Hoe oud was jij toen jij alleen thuis mocht zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:57

Tegenwoordig heeft iedereen een mobiel en kan je afspraken maken over appen / bellen als je thuis bent.
Achtervang is wel belangrijk. Verder kijken wat kind zelf wil en aankan en opbouwen. Hier laat ik jongste s avonds ook niet alleen thuis. Ik vind zelfstandigheid wel belangrijk vanaf groep 8. Naar de middelbare schools hier echt een eind fietsen en een hele andere omgeving. Moeten ze zichzelf ook redden.
Maar ieder kind is anders, doe vooral waar jullie je goed bij voelen en wat kind aankan

Saskia9

Re: Hoe oud was jij toen jij alleen thuis mocht zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 18:11

Ja leuk, die telefoontjes. Maar zijn kinderen ook bekwaam om hun hoofd koel te houden zodra er iets gebeurd?
Veel kinderen lijken zelfstandig, maar als er dan iets gebeurd kunnen ze nog niet zelfstandig handelen.
Bijvoorbeeld fruit snijden, mes in een hand oid. Hoe veel kinderen raken dan wel niet in paniek?
Niet ieder kind kan dit alleen, en ja dit soort dingen is per kind afhankelijk. Maar ik geloof er niet in dat kinderen van rond die leeftijd het allemaal wel een beetje kunnen eigenlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 18:28

Ik zou zelf toch niet helemaal op mijn gemak op het werk zitten hoor.... zou het alleen doen als je er echt een heel goed gevoel bij hebt dat hij het goed aan kan. En er toch echt wel zeker iemand in de directe omgeving is (1 van de buren) die kan helpen als het huis in de fik vliegt ofzo :=

Kan je niet iets regelen van een leuke hobby op de vrijdagmiddag wat hij vanuit school kan doen.
Je hoort ook wel eens dat een BSO kinderen naar 1 of andere activiteit brengt. Misschien kan je daar anders eens naar kijken?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 18:35

Hangt van het kind af.
Kan hij goed zelfstandig zijn?
Is het goed te doen om zelf naar huis te lopen vanuit school?
Zijn er buren bij wie hij aan kan bellen?

Wij lieten onze zoon weleens thuis als we de hond gingen uitlaten of boodschappen gingen doen.
Ook weleens ‘s ochtends zelf naar school laten gaan toen hij 8 of 9 jaar was.
Ik belde hem en hij liep netjes naar school.
Schoonmoeder is weduwe en zat aan de chemo dus ik moest mee.

Het zelfstandig van en naar school lopen hebben we geoefend. Dus dat kon hij al goed.

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 18:38

Ik mocht vanaf groep 6 alleen thuisblijven volgens mij. Ik was dan ook wel een verantwoordelijk en zelfstandig kind, maar het is altijd goed gegaan. Ik vond de bso ook niet leuk meer toentertijd.

Durft hij het zelf aan? Misschien kun je in het begin ook afspraken maken over bijvoorbeeld regelmatig een appje sturen, zodat hij niet het idee heeft helemaal zonder controle te zijn.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 18:40

Op die leeftijd mocht ik alleen thuis blijven na schooltijd. Nu waren in de avonden mijn broer of zus er, 6 jaar ouder dan ik ben.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 18:49

Ik meen dat ik een jaar of 11 was toen ik echt wat langer alleen thuis mocht zijn. Prima leeftijd als je het mij vraagt. Natuurlijk verschilt het een beetje per kind, maar 10,5 is geen gekke leeftijd mi. Fijn ook dat je bekend bent met de buren en dat de moeder dichtbij woont, mocht er iets zijn.

Hoe is het kind er zelf onder?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:13

Ik zou het zelf nog even uitstellen. Ik werk in de kinderopvang en uit die ervaring kan ik zeggen dat ik persoonlijk het gemiddelde kind van 10 niet uren alleen thuis zou willen laten. Voor een boodschapje oké, maar langer ook niet.

Boterbloem90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:15

Ik was 9/10 toen ik alleen thuisbleef (en dan vaak met mijn 3 jaar jongere broertje). Daarvoor moest ik ook naar een bso. Ik kan nog herinneren dat ik dat verschrikkelijk vond, er was nooit wat voor mij te doen en de andere kinderen waren stukken jonger.
Moet wel zeggen dat ik van jongs af aan al best zelfstandig was en ook veel meer op mijn gemak was alleen thuis.

Maar 3 uurtjes is toch niet zo lang? Dan moet hij nog naar huis, zal misschien nog wat staan praten met andere voordat hij gaat?

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:19

Ik denk vanaf een jaar of 10-12?. Mijn oma woonde vlakbij en als er iets was kon ik daar heen of altijd bellen. Voor een paar uurtjes moet dat denk ik makkelijk lukken!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 20:27

Voor dat we dit met het kind in kwestie gaan bespreken, moet eerst bij ons het gevoel zelf goed zijn natuurlijk. En als het bij ons wel voelt, maar bij hem niet goed voelt, dan doen we het niet. Als het bij alle partijen goed voelt, dan kunnen we eens proef gaan draaien.

Er worden hier allemaal dingen benoemd die logisch zijn, maar ook dingen die beetje overdreven zijn. Zoals al vaak gezegd; Het verschilt per kind.

School is hier op de fiets nauwelijks 5 minuten vandaan. Een van zijn beste vriendjes woont hier 100 meter vandaan. Andere vriendjes binnen de kilometer. Alles is hier dichtbij.

Het probleem zit hem meer in, dat hij de bso echt niet leuk vindt. Het is saai, vooral op de vrijdag, hij gaat 2x in de 2 weken op vrijdag en maandag. Alle andere dagen gaat hij niet. Dus nogmaals voor alle duidelijkheid: Van de 10 dagen dat hij naar school gaat, is het dus maar 2 dagen bso.

Dus misschien zou het voor hem kunnen werken, ook om zelfstandigheid te bevorderen voor de middelbare school en verder, dat hij de vrijdag en maandag niet meer gaat, met goede afspraken ed.

Het is een heel verstandig kind, waarmee je echt wel goede afspraken kunt maken. Het is echter wel een kind en niemand is perfect.

Zelf persoonlijk ben ik pro zelfstandigheid, maar ik vroeg me gewoon af hoe anderen hier over dachten. :)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:48

Jullie kennen hem goed.
En weten wat hij kan.

Is mee met een vriendje naar huis trouwens een optie?

Kinderen moe je toch leren loslaten.
Al ze naar de middelbare school gaan willen ze echt niet dat je mee gaat op de fiets.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:52

Het hangt vooral van het kind af, maar ik zie geen probleem.
We leven in één van de veiligste landen ter wereld, zeker met de huidige technologie.
Kinderen worden soms wel erg beschermd opgevoed. Wat zelfstandigheid is goed om te leren.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:17

Ken je die ouders van zijn vriendje(s) want dan zou ik misschien die als noodnummer/achtervang vragen.

Ik hoor het heel veel en mijn kinderen waren rond die tijd ook alleen thuis. Ik ben leerkracht en werkte op hun school ,dat scheelt allemaal. (ze zijn inmiddels 23, en 24)

Er moet een plek zijn waar hij bij nood terecht kan wanneer jullie niet in hetzelfde dorp/stad werken

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:22

Onze dochter van 10 is op de maandag half uur alleen thuis.. al zit ze dan wel voor het raam te wachten of ik er al aan kom. Een keer met boodschappen doen, even met de honden naar het bos.. Maar echt uren durf ik nog niet aan.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:27

Is inderdaad echt afhankelijk van het kind, denk dat jij dat zelf het best weet. Heb je hem wel eens ooit tussendoor een paar uurtjes alleen thuis gelaten (bv. toen jullie ergens op visite waren o.i.d.)? Je zou het natuurlijk altijd eens kunnen proberen en dan bekijken hoe dat bevalt.

Ik vind 10 jaar niet absurd jong hoor... Ik denk zelf dat dat prima moet kunnen, zeker als je er goede afspraken over maakt.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:43

Boterbloem90 schreef:
Ik was 9/10 toen ik alleen thuisbleef (en dan vaak met mijn 3 jaar jongere broertje). Daarvoor moest ik ook naar een bso. Ik kan nog herinneren dat ik dat verschrikkelijk vond, er was nooit wat voor mij te doen en de andere kinderen waren stukken jonger.
Moet wel zeggen dat ik van jongs af aan al best zelfstandig was en ook veel meer op mijn gemak was alleen thuis.

Maar 3 uurtjes is toch niet zo lang? Dan moet hij nog naar huis, zal misschien nog wat staan praten met andere voordat hij gaat?

Ik zou niet een 10 jarige de verantwoordelijkheid geven over een jonger kind. Ik zie dat hier ook wel in de buurt. Hoe zelfstandig ook, als er iets gebeurt dan vergeeft de oudste zichzelf waarschijnlijk nooit.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:55

Ik vind een kind van 10 jaar toch nog redelijk jong om helemaal alleen thuis te laten voor een uur of langer, een halfuurtje is niet zo erg maar zeker toch niet langer. Bij mezelf is het wel wat anders omdat ik een zus en een broer van 7 en 4 jaar ouder had die ook altijd thuis waren. Dus toen ik 10 was, had ik wel een zus van 17 in huis rondlopen.

Excuses als het al gezegd geweest is want ik heb niet het hele topic doorgelezen maar hier is volgens mij wel een wetgeving rond (toch in België, is hier ooit een keer een zaak rond geweest). Het is hier bijvoorbeeld strafbaar om je kind onder de 12 jaar alleen in de auto te laten zitten, dan riskeer je een boete. Persoonlijk zou ik een kind van 10 dus niet alleen thuis laten, dat zou ik zo pas beginnen doen vanaf ze naar de middelbare school gaan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:10

Ik kan mij herinneren dat ik “ pas” vanaf dat ik in de brugklas van de middelbare school alleen thuis was. Dat is in mijn geval dik 12 jaar oud.

Daarvoor ging ik uit school naar mijn moeders werk mee ( werkte in een personeels kantine ) en ging aan tafel zitten spelen met meegebracht speelgoed.

Soms speelde het pauzerende personeel met mij mee :D

Maar terug ontopic voor 3 uur alleen zijn is je zoon naar mijn idee nog te jong als ik het op mezelf betrek. Ik was ook een rustig kind dat geen rare dingen deed. Voor een boodschap van ongeveer een kwartier kon ik uiteraard wel even alleen zijn toen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:17

Dit lijkt me nou typisch iets wat je met zijn moeder moet overleggen, en kijken hoe zij hier in staat. Daarnaast zou zij met 5 minuten verderop een mooie achtervang kunnen zijn. En als het jochie er voor kiest om die paar uur bij z'n moeder door te brengen, waarom niet? Jullie zijn er toch niet.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:24

Als hij het leuk zou vinden, zie ik niet waarom het niet zou kunnen. Kinderen op die leeftijd verbazen je vaak met hoe zelfstandig ze al (kunnen) zijn. Het gaat om slechts twee middagen per twee weken, misschien zelfs één als hij op de maandag de bso verkiest.

Afspraken kunnen zijn:
- een berichtje sturen zodra hij thuis is (of bij een vriendje speelt)
- wel bij vriendjes mogen spelen, maar niet in hun eentje bij jullie thuis
- ICE-nummers in zijn telefoon zetten

Je bespreekt ook samen wat je moet doen als er iets gebeurt. Dan gaat het niet alleen over wat je doet als er brand uitbreekt (vluchtroute? contactpersoon?) maar ook wat hij moet doen als er chocomel op het witte vloerkleed is gevallen... de wc verstopt is geraakt... (leuke vragen aan hem... en wat zou je nou doen als? Lachen)

Ben je er niet gerust op maar gun je hem toch de zelfstandigheid, mocht hij nou een vriend hebben waar het altijd dik mee aan is dan zou je zelfs kunnen overleggen met diens ouders of zij het oké vinden als jouw stiefzoon daar op de betreffende vrijdagmiddag komt spelen. Of dat er een buur is die zicht heeft op jullie huis en weet op welke dagen hij alleen thuis is. (Laat dit wel aan hem weten, vertrouwenskwestie.)

O ja, en ik was 6.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:33

10 jaar is nog een kind, en jullie willen hem niet half uurtje alleen laten maar gewoon 3 uur of langer.
Voor mij dikke NO

Ik zou dit ook met de moeder bespreken zou het niet kunnen waarderen.
En wat ventje ervan vindt is bijzaak .....

IngridP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:03

Mijn dochter is nu bijna 10 en gaat pas uren alleen thuis zijn als ze naar de middelbare school gaat. Nu is ze alleen alleen thuis als ik even een kort boodschapje doe. Maar echt niet langer dan een half uur. Maar ook bijvoorbeeld bij een vriendje/innetje spelen die alleen thuis is zou ik echt niet oke vinden. Mijn mening is dat ze daar nog te jong voor zijn.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:23

Ik mocht vanaf 10 jaar de naschoolsopvang skippen en zelf naar huis fietsen. Dan was ik alleen thuis van halfvier tot zes, soms ook wel wat langer.
Ouders werkten +/- een halfuur van huis.
Ik kon bij nood altijd bij de buren terecht :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:41

Ik mocht echt al vanaf hele jonge leeftijd alleen thuis zijn als ik het zo lees.. Zeker vanaf 8 jaar, misschien zelfs wel al eerder. Maargoed, ik kom blijkbaar uit een andere omgeving, want ik fietste vanaf groep 3 a 4 ook gewoon alleen naar school. Als er onderweg iets gebeurde kwam het halve dorp er toch nog langs, dus je was nooit alleen. En ons kent ons.
Wij hadden geen achtervang klaar zitten, maar snapten gewoon hoe de telefoon werkte en hoe we dus onze ouders konden bereiken. Daarnaast waren we goed geïnstrueerd over hoe te handelen en wat wel en niet mocht.
Ik zie niet in waarom je met een 10 jarige daar niet mee zou kunnen beginnen. Misschien niet meteen een volledige middag, maar beginnen met een uurtje om te kijken hoe het gaat.
Ik vind je kind pas vanaf de middelbare school enkele uren alleen laten echt heel erg laat.