Help, hoe vertel ik het mijn baas?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RedKiwi

Re: Help, hoe vertel ik het mijn baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 13:52

Persoonlijk zou ik zoiets altijd melden, dat heb ik een half jaar geleden ook gedaan toen ik ging solliciteren op een functie die beter bij mijn niveau past, het gesprek wat daarop volgde toen ik de baan daadwerkelijk had binnengesleept was daarmee stukken makkelijker.
Nu was dat mijn situatie en had ik een manager die daar heel erg open voor stond. De situatie van ts lijkt iets anders. Als je manager geen invloed kan hebben op het proces, dan zou ik het lekker vertellen, dan ben je daar vanaf. Kan hij wel enige invloed uitoefenen en denk je dat dat niet positief voor jou gaat zijn, hou het dan lekker voor je.
En het is heel normaal om aan te geven dat je de referenties eerst graag op de hoogte brengt dat ze gebeld kunnen worden (waardoor jij het je manager dan wel kan vertellen) voordat ze daadwerkelijk gebeld worden, dus dat je graag hoort of je dat wel/niet moet doen. Meestal gebeurt referenties bellen (als het al uberhaupt gebeurt) pas na het tweede gesprek.
Succes iig!!

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:15

Ik werk echt voor een groot bedrijf (53000 werknemers wereldwijd) en wij kunnen niet solliciteren zonder eerst je leidinggevende hiervan op de hoogte te brengen.
Indien je hogere ambities hebt wordt dit toch jaarlijks met je evaluatie gesprek besproken, niet?
Sowieso gaan de leidinggevenden met elkaar in gesprek hierover dus je kan beter ervoor iets zeggen dan erna, want dat komt niet goed over, zeker niet als je de nieuwe functie niet zou krijgen en je met je huidige baas verder moet.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:55

Bij een interne sollicitatie is het gebruikelijk om je leidinggevende hiervan op de hoogte te stellen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 14:20

Ik zou het ook vooraf zeggen. Grote kans dat het wel gemeld wordt bij je leidinggevende (en nee, misschien mag het niet, maar ik weet dat het bij interne sollicitaties wel gebeurt), en dan is het netter dat hij het van jou hoort.
Bovendien kan het nog in je voordeel werken als je daadwerkelijk wordt aangenomen, dat je eerder weg kunt en je niet aan je opzegtermijn wordt gehouden.

Ik werk zelf in een grote organisatie, en zie hier om mij heen dat er meer medewerking wordt verleend als je eerlijk bent dan dat je ineens meldt dat je een andere baan hebt.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 14:35

davinci2412 schreef:
Ibbel schreef:
Waarom moet je het hem vertellen?
Neem een (halve) dag vrij, ga naar die andere locatie, doe dat gesprek en wacht eerst eens af of het uberhaupt wat wordt.

Ik hoef niet eens vrij te nemen voor het gesprek. Ik ben gelukkig al vrij. Maar zou het rot vinden als hij er achter komt omdat ze referenties nabellen.

Ik heb dit vorig jaar gehad. Zelfde divisie, zelfde verdieping maar andere afdeling. Ze zijn hier heel discreet mee omgegaan. Referenties heb ik pas gegeven na mijn 2de gesprek.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 14:39

Zeker niet vertellen hoor. Voor hetzelfde geld nemen ze je niet aan en zit je met een baas die je geen kans meer geeft omdat hij verwacht je te zien vertrekken. Zet gewoon in plaats van referentie huidige baan op je cv. Dan zullen ze wel snappen dat ze daar niet naar moeten bellen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 15:08

Zou ook pas na het eerste gesprek vertellen, referenties bellen ze pas als ze je voornemens Zijn aan te nemen. En ze mogen die niet zonder toestemming bellen trouwens.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:14

Matheno schreef:
Bij een interne sollicitatie is het gebruikelijk om je leidinggevende hiervan op de hoogte te stellen.

Inderdaad. Oud-collega van me zat in dezelfde situatie, en heeft niks gezegd. Haar toenmalige manager hoorde het via via en was not amused (wat ik kan begrijpen). Dus ja ik zou het zeker wel aangeven!