onderbetaald werken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:43

gomir schreef:
Ik ga helemaal met DonDon mee, beter nu even investeren in solliciteren dan hier zwart gaan werken.

In de horeca is veel vraag naar personeel, ook op bijvoorbeeld tankstations en in de detailhandel is er de nodige flexibiliteit gezien de steeds ruimere openingstijden. En een baantje in de thuiszorg o.i.d. zou misschien met enige scholing ook nog een optie kunnen zijn.

Zonder scholing kan je ook in de zorg in verpleeghuizen werken, als ondersteunend personeel met de eetmomenten en licht ondersteunende zorgfunctie.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 22:16

ja een groot deel is dus inderdaad zwart uitbetaald, maar wel ook deels op contract, hoe ze dat in gedachten hebben weet ik niet helemaal.
Het team zelf waar ik mee gewerkt heb was overigens wel heel leuk, dus dat is verder prima op de werkvloer.

Ik heb nu een mail gestuurd met dat ik het leuk zou vinden om te blijven, maar ik minimaal het minimumloon wil verdienen en gewoon op contract, zoals het hoort, volgens de horeca cao en vakantiegeld er meteen bij gerekend zou dat 10,85 per uur zijn ipv 9 euro, toch wel een flink verschil.
Nu is het even reactie af wachten.. Best wel spannend :')
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 17-02-20 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:25

Bedenk ook goed dat als je zwart uitbetaald krijgt, je niet verzekerd bent mocht er iets gebeuren tijdens werktijd. En natuurlijk overige opbouw van rechten heb je ook niet.
Een bedrijf wat op deze manier werkt zou ik persoonlijk sowieso al niet willen werken...als ze het hiermee al niet te nauw nemen, dan al helemaal niet met jouw welzijn.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:26

Faelynn schreef:
ja een groot deel is dus inderdaad zwart uitbetaald, maar wel ook deels op contract, hoe ze dat in gedachten hebben weet ik niet helemaal.
Het team zelf waar ik mee gewerkt heb was overigens wel heel leuk, dus dat is verder prima op de werkvloer.

Ik heb nu een mail gestuurd met dat ik het leuk zou vinden om te blijven, maar ik minimaal het minimumloon wil verdienen op contract, zoals het hoort, volgens de horeca cao en vakantiegeld er meteen bij gerekend zou dat 10,85 per uur zijn ipv 9 euro, toch wel een flink verschil.
Nu is het even reactie af wachten.. Best wel spannend :')

Goed gedaan TS en anders lekker verder solliciteren +:)+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:27

Bedenk we dat je ziek wordt je het hele zwarte deel niet krijgt bij je uitkering. Ook niet als je voor ww gaat als je contract afloopt

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:33

Hi lieve ts, wat een vervelende situatie.

Ik ben werkzaam op onder andere afdeling PZ van een horeca concern.

We hebben weer een nieuw horeca cao voor 2020, het cao kun je terug vinden op de site van de KHN, daarin staan ook de loontabellen. Zo kun je gemakkelijk zelf checken of je loon klopt bij je leeftijd. Medewerker bediening valt volgens de referentiefuncties horeca in principe in functiegroep 3. Even ervan uitgaande dat alles netjes via een loonstrook betaald wordt, moet je werkgever zich aan het cao houden.

Er is wel 1 grote maar: in de horeca hebben we de keuze om iemand wel of geen vakkracht te maken. Als je als 'niet vakkracht' in dienst komt, krijg je aanzienlijk minder betaald totdat je een bepaald aantal ervaringsuren hebt opgedaan. Mijn bedrijf kiest ervoor om iedereen als vakkracht in dienst te laten treden :)

Ik heb even niks bij de hand nu dus kan niet heel inhoudelijk reageren. Uit mijn hoofd ligt het WML voor vakvolwassenen inmiddels zo rond de 10 euro. Mocht je nog iets specifieks willen weten, mag je me altijd een bericht sturen.

En mocht je in de regio Arnhem iets zoeken, geef maar een gil. Ik kan je CV zo bij onze restaurant manager onder de neus schuiven :)

Faelynn

Re: onderbetaald werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 11:43

Bedankt voor jullie reacties, ik wil het dan dus inderdaad ook gewoon op contract zoals het hoort en niet zwart. Het is nu even afwachten, hoop snel antwoord te krijgen op mijn mail.
@Fortitude, bedankt voor je uitgebreide reactie! Helaas woon ik niet in de omgeving van Arnhem

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:26

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 11:27

Ik heb antwoord op mijn mail.
Ze zeggen dat de 9 euro per uur die ze contant uitbetalen netto is, en dat daar dus de belasting al af is, het bruto bedrag zou inderdaad hoger liggen en daarom betalen ze volgens hun zelf ruim boven het wettelijk minimum loon, de loonadministratie ziet daar op toe zeiden ze.
Maar dat klopt al niet want ik heb recht op loonheffingskorting, wat maakt dat over de eerste +- 500 euro bruto geen belasting afgetrokken zou moeten worden, maar die belasting trekken ze er dus zelf af wat natuurlijk helemaal niet kan..
Ik vraag me oprecht af of ze denken dat ik onder een steen lig of dat ze er zelf gewoon geen kaas van gegeten hebben. En dan inderdaad nog niet gesproken over het stukje dat contant uitbetalen ook niet eens mag, maar snap nu wel dat ze dat doen want dan kunnen ze die zogenaamde "belasting" die er af gaat in eigen zak steken natuurlijk.
Ik ben welkom om te komen blijven werken, maar voor 9 euro per uur contant dus.
Ik heb inmiddels maar wat nieuwe sollicitaties uitgestuurd

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:32

In de horeca liggen de banen voor het oprapen. Dus lekker verder kijken. Klinkt toch als het restaurant dat ik bedoelde. Niet de kip maar het.......

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:34

als er een loonadministratie achter zit, krijg je naar alle waarschijnlijkheid ook een loonstrook.
sommige bedrijven doen inderdaad geen rekening houden met loonheffingskortingen om deze reden.
dan krijg je dus bij je aangifte een smak geld terug, maar heb je maandelijks minder inkomen.

heb je een formulier ingevuld met betrekking tot de loonheffingskortingen?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 12:03

MyChoice schreef:
In de horeca liggen de banen voor het oprapen. Dus lekker verder kijken. Klinkt toch als het restaurant dat ik bedoelde. Niet de kip maar het.......

Deze zin zegt mij niks dus weet niet of we dan de zelfde bedoelen :')

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:04

Als je er nu al een naar gevoel bij hebt, ben ik bang dat het niet veel beter gaat worden.
Ook als ze boven het minimumloon betaald, lijkt het mij verder geen probleem om dit ook in het contract te zetten.

Ik denk dat hier nog wel iets anders achter zit...
Loop weg nu dat nog gemakkelijk kan.

Je bent 22, de banen liggen voor het oprapen.

Wil je perse in de horeca werken?
Ik heb altijd met heel veel plezier bij Brandwise gewerkt, volgens mij zit je aardig in de regio wat maakt dat je lange dagen mag/kan maken. Klaar leggen, inladen, opbouwen, promoten, alles terug brengen opruimen.
Gasten die dat deden zaten destijds rond de 12/14 pu volgens mij. En konden soms dagen van 12 uur maken, verdiende altijd best lekker!
https://www.werkenbijbrandwise.nl
Verder heb je MonsterScore, en nog vele anderen waar ik de naam even niet van weet.

En volgens mij betaald zelfs de supermarkt nog meer.

Je kan volgende week een nieuwe baan hebben als je even je best doet :) Niet te druk maken om dit bedrijf.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 12:12

Celiien schreef:
als er een loonadministratie achter zit, krijg je naar alle waarschijnlijkheid ook een loonstrook.
sommige bedrijven doen inderdaad geen rekening houden met loonheffingskortingen om deze reden.
dan krijg je dus bij je aangifte een smak geld terug, maar heb je maandelijks minder inkomen.

heb je een formulier ingevuld met betrekking tot de loonheffingskortingen?

Ik werk er nog niet officieel, heb alleen een proefdag gehad, maar heb wel een formulier gekregen om de loonheffingskorting op in te vullen als ik er wil blijven werken, maar ze lieten zelf al doorschemeren dat ze zo min mogelijk uren registreren omdat dat belasting technisch voordeliger is (maar voor hun dus, niet voor mij), en ik dus hoe dan ook die 9 euro contant krijg en niet meer.
Het klopt gewoon niet van meerdere kanten en ik wil al mijn uren wel geregistreerd hebben en correct uitbetaald en daar kan ik duidelijk niet op vertrouwen, dus denk dat ik ze sowieso maar ga bedanken

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:17

Ik krijg geen vakantiegeld bij mijn loon in en ik verdien 9.69 per uur (netto). Bruto weet ik zo niet en dat is ook wat ingewikkeld omdat ik via een payroll constructie werk. Maar zou hier zeker niet gaan werken. Klinkt niet als een bedrijf waar je ooit nog reiskosten en/of vakantiegeld / uren gaat krijgen. Ik bouw trouwens ook nog vakantieuren op dat ik uit kan laten betalen samen met vakantiegeld. Dat levert meer dan 1000 per jaar op samen. En ik werk alleen in vakanties / op zaterdagen. Horeca ook. :)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 17:27

KellyR schreef:
Als je er nu al een naar gevoel bij hebt, ben ik bang dat het niet veel beter gaat worden.
Ook als ze boven het minimumloon betaald, lijkt het mij verder geen probleem om dit ook in het contract te zetten.

Ik denk dat hier nog wel iets anders achter zit...
Loop weg nu dat nog gemakkelijk kan.

Je bent 22, de banen liggen voor het oprapen.

Wil je perse in de horeca werken?
Ik heb altijd met heel veel plezier bij Brandwise gewerkt, volgens mij zit je aardig in de regio wat maakt dat je lange dagen mag/kan maken. Klaar leggen, inladen, opbouwen, promoten, alles terug brengen opruimen.
Gasten die dat deden zaten destijds rond de 12/14 pu volgens mij. En konden soms dagen van 12 uur maken, verdiende altijd best lekker!
https://www.werkenbijbrandwise.nl
Verder heb je MonsterScore, en nog vele anderen waar ik de naam even niet van weet.

En volgens mij betaald zelfs de supermarkt nog meer.

Je kan volgende week een nieuwe baan hebben als je even je best doet :) Niet te druk maken om dit bedrijf.

Nee hoor hoef zeker niet in de horeca te werken.
Ik heb nu een mbo4 paraveterinair diploma, heb daar in ook 2 jaar gewerkt, maar gemerk dat dat niks voor mij is en ik meer uitdaging nodig heb, dus zodoende gestopt om o.a. alleen te gaan reizen en in september wil ik dan met een hbo duaal/deeltijd beginnen.
Ik zoek nu echt alleen een baantje om de vaste lasten te kunnen betalen en misschien nog een reis te kunnen maken tot die tijd, echter is met het diploma dat ik heb eigenlijk alleen maar ongeschoold werk mogelijk. Het hoeft dus ook absoluut geen leuk werk te zijn, vind in de horeca werken ook niet echt leuk, past helemaal niet bij mij, maar het is praktisch betreft uren en flexibiliteit en ze zoeken er altijd wel mensen, zodoende dat ik daar in terecht gekomen ben.

Belangrijkst vind ik flexibel werk, liefst een 0 uren contract, ben nu namelijk ook bezig met open dagen van scholen etc bezoeken en meeloopdagen bij bedrijven, dat heeft prioriteit. Vind het inderdaad fijn om bijvoorbeeld 2 dagen in de week een werkdag van 10-12 uur te maken, niet 5 werkdagen van een paar uurtjes bijvoorbeeld, dat wil ik niet.
En het liefst dan zo goed mogelijk betaald natuurlijk :D

Ik ga je tips eens bekijken!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:36

Echt zorghulp of bij zorgbedrijg als schoonmaakmedewerker aan de slag, genoeg vraag!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 15:09

Heb nu inderdaad een aantal sollicitaties verstuurd voor onder andere thuishulp in de schoonmaak etc.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 15:39

Goed gedaan,
En succes daarmee!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 15:51

Faelynn schreef:
Ik heb antwoord op mijn mail.
Ze zeggen dat de 9 euro per uur die ze contant uitbetalen netto is, en dat daar dus de belasting al af is, het bruto bedrag zou inderdaad hoger liggen en daarom betalen ze volgens hun zelf ruim boven het wettelijk minimum loon, de loonadministratie ziet daar op toe zeiden ze.
Maar dat klopt al niet want ik heb recht op loonheffingskorting, wat maakt dat over de eerste +- 500 euro bruto geen belasting afgetrokken zou moeten worden, maar die belasting trekken ze er dus zelf af wat natuurlijk helemaal niet kan..
Ik vraag me oprecht af of ze denken dat ik onder een steen lig of dat ze er zelf gewoon geen kaas van gegeten hebben. En dan inderdaad nog niet gesproken over het stukje dat contant uitbetalen ook niet eens mag, maar snap nu wel dat ze dat doen want dan kunnen ze die zogenaamde "belasting" die er af gaat in eigen zak steken natuurlijk.
Ik ben welkom om te komen blijven werken, maar voor 9 euro per uur contant dus.
Ik heb inmiddels maar wat nieuwe sollicitaties uitgestuurd

Buiten het gegeven dat ik heel hard op zoek zou gaan naar een andere werkgever (ik las dat je al aan het rondkijken bent, succes!) mág het minimumloon niet eens contant worden uitbetaald:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... nstructies