Wonen met of zonder huisgenoten,

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:59

Sizzle schreef:
Een alleenstaande vriendin van mij verhuurt haar logeerkamer bijna non-stop als AirB&B.
Ze vind het gezellig en heeft geeft een leuk financieel zetje.

Soms denk ik ook weleens zoiets. Niet permanent maar gewoon als loges zijnde ofzo die weer weggaan.
Dat maakt het wel makkelijker.
Ik zit vlakbij de Efteling, zou nog leuk kunnen zijn ook.
Niet te gekke prijs en dan verhuren.
Maar hoe zit dat belasting technisch?
Ik bedoel ik heb toeslagen en dan moet je dat opgeven denk ik zo :')

Anoniem

Re: Wonen met of zonder huisgenoten,

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:06

Je moet vooral doen waar jij je prettig bij voelt ;). En niet iets doen omdat anderen het anders raar vinden..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:42

oomens schreef:
Sizzle schreef:
Een alleenstaande vriendin van mij verhuurt haar logeerkamer bijna non-stop als AirB&B.
Ze vind het gezellig en heeft geeft een leuk financieel zetje.

In welke gemeente is dat dan? Ik dacht dat dat inmiddels vrijwel overal aan banden gelegd was.

Buitenland.
Daar zijn ook bepaalde beperkingen maar binnen de beperkingen werkt het prima. Ik weet natuurlijk niet hoe het in de gemeente van TS is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 23:03

Ik heb een 1gezinswoning met 3 slaapkamers in mijn eentje. Een huisgenoot nemen? Eh, daar is geen ruimte voor :)

Dus nee, het is niet raar als je alleen woont en dit prima vindt.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 23:36

germie schreef:
Ik heb een 1gezinswoning met 3 slaapkamers in mijn eentje. Een huisgenoot nemen? Eh, daar is geen ruimte voor :)

:') ik ook en een grote zolder en grote tuin.
Maar ik heb wel veel huisdieren dus ook geen ruimte over :')
Heerlijk gevoel hè. Ik weet al niet eens meer hoe t moet voelen om bij je ouders te wonen _O-

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 00:10

Hier 32 en geen huisgenoot of vriend.
Wel 2 konijntjes :+
Maar vind het heerlijk die rust en kan doen en laten wat ik wil.
Aan niemand hoef ik verantwoording af te leggen. Heb ik vandaag ergens geen zin in komt dat morgen wel. Of de dag daarna .
En woon in een huis met 3 slaapkamers en een grote zolder dus aan plaats ook geen gebrek.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 00:53

Ik woon na het stuklopen van mijn relatie nu alleen in een huis van 132 m2 met tuin en dakterras. En ik ben al sinds het begin in dubio over het verhuren van een kamer. Financieel is het erg welkom en aangezien ik langdurig ziek ben zou het ook wel leuk zijn om niet altijd alleen thuis te zijn, maar aan de andere kant weet ik ook niet wat het qua prikkels zou doen.

Dus voor nu heb ik een oversized slaapkamer, studeer/hobbykamer, logeerkamer en bibliotheek 8-). Naast een oversized uitgebouwde woonkamer. Voelt zeker met de huidige situatie op de woningmarkt nogal krom...

Dee_EsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 01:10

Ik heb buiten partners om nooit huisgenoten gehad hoor.
Maar mijn Canadese vriendin vindt het wel raar dat we hier allemaal alleen wonen. Waar zij vandaan komt woonde iedereen na de studententijd ook nog samen met huisgenoten om het betaalbaar te houden. Vooral lekker doen wat je zelf fijn vindt :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 08:23

LukieBradley schreef:
germie schreef:

:') ik ook en een grote zolder en grote tuin.
Maar ik heb wel veel huisdieren dus ook geen ruimte over :')
Heerlijk gevoel hè. Ik weet al niet eens meer hoe t moet voelen om bij je ouders te wonen _O-

Helaas geen grote tuin, ben daarom ook erg weinig thuis. En nee, een kamertje is toch wel erg krap hoor.

Maar goed, je moet zelf doen wat je fijn vindt. Ik heb met vrijgezelle collega's echt wel eens een bespaarberekening gehad als je zou gaan samenwonen. Niet om het echt te doen, maar echt waar, je houdt dan zo 300 tot 400 euro pp per maand extra over. Soms nog meer. Hypotheek of huur door 2, woz door 2, wel wat meer afvalstoffenheffing en water en gas en licht.
Maar bij een huisgenoot denk ik niet dat die exact de helft gaat betalen, dan is het toch eerder een soort kamerverhuur?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 08:49

Hangt er vanaf. Als je huisgenoot evenveel ruimte gebruikt, lijkt de helft van de huurprijs me redelijk. Als je huisgenoot alleen slaapkamer en badkamer gebruikt dan niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 09:02

Ik moest de keuken en het dakterras delen, dat vond ik al niks. Maar ja, was de enige mogelijkheid om uit huis te gaan en een woning te huren. Gelukkig wel eigen woon/slaapkamer en eigen badkamer. Toch heb ik er een hele fijne tijd gehad. Degene waar ik de keuken mee deelde werkte heel veel en draaide ook slaapdiensten. Daarnaast was ze veel bij haar vriend toen ze verkering kreeg. Dus ik heb veel lange zomeravonden lekker op het dakterras gezeten met mijn eigen vrienden :j

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 09:06

Ik wilde het misschien gaan doen met mijn beste vriendin. Uiteindelijk niet gedaan door redenen van buitenaf. Maar wij waren inderdaad van plan alles op mijn naam te houden qua normale vaste lasten. En zij zou dan 60% betalen aan mij(ze heeft een kind, hond en klust graag, dus verbruikt meer) en ik dus de overige 40%. Eventuele andere kosten zou de persoon zelf betalen (mijn mobiel hoefde zij niet te betalen)

Mijn huis was groter en zat op betere locatie. Daarnaast had ik 2 parkeerplaatsen voor de deur. Oke, haar tuin was groter.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:36

Ik vond alleen wonen echt verschrikkelijk. Zo stil altijd (ondanks beesten). Ben vrij snel gaan samenwonen met m'n vriend. En na een half jaar verhuisd naar een groot huis, waarbij zijn broertje ook bij ons in kwam wonen. Ondertussen wonen we al 6 jaar samen in een huis (ook gekocht) en dat is ideaal qua kosten. Alles door drie gedeeld +:)+
Privacy is goed. We komen niet bij elkaar op de slaapkamers en badkamer is ook echt no go als iemand daar bezig is. Wie wanneer doucht spreken we af, huishouden wordt vanzelf verdeeld en grote taken doen we samen (dweilen, ramen lappen, tuinwerken). Boodschappen doen we ook samen, maar rekening wordt wel opgedeeld tussen "ons" en schoonbroer.
Auto's delen we ook (2 auto's). Komt altijd goed uit. Schoonbroer komt een half uur vroeger thuis dan ik moet vertrekken. Benzine tankt ieder voor zich.

Mensen vinden het vreemd, maar eigenlijk is het heel makkelijk allemaal. Vooral het prijskaartje door drie ipv twee, heel fijn om wat extra's te kunnen doen zo.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:38

LukieBradley schreef:
Ik woon alleen met een horde beesten in een eengezinswoning waar makkelijk iemand bij zou kunnen wonen.
Heb ik ook aan gedacht maar ben al snel aan mijn privacy geraakt en wil dingen doen wanneer ik wil in huis.
Plus wie wil mijn huisdieren accepteren :')

Als iemand in nood zit zijn ze overigens zo welkom hoor :)

Hier heb ik samengewoond met een goede vriend in mijn huis. Situatie in het kort, hij had zijn huis verkocht en was aan het bouwen met een nieuw huis maar had dus tijdelijk geen woning, periode was te kort om iets te huren dus trok hij bij mij in. Hij werkte regelmatig en ik wisselende diensten waardoor we niet elke avond samen op de bank zaten. Hij betaalde mee aan wat kosten, vond ik prima, hij deed ook boodschappen. Bovendien was hij schoon op zichzelf en hield hij zich altijd aan afspraken. Ik vond het eigenlijk mega gezellig, op wat kleine puntjes na maar dat hou je toch. Bovendien scheelt het in de lasten. Met een vreemde zou ik het niet willen maar in deze situatie was het prima. En hij kon naar een gemeenschappelijke vriend als we het niet zouden trekken, dat bleek niet nodig te zijn. Hij heeft uiteindelijk een half jaar bij me gewoond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:36

De meeste mensen die ik ken wonen ook met een huisgenoot, maar dat is puur omdat de huizenmarkt in de randstad zo achterlijk is dat het vrijwel onmogelijk is om in je eentje de huur van een fatsoenlijk appartement dat geen mini-studio is op te hoesten als je niet samenwoont met een partner.

Ik heb het geluk dat ik met een beetje creativiteit alleen kan wonen, maar heb wel een tweede kamer die leeg staat zodat er een huisgenoot in kan als ik krapper kom te zitten om wat voor reden dan ook.