Intrekken bij schoonmoeder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Intrekken bij schoonmoeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:56

Ik zou lekker bij je schoonmoeder intrekken. Inderdaad lekker sparen, jullie hebben toch een gedeeltelijk eigen stekje maar ook geld om de stad in te gaan, sparen en lekker op vakantie. Oppas voor je kat. Jullie zitten er toch niet opgesloten, dus lekker vaak weg. Geen haast met een plekje zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:56

Ja, lijkt mij een mooie oplossing. Het huis is mega groot van je schoonmoeder! En jullie kunnen jullie deel helemaal afsluiten.

Op deze manier houden jullie niet onnodig een appartement bezet wat ook fijn is voor andere mensen die een huis zoeken in deze overspannen woningmarkt.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:00

Heeft zij jullie uitgenodigd? Of is het jullie eigen idee?

Even los daarvan, het lijkt mij heel ' gezond ' voor je vriend om eerst zelfstandig te wonen en dan pas samen te gaan wonen.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 16:03

har166 schreef:

Goede vraag, haha, dat weet ik zelf niet meer zo goed, is een idee dat al langer speelt. Denk dat het vooral vanuit ons kwam.

har166 schreef:
Even los daarvan, het lijkt mij heel ' gezond ' voor je vriend om eerst zelfstandig te wonen en dan pas samen te gaan wonen.

Hij heeft ook al zelfstandig gewoond voor meer dan 6 jaar (wel met huisgenoten, maar dus niet de hele tijd "bij hotel mama" om het zo te zeggen :) )

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:06

har166 schreef:

Als iemands ouders een boerderij, kasteel, groot pand bewonen, moeten hun kinderen dan ergens in hun eentje op een krap appartementje gaan zitten? Wat trouwens met de huidige schaarste op de woningmarkt niet eens altijd praktisch realiseerbaar is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:08

Lotte_Wessel schreef:
anjali schreef:
Ik snap echt niet wat velen toch tegen hun schoonmoeder hebben. je houdt toch allebei van dezelfde man?

Tuurlijk, absoluut. Het wordt pas vervelend als je schoonmoeder tegen je zegt dat je een k*twijf bent en hoopt dat je partner (haar zoon) je snel dumpt om met een leuker iemand te krijgen. Beetje zuur wanneer je al 8 jaar met je partner bent en ze het pas nu tegen je zegt.. -O- nu is mijn geval nogal extreem maar genoeg schoonmoeders die misschien niet denken dat je de beste partner bent voor hun kind wat daardoor voor vervelende situaties kan zorgen.

Als schoonouders erg vervelend tegen je doen dan is het natuurlijk andere koek.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:21

anjali schreef:
Ik snap echt niet wat velen toch tegen hun schoonmoeder hebben. je houdt toch allebei van dezelfde man?

Daarom zijn vele schoondochters niet goed genoeg, zien zij hun zoon minder en wordt hun schoondochter vaak gezien als concurrent gezien ipv aanvulling op de familie.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:22

‘Even’ een badkamer en keuken plaatsen gaat niet helemaal. Zeker als er nog geen leidingen etc lopen is dit wel iets wat vakkundig aangepakt moet worden en wat uren in gaan zitten. Naast dat badkamers en keukens zelf al best wel duur zijn. Dus klinkt mij alsof er best wel een investering gedaan moet worden, naast eventueel een likje verf en/of een nieuwe vloer om het eigen te maken. Hebben jullie dat geld? (Hoef je hier niet te beantwoorden hoor). En je doet een investering waar je nooit wat van terug ziet, want je kunt het niet verkopen ofzo. Dus is het wel echt voordeliger? De investering in het begin is aardig groot. Je bespaart elke maand wel wat meer. Maar wanneer ‘levert’ het echt wat op? Of moet schoonmoeder de kosten voor de verbouwing op hoesten omdat het haar huis is?

Daarnaast door een aparte woning te maken in een woning. Splits je waarschijnlijk het bestaande pand op. Dit mag eigenlijk niet zomaar. En moet je een vergunning etc voor aanvragen bij de gemeente. Ik denk niet dat het gelijk consequenties oplevert als je het niet doet. Maar wel iets om rekening mee te houden.

Daarnaast las ik het hiervoor al eerder. Maar ik ben het wel eens met sommige mensen hiervoor. Dat het wel gezond zou zijn voor je vriend om onafhankelijk te zijn/worden van zijn moeder. Zowel financieel dus niet gebruiken als goedkope woonruimte maar ook als sociaal vangnet. Het is en blijft toch anders om naast/in je moeders huis te wonen. Dan een km er vanaf. Toen mijn moeder uit huis ging heeft ze ook een jaartje met mijn vader ergens anders gaan wonen. Toen zijn ze naast de ouders van mijn moeder gaan wonen. Maar ik vind mijn moeder nooit echt voor de volle 100% onafhankelijk en zelfstandig geworden. Dus fijn voor je vriend dat hij al eens uit huis is gegaan. Maar was dat een soort kamers, in het weekend nog wel eens thuis komen? En het is makkelijk om weer in oude patronen het vallen. Dus je uiteindelijk (weer) losmaken van je moeder lijkt mij alleen maar gezond.

Ik neem aan dat schoonmoeders op de hoogte is van dit plan? Wat vind zij ervan? En al gehad over financiële vergoeding? Moeten jullie huur betalen? Moeten jullie een bijdragen leveren voor g/w/l en gemeente belastingen want dat valt hoger uit als ze met zijn 3en woont ipv alleen. En geen idee hoe het precies zit. Maar er is een kans dat zodra jij 28 wordt je ook nog eens fiscaal partner van je schoonmoeder wordt omdat jullie in 1 huis wonen. Wat weer gevolgen kan hebben voor vanalles. Maar dat zou je uit moeten zoeken. Weet niet hoe dat precies zit.

Edit: ik zie net dat je van België bent. Geen idee of de wet- en regelgeving dan hetzelfde is met dag huizen splitsen en fiscaal partner zijn.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 16:39

@ Daantj: In alle kamers is een wateraansluiting aanwezig, dus een IKEA-keuken en zo plaatsen, zou vrij vlot moeten gaan. Zoals hierboven aangegeven, gaat zij het mee bekostigen met het idee dat ze het dan later kan verhuren aan iemand anders als wij er uitgaan.

Mijn vriend is heeft al op zichzelf gewoond (6 jaar in NL gestudeerd, dus zeker niet elk weekend naar huis :) , laatste plaats met huisgenoten waarmee het het niet zo goed kon vinden en gezien de ruimte en privacy er was, terug daar gaan wonen). Hij is dus ook financieel onafhankelijk.
En het is zeker niet de bedoeling daar altijd te blijven wonen. Voor mij is belangrijk dat zodra er kinderen komen, we echt onze eigen plek opzoeken en dat weet hij ook :)

Uiteraard is schoonmoeder op de hoogte :) Uitgebreid besproken, kijken wat de verwachtingen zijn aan beide kanten, huur etc ook. Gevolgen voor belastingen bekijken ze inderdaad.

Edit: dit is dus geen droomscenario of zo, maar een besproken idee, ze weten hoe we het er willen laten uitzien, zijn al afspraken gemaakt over wasmachine, poetsen, helpen in de tuin, ... enige wat eigenlijk nog moet gebeuren is de knoop doorhakken door mij, haha :)

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:47

Ook ik zou voor “je schoonmoeder” gaan! Lijkt me ideaal, kun je idd lekker sparen voor een eigen stekkie en dan geen appartement.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:48

Sowieso valt het niet mee om snel een woning te vinden. Ik weet uiteraard niet wat jullie budget is maar sociale huur daar moet je in sommige steden meer dan 8 jaar ingeschreven staan. En particulier huren moet je ook maar kunnen betalen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:50

capopjekop schreef:
Sowieso valt het niet mee om snel een woning te vinden. Ik weet uiteraard niet wat jullie budget is maar sociale huur daar moet je in sommige steden meer dan 8 jaar ingeschreven staan. En particulier huren moet je ook maar kunnen betalen.

TS woont in België.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:54

Oh sorry dat was me even ontgaan. Maar is het daar zoveel makkelijker om aan een woning te komen als starter?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 16:56

Had ik er inderdaad nog moeten bijzetten misschien :)
Iets vinden om te huren is zeker te doen! Het zou misschien even zoeken zijn natuurlijk, maar waar ik nu woon (wel een "kamer" met gedeelde gemeenschappelijke delen) had ik volgens mij gevonden na 2 weken zoeken of zo :)
Laatst bijgewerkt door Iolanthe op 15-03-20 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:56

Hoe is de relatie tussen moeder en zoon? Hoe liggen de verhoudingen tussen hen?

En tussen je vriend en jou?

Ps koop je eigen wasmachine en zet een schuting :D

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 16:58

Boras schreef:

Zij hebben een goede relatie, komt goed overeen met zijn mama maar is ook graag op zichzelf.

En tussen mij en mijn vriend top natuurlijk :D Of bedoelde je tussen mij en zijn mama? :P

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:14

Iolanthe schreef:
Boras schreef:

Zij hebben een goede relatie, komt goed overeen met zijn mama maar is ook graag op zichzelf.

En tussen mij en mijn vriend top natuurlijk :D Of bedoelde je tussen mij en zijn mama? :P

Nee, dat niet.

Je leest wel eens over situaties waarin het mis gaat en waar de man niet duidelijk partij wil/kan trekken voor zijn vriendin/vrouw. De houding tegenover de ouder is er bv niet naar op in opstand te komen of het is een moederskindje.

Jij moet je wel gesteund kunnen voelen door je partner bij eventuele problemen met je schoonmoeder.

Die kans is het grootst als de partner veelal op 1 lijn zit met jouw ipv met zijn ouder. En wanneer de partner een sterke persoonlijk is die op kan en wil tegen zijn ouder als dat nodig mocht zijn.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:29

Mijn schoonouders hebben een boerderij en mijn man verzorgt en melkt daar de koeien dus het leek ons toen handig dat we ook op de boerderij zouden gaan wonen. Huis in 2en bewoond dus in principe alles helemaal gescheiden maar het is volledig misgelopen en we zien elkaar niet meer. Wel moet ik erbij zeggen dat er achteraf signalen waren dat we hadden kunnen weten dat het mis zou gaan. We waren verblind door de praktische kant waardoor we de emotionele kant niet goed belicht hadden. In mijn geval was het dus een enorme stomme fout maar misschien gaat het bij jou wel goed. Dat ligt aan jullie karakters. Ik heb het op boerderijen vaker mis horen gaan (opmerking die me het meeste raakte van een vrouw van 52 toen haar schoonvader net een jaar overleden was ‘ik voelde me pas rustig toen hij niet meer leefde’). Maar op een boerderij is het dan toch weer een tikje anders omdat er ook nog werk bij betrokken is.
Misschien eerst eens proberen zonder een grote verbouwing eraan vooraf te laten gaan? Simpel kookstelletje en sanitair en als het bevalt kun je altijd nog verbouwen. Na een jaar weet je denk wel of het bevalt of niet

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:43

Boras schreef:
Nee, dat niet.

Je leest wel eens over situaties waarin het mis gaat en waar de man niet duidelijk partij wil/kan trekken voor zijn vriendin/vrouw. De houding tegenover de ouder is er bv niet naar op in opstand te komen of het is een moederskindje.

Jij moet je wel gesteund kunnen voelen door je partner bij eventuele problemen met je schoonmoeder.

Die kans is het grootst als de partner veelal op 1 lijn zit met jouw ipv met zijn ouder. En wanneer de partner een sterke persoonlijk is die op kan en wil tegen zijn ouder als dat nodig mocht zijn.

Dit zou wat mij betreft ook de belangrijkste zorg zijn. De verhouding moeder en zoon; hoe intiem ze nu zijn, hoe dat zich nu verhoud. In conflicten bv, komt hij al op voor zichzelf/jou of laat hij het gaan. Als hij dat niet doet en nu ineens wel zou gaan doen omdat jij er woont, komt de schuld al snel bij jou te liggen. Dopt hij zijn eigen boontjes betreft was, schoonmaak ed, of doet mama dat nog? En hoe zou jij erin staan als die situatie zich doorzet zoals hij nu is?

Is het een idee dat je twee weken daar gaat wonen om eraan te wennen? Met behoud van je huidige plek. Dan kan je kijken waar je tegenaan loopt en dat bespreken.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:44

Voordat je besluit zou ik eerst eens een goed en open gesprek voeren over hoe jullie het alledrie voor je zien, zowel op sociaal, huishoudelijk en financieel gebied.
Alleen als je echt op 1 lijn zit zou ik het overwegen. Maar bedenk ook, als je relatie uit gaat ben je ook gelijk je huis kwijt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:46

Maar ts zegt al dat het in België niet zo moeilijk is woonruimte te vinden. Dan zou ik het na een goed gesprek wel aandurven

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:00

Ik heb twee jaar lang bij mijn schoonouders gewoond, en dat ging eigenlijk ontzettend goed. Het zijn niet per sé de meest eenvoudige mensen, maar we hebben allemaal ons best gedaan om het werkbaar te maken en houden en dat ging heel fijn. Ben net zo van ze gaan houden alsof het mijn eigen ouders zijn.

Toch moet ik zeggen, dat het ook ontzettend goed voor ons allemaal is, dat we nu wel ons eigen plekje hebben en niet meer 24/7 bij elkaar op de lip zitten. Het was voor ons niet werkbaar voor altijd geweest.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:12

Zijn er ook echt ruimtes die verplicht gezamenlijk zijn.
Of heb je een eigen ingang.
Kun je alles wat apart maken is het meer als buren dan als inwonen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:26

Ik knoop mijn eigen schoonmoeder liever ergens aan een boom, ben dan ook blij dat we die heks jaren geleden verbannen hebben, maar in jouw geval zou ik het zeker wel doen! Het is superfijn om zo te kunnen starten, zeker als jullie dat de mogelijkheid geeft om te sparen en een leven op te bouwen. Ook is het fijn dat de kat welkom is, dat is ook zeker niet overal.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:57

Een schoonmoeder hier, ze wonen hier niet officieel maar ik heb nu 2 schoonkinderen bijna fulltime in huis en ik heb geen eens een herenhuis. :D

Als je overeenkomt met je schoonmoeder, en je vriend een moeder heeft die niet doet alsof haar zoon nog in de luiers zit, waarom dan niet voor een paar jaar.