wanneer heb ik aansprakelijkheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 03:14

Janine1990 schreef:
Mijn hypotheekverstrekker vereist een aansprakelijkheidsverzekering en ik begreep dat dit vrij gebruikelijk is, logisch ook.

Ik heb al diverse hypotheken gehad en nog nooit heeft er 1 een AVP verplicht gesteld.
Het enige wat ze kunnen verplichten is een levens- of overlijdensrisicoverzekering.

Gooiske

Re: wanneer heb ik aansprakelijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 05:45

Als je ouders moeilijk blijven doen en jou zelf willen laten betalen, denk ik dat je het het beste even met je mentor van school kan bespreken hoe nu verder, kans is idd aanwezig dat school een verzekering hiervoor heeft, maak het bespreekbaar, dit had iedereen kunnen overkomen, beetje jammer hoe je ouders reageren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 08:47

Brainless schreef:
Janine1990 schreef:
Mijn hypotheekverstrekker vereist een aansprakelijkheidsverzekering en ik begreep dat dit vrij gebruikelijk is, logisch ook.

Ik heb al diverse hypotheken gehad en nog nooit heeft er 1 een AVP verplicht gesteld.
Het enige wat ze kunnen verplichten is een levens- of overlijdensrisicoverzekering.

Misschien ben ik daarmee in de war...

Nouja, ik ben iig wel pro avp, ideaal. Kost niks, kan wel heel erg fijn zijn.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 09:04

Volgens mij is een aansprakelijkheidsverzekering niet verplicht. Wel handig, wij hebben in ieder geval wel.
Misschien zijn je ouders niet verzekerd daarvoor. Hoe het wettelijk zit weet ik niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 09:08

genja schreef:
troi schreef:
Maar alle ouders beslissen zelf hoe ze dit soort zaken aanpakken. Is ook een stuk (financiële) opvoeding natuurlijk. Ik ken de situatie niet en het is moeilijk om over te oordelen. Mogelijk vergoed je verzekering dit, mogelijk ben je niet aansprakelijk en misschien moet je het zelf betalen. In het laatste geval is het een kwestie van slikken en je zakgeld /loon afstaan.

Stuk opvoeding? Als je nu expres telefoon uit hand vriendin slaat en die valt kapot.
Maar als door een bijna val komt? Laat je daar je 24 jarige dochter toch niet zelf voor opdraaien ?
Sorry maar dat vind ik echt onder verantwoordelijkheid ouders vallen

Mijn punt is dat we er verder niks van weten.

Stel (hypothetisch he! Ik ken TS niet) dat TS dit 10 keer per jaar heeft en de verzekering dit jaar al 10 keer is ingeschakeld. Dan snap ik volledig dat de ouders een consequentie eraan willen verbinden, je kan niet bezig blijven...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:15

wemkelover schreef:
Volgens mij is een aansprakelijkheidsverzekering niet verplicht. Wel handig, wij hebben in ieder geval wel.
Misschien zijn je ouders niet verzekerd daarvoor. Hoe het wettelijk zit weet ik niet.

Dat klopt. Het is niet verplicht, het is alleen verplicht voor motorvoertuigen, maar niet voor particulieren.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:32

Tja er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid en lopen met een telefoon in de hand en ( ongetwijfeld) de ogen vastgelijmd aan het scherm op een drukke trap ( zeker tussen lessenwissel is het gigantisch druk op de trappen en gangen) is niet je eigen verantwoordelijkheid nemen.

In die zin vind ik het ook wel een beetje eigen schuld van die medescholier waarvan je per ongeluk de telefoon uit de handen hebt geslagen.

Ongetwijfeld gaat de verzekering hier ook op wijzen en zelfs op die grond een claim afwijzen.

Overigens zouden je ouders moeten betalen als uiteindelijk bv een rechter zou beslissen dat jij schuld hebt, want jij bent minderjarig....maar goed, wat iemand al zei, voor 200 a 300 euro gaat niemand een rechtszaak beginnen. En al doen ze het wel; ook die rechter gaat aanstippen dat de actie van de medeleerling ook erg dom was en zij/hij dus ook medeschuld heeft aan de kapotte telefoon.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:54

xxCYNNxx schreef:
Tja er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid en lopen met een telefoon in de hand en ( ongetwijfeld) de ogen vastgelijmd aan het scherm op een drukke trap ( zeker tussen lessenwissel is het gigantisch druk op de trappen en gangen) is niet je eigen verantwoordelijkheid nemen.

In die zin vind ik het ook wel een beetje eigen schuld van die medescholier waarvan je per ongeluk de telefoon uit de handen hebt geslagen.

Ongetwijfeld gaat de verzekering hier ook op wijzen en zelfs op die grond een claim afwijzen.

Overigens zouden je ouders moeten betalen als uiteindelijk bv een rechter zou beslissen dat jij schuld hebt, want jij bent minderjarig....maar goed, wat iemand al zei, voor 200 a 300 euro gaat niemand een rechtszaak beginnen. En al doen ze het wel; ook die rechter gaat aanstippen dat de actie van de medeleerling ook erg dom was en zij/hij dus ook medeschuld heeft aan de kapotte telefoon.

Dat is jou mening en geen feit.
De ts heeft met haar armen gemaaid en daarbij de telefoon uit haar handen geslagen,ze heeft niet gezien of ze er op bezig was of dat ze hem gewoon vast hield.Voor het zelfde geld had ze de bril (bij wijze van) van het kind haar neus geslagen,ook per ongeluk. Had dat Kind dan geen bril moeten dragen?

Als de ts niet bijna gevallen was en daarmee het kind niet geraakt had,was haar telefoon nog heel.Dus ik snap het vingerwijzen naar het slachtoffer niet.
Wel vind ik het zielig voor de ts hoe haar ouders reageren en ga idd even naar je mentor misschien is er een verzekering op school of weet die nog een andere oplossing.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:02

Die bril is een rare vergelijking, die zit tenslotte gewoon op de neus van het kind, waar die hoort te zijn. Die bril is noodzakelijk om goed te zien.
Een telefoon in de hand terwijl je naar je volgende les loopt is verre van noodzakelijk.

En menig verzekering die het met mijn mening eens is. Kan zijn dat de verzekering coulanter is als de eigenaar van de telefoon onder de 14 was. Maar zeker vanaf een bepaalde leeftijd wordt er ook gegrepen naar eigen verantwoordelijkheid en eenmaal volwassen al helemaal. Maar goed, dat laatste is hier niet van toepassing, aangezien ze beiden minderjarigen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:35

Dit is weer zo'n typisch voorbeeld van maar 1 kant van het verhaal horen en dan een oordeel vellen.

Je weet niet wat het "slachtoffer" met haar telefoon deed en je weet niet wat TS deed, waardoor ze bijna viel.
Misschien liepen ze beiden gewoon netjes de trap op en stuikelde TS, of verloor ze gewoonweg haar evenwicht waardoor ze de telefoon uit handen sloeg.
Misschien liep TS stierlijk vervelend te doen en te klooien met andere mensen, waardoor ze haar evenwicht verloor en de telefoon uit handen sloeg.
Misschien was dit de zoveelste keer en hebben haar ouders nu gezegd "het is genoeg, je betaald zef"

Dat kunnen wij van achter een scherm niet zeggen en zeker niet over oordelen ;)
Dus om gelijk te zeggen dat het belachelijk is dat de ouders besloten hebben dat TS zelf moet betalen, vind ik dan weer niet eerlijk.

Feit is dat TS een telefoon uit handen van iemand anders geslagen heeft en dat die kapot gevallen is.
Zij is dus aansprakelijk voor de schade en aangezien ze minderjarig is, is het de verantwoordelijkheid van haar ouders.
Hoe die alles verder wensen te regelen, is aan hen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:50

wemkelover schreef:

nee, dat is niet verplicht helaas. En toen een kind van iemand tegen mijn geparkeerde auto fietste had ik gezeik. Tja, niet mijn probleem, ik beschadig mijn eigen auto niet. En het ging om behoorlijke lakschade (over meerdere delen). Ook al was de auto 16 jaar oud, dan nog hoort een kind niet mijn auto te beschadigen. Het waren krassen waarbij de lak volledig weg was. Het was niet zelf te herstellen. Tja, een kind is een kind en om dan geen WA verzekering af te sluiten is gewoon dom.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:54