Hoeveel tijd voor de poets?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mala26

Re: Hoeveel tijd voor de poets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:21

Ik heb jaren lang als schoonmaakster bij mensen gewerkt en eerlijk zelfs met die extra klussen zou ik waarschijnlijk nog geen 2.5 uur nodig hebben.
Nu heb ik dit werk jaren gedaan ook als gewoon werk zeg maar. Maar je krijgt er zo'n tempo in en dan doe ik alles netjes
Zeker als ik al een tijd een huis doe en dus alles in mijn ritme zit dan vlieg ik er zo door heen. Maar ja ieder zijn eigen werk tempo

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:32

Ik vind het eigenlijk veel te weinig om het “goed” te doen ...
Ik doe gemiddeld 4 uur over een normaal huis per week... maar badkamer en keuken wel elke week elk tegeltje, kastje (buitenkant) kranen oppoetsen enz en de ramen binnen en buiten. Dus bij een normaal formaat keuken badkamer ben je wel 2 uur bezig samen. Stofzuigen en dweilen echt wel een uur maar dan versta ik onder stofzuigen alle hoeken, achter de banken onder de bedden en de hoeken bij de plafonds met de stang om zo stof en spinnen raggen weg te halen. Daarbij de plinten ook meteen goed doen. Dan heb ik nog een uur voor de oppervlaktes dus alle deuren kozijnen evt nog ramen van binnen deuren en alle tv kastjes tafels enz dus als ik een keer de ramen van de kamer moet doen moet er wel iets weg vallen want dat is anders niet te doen. De bovenkant vd kastjes doe ik echt niet wekelijks (waar ik althans een trap bij moet pakken dan) binnenkant ook niet.
Een robozuiger is leuk maar die trekt het echt niet bij gewoon goed stofzuigen het oogt leuk maar als je maar 1x in de 2 weken goed zuigt kan je net zo goed helemaal niet zuigen want daarvoor maakt het niet uit. Je moet alsnog met de stofzuiger over de vloer heen of er nu wel of niet gezogen is

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 18:36

candalisa schreef:
Ik vind het eigenlijk veel te weinig om het “goed” te doen ...
Ik doe gemiddeld 4 uur over een normaal huis per week... maar badkamer en keuken wel elke week elk tegeltje, kastje (buitenkant) kranen oppoetsen enz en de ramen binnen en buiten. Dus bij een normaal formaat keuken badkamer ben je wel 2 uur bezig samen. Stofzuigen en dweilen echt wel een uur maar dan versta ik onder stofzuigen alle hoeken, achter de banken onder de bedden en de hoeken bij de plafonds met de stang om zo stof en spinnen raggen weg te halen. Daarbij de plinten ook meteen goed doen. Dan heb ik nog een uur voor de oppervlaktes dus alle deuren kozijnen evt nog ramen van binnen deuren en alle tv kastjes tafels enz dus als ik een keer de ramen van de kamer moet doen moet er wel iets weg vallen want dat is anders niet te doen. De bovenkant vd kastjes doe ik echt niet wekelijks (waar ik althans een trap bij moet pakken dan) binnenkant ook niet.
Een robozuiger is leuk maar die trekt het echt niet bij gewoon goed stofzuigen het oogt leuk maar als je maar 1x in de 2 weken goed zuigt kan je net zo goed helemaal niet zuigen want daarvoor maakt het niet uit. Je moet alsnog met de stofzuiger over de vloer heen of er nu wel of niet gezogen is

Ramen worden niet gelapt, in de keuken en de badkamer wordt niet ieder tegeltje gepoetst, ze komt niet onder het bed (want dat vindt ze te smal. Ze stelde voor dat m'n vriend z'n huis anders indeelde zodat zij er gemakkelijker bij kan :roll: ). Of ze de plinten doet weet ik niet...

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:49

In de thuiszorg doe ik dat in 4 uur tijd. Én ik ga met mevrouw boodschappen doen of de stad in en 3x koffiedrinken en eten met mevrouw :+

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:20

Het ligt er natuurlijk ook aan wat jij verstaat onder schoonmaken. Als ik de keuken schoonmaak ben ik daar ruim 1 uur mee bezig doordat ik heel de keuken leeg haal en alles poets en daarna alles netjes terug zet en producten op datum controleer.

Als ik de badkamer schoon maak reinig ik alle tegels en alle voegen. Ik ontkalk de douche en kranen en ben daar ook zo weer 45 minuten voor kwijt.

Dan ben je al bijna 2 uur verder en is er verder nog niks gebeurd.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:42

Onze schoonmaakster is 1x in de 2 weken 3,5 uur bezig
Huis is 140 vierkante meter
We hebben buiten de woonkamer en keuken 5 (slaap)kamers, 2 badkamers en 3 toiletten.
Ze stoft, stofzuigt en dweilt alles (mag van ons soms wat secuurder)
Daarnaast verschoont ze het bed van onze slaapkamer.
Als er nog vaat staat dan vult ze de vaatwasser. Mocht er schone vaat in de vaatwasser zitten, dan ruimt ze dit op.
Verder doet ze op verzoek wel extra dingen, zoals het bed verschonen van de logeerkamer of keukenkastjes poetsen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 11:45

Hij heeft besloten dat hij haar de volgende keer niet laat komen, en het dan een keer zelf gaat doen. Als dat bevalt dan blijft hij gewoon zelf poetsen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:51

Hebben jullie ook huisdieren rondlopen?
Dat scheelt vaak ook extra werk qua haren, dweilen en stof.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 11:54

Cayenne schreef:
Hebben jullie ook huisdieren rondlopen?
Dat scheelt vaak ook extra werk qua haren, dweilen en stof.

Er loopt een kat rond, alleen in de woonkamer. Dat is een van de redenen dat de robotstofzuiger rond rijdt, die is speciaal ook voor dierenharen.

Een van de dingen die dus opvallen is dat er overal kattenharen blijven liggen als ze geweest is.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:57

Vjestagirl schreef:
Hij heeft besloten dat hij haar de volgende keer niet laat komen, en het dan een keer zelf gaat doen. Als dat bevalt dan blijft hij gewoon zelf poetsen.

Das ook een oplossing. :D

Ik had een hele duidelijke to list voor onze hulp. Een 4 weken schema met een basis die altijd gedaan moest worden en dan elke week een extra klus (afnemen keukenkastjes, afnemen muren badkamer, etc). Dat werkte goed.

Ik gaf wel vanaf het begin aan dat ik van haar verwachtte dat ze elk hoekje en gaatje meeneemt, dus bijvoorbeeld plinten stofzuigen, kussens van de bank bij stofzuigen. Zelf hield ik het met de franse slag bij, ik had juist een hulp omdat ik het eens per week echt goed gedaan wilde hebben.

Merkte daarbij echt verschil tussen mensen. Sommigen zijn vlot en netjes, sommige langzaam en netjes en sommige gewoon slordig.

Het lijkt mij wat overdreven, 1,5 uur extra voor de klusjes die jij noemt...

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:03

Vjestagirl schreef:

Haha, scheelt ook weer geld als hij het zelf gaat doen. Dat ze niet goed overal stoft maar juist om dingen heen vind ik ook een dingetje. Dan zou ze juist minder tijd nodig horen te hebben. Wil je dat ze goed schoonmaakt of alleen voor het oog netjes? Voor dat laatste heb je geen poets lijkt me. De kattenharen vind ik wat anders: Mijn katten vinden het juist leuk om nadat ik gezogen heb achter elkaar aan te rennen waarbij de haren weer in het rond vliegen. -O-

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:08

fohadie schreef:
Mijn katten vinden het juist leuk om nadat ik gezogen heb achter elkaar aan te rennen waarbij de haren weer in het rond vliegen. -O-

Typisch! Dat doen mijn katten ook. Zodra er goed opgeruimd is bijten ze elkaars kop eraf :D

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:50

Ik verwacht niet van huishoudhulpen dat ze het sneller kunnen dan dat ik het kan. Het werk moet voor hun ook haalbaar blijven, zij hebben ook nog een leven buiten hun werk..
Hier hebben we 8u huishoudhulp per week (opgesplitst in 2x 4u) en dan nog is niet alles gedaan..(en wij wonen niet bepaald groot) Ik ben zelf niet zo'n huishoudelijk type dus ik vind alles wat toch al gedaan is mooi meegenomen voor de rest maak ik me er niet druk om en ga ik er vanuit dat ze doen wat binnen hun mogelijkheden ligt! :)

Ik laat trouwens wel altijd een briefje achter en dan vraag ik bv. extra aandacht voor de keukenkasten of voor de tafelpoten omdat ik merk dat die regelmatig worden overgeslagen en dat lijkt wel goed te werken. Wij hebben ook glazen schuifdeuren in huis die zijn ook snel vuil, ik heb als afspraak dat ze zelf ook een beetje kijkt naar wat er moet gedaan worden, ze hoeft niet elke keer die schuifdeuren of bovenkanten van de kasten ofzo te doen maar wel regelmatig :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:57

8 uur huishoudelijke hulp per week vind ik echt heel veel zeg :wow:

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 13:10

8 uur per week? :wow:
Als ik 8 uur per week schoon zou maken dan zou de koningin van de vloer kunnen eten...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:17

Als je in die 8 uur ook de was, ramen lappen, plinten stofzuigen, koelkast uitsoppen enz enz meerekent, dan kom ik denk ik in een week ook wel aan die uren hoor.

Vind het wel veel voor een hulp, maar ga er vanuit dat de meeste mensen de hulp hebben voor de grote klussen en tussendoor zelf de boel enigszins bijhouden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:23

Ik doe zelf ergens schoonnaken en hoe leuk een robotzuiger ook is, of hoe schoon de vloer is ik moet nog steeds de hele vloer zuigen, dus vies of schoon ik ben er net zo lang op bezig. En ik merk dat er in goed schoonmaken toch wel wat tijd gaat zitten en extra taakjes mag dan echt wel way extra tijd gerekend worden. En elke week een extra taakje (ene keer de bovenkant van de klesingkast, andefe keer bovenksnt van de keukenkastjes, weer andere keer de koelkast etc) zorgt er voor dat t niet in 1 keer veel tijd kost.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:26

MarliesV schreef:
Als je in die 8 uur ook de was, ramen lappen, plinten stofzuigen, koelkast uitsoppen enz enz meerekent, dan kom ik denk ik in een week ook wel aan die uren hoor.

Vind het wel veel voor een hulp, maar ga er vanuit dat de meeste mensen de hulp hebben voor de grote klussen en tussendoor zelf de boel enigszins bijhouden.

Maar je gaat toch niet iedere week de koelkast uitsoppen, ramen lappen etc? :P
Dat doe ik een keer per periode, maar echt niet iedere week.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:30

Cayenne schreef:
MarliesV schreef:

Maar je gaat toch niet iedere week de koelkast uitsoppen, ramen lappen etc? :P
Dat doe ik een keer per periode, maar echt niet iedere week.

Nee, maar als je alles bij elkaar optelt, kom ik wel aan 8 uur in de week qua poetsen hoor.
Maar dan telt de was ed dus ook mee, boven op de kastjes, de wasemkap en roosters enz enz.

Doe veel ff tussendoor, dus merk het niet zo. Maar kan mij wel voorstellen dat een schoonmaakster in een woning waar ze alles moet doen, die 8 uur nodig heeft.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:32

Cayenne schreef:
8 uur huishoudelijke hulp per week vind ik echt heel veel zeg :wow:

Strijken en de was in de kasten leggen doet ze ook in die tijd. Ik was wel alles zelf, zij zorgt voor de "verwerking" nadien.

Vjestagirl schreef:
8 uur per week? :wow:
Als ik 8 uur per week schoon zou maken dan zou de koningin van de vloer kunnen eten...

Dat is hier jammer genoeg niet het geval, wij hebben wel een hond (golden retriever)

MarliesV schreef:

We houden zelf niet veel bij in tussentijd.. Maar ramen doe ik meestal wel zelf net als de koelkast.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:54

Ah, dan icm de was strijken, opvouwen etc is het alweer meer werk natuurlijk.
Ik denk dat ik ook wel aan 8 uur per week kom, maar ik stofzuig iedere dag meerdere keren de benedenverdieping (want met vogels in huis die een zaadjes-explosie veroorzaken en zelf astmatische bronchitis hebben is dat ook wel nodig).
En dan ook nog de afwas, afstoffen, dweilen, kooien verschonen, was doen etc zit je daar al snel aan. Dan heb je de grotere klussen als de badkamer etc nog niet eens gehad.
Maar ik ga er vanuit dat een hulp dat niet allemaal hoeft te doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 14:02

Cayenne schreef:
Ah, dan icm de was strijken, opvouwen etc is het alweer meer werk natuurlijk.
Ik denk dat ik ook wel aan 8 uur per week kom, maar ik stofzuig iedere dag meerdere keren de benedenverdieping (want met vogels in huis die een zaadjes-explosie veroorzaken en zelf astmatische bronchitis hebben is dat ook wel nodig).
En dan ook nog de afwas, afstoffen, dweilen, kooien verschonen, was doen etc zit je daar al snel aan. Dan heb je de grotere klussen als de badkamer etc nog niet eens gehad.
Maar ik ga er vanuit dat een hulp dat niet allemaal hoeft te doen.

Maar ook dan! Ook met stofzuigen, strijken, de badkamer etc ben ik in 8 uur ècht wel klaar. Als je toch gewoon normaal leeft in een huis (dus je troep opruimen als je klaar bent, een doekje over het aanrecht als je gekookt hebt, en een stofzuiger over de vloer als je met je zandvoeten naar binnen bent gedenderd) dan hoeft schoonmaken toch echt geen 8 uur te duren?

Misschien ben ik super naief. Ik woon alleen, heb 2 katten maar geen honden, geen kinderen etc.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:05

Ik vind dat jullie poetsen wel heel erg veel moeten doen op 2,5u.
Meestal is een gans huis met 2-3 slaapkamers een 4 tal uurtjes .
Als de poetsvrouw poetst zoals ik zou poetsen dan is ze heel snel klaar maar juist dat zou ik niet willen. Ik neem niet de tijd om de kastjes binnen in schoon te maken.
Ik ben zelf meestal. ook 4 u kwijt als ik alles doe.
Aan alles op orde leggen / vaatwasser inladen stofzuigen en dweilen enkel de beneden verdieping 70 m ongeveer ben ik al 1,5u kwijt. En dan heb ik nog geen stof afgedaan.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:13

Deze bokker is een poetsvrouw :)
Sowieso is het een verschil in afstoffen of ik ergens elke week of om de week kom, dat eerst en vooral.

Voor de meeste mensen hun badkamer heb ik wel wat tijd nodig. Afhankelijk van het type douche dat ze hebben: indien er een glazen wand staat, kruipt hier wel wat tijd in. Ook hangt het van de grootte van het gezin af.
Bij mijn klanten die met 2 hun huis bewonen, ben ik in de badkamer sneller rond dan in het huis met het gezin van 4 (2 pubers).
Ik heb 1 badkamer (die met de pubers) waar ik echt een uur voor nodig heb. 3 spiegels, 2 lavabo's, douche met glazen wand, groot hoekbad. Ze houden de lavabo's zelf ook niet schoon, ik moet echt tandpasta krabben, haargel van de klinken van de halen, kleren opvouwen, Op de lavabo's zelf ook héél veel producten die ik allemaal moet verzetten en schoon maken... Dus daar ben ik wel een uur kwijt.
In het gezin van 2 (oudere mensen) ben ik sneller klaar in de badkamer, alhoewel ook zij de glazen douchewand, 3 spiegels en 2 lavabo's hebben. Maar zij houden de boel schoner, er staan heel weinig producten op de lavabo's en er liggen ook nooit kleren, waardoor ik sneller klaar ben.

Keukens: ook zoiets. Alle deuren van alle kasten moeten mee, de lavabo, de vensterbank, de koelkast, oven, microgolfoven, vaatwasser, ... Indien er een tafel of toog staat ook de stoelen + poten. Dus afhankelijk van de keuken ben ik bij de ene ook sneller klaar dan bij de andere.

Bovenkanten van kasten doe ik standaard 1x per maand met een natte en daarna droge vod. In geval van een allergie zou ik dit om de week doen. Maar mispak je niet aan de tijd die hier in kruipt: trapje op, vegen met nat, dan met droog, trapje af, vod uitspoelen, trapje verzetten, en op naar het volgende stuk. Hier kruipt meer tijd in dan je denkt.
Ik ben zelf nogal klein en moet ook vaak een trapje gebruiken, ik weet hoe lastig en tijdrovend dit kan zijn.

Anderhalf uur erbij voor hetgeen je "extra" vraagt is wel vrij veel. In principe zou ze op een half uur die bovenkanten van de kasten en de randjes moeten kunnen weg krijgen, afhankelijk van het aantal kasten misschien wel een uur. Maar geen anderhalf uur, dat is een beetje overdreven.

Als mijn klanten mij om een extra vragen, waar wat meer tijd dan een paar minuten inkruipt, en ik niet over mijn uren kan/mag gaan, moet er wel iets anders blijven liggen of oppervlakkiger gepoetst worden. Ik lap de ramen niet standaard elke week, wanneer ik wél de ramen lap moet ik daar wel de tijd voor hebben, en die tijd haal ik dan door iets anders minder grondig te poetsen.

Ik heb klanten waar ik 4 uur werk en klanten waar ik 6 uur werk. Bij degene waar ik 6 uur werk, verschoon ik ook de bedden, doe ik de was en de strijk, komt er opruimwerk bij kijken, hoort ook de garage er bij, ...

Al de andere dingen die ze hiervoor al deed, is niet slecht op 2.5 uur. Integendeel.

Gepikeerd reageren van haar kant uit lijkt me niet nodig. Als zij vind dat je te veel vraagt, kan ze een andere klant zoeken. Als jij vind dat ze te weinig doet, kan je een andere poetsvrouw zoeken.