Als je 'stil' komt te staan, wat doe je dan en hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 19:43

Toen ik zo oud was als jij :') heb ik de keuze gemaakt weer te gaan studeren, en zeven jaar later heb ik ook daadwerkelijk de overstap gemaakt: weer helemaal onderaan beginnen in een nieuw vakgebied. Niet omdat ik mijn oude werk niet leuk vond, maar de omstandigheden waarin ik mijn oude werk moest uitvoeren werden alleen maar slechter en dat zag ik me echt niet tot mijn zeventigste doen. Ik had het wel geweldig gevonden om mijn hele leven te kunnen blijven groeien in mijn oude vak, maar heb me daar nooit op vastgepind. Ik ben geen one-trick pony.

Ik was wel ook een veiligheidszoeker, maar ik ben trots op de stappen die ik daarin heb gezet. Maar realiseer je wel: ook als je daarin grote stappen zou zetten, dan zou jij misschien niet gelukkig worden als zelfstandige. Daar moet je in je keuzes dan wel rekening mee houden. En: in hoeverre ben je bereid om dingen waar je nu blij mee bent op te geven voor iets waar je in de toekomst misschien blijer van zou worden - ook al weet je dat nu nog niet zeker? Dat loslaten is wel een bewuste keuze.

Edit: in je verhaal lees ik niet dat je je werk niet leuk vindt of dat je er geen voldoening uit krijgt. Je hebt geen last van financiële malaise. Waar voel je de druk om om je heen te kijken dan? Komt die uit jezelf of komt die van buitenaf omdat je denkt dat er andere verwachtingen van je zijn?

Je geeft aan dat je misschien niet eens voor de zorg gekozen had als je nu opnieuw je studie zou kiezen. Wat zou je wel kiezen?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:49

Herkenbaar, en zwanger worden hielp maar even :+ . Ik ben juist wel breed opgeleid, maar had voor veel functies dan weer niet genoeg kennis en ervaring. Ik ben nu bezig met opleiding tot cranio sacraal therapeut, en wil hier wel mee verder. Misschien naast mijn baan, misschien op termijn ook helemaal voor mezelf. Ik heb het op zich best naar mijn zin maar zie mezelf hier ook niet zitten tot mijn pensioen, en heb geen doorgroei mogelijkheden

Prrrr

Re: Als je 'stil' komt te staan, wat doe je dan en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:51

Maar wat is groei? Beter worden in je vak? Meer verdienen? Leiding geven?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 22:02

Ik stuitte (na een eeuwige salarisonderhandeling en een werkgever die mijn -extra- inzet en verantwoordelijkheidsgevoel als vanzelfsprekend zag) binnen vier jaar na mijn afstuderen al tegen het glazen plafond. Niet qua kennis, wel qua doorgroeimogelijkheden (en salaris).

Ik ben toen rustig om mij heen gaan kijken naar functies die mij aanspraken en meer doorgroeimogelijkheden boden (niet perse omhoog in een organisatie maar ook opzij, naar een andere afdeling bijvoorbeeld). Ik zeg expres “rustig” want vakinhoudelijk kon ik bij mijn vorige werkgever wel echt mijn ei kwijt. Eigenlijk vrij snel op een super leuke vacatures gestuit bij een werkgever waar ik niet alleen op het gebied van kennis een groei kan maken, maar ook op de gebieden die ik miste bij mijn vorige werkgever.

Dat je het gevoel hebt dat nu een zaadje is geplant hoeft niet te betekenen dat er snel geoogst moet worden. Neem de tijd en vraag eens rond, ontdek wat je echt aanspreekt, desnoods met behulp van een loopbaancoach.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 22:05

Dat zijn de goede vragen prrrr <3

Mijn doorgroeimogelijkheden zijn ook beperkt (leerkracht) maar binnen mijn vak is zoveel te leren altijd.
En ik ben toch iemand die het het liefst met de kinderen zelf werkt en niet met de administratie of beleid.

Hoe heb jij dat Leo?

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 22:17

Leo schreef:
Ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen, mensen met goede ideeën, allicht zijn er ook meer mensen met hetzelfde gevoel.

Lang verhaal kort: ik ben vrij eenzijdig opgeleid. HBO opleiding direct na mijn Havo. Ik wist niet goed wat ik wilde gaan doen, na veel oriëntatie voor een opleiding gekozen omdat die "wel leuk leek". Achteraf spijt gehad dat ik niet heb gekozen voor een tussenjaar ter oriëntatie, maar ik werd erg richting een opleiding gedrukt door school en thuis.
Ik ben dit jaar tien jaar geleden afgestudeerd en heb een redelijk pad doorlopen. Geen heel ambitieus pad, maar ik ben goed in wat ik doe, mijn werk is afwisselend en bevredigend, ik heb de leukste werkplek die ik mezelf binnen mijn vakgebied kan voorstellen met veel verantwoordelijkheid.
Al met al: op mijn werk en de werkplek inhoudelijk geen klachten.

Maar dit jaar betekend ook dat ik de top van de salarisschaal bereik binnen de CAO. Trap 10/10. Nu is dat niet persé belangrijk, want inhoudelijk verandert mijn werk niet en ik heb het naar mijn zin.
Maar de mijlpaal doet me wel verder aan het denken zetten: ik word dit jaar 32. Ik zou nu niet weer voor dezelfde opleiding kiezen als ik het over mocht doen, ik weet niet eens of ik nogmaals voor de zorg zou kiezen.
Ik ben geneigd om veilige keuzes te maken in mijn leven, wat ik doe is leuk, ik heb prima uren, genoeg vrije tijd, ik neem de file voor lief, ik verdien prima, ik doe zo nu en dan een cursus om scherp te blijven en te blijven leren. Maar ga ik er blij van worden als ik tot mijn 67e hetzelfde moet blijven doen?

Met de jaarwisseling en het besef waar ik sta is dit zaadje in mijn hoofd gekomen en ben ik af en toe wat aan het Googlen. Aanvullende cursussen of opleidingen, op eigen vakgebied of iets totaal anders. Ik heb geen idee waar ik zou moeten beginnen. Het zaadje zit er en misschien gaat het niet verder groeien, maar het broeit wel. De vraag is wat en hoe ik daar iets mee ga doen. Ik hoor graag van anderen hoe zij het hebben aangepakt of er mee om zouden gaan.

Tijden terug heb ik naast mijn werk ook tijdelijk een ander vak geprobeerd. Waar ik tegen aanliep is dat ik in het andere vak niet de kwaliteiten heb als mijn huidige vak en dat zeker 10 jaar gaat kosten om op dat zelfde niveau te komen en ook finaceel gebied.

Ondertussen heb ik geleerd dat ik er ook best wel er van kan genieten dat ik erg goed salaris heb in combinatie met een makkelijk baan. Nu zoek ik meer mijn uitdagingen in mijn hobbys.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 22:23

Ik heb ook zoiets gehad en ik heb besloten mezelf bij te laten scholen in een iets andere richting binnen hetzelfde werkveld. Nu ben ik zelfstandig ondernemer en doe ik iets wat erg goed bij mij past en echt zin geeft in mijn leven. Genoeg uitdaging voor een lange tijd. Succes!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 22:41

Ik denk dat ik het toch ook in hobby's moet gaan zoeken. Maar ja wat dan, zoveel keus. En wat is handig te combineren met onregelmatig werk en een gezin?

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:11

Hoe erg is het dat je niet het vak hebt gekozen wat je als 17-jarige voor ogen had?
Op mijn 17e wist ik het zeker: ik wilde overal werken maar nooit op een kantoor. 3x raden waar ik al jaren met veel plezier werk? :+

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 20:11

Als aanvulling, ik ben ook niet gaan doen wat ik als 17 jarige graag had gewild.
Ik wilde naar de kunstacademie en dat is ook echt gelukt maar mèn wat vond ik dat stom.
Ik had het met 3 maanden bekeken en ben na een jaartje werken in een zeefdrukkerij naar de PABO gegaan.
En ook dat vond ik stom :')
Maar ik heb het afgemaakt, geholpen door een tof studentenleven (Albertus Groningen) om alles een beetje dragelijk te houden en weet je wat, ik ben nog steeds leerkracht want ja toen ik eindelijk mijn eigen klas had, Toen werd het pas leuk want wat kun je enorm veel lol, energie en voldoening vinden in het omgaan met kinderen en hun ouders (en je kunt ze net zo hard vervloeken af en toe _O- )
Dus..... kijk goed om je heen maar bedenk ook dat je overal uiteindelijk tegen een soort sleur aanloopt. En dat is niet erg.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 22:12

Besef dat je in een gouden luxepositie zit. Vast werk, stabiel loon, een fijne werkomgeving en hierdoor heb je veel tijd om leuke dingen in je vrije tijd te doen. Een droom van veel mensen (denk ik).

Ik raad je aan om dit met een loopbaancoach te bespreken. Volgens mij zijn er heel wat mogelijkheden om (verkort) een opleiding te doen (bv.: via afstandsonderwijs). Is physician assistant iets voor jou? (Je zegt dat je in de zorg werkt.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 13:37

Hmm Leo, zat een paar dagen terug je topic te lezen en ik herkende heel veel. Jammer genoeg kan ik nu door een gebarsten bom op 't werk (ook mijn eigen keuze) uit gaan kijken naar ander werk.
Maar wat dan? En als ik heel iets anders ga doen, moet ik dan eerst naar school gaan, of werkend leren..? Ik ga hier in ieder geval meelezen en hoop dat jij ook een juiste beslissing kunt nemen.