meerdere kinderen in een gezin de boel proberen zo gelijkwaardig mogelijk te houden.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:25

Hoi TS wat een vervelende situatie voor je.
Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Wel weet ik dat mijn ouders mijn broer lang financieel extra gesteund hebben iets dat ik nooit heb ontvangen.
Eigenlijk indirect wel want ik zat op allerlei sportclubjes (hij niet) en ben veel langer thuis blijven wonen zonder kosten. En daardoor vind ik het wel gelijk.
Wellicht dat je zo'n situatie ook hebt en misschien niet weet?

Of misschien hebben je ouders een reden dat ze het fijner/veiliger vinden als je broer in de buurt blijft wonen? (Met toezicht van hen dus)?
Over welke leeftijd hebben we het eigenlijk?

Succes ermee!

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:33

Simbaa schreef:

Oef, wat is dit voor rare reactie? Als iemand zegt ziek te zijn ga je toch ook niet zeggen 'Maar ik ben heel gezond, goed he, echt blij mee!'

Ontopic:
TS, ik persoonlijk vind ook dat je ouders hier iets tekort zijn geschoten. De keuze kunnen ze vast onderbouwen, maar ik vind dat ze dat met jou hadden moeten bespreken. Zodat er geen scheve gezichten ontstaan.

Wellicht komt er nog een financiële compensatie? Of iets anders wat je nog niet weet?

Je zegt dat je al interesse had in de woning (tegen betaling?) maar dat dat niet doorging omdat je broertje er een hanghok van wilde maken... daar zakt mijn broek van af..

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 10:35

Floemii schreef:
Hoi TS wat een vervelende situatie voor je.
Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Wel weet ik dat mijn ouders mijn broer lang financieel extra gesteund hebben iets dat ik nooit heb ontvangen.
Eigenlijk indirect wel want ik zat op allerlei sportclubjes (hij niet) en ben veel langer thuis blijven wonen zonder kosten. En daardoor vind ik het wel gelijk.
Wellicht dat je zo'n situatie ook hebt en misschien niet weet?

Of misschien hebben je ouders een reden dat ze het fijner/veiliger vinden als je broer in de buurt blijft wonen? (Met toezicht van hen dus)?
Over welke leeftijd hebben we het eigenlijk?

Succes ermee!

Hij is 20 en ik 21 vriendin van hem is 23

Even wat punten:
-ik gun t hem zeker
-ik heb wel eens gezegd dat ik ook wel in dat gedeelte zou willen wonen, alleen dat kon toen niet omdat dat gedeelte toen t rookhok was van mijn ouders en mijn broertje die ruimte al een soort van had opgeëist om er een feesthok van te maken
-ik heb mijn gevoel wel eens aangekaart bij mijn ouders maar hun huis dus hun bepalen wat er gebeurt
-financiële “compensatie” (ondersteuning) bij kopen van huis later krijgen mijn broertje en ik beide

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:42

Bij ons wordt dit soort dingen besproken en dat is imo ook het beste. In verband met verhuizing naar nieuwbouw heb ik een paar maanden bij mijn ouders gewoond. Ik wilde uiteraard in ieder geval de extra kosten die zij daardoor zouden hebben betalen, maar dat vinden ze niet nodig. Wel hebben ze dat eerst met m'n broer besproken (we zijn beide 30+ met prima banen) en dat vond ik een slimme keuze.

Conclusie: ik denk dat het verstandig was geweest als ze dit vooraf hadden besproken met jou. Wat ze doen blijft uiteindelijk wel hun eigen keuze. Wie weet waar ze jou later mee steunen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:45

Oei... ik vind het vrij logisch dit gevoel TS...
Als je het gesprek aangaat zou ik zelf wel zorgen dat je een aantal punten op papier hebt gezet zodat je niet per ongeluk iets vergeet in je verhaal en hou de toon zo vriendelijk mogelijk, vertel niet teveel uit de IK modus, dat helpt al.
Succes :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:44

Wij hebben ook 2 adressen en het zelfde probleem in de toekomst.Twee dochters.Wel zouden ze wel gewoon huur moeten betalen.Wel is er bij ons ruimte om een 1 persoons appartementje bij te maken.Misschien zoiets als er ruimte voor is.Enals het echt problemen gaat geven verhuren we de ruimte aan een vreemde.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 14:00

Ts,woon jij nu ook zonder betaling bij je ouders? En je broer eigenlijk ook nog? Als jullie allebei wonen zonder te betalen dan gaat het alleen om het in gebruik nemen door je broer van het bijgebouw.Daar gaat hij dan met zijn vriendin wonen,maar misschien (ik ken jullie situatie helemaal niet) heb jij nog wel je paard daar aan huis staan of zo? Ik zou me niet zo druk maken. Daarbij, die relatie van je broer is mogelijk helemaal niet van lange duur en dus niet de moeite om problemen over te krijgen.Iets anders zou zijn als er een notaris aan te pas gaat komen wat betreft schenking van die woning of zo. Dan zou het nogal definitief zijn en zou je inderdaad voor je rechten moeten gaan opkomen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 14:19

Goh, of je het nou jaloers noemt of anders, ik vind jouw gevoel wel erg begrijpelijk. Het is naar jou toe geen eerlijke situatie. Indien je met 2 bent, jij en je broer, vind ik dat je dezelfde rechten hebt, terwijl er nu een ongelijkheid in behandeling is.
Maar, meer dan er met je ouders over praten kan je niet. Het is inderdaad hun huis.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 14:50

Ik weet niet hoe groot het pand is, maar is het wellicht mogelijk dat er ook een woongedeelte voor jou gemaakt wordt?
Een grote boerderij kan je makkelijk wat wanden in plaatsen, hoe groot wil je het hebben voor jezelf? Misschien kan je dat voorstellen aan je ouders? Houd je het postadres gewoon bij je ouders.
Misschien hebben je vader en moeder al wel plannen om elders te gaan wonen en dat jij dan ter zijner tijd hun gedeelte krijgt?
En misschien nog wat geduld moet hebben?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:18

Jaloers wil ik het niet noemen. Wel dat je je gepasseerd voelt en zeer terecht; je hebt zelf al maanden terug aangegeven daar wel te willen wonen en toen kon het niet, want rookhok van je ouders en broertje wilde het als feesthok hebben. Maar nu broertje met vriendin daar wil gaan samenwonen kan het ineens wel; het rookhok/feesthok opgeven ten behoeve van 1 van de kinderen.
Ja kan me heel goed voorstellen dat ts verre van geamuseerd is hierover. Immers het ene kind praat erover en toen was het een nee, maar nu maanden later komt kind 2 en is het wel een ja.

Zo kweek je wel hele scheve verhoudingen en zou dit ook zeker bij je ouders aankaarten. Helemaal omdat blijkbaar broertje wel inbreng had toen ts het aankaartte, maar nu de rollen omgedraaid zijn ts niet mee heeft mogen beslissen...dat is toch gewoon krom?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 14:52

Ik weet nog niet hoe ik t ga aanpakken kwa vertellen/over hebben met mijn ouders. Dat vind ik nog best lastig
Helaas is het niet mogelijk om nog een woning te creëren in de voormalige stal bijvoorbeeld, dan moet er ten eerste nog een woonbestemming op het huis komen. En dan moet je ook nog eens vervolgens alles echt gaan isoleren ect

Nee ik hoef ook geen geld/kostgeld aan mijn ouders te betalen. Maar ik vind een huis 2 verdiepingen met 3 slaapkamers keuken, woonkamer en eigen stuk tuin (allemaal dus privé) toch echt wel anders dan alleen een slaapkamer waar je privacy hebt

SvS88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:03

Jeejtje ts, ik snap je punt! Helemaal nu ik hoor hoeveel hij tot zijn beschikking krijgt.. Kunnen jullie er niet een compromis in sluiten? Bij voorbeeld hun 1 slaapkamer en de woonkamer. Jij twee slaapkamers (waar je dan in 1 keukentje kan plaatsen met soort woonstukje, en een ruimte om te slapen), en de badkamer en tuin delen? Of zijn de kamers daar te klein voor?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:26

Mijn ouders woonden ook in een boerderij waar ze een X aantal jaar geleden de schuur hebben om gebouwd tot extra woonruimte. Hier is mijn broer ook ingetrokken. Is de overlegd met ons? Nee niet perse, wij gunde hem dat wel. Hij had het vaak erover dat hij dit wou. Wij hebben zoiets nooit kenbaar gemaakt. Geen probleem toch, ik had mijn rijbak en de paarden (waar mijn ouders ook in geïnvesteerd hebben, iets waar mijn broers geen gebruik van maakten.) Niet alles hoeft op een weegschaal gelegd te worden toch?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:36

Dit zal niet de eerste familie zijn waardoor ruzie in de familie ontstaat door zoiets.
Ik denk ook niet dat het verstandig is van je ouders dat ze daar gratis mogen wonen.

Ik ken ook mensen die soort gelijk ook hadden, maar om ruzie te voorkomen hebben ze een onafhankelijke partij de woning laten bekijken en laten bepalen wat je daar voor huur aan kon krijgen als je het zou verhuren aan derde.
En dat dus ook aan het kind gevraagd.
En dan mag die nog niet klagen, want dat gaat niet elk jaar stijgen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:37

LiannePuthzy schreef:
Ik weet nog niet hoe ik t ga aanpakken kwa vertellen/over hebben met mijn ouders. Dat vind ik nog best lastig
Helaas is het niet mogelijk om nog een woning te creëren in de voormalige stal bijvoorbeeld, dan moet er ten eerste nog een woonbestemming op het huis komen. En dan moet je ook nog eens vervolgens alles echt gaan isoleren ect

Nee ik hoef ook geen geld/kostgeld aan mijn ouders te betalen. Maar ik vind een huis 2 verdiepingen met 3 slaapkamers keuken, woonkamer en eigen stuk tuin (allemaal dus privé) toch echt wel anders dan alleen een slaapkamer waar je privacy hebt

Uit nieuwschierigheid. Hoe word een rookhok en feest hok ineens een woning met 3 slaapkamers?
Blijkbaar had hij het al in gebruik word alleen de functie nu anders.
Mischien kan jij nu in huis zijn slaapkamer er bij gebruiken?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:57

Ook ik snap de situatie wel...
wellicht is het een idee dat ze wel een kleine bijdrage per maand betalen die jij ontvangt als je uit huis gaat.

Zo zijn beide partijen geholpen. Maar dat is enkel een idee.

Ik snap dat gevoel. Maar je zult er toch maar het beste van moeten maken. Zolang je thuis woont is er geen sprake van een scheve situatie.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:09

Ik denk dat jaloers niet het juiste woord is. Benadeeld wel, gezien jij ook je interesse in de woning hebt medegedeeld.

Ik zou er wel een gesprekje over aanknopen. Wel proberen je probleem zonder verwijten en open te beginnen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:11

Zeker uitpraten dit.

Withers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:27

Je gevoel is begrijpelijk, maar zonder de ruimere context van jullie gezin denk ik niet dat iemand verder kan beoordelen of het 'juist' is.
Het gesprek rustig aangaan is sowieso het enige dat je echt kan ondernemen hierin.

Verder misschien een onpopulaire mening, maar er is ook niemand je iets verschuldigd. Het is heel fijn ouders te hebben die het goed met je voor hebben en alles eerlijk willen verdelen en dergelijke, maar het is niet je 'recht'. Je bent meerderjarig en je ouders mogen zo oneerlijk zijn als ze willen. Daarmee bedoel ik dat als de thuissituatie verder ook soms moeilijk is, je weleens meer kan verliezen (niet meer gratis in kunnen wonen, geen steun bij uit huis gaan en dergelijke) als je dit gesprek eisend voert ipv het bij jezelf houden en vertellen wat je gevoel bij de situatie is.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:30

Withers schreef:
Je gevoel is begrijpelijk, maar zonder de ruimere context van jullie gezin denk ik niet dat iemand verder kan beoordelen of het 'juist' is.
Het gesprek rustig aangaan is sowieso het enige dat je echt kan ondernemen hierin.

Verder misschien een onpopulaire mening, maar er is ook niemand je iets verschuldigd. Het is heel fijn ouders te hebben die het goed met je voor hebben en alles eerlijk willen verdelen en dergelijke, maar het is niet je 'recht'. Je bent meerderjarig en je ouders mogen zo oneerlijk zijn als ze willen. Daarmee bedoel ik dat als de thuissituatie verder ook soms moeilijk is, je weleens meer kan verliezen (niet meer gratis in kunnen wonen, geen steun bij uit huis gaan en dergelijke) als je dit gesprek eisend voert ipv het bij jezelf houden en vertellen wat je gevoel bij de situatie is.

Hmmm, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ja, ouders kunnen theoretisch zo oneerlijk zijn als zij willen, maar daar zitten natuurlijk gewoon consequenties aan. Je kunt het als ouder niet maken kind nummer 1 veel meer te geven/toe te staan dan kind 2, helemaal wanneer beide nog thuis wonen. Dat zet kwaad bloed, niet alleen tussen de twee kinderen, maar ook tussen ouders en kind.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:31

Ik begrijp je gevoel enerzijds zeker TS. Anderzijds heb ik een zusje met borderline en gaat daar heel veel meer tijd, aandacht en geld in zitten om het even heel erg plat te zeggen. Echter kost het mijn ouders ook allemaal weer heel veel energie. Bij ons is de balans ook absoluut ongelijk maar ik heb hier gelukkig nooit last van gehad. Ook omdat ik weet dat mijn ouders doen wat ze kunnen en als ik wel wat nodig heb is het antwoord ook altijd JA. Dat scheelt! Natuurlijk is mijn situatie anders maar erover praten helpt zeker. Daarnaast is bij mij vriend de balans ook niet gelijk wat dat betreft maar hij heeft daar totaal geen last van. Ik zou erover praten en aangeven wat jij graag ziet of verwacht om de balans een beetje recht te trekken? Heb overigens niet alle reacties gelezen dus excuses als ik iets herhaal.