Nieuwbouwhuis, behangen of verven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 10:55

upendo schreef:
Bij ons werd vanuit de aannemer renovlies geadviseerd.
Inclusief sausen is dat qua bedrag vergelijkbaar met stucwerk.

We denken inderdaad aan renovlies, zitten er ook nog nadelen aan zover jij nu kan beoordelen?

Zonnetje81

Re: Nieuwbouwhuis, behangen of verven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:57

Ik zou een nieuw huis laten spuiten.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:11

Sunnda schreef:
upendo schreef:

We denken inderdaad aan renovlies, zitten er ook nog nadelen aan zover jij nu kan beoordelen?

Volgens mij valt of staat het vooral met de kunde van diegene die het aanbrengt. Anders krijg je naden etc.

De voorbeelden die ik heb gezien waren niet te onderscheiden van stuc.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:14

Sunnda schreef:
upendo schreef:

Wij hebben (ook nieuwbouw) stucwerk, mijn zus heeft Renovlies en dan een kleurtje er over.

Bij ons op de zandgrond kan je toch op aardig wat plekjes de scheuren zien van het werken van de muren en vooral het plafond.
Bij mijn zus op een opgespoten stuk grond, woning op heipalen, wat normaal veel meer werkt, zie je niets aan de muren.

Dus Renovlies is echt een goede optie. Wel of zelf erg netjes en goed kunnen behangen, of een prof laten doen, want je wilt geen naden en bobbels zien natuurlijk. En doordat het glad is, zie je dat wel snel.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:19

Ik adviseer renovlies en dan verven. In een nieuwbouwhuis krijg je bijna altijd met scheuren te maken en het renovlies verbergt dat omdat het wat rek heeft. Als het goed gedaan wordt zie je geen naden.

Ik ken een aantal mensen die de muren hebben laten stucen, prachtig maar je moet er niet per ongeluk tegen aankomen met de stofzuiger oid. En stucwerk is ook gevoelig voor scheuren.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:43

Ik heb ook een nieuwbouw en heb alles behangen en sommige stukken daar over heen geschilderd. Mijn zusje heeft alles laten spuiten en dat is en lelijk geworden en je ziet nu overal de scheuren.
Ben erg blij dat ik behangen heb

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:19

Wat gek over dat scheuren en kapot gaan van stucwerk, zit er hier nu 5 jaar op, nooit last van gehad, niet op de betonmuren en niet op de gips wanden

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:31

Mijn muren waren 'behangklaar', wat dus niet zo veel voorstelt. Ik heb ze laten behangen met renovlies en dat laten verven. Is echt heel mooi strak geworden en zou ik zo weer doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:25

Wij kregen ooit ons eerste nieuwbouw huisje met bouwbehang. Wij vonden het wel oke even zo en wisten van onze ouders die ook ooit nieuwebouw hadden, dat je er vanaf moest blijven.

Onze buren gingen op dag 1 meteen schilderen. Het behang liet vrijwel gelijk overal los.

Wij gingen na een jaar weg en kregen het behang er amper af. Moest eraf in de gang vanwege een paar beschadigingen door de katten :(
Zo een groot verschil al als het een tijd mag drogen.

Maar als ik naar de ervaringen om ons heen luister; Het ligt er ook ontzettend aan wanneer je huis wordt opgeleverd. In de zomer is anders dan in de winter. En wel of niet goed ventileren en wel of niet stoken etc, maken allemaal verschil.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 15:12

Maar dat hem je zelf in de hand. Zowie eerst maand alle deuren openlaten staan op 45 graden anders trekken ze krom. Goed ventileren en per dag der kachel 0.5 graden per dag hoger zetten.

Muren heb ik hier allemaal eerst behandeld met verdunde latex.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:41

Zeker behangen! Renovlies of glasvlies. Wij hebben het laten stucen met een soort kalk, we hebben overal scheuren (nu 2 jaar verder). Vooral in de hoeken, en op enkele plekken gewoon random hakverwege de muur een scheur van boven tot onder. Het is opzich wel makkelijk weer te verbloemen, maar daar heb je na 2 jaar echt nog geen zin in. Met behang heb je nog de kans dat het een beetje ‘meerekt’ en de scheur onder het behang blijft en niet zichtbaar is.

Met glad (reno)vliesbehang heb je het net zo strak als een gestucte muur.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:20

Wij hebben vlak na Liesje onze nieuwbouw woning gekregen.
Door Liesje haar eerste ervaring met het stuccen twijfelden wij. Wij zijn uiteindelijk toch voor gladrenovlies gegaan. Spijt? Absoluut niet

Nou ja... wel een beetje... de slaapkamers hebben we zelf gedaan. Daar heb ik spijt van.
Een volgende keer laat ik het doen en laat ik het ook meteen verven.
Dat hebben we nu ook zelf gedaan en heeft ons best veel tijd gekost!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:44

Mri schreef:
Wij hebben vlak na Liesje onze nieuwbouw woning gekregen.
Door Liesje haar eerste ervaring met het stuccen twijfelden wij. Wij zijn uiteindelijk toch voor gladrenovlies gegaan. Spijt? Absoluut niet

Nou ja... wel een beetje... de slaapkamers hebben we zelf gedaan. Daar heb ik spijt van.
Een volgende keer laat ik het doen en laat ik het ook meteen verven.
Dat hebben we nu ook zelf gedaan en heeft ons best veel tijd gekost!

:D Ja wij waren superenthousiast, ware het niet dat ons mannetje echt een eikel bleek te zijn na een jaar.. hij beloofde dat het sterker was dan gewone stuc, maar als wij onze nagel erin zetten zit er een beschadiging op de muur. Het is heel fragiel kwetsbaar spul. Overigens hebben onze buren waarbij het wel ‘gewoon’ gestuct is dezelfde problemen en de buren verderop in de rij die hun muren hebben laten spuiten door het bedrijf wat de plafonds ook voorzien heeft van de zelfde spuitlaag ook scheuren.

De conclusie is dus; alles wat hard is en wat je tegen je muur aan smeert of spuit, barst. Het maakt niet uit of je huis in de zomer of in de winter wordt opgeleverd; je huis heeft minimaal 2 jaar nodig om te drogen en in die jaren ontstaan de scheuren. Je krijgt ze hoe dan ook.. Maar met behang scheurt het onder je behang, en met een stuclaag scheurt je stuclaag lekker mee met de muur.

Wij hebben niet behangen omdat we bang waren dat de katten het zouden slopen.. Het is niet dat ik spijt heb van het ‘stucwerk’, maar ik baal wel van alle scheuren en putten die we moeten repareren, en die putten zullen terug blijven komen omdat dit spul zo kwetsbaar is. Dat is natuurlijk niet met alle stuc zo, maar wel met die van ons. Ik ben de naam kwijt, als ik erop kom deel ik het.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:52

Vliesbehang! Zit er hier (nieuwbouw) al 4 jaar op en iedereen denkt dat er heel strak is gestuct. De naden zijn amper te zien.
Op sommige plekken er overheen geschilderd (ander kleurtje) of overheen behangen, dat is geen probleem.

In ons vorige huis (geen nieuwbouw) strak laten stucen, dat is net zo mooi maar dat is veel kwetsbaarder. Wij hebben jonge kinderen en hoewel die echt voorzichtig waren met spelen heeft de muur aardig wat krassen en butsen opgelopen. Nieteens alleen dankzij de kinderen, ook dankzij de huisdieren of een keer zelf tegen de muur botsen. 1 nagel gaf al een beschadiging. Daarom wil ik nooit meer strak stucwerk, hoe prachtig ook.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:55

Het ligt er ook aan met wat voor materiaal gebouwd is. Wij hebben een nieuwbouwhuis en alles glad laten stucen en in kleur laten spuiten. Onze aannemer bouwt met poriso keramische binnenmuur stenen. Hiermee heb je veel minder kans op krimpscheuren e.d.
Onze aannemer bouwt nooit met kalkzandsteen, juist omdat je daar makkelijk scheuren mee krijgt.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:24

Zo super leerzaam dit!

Wij hebben dus geen nieuwbouw, maar wel laten stuc'en en ik vind het dus ook ontzettend kwetsbaar..

Scheelt dat echt met behang?

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:50

Wij hebben bij ons nieuwbouw huis een paar weken geleden de muren en plafonds laten stucen. We zijn bewust van het risico op scheuren, maar we vinden stucwerk gewoon zoveel mooier dan behang. Mochten er toch scheuren ontstaan repareren we het wel weer.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 21:04

Nanna schreef:
Wij hebben bij ons nieuwbouw huis een paar weken geleden de muren en plafonds laten stucen. We zijn bewust van het risico op scheuren, maar we vinden stucwerk gewoon zoveel mooier dan behang. Mochten er toch scheuren ontstaan repareren we het wel weer.

Renovlies lijkt op strak stucwerk.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:16

Dat weet ik, maar met stucwerk wordt het veel meer een geheel omdat je het plafond ook mee kunt nemen. De plafond platen van een nieuwbouw huis vind ik persoonlijk niet zo mooi.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 00:04

Die kun je dan toch alsnog laten stucen? :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 00:48

Plafond is hier ook glad gestuct inderdaad. Vrienden van ons hebben renovlies en van een afstandje lijkt het inderdaad redelijk op gewoon stucwerk. Maar toch vind ik dat als je er dichtbij staat wel de naden ziet. Ook al zit het er keurig op.

Wat ik zelf ook wel mooi vind is strikolith microdesign. Dat is velen malen fijner dan de fijnste spachtelputz. Van een afstandje lijkt dit ook op glad stucwerk. Van dichterbij zie je een hele fijne structuur er in. Dit is ook veel stoot- en krasvaster dan gewoon strak stucwerk. Echter was voor ons de meerprijs 10.000,- voor alleen de benedenverdieping. Dat vonden wij te duur.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 08:58

upendo schreef:
Die kun je dan toch alsnog laten stucen? :)

Klopt maar dan laat ik liever direct alles stucen, je ziet vind ik toch echt verschil t.o.v. behang, dus dat hebben we ook gedaan.