In de operatie kamer....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikkeniet

Re: In de operatie kamer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 23:50

Ik weet niet wat er tijdens een operatie wordt gedaan, maar net voordat ik geopereerd moest worden,
lag ik te bibberen van de kou. Het al ook wel van de zenuwen zijn geweest, maar ik ben normaal al een koukleum. Er werden meteen lekkere warme dekens gepakten lekker over me heen gelegd.
Ook werd er naar mijn muziekvoorkeur gevraagd.
Infuus werd aangelegd en ik ben heerlijk gaan slapen.

Bij mijn zoon mag ik vanwege zijn ASS meteen bij hem komen in de recovery.
Hij heeft dan nog een tube in zijn mond zitten.
Wordt dan even wakker, tube eruit, hoort mijn stem en dan valt weer in slaap.
Hij blijft dan lang hangen in zijn slaap.
Wordt nog een keer wakker, kruipt lekker tegen me aan, en slaapt weer.
De laatste keer vond ik het heel ongemakkelijk om naast hem te zitten, toen er twee anesthesisten met een bed met een patiënt aankwamen en over het bed heen tegen elkaar hun weekend en de ruzie van thuis stonden te bespreken. Toen ze daarop werden aangesproken door de mensen van de recovery,
reageerden ze zo vreselijk onbeschoft.

Wat een geweldig mooi gebaar, om iemand zo te eren met de walk of honor.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 23:55

Mijn vriend is onlangs geopereerd aan een liesbreuk, dit met een ruggenprik dus hij was gewoon bij.
Wat ik van hem heb vernomen was het erg gezellig met de chirurg. :))

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 23:58

Cayenne schreef:
Misschien een hele stomme vraag, maar hopelijk mag ik hem hier ook stellen gezien het onderwerp :o

Ik heb weleens filmpjes gezien van een honor walk in het ziekenhuis.
Wanneer iemand niet meer te redden is maar wel zijn of haar organen afstaat als donor, komt al het personeel van het ziekenhuis in de gang staan om die persoon de laatste eer te bewijzen voordat die persoon overlijdt.
Echt een prachtig gebaar! Ik vraag me af of dit in Nederland ook wordt gedaan?

Edit: Dit bedoel ik dus. Dit is de honor walk voor een tienjarig meisje dat een auto ongeluk heeft gehad en zal sterven.
[ Video ]

Nee, voor zover ik weet doen we dat hier in Nederland niet. Vind het ook wel erg Amerikaans :o Over het algemeen gebeuren donorprocedures meestal in de avond/nacht, omdat er dan een ok vrij is en geplande ingrepen van overdag dan niet af hoeven te vallen. ‘s avonds is er sowieso al minder personeel dan overdag en wij zijn dan meestal met onze eigen spoedingrepen bezig. Voor de procedures komt namelijk een speciaal team.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 00:14

Hoe het tijdens de operatie er aan toe gaat weet ik niet. Ik sliep elke keer. :j Maar vlak er voor heb ik het twee keer gezellig gehad met de chirurg en de anesthesist, :D In de zaal zei die laatste ineens ‘zou jij niet een keer gaan slapen? Normaal komen patiënten niet eens tot vijf als ik eenmaal in spuit.’ _O-
Ik sliep pas in toen ik bewust mijn ogen sloot. Zo lang ik in gesprek was voelde ik niks. :)) Chirurg zei toen nog ‘Narcose heeft een flinke kluif aan Kathleen.’ _O- (Heb blijkbaar een aardige ‘tolerantie’ voor narcose := )

Chirurg moest na afloop van de anesthesist (die op pensioen ging, ik was zijn laatste patient) doorgeven dat ik bedankt was voor de uitdaging. _O- (mij in slaap krijgen is het makkelijke deel... := Me er in hóuden is miserie.)

Ik kan me niet voorstellen dat mijn chirurg zich negatief zou uit laten over zijn patiënten. Over het algemeen willen ze oprecht mensen kunnen helpen/redden in mijn ervaring. :) chirurgen hebben tov niet-chirurgen vaak wel een soort ‘muurtje’ opgebouwd vind ik. En gezien ze ook mensen kwijt raken is dat logisch denk ik. Maar kan me ook voorstellen dat van daaruit ook het ‘minder nette’ gedrag komt... Soort afstand creëren zeg maar.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-02-20 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 00:15

Ik heb 3 keizersnedes gehad en ook gezellig met de anesthesist en chirurg gekletst (vooral de tweede en derde keer, de eerste was ik erg moe) bij de tweede keizersnede had ik dezelfde als bij de eerste, die tweede keer bijvoorbeeld over sinterklaasfeest gekletst.
Anesthesist was Spanjaard en de chirurg Frans dus die wilde wel wat uitleg.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 01:01

Ik heb ooit van een stagaire in het ziekenhuis gehoord dat er toch wel degelijk over de patiënten wordt gekletst. Dit zou ik echt heel jammer en onprofessioneel vinden.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 04:11

Dit is wel leuk om te zien! Een dokter die reageert op Greys Anatomy en zit best nuttige info bij :)

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:29

De operatiekamers, een eiland in ieder ziekenhuis. Je komt er niet zomaar in en daardoor misschien een beetje een mysterie. Maar het is gewoon een werkplek en niets menselijks is ons vreemd.
Na meer dan 20 jaar ervaring als anesthesie medewerker vind ik het nog steeds het mooiste vak en blijft mijn passie om de patiënt zo comfortabel mogelijk door de operatie heen te begeleiden.

Walk of honor, mooi gebaar maar gelukkig niet hier. Ik wil mijn werk zo goed mogelijk doen. Die emoties vind ik dan moeilijk. Gelukkig zijn er tegenwoordig "uitname" teams.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:40

Ik vind het een fijne werkomgeving, ja er wordt gekletst, muziek gedraaid en soms gaat de chirurg van tafel voor een pitstop (al is het meestal als ze toch moeten wachten tijdens de ingreep) dan blijft de assistent aan tafel. Ik mag niet weg, overdag kan ik afgelost worden door een collega, s nachts heb ik pech. Soms wordt er over de patiënt gepraat, maar eigenlijk altijd te relateren aan de medische consequenties van iemands postuur. Tatoeages weer mooi aan elkaar, of zware borsten met een speciale band bij elkaar binden om te voorkomen dat ze spanning op de wond veroorzaken. Bepaalde chirurgen ontploffen wel eens, meestal een ontlading van stress, zelden op de persoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:58

Vriendin van mij is OK assistent, als ik hoor wat die allemaal bespreken op zo'n OK, lach me dood :') Chirurgen zijn net gewone mensen :+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:32

Oh we hebben ook echt wel heel leuke dingen mee gemaakt hoor, wat denk ik niemand verwacht in een operatiekamer.

Ik heb gewerkt in het oogziekenhuis in Rotterdam op de OK , wat inhield dat je soms hele dagen in het donker doorbracht met maar een paar collega's, tja, dan worden er wel dingen besproken , maar dat lijkt me niet echt heel vreemd..

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:45

Mijn ervaring is dat het een hele gewone werkomgeving is.
Er was altijd wel ruimte voor een gesprekje, grapje en meestal stond er radio of muziek op.

Ik was er enkel om foto/video verslag te maken van 'bijzondere' operaties en dan was er vaak ook vanuit de chirurgen verbazing of blijdschap.

Sommige operaties gaan er echt 'ruig' aan toe. Rondvliegend kraakbeen bijvoorbeeld. :=

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:57

Het is er kkkkkkoud.

Heb er 3x gelegen 2x bij kennis 1x onder narcose.
Muziek mag aan maar moest van mij uit.

Beide keren was de chirurg enkel aan woord, de andere mensen praten soms wel wat maar er wordt niet gekeet
Tot de baby eruit was en alles okay dan is de sfeer losser.

Maar de eerste baby ging met spoed naar de ic toen bleef de stemming wel bedrukt de 2e baby was natuurlijke keizersnee en werd iedereen toch wel druk toen ie op mijn buik lag

Tijdens de operatie hoor je alleen de chirurg praten en de gene die mij in de gaten moet houden met hartslag en bloeddruk.
Op moment dat ik weg viel, voelde het aan komen riep ander persoon dat ze dat middel ging geven

Dus mijn ervaring tijdens de operatie is het koud en chirurg heeft het woord

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:06

Tita ik kreeg toen een warme lucht deken op mijn borst en armen.
Zo werd ik de laatste keer al vrij snel misselijk, ik had het nog nauwelijks uitgesproken, kreeg een spuit in mijn infuus en de misselijkheid trok direct weg! +:)+

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:08

Mijn dochter kreeg na een hel van een eerste bevalling een moeder geassisteerde keizersnee van haar tweede in het Diak.
Ze zag best op tegen de ruggenprik maar het was zo’n leuke anesthesist, hij stelde haar helemaal op haar gemak en dat scheelt toch best en je voelt ook als patiënt dat er een goede sfeer hangt.

Mijn KC draait klassieke muziek tijdens de ok := en de mijne duurde 9 uur en om nou 9 uur naar klassieke muziek te luisteren :(:)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:20

Jes, ik ook hoor maar is er koud en tot de ruggenprik zit jij daarbijna poedelnaakt met dun vodje in kamer rond vriespunt

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:41

Ik was tijdens mij VKB reconstructie gewoon bij.. ik heb iedereen gewoon horen praten, maar weet niet meer waar ze het over hadden... zal ongetwijfeld koetjes en kalfjes zijn geweest...

Het was wel erg fijn trouwens... ik was behoorlijk bang, maar het lieve personeel heeft me gerust gesteld... de anesthesist heeft het eerste half uur van de operatie heel braaf mijn handje vastgehouden... :) Mocht ook meekijken, maar dat vond ik eng... ik was wakker tijdens de operatie en dat wou ik graag blijven... ik kan best tegen bloed en operaties, maar niet bij mezelf... het idee dat ik zie dat ze in mijn been bezig zijn en ik voel het niet... daar zou ik een lichtelijke paniekaanval van krijgen en uiteindelijk flauwvallen... :))

Het grappigste was wel dat een van de assistentes voorbijliep met het stuk pees waar ze mn nieuwe kruisband van gingen maken... dus ik floep eruit "ooh maar dat ziet er niet eens zo eng uit eigenlijk"... steekt de chirurg haar hoofd boven het doek uit "Ja he... valt best mee he?" :))

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:08

Ik mis meestal alles wat zich daar afspeelt, ben drie keer voor een Illizarov onder het mes geweest in Leuven en elke keer opnieuw kon ik me niet houden om flauw te vallen als ze nog maar afkwamen met een infuus. Wel interessant om te horen hoe het daar aan toe gaat in de zaal. Maar het is er inderdaad wel heeeel koud als je op die tafel ligt :brr:

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:30

Hier paar keer geopereerd. Meestal knie en dan was de vraag of ik wou mee kijken. Ja duuh wie wil dat nou niet zien.
Maar heel gemoedelijk sfeertje en hij legde ook precies uit wat hij aan het doen was en wat ik dan zag op de 'tv'. Ook al 2 keer overleg gehad met de chirurg hoe nu verder. (ja terwijl je op de operatie kamer ligt haha)

Hier ook heel vaak koud daar. Schijnt het ook te zijn wat mij verteld is. Ik had het daarna zo koud dat ze me 3 dekens overgedaan hebben. Dat hielp nog niet dat ik er nog een warmte ding bij in kreeg. Toen kreeg ik het wat warmer.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:41

Ja het is als patiënt echt heel koud. Terwijl op het moment dat je aan het opereren bent, je echt de zweetdruppels op je hoofd hebt soms. Die steriele kleding die je over je pakje aan hebt ademt slecht en dan met die gloeiende lampen bij je hoofd... Dan ben je blij dat de temperatuur rond de 18 graden staat.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 15:01

Bij mijn laatste operatie kreeg ik van die heerlijke voorverwarmde aluminium moonboots aan tot halverwege mijn bovenbenen, die zou ik thuis ook wel willen!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 16:17

Relaxed schreef:
Vriendin van mij is OK assistent, als ik hoor wat die allemaal bespreken op zo'n OK, lach me dood :') Chirurgen zijn net gewone mensen :+

En de rest van de mensen op de ok ook, we staan daar als een team en niet alleen de chirurg :)
We bespreken dezelfde dingen als waar mensen op kantoor het over hebben, want voor ons is het gewoon een werkplek. En als daar op gepaste momenten geen gezelligheid bij zou zitten, zou ik het niet lang volhouden op ok.
Maar ok-humor is wel erg specifiek, als je er zelf niet werkt is het lastig te begrijpen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 16:58

Ik vond het wel lekker fris toen ik de operatiekamer in gereden werd!

Interessant om te lezen, groot fan hier van Greys en ER maar wel bewust dat zulke dingen altijd wat anders gaan in het echte leven!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 17:12

Ik vond het eigenlijk helemaal niet koud op de OK... ik vond het pas koud toen ik op de recovery was... ik moest 2 opgewarmde dekens hebben voor ik een beetje normale temperatuur terug had :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 17:34

Leuk om mee te lezen! Helaas veel in het ziekenhuis geweest laatste tijd en ook daar heb ik inderdaad een aantal keer tegen mijn moeder gezegd dat het ook ‘gewoon’ werk is. Verpleegsters die lekker het weekend met elkaar doornemen en gezellig kletsen.

Zelf vond ik het overigens niet koud op de OK, maar dat was misschien ook omdat het een gentle sectio was. Chirurg was super relaxed en was ook wat grapjes aan het maken met ons allemaal. Voel ik mij juist ook ontspannender door, dus mocht de volgende weer een keizersnede worden hoop ik dat het weer zo relaxed gaat.