Pleegouders zijn/worden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 07:44

Ook niet ieder kind komt in een pleeggezin. Ik ken ook een kind wat te veel gedragsproblemen heeft voor een pleeggezin. Die zit nu in een woongroep. Daar wisselt het personeel dus hechten aan mensen is niet mogelijk. Volgende week mag hij zijn eerste verjaardag vieren, want hij komt uit een jehovagezin. Kind is helemaal blij. Zijn eerste echte verjaardag. Met taart, enz. Van mij krijgt hij ook een kadootje. Ik ben niet close met hem, maar hoop dat hij later zich herinnert dat er toch mensen zijn die om hem gedacht hebben. En er is een kansje dat hij later alsnog naar een pleeggezin mag, want zijn gedrag verbetert nu.
Dan hoop ik dat er een goed gezin klaarstaat.
Makkelijk is pleegzorg niet, maar wel belangrijk. Financieel gezien krijgen pleegouders meer dan alleen kinderbijslag.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:41

Ik open even een oud topic. Ik hoop dat dit mag. Voor mijn studie doe ik een onderzoek naar pleegzorg. Daarom was ik benieuwd of er iemand was hier die ik kort wat vragen via pb mag stellen.

Ik hoop dat dit mag hier op bokt ! :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:58

germie schreef:
Ook niet ieder kind komt in een pleeggezin. Ik ken ook een kind wat te veel gedragsproblemen heeft voor een pleeggezin. Die zit nu in een woongroep. Daar wisselt het personeel dus hechten aan mensen is niet mogelijk. Volgende week mag hij zijn eerste verjaardag vieren, want hij komt uit een jehovagezin. Kind is helemaal blij. Zijn eerste echte verjaardag. Met taart, enz. Van mij krijgt hij ook een kadootje. Ik ben niet close met hem, maar hoop dat hij later zich herinnert dat er toch mensen zijn die om hem gedacht hebben. En er is een kansje dat hij later alsnog naar een pleeggezin mag, want zijn gedrag verbetert nu.
Dan hoop ik dat er een goed gezin klaarstaat.
Makkelijk is pleegzorg niet, maar wel belangrijk. Financieel gezien krijgen pleegouders meer dan alleen kinderbijslag.

Ben er onlangs weer geweest, verjaardag van hem en later van zijn broertje. Het zusje zit in een pleeggezin en dat gaat op zich goed. Echter, ik weet niet of ik een pleegouder zou kunnen zijn. Je hebt toch altijd te maken met een voogd en de echte ouders en eventueel de echte opa's en oma's en ooms/tantes. Maar aan de andere kant is het goed dat er pleegouders zijn. Het is ook wel dankbaar werk natuurlijk. Maar je moet je wel realiseren dat je de liefde moet geven als een echte ouder, maar dat het nooit je eigen kind zal zijn. Al kan het wel zo zijn dat een kind er gewoon tot minimaal zijn 18e blijft.

@Amado7, ik weet niet wat voor vragen je wilt stellen, maar je mag ze van mij aan mij stellen. Ik ben geen pleegouder, maar zie de andere kant.

Eliana

Re: Pleegouders zijn/worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 11:00

Wij bieden weekend pleegzorg ik weet niet of dat ook binnen je onderzoek past? Zo ja dan mag je me een pb sturen!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 11:12

hier ook pleegkind gehad van haar 11 tot haar 17.
Als je dat doet reken niet te veel steun van jeugdzorg want dat is naadje.
Beloven een hoop en doen niks.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 11:24

Ik krijg heel erg de indruk dat adoptie, als het goedkoper was geweest, beter bij jullie zou passen. Dat jullie eigenlijk gewoon nog een kindje willen en dat dit lijkt op een goed alternatief, of zie ik dit verkeerd?

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-21 07:42

Kimbers schreef:
Ik krijg heel erg de indruk dat adoptie, als het goedkoper was geweest, beter bij jullie zou passen. Dat jullie eigenlijk gewoon nog een kindje willen en dat dit lijkt op een goed alternatief, of zie ik dit verkeerd?

Wij wilden juist geen adoptie. Er zijn in Nederland heel veel kinderen die hulp nodig hebben. Ons pleegzoontje is nu al bijna 10 maanden bij ons. Wij vinden het juist fijn dat er om de week bezoek met ouders is, en hebben zelf bij voogd aangegeven dat we opa en oma er ook graag bij betrekken. Zij krijgen nu ook een bezoekregeling. Voor ons voelt dit als extra familie.

Je mag mij gerust vragen stellen voor je onderzoek.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 07:51

Ik ben inmiddels ruim voor zien! Bedankt :D Mocht ik het nog nodig hebben zal ik je pben!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 09:00

germie schreef:
Ik heb een nichtje wat in een pleeggezin zit. Eerst was er de zgn. crisisopvang en nu is er een hopelijk defnitief gezin gevonden wat haar gewoon opvoedt en begeleidt tot ze 18 of ouder is. Is een vrij gemakkelijk meisje.

Je hebt diverse varianten, alleen baby's direct na geboorte, dus tijdelijke opvang, crisisopvang van oudere kinderen, of dus ook de opvang van oudere kinderen totdat ze uit huis gaan.
Als de ouders nog in beeld zijn moet je ook om kunnen gaan met bezoekjes van de ouders, al dan niet bij jou thuis of op een locatie van Jeugdzorg/Leger des Heils.
En natuurlijk ook van tantes en opa's en oma's. Mijn ouders willen dus de zwemlessen van mijn nichtje regelen. Hier waren ze mee begonnen toen ze plotseling uit huis moest wegens een vechtscheiding. En nu gaat het waarschijnlijk via de pleegouders gewoon verder op een nieuwe leslocatie.

Maar wat heftig komt je nichtje echt nooit meer thuis bij een van de ouders...dat gaat echt door merg en been!