Vanaf welke leeftijd kan jij je dingen herinneren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:26

Mijn vroegste herinnering is van toen ik 2,5/ 3 jaar was. Dat ik bij mijn overgrootmoeder op bezoek ging in Drenthe met mijn ouders. Die herinnering is ook echt nog heel erg scherp; Ik kan me zo voor de geest halen hoe het er daar uitzag en dat ik bij haar op schoot zat, hoe ze praatte etc. alleen het tijdsbestek van hoe lang we daar waren is er niet meer.
Alle herinneringen die me daarna zijn bijgebleven zijn vanaf dat ik 4 jaar was.
En het zijn niet alleen grote belangrijke momenten maar ook kleine dingen.
Zoals achterop de fiets bij mijn oppas, het moment dat mijn moeder vertelde dat ik eindelijk een zusje kreeg (mijn grootste wens van kleins af aan :) ) en samen met mijn vader naar de markt gaan.
Dat vind ik dan wel weer bijzonder; Waarom onthoud je ook relatief gezien kleine/ niet ingrijpende gebeurtenissen op jonge leeftijd? Misschien mijzelf eens in gaan verdiepen.

Anoniem

Re: Vanaf welke leeftijd kan jij je dingen herrineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:30

Vroegste herinneringen vanaf zo'n beetje dat Kapitein Zeppos/Voyage to the bottom of the sea op tv kwam.
Dat is uit '64 toen was ik 4.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:33

Ik weet nog heel goed dat ik op het bed van m’n ouders aan het rondrennen was, er af vloog en tegen de verwarming aan knalde.. later kwamen ze er pas achter dat ik m’n sleutelbeen gebroken had :+ kon nog niet echt praten dus ook niet vertellen dat het daar zeer deed.

Verder weet ik nog dat een klasgenootje in groep 2 bang was voor bloed en hij van z’n stoel viel toen ik een sneetje in m’n vinger liet zien haha

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:36

Ik kan nog wel redelijk wat herinneren uit mijn peuter/kleutertijd, maar ik ben van niet alles zeker van de exacte leeftijd, ergens tussen 2 en 4 alleszins. Meestal gewoon hele random dingen. Ik denk dat mijn allervroegste herinnering is dat mijn moeder me 's morgens mee naar beneden nam, en dat ik het vreemd vond dat ik geen flesje kreeg.
Ik kan me ook nog herinneren dat ik op een potje moest, weet zelfs de kleur nog, maar in mijn beleving ben ik daar maar een paar keer in mijn leven op geweest terwijl dat natuurlijk veel meer moet zijn :+ .

De eerste herinnering waarvan ik wel zeker ben van mijn leeftijd was toen ik 2.5 jaar was. Ik herinner me nog heel goed dat ik met mijn moeder naar de eerste kleuterklas ging om eens kennis te maken. De reden waarom ik dat nog zo goed weet is heel simpel: er stond in die klas een blauwe peuterglijbaan en ik weet nog dat ik toen echt zoiets had van "waaaaaaaw daar wil wel 100 keer vanaf glijden!". Ik was heftig onder de indruk dat je binnen een glijbaan kon hebben :') .

Ik heb soms meer moeite om te herinneren wat ik vorige week gedaan heb dan anekdotes boven te halen van mijn peuter/kleutertijd :') .

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:37

Toen ik een jaar of 3/4 was kreeg ik vitamine of levertraan ofzo op de peuterspeelzaal en ik vond dat altijd zo smerig, dat weet ik nog heel goed. Maar verder kan ik mij niet veel herinneren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:44

Ik kan me niks meer herinneren van ons eerste huis, maar was dan ook pas 2 jaar toen we verhuisden.
Wel kan ik me nog wat herinneren van groep 1 op de basisschool.
En het knippen van de amandelen, toen was ik nog heel erg jong, maar dat is me altijd bij gebleven en heb ik echt een trauma aan overgehouden :=
Ook kan ik me nog wat flitsen herinneren van de dag dat ik op mijn fietsje in het bos ben gevallen en een hersenschudding op liep gek genoeg. Ik kan me nog goed herinneren dat ik vroeg wat er gebeurd was aan mijn moeder, en dat we bij de kinderboerderij het bloed gingen afwassen :+
Ik kon toen net fietsen en ik weet nog dat mijn zusje er bij was en die was nog heel klein, dus ik gok dat ik een jaar of 4 was.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:47

Ik weet nog dat ik uit van die groentepotjes begon te eten, dus ik zal nog heel jong zijn geweest. Ook weet ik nog dat ze hangmatjes hadden waar we in sliepen en kan mij nog goed herinneren hoe de allereerste opvang er uit zag waar dat dus was. Uiteindelijk naar kinderopvang Klavertje 3 gegaan voor wat oudere peuters en voor ik naar school kon. Ook daar weet ik nog vlagen van. Uiteindelijk was ik 4 en werden ontstoken amandelen verwijderd, daar weet ik ook nog heel veel van, want wat een nachtmerrie was dat. Dokter de Vos prikte de infuus in mijn hand 3x verkeerd (daar is mijn angst voor prikken vandaan gekomen). Na de operatie gingen we, ik en nog een meisje van 14, Sneeuwwitje kijken op zo'n bakbeest van een TV op zo'n rolkar. En ik weet dus nog dat ik daarna heel veel bloed heb gespuugd :=

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:50

Vanaf 3 jaar, ik herinner me dat ik altijd naar de wandklok wees, waarop de cijfers 12/3/6/9 afgebeeld stonden, ik wees dan naar het cijfer 3 en zei vervolgens dat ik zoveel jaar oud was.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:06

Het hobbelpaard in de peuterspeelzaal weet ik nog. Dus dat was als 3 jarige. Maar groep 1 en 2 is 1 grote blur en door hypnotherapie ben ik er geleidelijk achter waardoor dat komt (veel verdrongen).

Maar dat ik nog dingen uit de peuterspeelzaal weet ben ik wél blij om.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:15

Mijn vroegste herinnering is dat ik nog niet kon lopen. Ik denk dat ik een jaar of 1 was, of nog moest worden. Ik zat in zó'n blauw met wip stoeltje voor de tv met kinder series :D
Verder herinner ik dat ik ergens rond mijn 3e, of er nog voor ben gevallen en een gat in mijn kop had. Mijn moeder hield me vast en de over buurvrouw ontsmette het. OOk dat ik op diezelfde leeftijd altijd in de plassen zat met een vriendinnetje. Op mijn 3e gingen we verhuizen en vanaf die leeftijd herinner ik me best veel. Ik hoor vaak dat het heel bijzonder is als je nog dingen kunt herinneren van voor je 3e levens jaar, Ik ben nu overigens 35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:24

2,5/3. Heb een herinnering van mijn eerste klasje. (In België start je met school op 2,5)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:31

De kleuterschool.En dan vooral de geit die een klasgenootje meenam voor dierendag.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:32

Kan me nog vaag iets herinneren van mijn operatie aan mijn amandelen. Toen moet ik 3 geweest zijn. Maar meeste begint op kleuterschoolleeftijd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:51

Vage herinneringen van een jaar of 3 (peuterschool), echte heldere herinneringen vanaf 5 jaar.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 14:01

Mijn eerste gedateerde herinnering is van 2,5: verhuizing nummer 2. Mijn geheugen is juist best goed, waardoor ik veel 'imponerende' dingen uit mijn jeugd heb onthouden. Helaas was dat sowieso niet moeilijk: er waren nogal wat vervelende gebeurtenissen en die onthoud je nou eenmaal wat beter...

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 14:26

Ik herinner me van echt vroeger wel omgevingen en flarden, maar niets heel specifieks. Ik denk dat ik heel veel heb verdrongen, alles waar mijn vader in voor zou moeten komen is/was echt wel weg. Pas vanaf een jaar of 5 heb ik duidelijkere herinneringen. De eerste is denk ik de dag waarop mijn moeder me moest vertellen dat papa nooit meer thuis kwam.

Geheugen is echt een bijzonder en raar iets. Ik vind het fascinerend. Ik heb ook van latere tijden herinneringen echt verdrongen, maar sinds enkele jaren sta ik er heel open en rustig in, ik merk dat ik nu ook 'ineens' herinneringen heb die ik eerder niet had/dacht te hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:30

Nou je brein is sowieso een vreemd iets. Bijvoorbeeld nostalgie is ook zo’n raar soort iets. Het is een soort emotie en toch weer niet. Het kan je verdrietig maken maar ook laten lachen. Sommige geuren of liedjes brengen je meteen terug naar herinneringen waarvan je niet eens meer wist dat ze er waren.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:52

Ik weet nog heel veel van vroeger. Vroegste herinnering is rond drie jaar.
Ik kan ook nog heel goed bepaalde gebeurtenissen voor mij zien, tot in de kleinste details.
Zo weet ik nog precies het shirt dat mijn vriend droeg tijdens een schoolfeest meer dan 15 jaar geleden.
Ik kan het ook echt voor mij zien alsof ik het gisteren heb meegemaakt. Voelt soms erg freaky kan ik vertellen. :=

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:01

mijn vroegste herinnering is dat ik toen met m’n moeder door het winkelcentrum liep en daar bij de ingang zat een teddybeertje op de grond en die is toen met mij mee gegaan naar huis. Ik was toen 3 jaar. Ik heb dat beertje jaren lang gehad tot ie helemaal stuk was.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:02

Ik weet nog goed hoe ons eerste huis er uit zag waar we gewoont hebben tot mijn vierde jaar. Toen ik drie was ben ik op een vakantiepark overreden door een bestelbusje. Ik herinner mij nog vrij gedetailleerd het uur er voor en het moment dat het gebeurde. Ik weet bij wijze van spreken nog de bumper en de onderkant van de bus en hoe hij over mijn benen reed. Ook weet ik nog hoe de deken eruit zag waar ze mij ingedaan hadden om mij naar het ziekenhuis te brengen. Ik weet niks meer van het ziekenhuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:36

De eerste is mijn 4de jaar , met mijn moeder aan de hand langs het zwembad en speeltuin lopen van een vakantiepark waar we heel vaak geweest zijn .

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 23:39

Ik herinner me de ziekenhuisopname nav een navelbreukje. Ik zal toen 14 maanden geweest zijn. Een cremekleurige muur, bed met hek eromheen, hele hoge ramen en mijn lievelingstante aan mijn bed. Heel scherp zie ik voor me, hoe ik mijn zusje die een jaar jonger was dan mij, een pop aftroggel, die zij iets daarvoor als verjaardagskado kreeg. Ik kreeg ook een (kleinere) pop, maar vond dat schijnbaar niet eerlijk. Ik was 3, zij 2. En de triomf, toen ik de buit aan mijn moeder liet zien, die op dat moment de varkens aan het voeren was. Sommige beelden blijven haarscherp in je geheugen gegrift staan. Zelfs het gevoel wat je erbij had, en soms ook geuren blijven opgeslagen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 11:22

Ik heb wat vage herinneringen, van ik gok rond 4 jarige leeftijd.
Vooral geuren roepen herinneringen op bij mij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:20

Ik heb heel vaag dingen van toen ik een jaar of 3 of 4 was, maar meer bewust wordt het volgens mij pas vanaf groep 2 ongeveer. Zo weet ik dat ik een meester in de kleuterklas had, en ook dat hij kwam in plaats van de juf ervoor, maar van dat ik bij haar in de klas zat weet ik niks meer.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 21:58

Vanaf 1 jaar heb ik levendige herinneringen. Een knalrood plastic/ kunststof paard op wieltjes, daar scheurde ik mee door het huis, en ik kan me het geluid nog goed herinneren als ik de bocht om ging, er zat geen stuur op, alleen handvatten, dus dat was een schraap geluid. Ik vind het zo jammer dat we geen foto hebben van mij op dat paard..( mijn ouders vonden het een lelijk ding, het was een krijgertje van een buurkind :') )