Begrip gepensioneerden voor hoe druk werkenden zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tones

Re: Begrip gepensioneerden voor hoe druk werkenden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:40

Zeer herkenbaar.
Als er iets moet, moet t op stip en sprong, hoor ik alles te laten vallen om er heen te snellen.
Dat doen we dus niet meer.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:40

Herkenbaar.. jaren in een fysio groepje gezeten voor mijn chronische rugklachten. Die mensen die ook in dat groepje zaten, met o.a. copd etc waren allemaal boven de 60. En die maakten er elke donderdag middag een uitje van. Kletsen, taart, koffie. Terwijl ik alles probeerde te runnen, 40 u werk, 3 paarden, fysio 2x per week en uren inhalen daarvoor op mijn werk. %) . Waren ze ook nog diep teleurgesteld dat ik niet mee ging uit eten. Verder lieve mensjes echt hoor.. Maar geen begrip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:50

Coentjuh schreef:
Herkenbaar.. jaren in een fysio groepje gezeten voor mijn chronische rugklachten. Die mensen die ook in dat groepje zaten, met o.a. copd etc waren allemaal boven de 60. En die maakten er elke donderdag middag een uitje van. Kletsen, taart, koffie. Terwijl ik alles probeerde te runnen, 40 u werk, 3 paarden, fysio 2x per week en uren inhalen daarvoor op mijn werk. %) . Waren ze ook nog diep teleurgesteld dat ik niet mee ging uit eten. Verder lieve mensjes echt hoor.. Maar geen begrip

Zij hebben die drukke tijden waar jij nu in zit al gehad.

Ik denk dat er vaak wederzijds onbegrip is.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:01

Tja ik herken het eerlijk gezegd wel. Bejaarden die vinden dat de hele wereld op ze aangepast moet worden en super ongeduldig zijn. Ik werk bij een dierenarts en laatst zat er een gepensioneerde man in de wachtkamer terwijl het spreekuur een paar minuten uitliep door een spoedgeval, nou, hij wilde wel even duidelijk maken hoe erg dat was. Omdat de telefoon een keer een minuut stil was (gebeurt ook af en toe gelukkig) kon ik een praatje maken met een collega achter de balie, waaruit hij concludeerde dat wij vast de hele dag niets deden. We hebben hem vriendelijk uitgenodigd eens een dagje mee te komen lopen. :+
Gelukkig zijn er ook heel veel lieve oude mensen om te compenseren voor de verschikkelijk bittere figuren. Maar ik heb het idee dat het vaak 1 van beide kanten op slaat en er niet echt een middenweg is.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:05

Mijn gepensioneerde schoonouders zijn hele dagen druk met hardloop clubjes, Rotary bijeenkomsten, commissariaten, mantelzorg voor hun eigen ouders, en nog meer.
Dus ja ze zijn druk, maar ze maken altijd hun agenda vrij als er iets met de familie is.

Eens met mensen hiervoor die zeggen dat druk en mindset is en dat jouw vraag wel voort lijkt te komen uit familie ergernis.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:07

Mindim schreef:
Coentjuh schreef:

Zij hebben die drukke tijden waar jij nu in zit al gehad.

Ik denk dat er vaak wederzijds onbegrip is.

Dat begrijp ik.

Ik heb ook begrip dat die donderdag middag een uitje voor hen was. Maar andersom had ik niet dat gevoel en dat ze zich echt konden inleven hoe het leven voor mij er uit ziet.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:18

Ik merk wel dat oudere mensen minder druk aan kunnen. Wanneer mijn oma 1 afspraak heeft op een dag, kan ze zich daar dagen druk om maken. Zeker wanneer er ook een reis met het OV bij hoort. De beleving is totaal anders, daar komt het wederzijdse onbegrip vandaan denk ik?

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:19

Ik ben toch altijd benieuwd hoe al diegenen die zich nu zo ergeren aan / afgeven op hun oudere medemens, denken dat ze zelf zullen zijn op oudere leeftijd. Een beetje inlevingsvermogen/tolerantie zou niet misstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:24

shirleyp schreef:
Ik merk wel dat oudere mensen minder druk aan kunnen. Wanneer mijn oma 1 afspraak heeft op een dag, kan ze zich daar dagen druk om maken. Zeker wanneer er ook een reis met het OV bij hoort. De beleving is totaal anders, daar komt het wederzijdse onbegrip vandaan denk ik?

Hoe ouder je word, hoe beter je het begrijpt :D

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:28

Nou als mijn gepensioneerde schoonouders vertellen wat ze de afgelopen dagen hebben gedaan, dan word ik er spontaan moe van _O-

Ook mijn moeder zet zich wat op de achtergrond en belt wellicht niet zo vaak als ze wel zou willen ‘want jullie zijn zo druk’. Of laat niet weten dat ze naar een huisarts moet of naar het ziekenhuis ‘want jullie zijn aan het werk’. Heel lief, maar wil er voor haar juist zijn als ze het nodig heeft. Dan kan werk echt wel even wachten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:29

Mijn vader is super druk met oppassen op de kleinkinderen, helpen klussen bij m'n broers, zit bij 't plaatselijk belang van z'n dorpje, maakt het krantje van 't buurthuis, fotografeert op evenementen van 't lokale verpleegtehuis, rijdt op de buurtbus, gaat 1x pw zwemmen met m'n moeder, komt bij mij bij wedstrijden kijken.

Hartstikke druk man, dat leven van een pensionado, hij snapt zelf niet hoe hij vroeger tijd had om 50 uur per week te werken _O-

Ik herken verder niet iets van onbegrip ofzo, m'n vader maakt nu tijd voor de leuke dingen van 't leden en probeert daarbij ook z'n aandacht nog over alle (klein)kinderen te verdelen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:08

Als je met pensioen bent dan doe je vaker dingen die je leuk vindt. Ja, ook druk, maar anders druk.
Als je werkend bent, dan maakt die baan vaak 40 uur per week deel uit van je leven, als je ver moet reizen soms wel 12 uur per dag. Dan blijft er niet veel tijd over voor andere dingen. Dus dan ben je druk met je baan zeg maar. Bij een pensioen ben je druk met klussen, de kleinkinderen, knutselen, enz, alles wat er bij in schoot toen je nog werkte.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:58

Ik verplaats dit topic van Nieuws en Maatschappij [NM] naar Leven zonder paarden [LZP] daar past dit beter.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:10

Totaal niet herkenbaar.

Ken mensen die keihard gewerkt hebben en die zijn juist begripvol. Vragen niks, denken dat een ander die nog werkt toch nooit tijd heeft etc.

Ik irriteer me eerder aan de mensen die altijd roepen dat ze het druk hebben, terwijl ze maar deeltijd werken, geen kinderen hebben, maar wel allemaal luxe en leuke dingetjes moeten doen. Dan doe je het jezelf aan.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 01:00

Aangezien het familie gerelateerd is; boze gepensioneerde schoonma omdat ze op zondag voor de verjaardag van haar zoon wordt uitgenodigd. Dan kan ze niet, op de dag zelf wel, belachelijk dat wij dan niet allebei vrij nemen van het werk en sport...

Maar ik denk dat deze beter in het schoonma topic past ipv in dit topic over gepensioneerden, haha

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 02:17

Niet op die manier.... Ik heb met mijn oma (89 jaar) altijd het "gezeur" dat ze zegt; jullie hebben het altijd allemaal maar druk... Tsja oma, als we onze rekeningen willen kunnen betalen, moeten we wel....

Toevoeging; Totdat ze 80 jaar was, was ze enorm vitaal, was ze zelf altijd enorm druk! Moest je altijd bellen of je langs kon komen, en als je niet had gebeld, was de kans groot dat je voor een dichte deur stond omdat ze weer eens wat aan het doen was :+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 02:43

Sommige oudjes zijn inderdaad heel druk met druk zijn. En sommige zijn ook echt daadwerkelijk elke minuut de hort op.
Die laatste groep mag ik heel erg.
Je hebt ook veel mensen die echt wel besef hebben van de hedendaagse maatschappij en de drukte.

Wat mij wel opvalt is dat ouderen vaak denken dat je jong, blij en gelukkig bent en niks van het leven kent. Dat je nog niks hebt meegemaakt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 04:04

verootjoo schreef:
Maar die hebben ook niet veel tijd meer :+

_O- _O- _O- Ouch!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 07:57

Nou inderdaad hier twee heel druk zijnde gepensioneerden.
Heerlijk af en toe tijd voor onszelf.
Passen vaak op kleinzoon zodat ouders kunnen werken.
Zijn een camper aan het bouwen(net klaar trouwens) en hebben tijd voor andere dingen dan veel werken enz.

En ook wij moeten veel plannen, vaak inderdaad omdat anderen alleen het weekend kunnen en voor ons juist die dagen zijn om er lekker tussenuit te gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:25

verootjoo schreef:
Ik snap dat hele wedstrijdgedoe om wie het drukst is niet.

Als je graag druk wil zijn; doe dan lekker veel dingen.
Als je vindt dat je te druk bent: doe gewoon iets minder.
En klaar.

Iedereen heeft 24u per dag en hoe je die wilt invullen kan je helemaal zelf bepalen. (Tot op zekere hoogte, tot je 18e moet je een deel van je tijd per se besteden aan het halen van een diploma :P)

Nou echt he.

En vooral dat gevoel dat je cool bent als je druk bent omdat je dan belangrijk bent.

Verder is van degenen die ik ken alleen mijn tante gepensioneerd, maar die is totaal niet zo. Die heeft chillen tot een nieuwe kunst verheven en doet voor het sociale nog een baantje een paar dagen in de week.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:18

Druk zijn is sowieso iets van deze tijd. Als je niet druk bent, heb je geen vol leven. Mensen vinden het ook fijn om steeds op te sommen met wat ze zo druk zijn. En een drukke baan geeft blijkbaar ook een soort status.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:26

Jessix schreef:
Druk zijn is sowieso iets van deze tijd. Als je niet druk bent, heb je geen vol leven. Mensen vinden het ook fijn om steeds op te sommen met wat ze zo druk zijn. En een drukke baan geeft blijkbaar ook een soort status.

Drukke baan snap ik ook nooit zo goed. Zijn er dan ook banen waarbij je de halve dag kan zitten niksen :?
Zelfde als met werkdruk, mensen staken tegen werkdruk, sommige beroepen staan bekend om hoge werkdruk, maar ik denk altijd: overal is toch werkdruk?

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:29

verootjoo schreef:
Jessix schreef:

Drukke baan snap ik ook nooit zo goed. Zijn er dan ook banen waarbij je de halve dag kan zitten niksen :?

Je mag mijn vorige baan hebben. Daar zat ik de halve dag of hele dag te niksen :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:33

Oh echt wat deed je dan?

Maar nee, niks voor mij. Ik presteer juist het best onder wat werkdruk.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:35

verootjoo schreef:
Oh echt wat deed je dan?

Maar nee, niks voor mij. Ik presteer juist het best onder wat werkdruk.

Marketing en het grafisch vormgeven voor een niet mega groot bedrijf. En het niks hebben te doen is ook de reden dat ik weg ben gegaan. Echt een verschrikking.