Help mijn dochtertje wil niet naar school

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 12:45

Kanzi schreef:
Doe je haar hele dagen naar school?
Die van mij trok dat niet, het eerste jaar is hij halve dagen gegaan.
Wat de prikkelgevoeligheid betreft, zit ze in een grote klas?
ze gaat van 8,30 tot 14 en ja 28 kinderen dus best druk

NatasjavE

Re: Help mijn dochtertje wil niet naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:46

Een poosje iets eerder ophalen? Is dat mogelijk?

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:51

En misschien ook niet alle dagen naar school?
Zodat ze al die prikkels ook kan verwerken tussendoor.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 13:01

Kanzi schreef:
En misschien ook niet alle dagen naar school?
Zodat ze al die prikkels ook kan verwerken tussendoor.
ze gaat ook maar 3,5 dag naar school maandag is ze vrij en de woensdag haal ik er om 12 uur al op

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:06

Ik zou haar eerst alle dagen voor of na het broodje ophalen denk ik. Kortere dagen, minder prikkels en iets meer mama en dan uiteindelijk iets opbouwen.

Wel vervelend en het klinkt alsof de school hierin ook niet heel flexibel is. Blijf toch overleggen met de juf of directeur en ga indien nodig op zoek naar een andere school.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:08

Onderschat vroeggeboorte niet. De gevolgen daarvan zijn niet met 4 jaar al ‘opgeheven’. Ik herken mijn zoontje erin, dat gaat gelukkig nu goed op de psz, maar was ook een drama. Hij is minder vroeg geboren dan de jouwe.
Ik zou op zoek naar een school waar ze dat begrijpen en waar ze daar mee om kunnen gaan. Je ziet dat meer bij dalton/montessori/vrije scholen dat ze meer kijken naar het kind zelf. Maar kan ook op reguliere scholen.
De opmerkingen die je van je juf hebt gekregen vind ik echt niet kunnen. Zelfs op onze psz waren ze meer begripvol en werden we veel beter begeleid in het opbouwen van ‘school’.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:10

Nagano schreef:
Wennii schreef:
Bij ons was het als mijn moeder haar wegbracht huilen, gillen, krijsen, omaaaaa omaaaaa. Dat ging ook gewoon eigenlijk niet. Maar daar was ze wel 's ochtends voor school, dus was toch echt wel de bedoeling.
Ik heb toen gezegd ik breng haar wel een week naar school om zelf te zien hoe dat ging. En... geen centje pijn. Liep zelf de klas in naar haar stoel, ik erachteraan, dikke knuffel en een kus, even zwaaien voor het raam en klaar.
Mijn moeder bracht haar de week erna weer, draaaaaama.

Terwijl mijn moeder toch ook zelf aangaf dat ze wilde dat ze naar school ging, toch zei haar energie anders :) Nou wil ik niet perse zeggen dat dat bij op dat moment ook perse anders is dan je zelf denkt, maar misschien zou je het wel een paar keer kunnen proberen hoe het gaat als oma haar naar school brengt.... Gewoon om te checken...
hebben we gedaan met oma ze doet het dan niet alleen bij mij

Dan weet je toch genoeg?
Non-verbale communicatie doet veel hoor ...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:12

Askja schreef:
Nagano schreef:
hebben we gedaan met oma ze doet het dan niet alleen bij mij

Dan weet je toch genoeg?

Hoeft niet zo te zijn hoor. Vaak laten kinderen hun ware emoties alleen zien als het heel veilig is. Bij de eigen moeder dus.
Bij elke ander schikken ze zich dan gewoon naar hoe het is en lijken ze dus ‘normaal’ te doen. Maar dat maakt de stress niet minder, en kost juist enorm veel energie omdat ze dan niet al hun emoties kunnen uiten.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 13:15

verootjoo schreef:
Onderschat vroeggeboorte niet. De gevolgen daarvan zijn niet met 4 jaar al ‘opgeheven’. Ik herken mijn zoontje erin, dat gaat gelukkig nu goed op de psz, maar was ook een drama. Hij is minder vroeg geboren dan de jouwe.
Ik zou op zoek naar een school waar ze dat begrijpen en waar ze daar mee om kunnen gaan. Je ziet dat meer bij dalton/montessori/vrije scholen dat ze meer kijken naar het kind zelf. Maar kan ook op reguliere scholen.
De opmerkingen die je van je juf hebt gekregen vind ik echt niet kunnen. Zelfs op onze psz waren ze meer begripvol en werden we veel beter begeleid in het opbouwen van ‘school’.
ze is dinsdag bij de schoolarts geweest en die zei ook prematuurtjes. Hebben er meer moeiten mee ik heb daar huilend gezeten er werd zelfs door school gezicht dat het mijn schuld van was (niet de juf ) dat ze zo was ik wil juist dat ze naar school gaat met plezier

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:16

verootjoo schreef:
Askja schreef:
Dan weet je toch genoeg?

Hoeft niet zo te zijn hoor. Vaak laten kinderen hun ware emoties alleen zien als het heel veilig is. Bij de eigen moeder dus.
Bij elke ander schikken ze zich dan gewoon naar hoe het is en lijken ze dus ‘normaal’ te doen. Maar dat maakt de stress niet minder, en kost juist enorm veel energie omdat ze dan niet al hun emoties kunnen uiten.

Oma is toch neem ik aan ook veilig?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:18

Een oma, hoe hecht ook is toch anders. Zeker voor een kind met bindingsangst. Zelfs een vader is daarin vaak anders.

Het is jammer dat de school en juf niet wat meedenkender zijn, dat zou voor mij wel een reden zijn om een andere school te zoeken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:18

Voor hoogsensitieve kinderen soms niet veilig genoeg :) Voor mijn sensitieve kind is thuis het veiligst. Terwijl hij heel vaak bij oma is, en daar ook erg aan gehecht is en daar dolgraag gaat spelen.
Het is niet zoals mama en thuis.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:21

Citaat:

OP de PsZ had het meiske het ook al dus of dat de oplossing zal zijn? Onze zoon zat op de VS en omdat ze daar heel veel spelenderwijs en via creativiteit leren ging het als het verdriet over was, best wel goed. Er was zoveel dat hij wel leuk vond op die school, regulier denk ik, was hem niet geworden.
Andere school kan altijd nog want is weer verandering. Ik vind wel dat de leerkracht meer empathie hiervoor mag hebben en het gevoel mag geven dat het een gezamelijke zorg is waar naar een oplossing wordt gezocht.

TS het is niet jouw schuld. Bah wat nare opmerking!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:25

Misschien zit daar dan de oplossing? Buiten school om zorgen dat ze meer tijd doorbrengt met andere mensen zoals oma en papa, en minder met mama. Dus ook echt mama er niet bij op die momenten. En dat een beetje opbouwen.

Ik kan me voorstellen dat het voor de juf lastig is om hier iets mee te doen. Ze heeft nog 27 andere kinderen onder haar hoede tenslotte...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:33

Nagano schreef:
Mijn dochtertje is een kindje die het heel fijn vind om alleen te spelen en is ook heel snel geprikkeld dit heeft ze van haar geboorte af al ( is met 29,5 weken geboren ) ook wil ze het liefst bij mij zijn en zegt dit dus ook elke dag
Ze moeten haar op school van me aftrekken om weg te gaan
Ik zit met mijn handen in het haar
van hoe lukt het mij om haar fijn naar school te laten gaan
Wie heeft er tips of hoe hebben jullie dit gedaan

Liefs
van een moeder die het even niet meer weet

Wat een gedoe, arm kind en arme jij.

Dat een kind slecht prikkels kan verdragen komt vaker voor, zeker na een vroeggeboorte.
We leven in 2020 en er kan heel veel, vaak kan ook dit verholpen worden.

Er zijn twee dingen waar ik aan denk.
Gezien haar leeftijd is het wellicht het handigst om te beginnen met sensorische integratie therapie.
En een invalshoek die zeer de moeite waard is heet INPP.
Beide technieken zijn er op gericht dat de prikkels die nu nog overweldigd voor haar zijn (maar die een "normaal" kind geacht wordt te kunnen verdragen) ook voor haar niet langer bedreigend zijn. Hier een website van een mevrouw die beide technieken beheerst. (Geen idee of je in die buurt woont, maar wellicht heeft zij adressen van collega's.) https://www.moniquemollink.nl

En intussen zou ik haar gewoon thuis houden. Op extra emotionele belasting zit niemand te wachten.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-02-20 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:35

Het ligt soms ook echt aan de omgeving, en aan de juffen.

Onze oudste had ook zo’n moeite op het kinderdagverblijf toen hij over ging naar de peuter groep. Heb het een half jaar geprobeerd maar hij bleef hysterisch. Ik heb hem er af gehaald en die week erop direct naar een peuterspeelzaal op een ander schooltje. Een kleiner klasje, veel meer rust en altijd dezelfde juffen. Het was één keertje huilen en daarna nooit meer. Had ik nooit op durven hopen.

Dus het kan ook zo maar eens zijn dat het ergens anders beter gaat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:36

Kunnen ze op school niet meer ondersteunen hierin? Mijn dochter heeft ook een lange periode gehad dat ze heel erg moest huilen bij naar school brengen. Juf pakte dat super op, en nam haar als het ware van me over. Bij juf op schoot, gedag zeggen en dan meteen gaan. En zeker als ze pas 4 is, kijk of kortere dagen een optie is.

Heeft ze wel al een beetje inzicht in de dagen van de week, het programma op school? Dat kan ook al heel erg schelen als ze weet, eerst komt dit, dan dat en als dat voorbij is komt mama me weer halen. Bij onze dochter op school werken ze met een pom pom klok, iedere dag heeft een kleur. En plaatjes geven aan dat ze in de kring beginnen, en ieder volgend plaatje wat daarna komt. Die klok hebben we thuis ook gebruikt, dochter was daar heel trouw in. Gaf haar inzicht in de dag en tijd, en dat gaf weer rust.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:38

Askja schreef:
Misschien zit daar dan de oplossing? Buiten school om zorgen dat ze meer tijd doorbrengt met andere mensen zoals oma en papa, en minder met mama. Dus ook echt mama er niet bij op die momenten. En dat een beetje opbouwen.

Ik kan me voorstellen dat het voor de juf lastig is om hier iets mee te doen. Ze heeft nog 27 andere kinderen onder haar hoede tenslotte...

Voor een hoogsensitive prematuur geboren kind lijkt me dat misschien wel funest voor de hechting/vertrouwen :o Als het kind er duidelijk nog niet aan toe is gedwongen loswerken van de belangrijkste hechtpersoon :o Maar dan vergelijk ik het puur met mijn eigen kind en ik weet niet hoe TS haar kind is.

Ik vraag me eigenlijk af of het wel goed is om hier zelf mee aan te modderen. Misschien is voor een gelijk effectieve en onschadelijke aanpak een psycholoog/kindercoach contacteren een idee?
Als je het nu goed aanpakt in de basis, hebben jij en je kind daar de rest van haar leven profijt van. :)

Bij vereniging voor ouders van couveusekinderen kan je trouwens ook info voor je school opvragen of zelfs medewerkers die lessen komen geven over de voorkomende problematieken bij prematuren.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:40

Tja hoe vervelend ook het is kennelijk iets tussen mama en dochter. Tuurlijk zal de vroeggeboorte erbij meespelen, maar kinderen hebben meer door en zijn niet gek.

Mama weet dat ze gaat huilen en dat geeft bij mama ook stress. Je gaat mij niet vertellen dat het niet zo is. Je gaat zelf ook met een "zere" buik naar school. Misschien dat oma of papa de aankomende tijd haar naar school kan brengen.

Kinderen moeten gewoon wennen. School is echt een heftig iets voor een kind, zeker met een continurooster wat nu helemaal in is. Halve dagen kan een optie zijn echter hier een slim kind die daarna dus niet de middagen naar school wilde want hij hoefde dat niet. Dus hier gaan ze direct hele dagen. De jongste vindt het ook niet altijd leuk, maar ja het leven is niet altijd leuk ik moet ook wel dingen doen die ik niet leuk vind. We kunnen de "nare" dingen wel uit de weg gaan maar daar worden onze kinderen in de toekomst niet leuker van. Het leven is nou eenmaal zo dat bepaalde dingen gedaan moeten worden.

Mijn advies is een gesprek op school met de uitleg van bindingsangst. Krijgt ze nog therapie/begeleiding daarvoor? Degene kan dan mooi de school uitleggen hoe en wat. De meeste juffen willen best wel, maar ze kunnen niet de hele tijd met 1 kindje bezig zijn. Zeker niet als er 28 in totaal in de klas zitten.

Ik snap jou TS ook wel. Een vroeggeboren kindje is natuurlijk een heel ander begin dan een voldragen zwangerschap. Er zullen waarschijnlijk veel zorgen zijn en zijn geweest. Misschien dat je er diep van binnen meer moeite mee hebt om haar los te laten. Ik heb normale zwangerschappen gehad en ik vind het verschrikkelijk toen ze 4 werden en naar school gingen.

Sterkte en hopelijk vind je een oplossing die voor jullie werkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:44

egnie schreef:
Tja hoe vervelend ook het is kennelijk iets tussen mama en dochter. Tuurlijk zal de vroeggeboorte erbij meespelen, maar kinderen hebben meer door en zijn niet gek.

Mama weet dat ze gaat huilen en dat geeft bij mama ook stress. Je gaat mij niet vertellen dat het niet zo is. Je gaat zelf ook met een "zere" buik naar school. Misschien dat oma of papa de aankomende tijd haar naar school kan brengen.

Kinderen moeten gewoon wennen. School is echt een heftig iets voor een kind, zeker met een continurooster wat nu helemaal in is. Halve dagen kan een optie zijn echter hier een slim kind die daarna dus niet de middagen naar school wilde want hij hoefde dat niet. Dus hier gaan ze direct hele dagen. De jongste vindt het ook niet altijd leuk, maar ja het leven is niet altijd leuk ik moet ook wel dingen doen die ik niet leuk vind. We kunnen de "nare" dingen wel uit de weg gaan maar daar worden onze kinderen in de toekomst niet leuker van. Het leven is nou eenmaal zo dat bepaalde dingen gedaan moeten worden.

Mijn advies is een gesprek op school met de uitleg van bindingsangst. Krijgt ze nog therapie/begeleiding daarvoor? Degene kan dan mooi de school uitleggen hoe en wat. De meeste juffen willen best wel, maar ze kunnen niet de hele tijd met 1 kindje bezig zijn. Zeker niet als er 28 in totaal in de klas zitten.

Ik snap jou TS ook wel. Een vroeggeboren kindje is natuurlijk een heel ander begin dan een voldragen zwangerschap. Er zullen waarschijnlijk veel zorgen zijn en zijn geweest. Misschien dat je er diep van binnen meer moeite mee hebt om haar los te laten. Ik heb normale zwangerschappen gehad en ik vind het verschrikkelijk toen ze 4 werden en naar school gingen.

Sterkte en hopelijk vind je een oplossing die voor jullie werkt

Goede, zinnige post.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:47

Wat herkenbaar, ik was exact zoals je dochter TS. Terwijl ik een lieve juf had op school, vriendinnetjes, en eenmaal daar kon ik me wel okee vermaken. Maar zondagavond stond ik te beven onder de douche, tot hoofdpijnen en overgeven aan toe. Elke dag huilen, stress en drama omdat ik erheen moest. Niet omdat de school vreselijk was maar puur omdat ik zo hechtte aan mijn eigen omgeving en er niet weg wilde.
Zo heb ik ook heel lang last gehad van heimwee bijvoorbeeld, eer ik uit logeren kon heb ik ook heel wat moeten overwinnen.

Nu was mijn moeder haar geluk dat ik stapelgek was op stickers en die graag verzamelde. Dus elke dag dat ik niet huilde kreeg ik van de juf een sticker in mijn boekje en dat hielp enorm. Ik vond t nog steeds moeilijk en soms zat ik te shaken op mijn stoeltje om de tranen in te houden maar het huilen stopte.

Wellicht dat er met jouw dochter ook een soort beloonsysteem af te spreken is? Met iets wat zij superleuk vind om te krijgen?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:49

verootjoo schreef:
Askja schreef:

Voor een hoogsensitive prematuur geboren kind lijkt me dat misschien wel funest voor de hechting/vertrouwen :o Als het kind er duidelijk nog niet aan toe is gedwongen loswerken van de belangrijkste hechtpersoon :o Maar dan vergelijk ik het puur met mijn eigen kind en ik weet niet hoe TS haar kind is.
Even advocaat van de duivel spelen hoor, want ik denk dat je best gelijk kunt hebben, maar het meisje wordt toch rustig als mama eenmaal weg is? Als er echt een serieus verlatingsprobleem zou spelen, zou ze dan toch des te meer in paniek raken? Gewoon beredeneerd vanuit gezond verstand, ik ben geen kenner ...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:49

Toch kijken of je met school tot een oplossing kan komen, of in elk geval een plan van aanpak. Het wijkteam Jeugd of CJG (ik weet niet hoe dat binnen jouw gemeente heet) kan je daarmee helpen. Er zijn zoveel tussen stapjes te maken om dit in goede banen te leiden. Maar alleen gaat je dat niet lukken, je hebt school nodig hiervoor.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:51

Ik ga mee met het bovenstaande. Een vorm van begeleiding voor een hoog sensitief kind om beter met prikkels om te kunnen gaan zal zeker bijdragen aan deze situatie.

Ook zou ik heel serieus overwegen om haar van school te wisselen. Een ander type onderwijs past waarschijnlijk veel beter bij haar. Montessori/Dalton/vrij. Hier kan je de meeste winst behalen verwacht ik. Een passende school is zo ontzettend belangrijk en wordt zo vaak onderschat.

Ondertussen de hoeveelheid school drastisch verminderen. Ik zou zelf teruggaan naar 3 ochtenden tot een uur of 12. Je dochter loopt nu ver haar grenzen voorbij en dat geeft je op termijn enkel meer problemen. Ik geloof er absoluut niet in dat de oplossing ENKEL in deze is: "je moet er even doorheen". Lekker makkelijk natuurlijk. Zo werkt het bij de meeste kinderen dus voor jou dochter dus ook.

Ga op zoek naar een passende oplossing voor je dochter en ga meer haar tempo volgen zonder hierin te overdrijven. :)

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:56

Askja schreef:
verootjoo schreef:

Oma is toch neem ik aan ook veilig?

Ik ben het helemaal met Verootjoo eens. Thuis is het allerveiligst, oma is leuk maar toch anders. Hoe vaak onze peuter niet instort als ze een dag leuk bij oma heeft gespeeld. Ze houdt zich groot tot ze thuis is, dan pas komt de moeheid eruit. Terwijl ze echt geregeld bij oma is en er ook graag komt.

Ik moet zeggen dat ik de school niet heel meegaand vind klinken, als die beter zouden reageren zou je zelf wellicht ook met een ander gevoel haar wegbrengen waardoor het uiteindelijk beter gaat. Ik zou zeker verder kijken of er een school is die beter past, niet dat je direct over hoeft te stappen, maar om je te oriënteren. Kan een wereld van verschil maken, ook voor jezelf.