Wat vind jij van krasloten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 14:46

Tjsa, wat vind ik er van..... ik vind het eigenlijk best gevaarlijke dingen. Het lijkt allemaal heel onschuldig en gezellig, maar volgens mij loop je wel een risico om het allemaal veel te leuk te gaan vinden en ligt een verslaving op de loer.

In de begintijd (een jaar of 15 geleden ofzo?) heb ik er weleens wat gekocht en ook een keer kado gegeven. Ik zou nu niet meer weten hoe het werkt en ik denk dat ik dat maar zo ga houden. Ik hoor nl. ook tot die groep die er nogal gevoelig voor is om zulke dingen Heel Erg Leuk te gaan vinden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:06

Kuggur schreef:
pmarena schreef:
[

Ja ik had niet anders verwacht dan dat een buitenstaander het wel weer beter zou weten :')

Maar het is heel simpel de reden waarom wij gestopt zijn met krasloten, voorheen (jaar of 25 geleden? Toen er nog maar 1 soort krasloten was voor 2,50) konden we heel lang van "de winst" weer nieuwe loten door blijven kopen maar dat is al heel lang niet meer zo.

Wat je wel zou kunnen suggeren is dat we toen wat meer geluk hadden.
Maar als je wekelijks koopt dan mag je in principe toch ook wel een lijn herkennen :)

Dit is wat alle gok verslaafden zichzelf wijsmaken. In jouw geval gelukkig een milde vorm.
Dat kleine verliesbedrag iedere keer kun je gemakkelijk wegbagatelliseren tegen het juichgevoel van een winst. Maar ik vermoed dat je geen eerlijke lange termijn balans hebt bijgehouden...
En het vreemde gebruik van de term "buitenstaander" wijst daar ook op. Ik heb een seizoen in een gokhal gewerkt, niet zo'n buitenstaander dus... :(:)

Joh doe even niet zo gek :?

Mij een gokverslaafde noemen met 25 jaar geleden elke week 1 kraslot van 2,50 dat zichzelf met de "winst" vrijwel in stand hield....is wel een beetje van het padje af hoor :))

Kuggur

Re: Wat vind jij van krasloten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:11

Ik zeg alleen dat de redenering die van een gokverslaafde is, " de "winst" gebruiken om nieuwe inzet te bekostigen".
Ook 25 jaar geleden was de krasloterij geen filantropische instelling...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:16

Wij kopen decemberkalenders voor onszelf plus ouders en schoonouders als extraatje onder de kerstboom. Verder nooit, dit jaar ook geen oudjaarslot gekocht. Deden we vaak wel uit een soort traditiegevoel maar ik vind het eigenlijk zonde van het geld.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:25

Ik kocht vaak decemberkalenders voor mijn familie en mezelf als kerstkado. En ik krijg ook weleens krasloten of staatsloten van familie. Maar ik heb dit jaar besloten om geen krasloten en loten meer te kopen. We winnen meestal niets of maar weinig en ik vind het zonde van het geld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:34

Hier wel loten verkocht tijdens mijn bijbaan. Ik kan me alleen herinneren dat mensen bij de balie stonden te krassen en 1 van de volgende drie resultaten hadden:
- geen prijs
- inzet terug
- nieuw lot

Ik ga me er niet aan wagen :D

merijn06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:56

Foaly schreef:
Heb je het item van Lubach hierover gezien toevallig?

Ik vind het nare dingen.

Spuiten, slikken, klaar. :')
Na de aflevering van Lubach ben ik er wel anders naar gaan kijken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:01

merijn06 schreef:
Foaly schreef:
Heb je het item van Lubach hierover gezien toevallig?

Ik vind het nare dingen.

Spuiten, slikken, klaar. :')
Na de aflevering van Lubach ben ik er wel anders naar gaan kijken.

Het was dat vakantiebaantje in een gokhal dat mijn ogen openende voor deze ellende.
En toen krasloten werden geintroduceerd, was daar veel kritiek op; de instant beloning ( anders dan bv een staatslot).
En dat is de overeenkomst met een speelautomaat. Een gemakkelijk verslavende manier van gokken.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:40

Een collega van mij heeft eens 100.000 gulden gewonnen met een kraslot. Echt ongelooflijk. En een oud schoolgenootje 500.000 gulden met een staatslot.
Helaas zelf nooit verder gekomen dan een keertje 100 gulden en een keertje €50,= op een staatslot. :')

We kopen elk jaar voor onszelf en mijn ouder(s) een december kalender, maar meer dan €15,= hebben we er nog nooit op gewonnen. Ach ... ik vind het wel leuk om elke dag een vakje open te krassen en te hopen dat we dit jaar een keertje geluk hebben. :) Andere krasloten of loterijen (behalve de postcodeloterij) doe ik niet of niet meer.

Edit: Mijn vriend had dit jaar bijna €200.000,= op de decemberkalender, echt op 1 sterretje na. Maar ja ... dat is het hele principe van een kraslot. Hij had dus niets en ik had €15,=. :(:)
Laatst bijgewerkt door Victory-Boy op 03-01-20 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:44

Ik zie altijd van die trieste figuren bij de Bruna of de servicebalie van AH staan voor die krasloten. Na die uitzending van Lubach ben ik me helemaal bewust geworden van de waanzin dat de overheid dit notabene verkoopt en aanprijst. Daar zouden ze heel snel mee moeten stoppen wat mij betreft.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:46

geldverspilling. Doe ik nooit. Ik speel ook niet op de loterij. En ik gok niet.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:47

Ik werk als student op een plek waar krasloten verkocht worden, maar ook loterij en gokken op sport kan daar. Je ziet echt mensen heel veel geld weggooien, ze komen dan soms meerdere keren per dag nieuwe klasloten halen. Ik blijf er ver van weg. Eerst deed ik het zelf wel eens met een euro die ik mocht houden van wisselgeld, maar steeds meer wil ik er niets mee te maken hebben omdat je meteen voelt wat voor aantrekking het heeft die nieuwe euro die je wint toch weer aan een lotje te geven.

Er verliezen veel meer mensen dan er winnen, anders zou zo'n bedrijf geen winst maken.

Ik vind het vreselijk, maar dat is ook door mijn ervaring. We verkopen ook drank en sigaretten, net hetzelfde verhaal... ik vind het ergens goed dat ik er jong mee geconfronteerd wordt, maar langs de andere kant voel ik me bijna schuldig dat ik meedraai in het systeem dat het mogelijk maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 17:37

Heel soms haal ik er een. Heb regelmatig 5 en 10 euro. Ook vaak 20 gehad en stuk of 5x 50. Toch wel grappig dan. :D

Wel elk jaar december kalender en altijd hogere prijs dan aanschafprijs. Dit jaar zelfs 100 euro. Dus ik vind het best leuk, maar doe het niet elke maand ofzo.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 17:51

Ik speel sinds kort mee met de duitse postcodeloterij.
Kost mij 12.50 per maand.
Ik heb nu een aantal x 10 euro gewonnen.
Toen ik niet veel over hield per maand van mijn loon heb ik nooit erover nagedacht om zulke spelletjes mee te spelen.
Want toen kon het ik geld zekerder normaal gebruiken als een gokje te wagen.

Nu ik maandelijks wat overhou wil ik die 12.50 wel "verspillen"

Mocht ik weer krap bij kas zitten, dan is de postcodeloterij 1 vd eerdte dingen die er weer uit gaat

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:21

Kuggur schreef:
Ik zeg alleen dat de redenering die van een gokverslaafde is, " de "winst" gebruiken om nieuwe inzet te bekostigen".
Ook 25 jaar geleden was de krasloterij geen filantropische instelling...

Mwoah, het is niet zo dat toen we een keer 1000 gulden wonnen, we voor dat hele bedrag krasloten kochten :P Dan was het er de week daarna gewoon weer 1. Of nouja misschien een keer 2 om het te vieren :')

Maar dat 1 keer krasloten kopen, met 3 man elk 1 per week en de "winst" delen en de volgende week weer allemaal een lotje....dat kon je dus best een paar weken volhouden zonder bij te leggen, in het begin toen de krasloten er net waren :j

Daar was na een jaar / 2 jaar ofzo geen sprake meer van en toen ging de aardigheid er af.
Het was juist grappig dat je de loten in ging leveren voor je prijs, en dan zei: betaal maar niet uit maar doe maar gewoon 3 nieuwe loten :)

Geen idee hoe het nu is verder :)
Er zijn ook zo allemachtig veel verschillende krasloten nu! Daardoor is de charme er ook wel een beetje vanaf vind ik.

Maar als er een cadeautjes-gelegenheid is, dan vind ik het "voor iemand die alles al heeft" wel een geinig cadeau zo af en toe als ik echt geen andere inspiratie heb. Geen prijs dan missen ze niks want het heeft ze niks gekost, maar het zou toch super geinig zijn als er wel een goede prijs op valt :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 08:34

Krasloten doe ik niet aan maar ik speel wel elke maand mee met de Staatsloterij. De kans is uiteraard nihil dat je wint, maar wat als.. :D

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 08:48

Doe er niet aan mee. Hier noemen we t domme mensen belasting.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:21

_San87_ schreef:

Hahaha dat is wel een goeie :')

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:10

Niobe schreef:
_San87_ schreef:

Hahaha dat is wel een goeie :')

en dan nog belasting die je vrijwillig betaalt! :')

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:11

Nee, ik koop ze niet, en ik doe ook niet mee aan loterijen oid.