Janine1990 schreef:Lindsey_99 schreef:Woningbouw inschakelen en informeren dat je niet normaal in je eigen huis kunt leven vanwege gehorigheid. Dat zelfs de toilet doorspoelen al overlast geeft. Als je in een portiekflat woont, een oudere, dan is de isolatie dusdanig slecht dat je nu eenmaal de buren hoort.
Geef aan dat je rekening houdt met de buurman onder en overige buren, maar wel af en toe visite wilt kunnen uitnodigen zonder gelijk een kwade buurman aan je deur te hebben. Als het eens een keer een feest met 30 man is kun je een briefje in de bus doen bij de buren dat je een feest geeft en dat het wat overlast kan geven. Verder hebben de buren gewoon te accepteren dat er iemand boven hen woont en dat ze die zullen horen met normale leefgeluiden. Wil de woningbouw niets doen dan heel simpel; hup naar de Rijdende Rechter.
Ik vind dit een hele goede tip...
Daarnaast vraag ik me bij dit verhaal meteen af; hoe is de woonhistorie van jullie appartement? Hoelang hielden voorgaande bewoners het uit met deze buurman.
Ik woon in een tussenwoning in een rij van 4. Mijn buren op de hoek hebben nooit last van mij. Ik kan mijn muziek echt belachelijk hard zetten (1 á 2 keer per maand ongeveer 15 minuten per keer, overdag) en iedereen vind het oké.
Mijn andere buren die dus ook een tussenwoning hebben zijn van mijn leeftijd en horen mij ook nooit. Andersom hoor ik hun ook nooit. Ik kwam er pas na ruim een maand achter dat ze een puppy hadden. Een puppy die dus wel eens lawaai had. Waar de buurman in de andere hoekwoning dus wel last van had op zijn manier. Maar die had ook last van de muziek van mijn buren in de tussenwoning. Die op hun beurt weer aan mij vragen of ik ook last van ze had. Nou euh... Nee? Hoe kom je er bij!!!
De 'boze' buurman is echter wel een beetje bijzonder. Zijn vriendin (???) zit dan in de zomer in de tuin en luistert dan naar shantymuziek, die ze ook 'enig' kan meezingen... Zit je dan met je visite in de tuin...Anyhow... het overpad dat we met hem hebben ligt tegenwoordig bezaaid met stukken appel.
Dat zal wel een soort van statement zijn omdat ik het overpad dagelijks gebruik. Ach, niet mijn probleem.
Maar het geeft mij wel heel duidelijk aan hoe serieus we zijn klachten naar de buren moeten nemen.
Dus neem dat ook in overweging...
Dit is een woning uit 1920 of 1930 meende ik. Echter zijn deze wel vorig jaar mei gerenoveerd. Dus dikkere muren/isolatie, nieuwe badkamer, wc en keuken en zonnepanelen geplaatst.
Ik heb al contact opgenomen met het bedrijf die onze vloer heeft gelegd en ik kan bij hun eventueel een bewijs ophalen dat de meest dempende ondervloer die ze verkopen hierin ligt.
Flower033 schreef:Er zijn heel veel afleveringen van de Rijdende Rechter over burenoverlast. Als ik me het goed herinner, mag een buurman niet klagen over normale leefgeluiden. Wc doortrekken en de deuren normaal open en dicht doen. Moet je vloer wel goed gelegd zijn.
Je zou een onafhankelijke expert metingen kunnen laten doen (samen betalen?). Dan is het direct duidelijk of je inderdaad teveel geluid maakt of dat de buurman moet ophouden met klagen.
Zal eens wat opzoeken, wellicht kan ik er nog iets uit halen
Mazida schreef:Met redelijkheid ga je het hier ook niet redden. Bij sociale woningen, zeker van 50 jaar of ouder hoor je nu eenmaal veel leefgeluiden. Belachelijk dat je je wc niet meer kunt doorspoelen. Waarom stuur je je vriend een keer niet om met meneer te gaan praten? Maak duidelijk dat jullie niet alles dulden en zelf ook contact opnemen met woningcorporatie. En laat hem maar lekker 112 bellen. Oom agent gaat geen muziekinstallie in beslag nemen als er een klein muziekje op staat in combinatie met een glaasje wijn. Niet over je heen laten walsen!
Ik kan een gesprek veel tactischer voeren en kan dingen wat beter verwoorden/benoemen. Ik heb ontzettend veel geduld en mijn vriend totaal niet. Hij laat zichzelf al snel gaan in dit soort situaties en vindt het lastiger om te nuanceren.
Anyhow... het overpad dat we met hem hebben ligt tegenwoordig bezaaid met stukken appel.
.