Op zoek naar nieuwe baan/solliciteren, geef jij het aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:03

Ik zou het niet vertellen. Je gooit je eigen ruiten in als je dat wel doet, grote kans dat de werksfeer negatief word als het bekend word.
Het feit dat je al eerder aangegeven hebt niet meer tevreden te zijn met je baan en functies en dat na 2weken positieve verandering alles weer terug ging naar hoe het was zegt voor mij al genoeg.
Daaruit maak ik al op dat deze organisatie er niet op uit is om jou als medewerker op de lange termijn tegemoet te komen anders hadden zij zich eerder al wel beter voor je ingezet.

Ik zou ook niet aangeven dat je het niet meer aan naar je zin hebt, dit heb je immers al eerder gedaan en het heeft je niks opgeleverd. Misschien klink ik nu heel hard maar zolang jij in de tussen tijd gewoon je werk doet doe je niks verkeerd.

Ik hoop dat je een goed tweede gesprek hebt, succes! *\o/*

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:36

Ik heb het op mijn vorige werk aangegeven dat ik het niet volhield op de manier hoe het liep en er voor mij echt wel dingen moesten gaan veranderen of ik zou verder stappen ondernemen (iets beter geformuleerd naar mijn toenmalige baas toe :) ). Dat ik toen al aan het solliciteren was, had ik niet gezegd. Een fijne collega wist er wel van, maar die was zelf ook aan het zoeken wat ze wou gaan doen en ook aan het solliciteren.
Er werden mij beloftes gedaan, maar deze zijn niet nagekomen waardoor het effectief zoals verwacht geëscaleerd is en ik daar gewoon echt niet meer kon blijven. Ik ben zeer intensief gaan solliciteren, verzette werkuren om op gesprek te kunnen gaan (gelukkig kraaide daar geen haan naar omdat ik mijn eigen agenda mocht indelen en mijn baas dat ook niet moest weten).
Net na een positief sollicitatiegesprek heb ik mijn toenmalige baas gemaild dat ik een gesprek met hem wilde op korte termijn. Dat gesprek werd ingepland enkele dagen later. Ik heb hem toen verteld dat ik enkele dagen eerder was gaan solliciteren en ik de volgende dag al begon met mijn nieuwe baan (ja het ging allemaal heel snel). Hoewel ik hiervoor 'gewaarschuwd' had, was hij hier niet blij mee en verliep communicatie daarna ook wat moeizaam. Ik zou het wel zo opnieuw doen als ik terug in diezelfde situatie zou zitten.
Veel hangt af van hoe het op je werk gaat, wat de sfeer is, de gebruiken enz. Ik heb er bewust voor gekozen om het op die manier te doen omdat ik het mezelf anders nog veel moeilijker gemaakt had dan het al was. Als ik nu op mijn huidige werk zou gaan solliciteren voor een andere baan (wat ik me niet kan voorstellen), zou ik het wellicht wel op voorhand aangeven omdat de sfeer veel opener is en dingen gewoon meer bespreekbaar gemaakt kunnen worden.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:44

E4D schreef:
Ik zou het niet vertellen. Je gooit je eigen ruiten in als je dat wel doet, grote kans dat de werksfeer negatief word als het bekend word.
Het feit dat je al eerder aangegeven hebt niet meer tevreden te zijn met je baan en functies en dat na 2weken positieve verandering alles weer terug ging naar hoe het was zegt voor mij al genoeg.
Daaruit maak ik al op dat deze organisatie er niet op uit is om jou als medewerker op de lange termijn tegemoet te komen anders hadden zij zich eerder al wel beter voor je ingezet.

Ik zou ook niet aangeven dat je het niet meer aan naar je zin hebt, dit heb je immers al eerder gedaan en het heeft je niks opgeleverd. Misschien klink ik nu heel hard maar zolang jij in de tussen tijd gewoon je werk doet doe je niks verkeerd.

Ik hoop dat je een goed tweede gesprek hebt, succes! *\o/*

Helemaal mee eens. Als ze weten dat je het niet naar je zin hebt kan je best een balletje opgooien dat je om je heen kijkt, zo niet zou ik het echt voor je houden. Werkgevers kunnen rare dingen doen en sommige zien het als "verraad" (spreek uit ervaring) als je weggaat/wilt. Let op dat een contract ontbonden kan worden op basis van een verstoorde arbeidsverhouding ;) Gaat wel heel ver hoor, maar ik zou het echt niet vertellen. Geen slapende honden wakker maken!
Ik had trouwens een 0-uren contract toentertijd en kon de volgende dag thuis blijven onder het mom van :"je hebt het toch niet naar je zin hier? Kan je beter thuis blijven"

Ladyson

Re: Op zoek naar nieuwe baan/solliciteren, geef jij het aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:33

Nee, niet vertellen. Altijd rottig om het zo te doen, maar je weet niet hoe lang het nog duurt voordat je een andere baan hebt als deze baan het niet wordt.. Als je het vertelt, heeft het altijd consequenties (bijv bepaalde zaken waar je niet meer bij betrokken wordt 'want je gaat toch weg') en dat maakt het er niet leuker op.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:58

De meesten zeggen, niet met de manager bespreken. Zouden jullie dit wel bijvoorbeeld met HR bespreken als je intern een andere functie wil gaan doen?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 00:02

Net als de rest: niet vertellen. Maar ook niet onderschatten hoeveel ze al vermoeden. Een ontevreden werknemer valt wel op. Of ze er iets mee (willen) doen is iets anders.

Ikzelf heb nooit onder stoelen of banken gestoken of ik tevreden was of niet. Maar de 'ik wil weg/kijk rond' hield ik altijd voor het moment dat ik eigenlijk al ergens anders getekend had of met zekerheid ging tekenen.
Er zijn idd werkgevers die niet leuk worden als ze weten dat je weg wil/gaat.

Maar wat ik me afvraag: hoeveel uren werk je en heb je geen wekelijkse rustdag (buiten zondag) dat je uren moet vrijmaken onder werktijd om te solliciteren?
Ik maak bvb lange dagen maar heb wel minstens 1 extra rustdag naast zondag. Persoonlijke dingen plan ik dus op die dagen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 00:05

Serendipity1 schreef:
De meesten zeggen, niet met de manager bespreken. Zouden jullie dit wel bijvoorbeeld met HR bespreken als je intern een andere functie wil gaan doen?

Nee, sowieso niet met HRM.
Weet je wat het is? In je functioneringsgesprek/pop-gesprek/whatever komen als het het goed is dit soort dingen wel aan de orde.
En natuurlijk bespreek ik het zeker wel met mijn leidinggevende als ik bijvoorbeeld meer uitdaging zoek...
Maar als ik dat een aantal keer heb gedaan en tot de conclusie kom dat dit binnen de organisatie niet mogelijk is, ga ik verder kijken.
En nee, dat bespreek ik niet, ze hebben tegen die tijd echt genoeg tijd gehad om met me mee te denken.

Trouwens, de meeste HRM mensen denken niet in het belang van het personeel, maar in het belang van de baas. Daar heb je heel eerlijk gezegd geen kont aan.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 00:14

Normaal zeg ik altijd ‘je moet geen oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt!’
Maar in dit geval heb ik me daar bij mijn vorige werkgever ook niet aangehouden.

Ik ging ook stiekem solliciteren, smoesjes verzinnen om onder werktijd weg te moeten.. tot ik 1 op 1 met m’n manager zat, zeer goed gesprek had heb ik het gewoon gezegd. Hij vond het ontzettend dapper en begreep mijn gevoel. Juist door het te zeggen is alles in een stroom versnelling eraan en twee weken later werkte ik bij m’n nieuwe baan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 00:23

Ladyson schreef:
Nee, niet vertellen. Altijd rottig om het zo te doen, maar je weet niet hoe lang het nog duurt voordat je een andere baan hebt als deze baan het niet wordt.. Als je het vertelt, heeft het altijd consequenties (bijv bepaalde zaken waar je niet meer bij betrokken wordt 'want je gaat toch weg') en dat maakt het er niet leuker op.

Ikzelf heb een heel andere ervaring.
Kreeg zelfs een vastcontract in de periode dat ik wat anders zocht.

Zo ook mijn man, die gaf aan dat hij wat anders aan het zoeken was omdat er bepaalde (voor hem belangrijke) dingen waren op het werk wat niet lekker liep.
Na een paar goede gesprekken hierover zijn er dingen veranderd, heeft zelfs ondertussen een hogere/andere functie gekregen en werkt hij er nog steeds, nu met veel plezier.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 00:59

Dat is dan ook wel een vrij uitzonderlijke situatie te noemen Brainless.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:14

TS; hoe is het gesprek gegaan!? Heb je het verteld of niet?

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:44

Ik vind het wel zo netjes om het gewoon aan te geven. Als je erbij laat weten wat voor jou de redenen zijn om iets anders te zoeken is er vast wel enig begrip. En kunnen zij ook rond gaan kijken voor een eventuele vervanger en komt het niet koud op hun dak.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:50

Gesprek aangaan en je knelpunten aangeven en ook aangeven dat het de vorige keer niet geholpen heeft.

Ik heb altijd mijn mond gehouden met solliciteren ook tegen collega's want je verraders slapen niet.
Pas als ik mijn contract had getekend aangegeven dat ik weg ging.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:01

Het is niet zwart-wit.
Omgekeerd vond ik het ook flauw toen iemand totaal niets gezegd had terwijl ik haar aangeboden had te helpen om haar te herplaatsen (dichter bij haar huis) omdat er binnen de vestiging geen groei meer was voor haar.
Heb zelfs nog gezegd dat ik ook zou begrijpen als ze het elders zocht en beschikbaar was als referentie. Ze deed toen heel ongeintersseerd en ineens zei ze op.
Jammer vond ik dat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:25

Maanlicht schreef:
En kunnen zij ook rond gaan kijken voor een eventuele vervanger

En dat is nou precies de reden dat je het dus niet moet doen voordat het rond is! Stel nou dat het niks wordt (want die kans is nog best groot) dan gaan zij er dus al vanuit dat jij "toch" weggaat. Terwijl het nog makkelijk een half jaar kan duren bijvoorbeeld.
Een vervanger zoeken kunnen ze prima in de opzegtermijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:27

Achterom, met een maand opzegtermijn heb je echt geen vervanger gevonden :n

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:29

Met 3 maanden ook niet :+

Ik ben al een jaar weg en mijn functie is nog open :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:34

Relaxed schreef:
Achterom, met een maand opzegtermijn heb je echt geen vervanger gevonden :n

Dat ligt er dus maar net aan. Soms kunnen taken heel simpel intern verdeeld worden, zeker als er bijvoorbeeld op een andere plek iemand boventallig is geworden bijvoorbeeld.

En wat Sizzle zegt klopt ook, maar in mijn ervaring is veel afhankelijk van de effort die de werkgever er in steekt. Niemand is onmisbaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:45

Juist ja, intern verdelen....
Een van belangrijkste redenen dat ik gegaan ben is dat het inderdaad heel normaal werd gevonden om de werkzaamheden van de weggaande wegnemer op andere te verdelen zodat iedereen die al overbelast was het nog drukker kreeg #)

Niemand is persoonlijk onmisbaar maar dat maakt de functie niet automatisch onmisbaar, dat is echt wat anders.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:52

Sizzle schreef:
Juist ja, intern verdelen....
Een van belangrijkste redenen dat ik gegaan ben is dat het inderdaad heel normaal werd gevonden om de werkzaamheden van de weggaande wegnemer op andere te verdelen zodat iedereen die al overbelast was het nog drukker kreeg #)

Niemand is persoonlijk onmisbaar maar dat maakt de functie niet automatisch onmisbaar, dat is echt wat anders.

Op de plek waar ik weg ging kon dat dus prima, zeker omdat er iemand boventallig was geworden met de juiste competenties. Voor diegene juist een kans om binnen de organisatie te kunnen blijven.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:18

Brainless schreef:
Ladyson schreef:

Ikzelf heb een heel andere ervaring.
Kreeg zelfs een vastcontract in de periode dat ik wat anders zocht.

Zo ook mijn man, die gaf aan dat hij wat anders aan het zoeken was omdat er bepaalde (voor hem belangrijke) dingen waren op het werk wat niet lekker liep.
Na een paar goede gesprekken hierover zijn er dingen veranderd, heeft zelfs ondertussen een hogere/andere functie gekregen en werkt hij er nog steeds, nu met veel plezier.

Uitzonderingen bevestigen de regel. Ik ken iig geen positieve ervaringen, en wel alleen negatieve.

Aangeven dat je ontevreden bent en je je afvraagt of je hier nog wel op je plek zit, vind ik overigens wel heel logisch om te doen. Een werkgever kan dan nog zaken veranderen. Maar het is voor mij vanzelfsprekend om dit eerst te doen voordat je elders gaat solliciteren.