Van onregelmatige uren naar (meer) regelmatige uren, wie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Laugh

Re: Van onregelmatige uren naar (meer) regelmatige uren, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:20

Ik ben van onregelmatig naar regelmatig gegaan. Het is heerlijk!! Superblij dat ik geen feestdagen en weekenden enz meer hoef te werken. En verdien ook meer nu, ben in een andere branche gaan werken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:31

Ik mis het, als ik een dienst had van 15 tot 22 deed ik daarvoor mn hele huis en 3 paarden.

Als ik nu om 17.00 klaar ben wil ik in mijn pyjama op de bank zitten -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:49

Dus je hele huis, 3 paarden en dan nog werken van 15u tot 22u? Neen, dan kan je mij opvegen :=
Zal er misschien ook vanaf hangen of je lichamelijk gezond ben of dat dat minder is, hoe je bepaalde dingen ervaart. Voor mij is doorgaans de shift werken al meer dan genoeg en moet ik er echt niet op rekenen dat ik daarvoor of daarna nog bepaalde dingen kan..

Zit me wel af te vragen als je regelmatig werkt, en dan fulltime, of je niet in een sleur terecht komt. Want inderdaad, nooit meer eens voormiddag of overdag 'vrij' .. elke dag hetzelfde ... Tegelijk geeft dat natuurlijk rust en regelmaat en voorspelbaarheid ..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:56

Ik ervaar het niet als sleur. Voor mij werkt het. Ik vind het niet erg om de hele week te werken want mijn vrienden doen dat ook, dus ik heb er niets aan om doordeweeks een dag of middag vrij te zijn. Ik neem weinig vrij om die reden, plan alles in het weekend. Alleen als ik echt iets doordeweeks moet doen neem ik vrij.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:07

Ik ben na mijn afstuderen begonnen met regelmatige uren (8 tot half 5), 40u p/w. Dat voelde best bedrukkend, alsof ik ALLES in m'n weekend moest proppen. Dat heb ik toen verlaagd naar 32u p/w, maar toch bleef dat gevoel aanhouden. Het was een sleur, nooit even (zomaar) een middagje vrij.

Nu werk ik tijdelijk in diensten (van 11 tot 20, 12 tot 21, 13 tot 22 of kort van 17 tot 22.30) ook voor 32 p/w. En het voelt alsof ik VEEL meer uit m'n dag kan halen. Vooraf kan ik lekker naar de paarden en erna nog eventjes op de bank. De enige reden dat ik weer naar regelmatig ga is dat mijn vriend het verschrikkelijk vindt. Hij werkt wel regelmatig (overdag) en we zien elkaar zo dus kort/weinig.

Maar voor mij werkt het beter. Ik voel me vrijer. Maar regelmaat heeft ook z'n voordelen, en zeker de weekenden vrij vindt ik erg fijn :j

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:26

Ik ben van onregelmatig naar regelmatig gegaan en inderdaad meer rust en regelmaat, maar na twee maanden ervaarde ik al de sleur.

Wat hierboven ook gezegd wordt, na het werken krijg ik mijzelf niet gemotiveerd 's avonds nog iets te gaan doen. Dit zal met langer licht wel beter gaan, maar ik wordt nu gewoon moe van mijn eigen luiheid.
Daarnaast ben ik een gestructureerd type en door ook nog eens regelmatig te werken wordt alles wel erg gestructureerd. En al werk ik dezelfde uren, het voelt of ik minder vrije tijd heb.

Ik was veel energieker toen ik onregelmatig werkte, meer tijd voor mijn dieren en sporten. Het is toch leuker bij daglicht dan in het donker om iets te gaan doen, ik doe gewoon meer in een vrij dagdeel overdag dan 's avonds.

Zou ik bijvoorbeeld 24 uur regelmatig werken, zou ik er minder moeite mee hebben, dan staan er 4 vrije dagen tegenover.

Eigenlijk hetzelfde verhaal als freetorun.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:30

Ik ben ook van onregelmatig (telefonische klantenservice van provider) naar regelmatig (andere baan in mijn studierichting) gegaan.

Bij mij hield onregelmatig in:
- Klantenservice opent om 8 uur 's ochtends en sluit om half 11 's avonds. Ergens tussen die tijden kan je ingepland worden (je kon ook bepaalde uren sluiten in een planner, maar soms moeten er avonduren gemaakt worden).
- 1x in de 4 weken een verplichte vrijdagavond dienst
- 1x in de 3 weken een verplichte zaterdagdienst
- Zondag was geen verplichting, maar klantenservice is wel open.
- De uren die je moest gaan maken kreeg je op woensdag te weten, voor de komende week. Dus lastiger dingen te plannen die je in eigen tijd wilt gaan doen.
- Voordeel was wel dat als je dus bijvoorbeeld plannen had op bv woensdagochtend, dat je dan die uren op 'niet beschikbaar' kon zetten en dan ergens anders wat avonduren kon compenseren. Dit moest je wel 2 weken van de voren in je planner zetten.

Ik heb dit eerst op 36 uur per week gedraaid, maar dat trok mijn lichaam echt niet. Dus ik met teruggegaan naar 20-24 uur per week, dit gaf mij al meer rust.
Maar dit moet ook maar kunnen, ik heb het geluk dat mijn partner en ik het huishouden op alleen zijn salaris makkelijk rond kunnen laten komen, dus we hadden wat speling.

En toen kwam de kans om in mijn studierichting te werken en dat heb ik meteen aangegrepen.
Nu werk ik 36 uur in de week, 2 dagen van half 8 tot 2 en 3 dagen van half 8 tot half 5.

Buiten het feit dat ik veel meer plezier heb in mijn werk, heb ik veel meer rust. Ik ben lichamelijk uitgeruster omdat ik ritme heb en heb in mijn hoofd ook meer rustig. Ik ben relaxter en kan ook meer aan, minder snel stress e.d.

Dus voor mij:

Voordelen:
- Ritme
- Rust
- Meer ontspannen
- Je weet waar je aan toe bent qua planning en vrije tijd.
- Ik ben meer mezelf dan dat ik voorheen was.

Nadelen:
- Minder vrijheid qua uren plannen. Ik mis soms wel mijn doordeweekse vroege ochtend wandelingen op de Veluwe met mijn hondje.
- Je kan niet even schuiven met uren of een dienst ruilen met een collega. De vaste uren scheppen ook wel een bepaalde verwachting.

Maar ik ben een ochtendmens en ik heb door de jaren heen gemerkt dat ik echt ritme moet hebben, anders raakt mijn lichaam van slag. De avonddiensten braken mij echt op.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:35

Ik werk met regelmaat onregelmatige uren.

Doe alleen maar nachtdiensten en werk 28 uur per week.
Bij de vorige planner had ik af en toe (het gevoel) dat ik de hele week vrij was, werkte vaak maar een halve week maar zij plande zo goed dat 2 halve weken op elkaar aansloten en dat ik in principe 5 of 6 dagen achter elkaar vrij was.
Dat was heerlijk.

Nu met de huidige planners is dat niet meer zo en heb ik meer moeite om rust te nemen of tot rust te komen na mn nachtdiensten.

Toch zou ik niets anders willen. Ben vaak vrij, avonden zijn min of meer vrij. Heb weekend, ben doordeweeks vrij.

Ik zou echt niet elke dag hetzelfde willen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:56

Ik denk ook wel eens, zal ik omschakelen en regelmatig werk gaan doen. Geen feestdagen, geen weekenden meer. Elke avond vrij. Maar nu in de winter vind ik het wel ideaal. Lekker naar je paard in de ochtend als het licht is. En dan in de avond werken. Ik zie toch vooral voordelen. Al lukt 3 paarden rijden en huis doen niet, ik kom tot 1 paard, huishouden en boodschappen voor 15.00. Plus nog kind naar school brengen in de ochtend :j

Volgens mij zit aan beide voor en nadelen. Ik heb 2 collega's die een vast rooster hebben ivm gezondheid. Dat kun je met de bedrijfsarts, roosteraar en leidinggevende afspreken.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:08

Door mijn onregelmatigheid vind ik het juist fijn om de weekenden en de feestdagen te moeten werken. Zijn altijd van die verloren dagen vind ik.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:13

Hier ook een overstapper van onregelmatig werken ( nacht) naar een 32 urige regelmatige werkweek. Het heeft me zoveel gebracht op sociaal gebied en gezondheid. Als je jong bent is onregelmatigheid prima te doen qua lijf en omschakelen, het ging mij echt opbreken.
Een sleur is het niet, die kan je ook zelf doorbreken met een middag vrij nemen of in de winter wat extra werken en deze gebruiken voor de mooie dagen. Het heeft voor mij meer voordelen dan nadelen. Ik plan heel strak mijn weken en stel prioriteiten; werk, thuis en paard.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:03

Ik heb 4 ploegen, 3 ploegen en 2 ploegen gewerkt. En in de vakantietijd wel eens een dagdienst gedraaid. Voor mijn lichaam zal dagdienst het beste zijn. Maar ik zit nu zonder werk na faillissement bedrijf. En solliciteer nu op vacatures met 5 ploegen, 2 vroeg, 2 laat, 2 nacht. Lijkt mij ideaal. Veel vrije tijd voor de paarden huishouden en mijn man. In de 3 ploegen vond ik 5 nachten zo lang kon slecht uit ritme komen. En net zoals meerdere hier zeggen in ploegen kun je meer tijd in drukken.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:22

Ik ben ook van onregelmatigheid nar regelmaat gegaan. Ik mis het totaal niet. Komt ook omdat ik een baan heb waarbij je genoeg vrijheid heb om alsnog af en toe een avond dienst te draaien.
Ik werkte ochtend avond nacht diensten. Nachten vond ik killing.....
En de terug schakeling naar normaal dag/nacht ritme had ik op een gegeven moment niet meer. Sinds ik regelmatig werk heb ik veel meer rust en ben ik veel minder moe. Voorheen liep ik vaak met mijn ziel onder mijn arm van moeheid.

Wel vind het vroege opstaan af en toe nog echt vreselijk... maar goed.
ook dat wend wel weer.