UWV - baan met veel minder inkomen aannemen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 23:03

Ik zou rustig doorzoeken naar een andere functie. Geen idee in welke sector je werkzaam bent, maar er zijn nog steeds meer vacatures dan mensen in veel sectoren. En volgens mij heb je de eerste 6 maanden geen acceptatieplicht.

Morganlefay schreef:
En nee ik zit niet in een plaag modus maar ben erg serieus.
En jij denkt dat een werkgever nog zin heeft om in een medewerker te investeren.
Keep on dreaming.
Neem maar van mij aan, het salaris wat je had gaat m voorlopig niet worden en als je teveel noten op je zang blijft houden krijg je vanzelf de deksel op je neus.
Je mag een aangeboden baan nu nog wel weigeren maar er komt een tijd dat je dat niet meer mag.
Bedenk wel hoe langer je uit de roulatie blijft hoe minder makkelijk je een baan vindt.
Bedenk ook dat niet alleen een salaris belangrijk is maar ook de werkomgeving en collega's.
https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... ssend-werk
Succes

Jeetje wat een zure reactie. Het is nu juist een enorm kansrijke arbeidsmarkt, waar je best hoge eisen mag stellen en werkgevers maar al te graag investeren in de juiste personen: Vaste aanstellingen, opleidingen, cursussen, hoger salaris, extra beloningen, thuiswerken, auto van de zaak, gunstigere voorwaarden.... Ze doen er alles aan om de juiste persoon binnen te hengelen. Ligt uiteraard ook aan de sector waarbinnen je werkzaam bent.

Art_Ificious schreef:
Ben nu wel benieuwd welke job je dan had dat 4000€ verdiende.

Ken hier geen jobs die zoveel opleveren hoor. Ben al blij met een simpel loon van 1700€ voor 38u als orderpicker wat ook best zwaar werk is.

Zwaarte van je beroep zegt helaas niets over je verdiensten. 4k verdienen is niet zo lastig, mijn partner zit ook al op 3,5k en dat zonder papieren, maar wel een functie met alleen maar nachtdiensten waar de meesten voor bedanken (psychiatrie).

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 23:03

Morganlefay schreef:
En nee ik zit niet in een plaag modus maar ben erg serieus.
En jij denkt dat een werkgever nog zin heeft om in een medewerker te investeren.
Keep on dreaming.
Neem maar van mij aan, het salaris wat je had gaat m voorlopig niet worden en als je teveel noten op je zang blijft houden krijg je vanzelf de deksel op je neus.
Je mag een aangeboden baan nu nog wel weigeren maar er komt een tijd dat je dat niet meer mag.
Bedenk wel hoe langer je uit de roulatie blijft hoe minder makkelijk je een baan vindt.
Bedenk ook dat niet alleen een salaris belangrijk is maar ook de werkomgeving en collega's.
https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... ssend-werk
Succes

Zo, er is ook iemand een beetje verbitterd hier.

Afgezien van je nare toonzetting, wat je zegt klopt niet.
Juist op dit moment investeren werkgevers meer dan ooit in personeel.
De kandidatenmarkt waar we momenteel inzitten maakt het nl. ontzettend lastig om überhaupt aan mensen te komen.

Ts, neem je tijd! Geen idee wat je doet maar is detachering wellicht iets voor je? Die plussen ook vrij hard op dit moment en hebben veel vraag/ingangen.
Succes!

Romeo2007

Re: UWV - baan met veel minder inkomen aannemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 23:06

Menig HBO functie met een aantal jaren werkervaring gaat richting de 3200-4000 euro en universitair loopt nog door tot 4500/4800. Daar hoef je echt geen hele rare dingen voor gedaan te hebben behalve te hebben gestudeerd en 8-10 jaar relevante werkervaring voor te hebben

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 23:06

Ik zou zeker niet akkoord gaan met dit aanbod. Je hebt nog een aantal maanden voordat je verplicht bent een baan aan te nemen.

Bedrijven proberen het gewoon.. je zit in de WW, dus zult wel graag aan de slag willen en ze doen je een bod wat niet realistisch is. Want wie weet zeg je wel ja. Zeker als je in een eerder gesprek een richting gegeven hebt qua salaris, geeft het ook geen blijk van respect om je zo’n voorstel te doen. Zou je dan echt voor dat bedrijf willen werken?

Er is een groot tekort momenteel aan werknemers, ze zitten overal te springen om goede mensen, daar moet je gebruik van maken.
En qua salaris, als jij ervaring hebt en kennis van jouw vakgebied, lijkt me dat geen gek bedrag. Zou daar ook zeker aan vasthouden. Zelf wat zakken kan altijd nog.

Welke branche of soort functie zoek je iets? Wellicht kun je een overstap naar een andere branche maken?

Hier ook gedaan afgelopen jaar, vanuit de media (+10 jaar) naar ICT als vrouw. En dat was echt een waanzinnig goede beslissing!

Hoop dat je gauw een leuke baan zult vinden, succes!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 23:18

sanso schreef:
Ik snap het wel hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar is plezier in je werk niet een belangrijke afweging tegenover financieel wat krapper??
Ik verdien liever minder maar wel een leuke baan met leuke collegas dan dat ik dik geld binnenhark en iedere dag met tegenzin naar werk ga..
Nu heb ik toevallig het geluk dat ik en prima verdien én ook nog eens mega tof werk heb, maar als ik in jouw schoenen zou staan zou ik het zeker niet op basis van salaris zomaar afwimpelen.

Leuke collega’s en werkplezier betalen je vaste lasten niet...

En er is ook werk te vinden wat én leuk is, én beter betaald.
Dit salaris is nog lager dan de 70% die je ontvangt uit de ww...

Ik zou mooi nog even doorkijken.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 23:20

Ik denk dat ik maar een andere baan moet zoeken. Ik schrik echt :+ Ik verdien echt veel veel minder.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 23:22

Amado7 schreef:
Ik denk dat ik maar een andere baan moet zoeken. Ik schrik echt :+ Ik verdien echt veel veel minder.

Maar de vraag is wel wat je moet doen voor dat geld, hoeveel uur je daaraan kwijt bent en wat de verantwoordelijkheid en prestatiedruk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 23:52

Amado7 schreef:

Niemand die je tegenhoudt toch?

Ik ben best wel verbaasd over de verbazing hier dat er mensen zijn die ca. 4000 per maand verdienen. Het is best een klap geld, maar ook weer niet zo extreem als sommigen het doen lijken - als ze twee ton per jaar kon bijschrijven op haar bankrekening, zou ik de reacties beter begrijpen, maar dit is echt geen raar salaris voor iemand met een diploma en een aantal jaar werkervaring. := En ik snap heel goed dat TS van die 4000 per maand niet teruggaat naar 2500.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 08:13

De WO opgeleide mensen zullen na een aantal jaren werkervaring op dat bedrag zitten en hoger.

En dan is het ook afhankelijk van de beroepsgroep.
Laatst bijgewerkt door DiantaM op 02-01-20 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 08:24

Ik had het persoonlijk wel aangenomen. En meteen doorgezocht naar iets anders. Dit had ik dan ook netjes aangegeven bij mijn nieuwe werkgever, van joh ik kom werken maar het is echt tijdelijk. Maar dat ben ik.

Je moet voor jezelf de keuze maken of je het wil ja of nee, daar heb je bokt niet bij nodig. Als je twijfelt niet doen. Voelt het goed doen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 08:43

Ik snap de reacties van mensen over het salaris dus niet. Ze hebben geen idee wat TS doet, wat ze misschien heeft gestudeerd en hoe oud ze is.

P.S: ik zou het ook niet aangenomen hebben. Bizar verschil.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 09:09

Ik vind het niet raar dat mensen dat vragen hoor, had ook geen idee dat je met een MBO oid dat kan verdienen maar dat wil niet zeggen dat ik dat TS misgun!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 09:18

Precies, ik heb mijn insziens een prima salaris maar stukken minder dan ts.
En ik gun iedereen dat! Maar ik ben dan nieuwsgierig Naar het werk idd :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 09:36

Ik zou doorzoeken. Voor een heel leuke baan kun je best 200/300 bruto onder je salaris gaan zitten, maar meer ook niet. Tenzij je geen keuze meer hebt natuurlijk. Voel je ook niet schuldig in de ww. Dat vangnet is er niet voor niets en heb je zelf altijd aan mee betaald. Succes, ik hoop dat je wat leuks kan vinden!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 09:56

chanicha schreef:
Ik vind het niet raar dat mensen dat vragen hoor, had ook geen idee dat je met een MBO oid dat kan verdienen maar dat wil niet zeggen dat ik dat TS misgun!

Nou precies.

Hoewel... Ik ken mensen met hoge studies die gewoon niet aan de bak geraken ondanks hun goed diploma en dus om toch inkomen te hebben iets totaal anders gaan doen wat buiten hun diploma ligt. Ik heb tevens ook een diploma en heb ondanks de vele sollicitaties naar zeker 20 bedrijven géén enkele reactie terug gehad terwijl mijn diploma overeenkwam met de eisen in de jobaanbieding.

Mijn zus heeft zelfs een hoger diploma, werkt in de zorg (bejaardenzorg) en verdient zelfs minder dan mij. Hoe gek moet het nog worden?

Edit:
Waar ik nu werk kan ik echter wel doorstromen. Ik heb ook recent mijn kandidatuur als assistent Teamcoach ingediend en ze zijn er alvast erg positief over.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:03

Maar een diploma voor een baan in de bejaardenzorg/verpleging/ verzorgende is nog steeds niet te vergelijken met HBO of universitair.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:13

Hoe lang vult het UWV het salaris aan eigenlijk? Is dat onbeperkt of zit daar een limiet op? En zo ja, hoe lang is dat dan? En tot welk bedrag vullen ze dan aan?
Als het werk je echt leuk lijkt en het UWV vult het 2 jaar lang aan, dan zou ik het risico wel willen nemen. Maar als dat 2 maanden is, dan had ik ook rustig verder gekeken...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:14

Lynn_Nikita schreef:
Maar een diploma voor een baan in de bejaardenzorg/verpleging/ verzorgende is nog steeds niet te vergelijken met HBO of universitair.

In de zorg werken ook hbo’ers hoor :+ Verpleegkunde is ook op hbo niveau. En alle paramedische beroepen zijn hbo niveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:31

Art_Ificious schreef:
Nou precies.

Hoewel... Ik ken mensen met hoge studies die gewoon niet aan de bak geraken ondanks hun goed diploma en dus om toch inkomen te hebben iets totaal anders gaan doen wat buiten hun diploma ligt. Ik heb tevens ook een diploma en heb ondanks de vele sollicitaties naar zeker 20 bedrijven géén enkele reactie terug gehad terwijl mijn diploma overeenkwam met de eisen in de jobaanbieding.

Mijn zus heeft zelfs een hoger diploma, werkt in de zorg (bejaardenzorg) en verdient zelfs minder dan mij. Hoe gek moet het nog worden?

Edit:
Waar ik nu werk kan ik echter wel doorstromen. Ik heb ook recent mijn kandidatuur als assistent Teamcoach ingediend en ze zijn er alvast erg positief over.

Met een "hoge opleiding" word je ook niet per se opgeleid voor een specifiek beroep, dus het overgrote merendeel van de mensen eindigt in een andere richting dan waarin ze gestudeerd hebben. Voor een enkeling is het noodzaak, voor het merendeel is het absoluut geen kwestie van "gewoon niet aan de bak geraken," daarom zijn er ook zoveel traineeships waar je nog verder, en meer specifiek wordt opgeleid. Ik ken eigenlijk niemand die ongeschoold of laagbetaald werk is gaan doen omdat ze niet anders kunnen; wel inderdaad mensen die iets heel anders zijn gaan doen, maar dat zijn nog steeds allemaal functies waarvoor een wo-diploma vereist is. Met mijn studie is de meest voor de hand liggende keuze (als je de wetenschap niet in wilt) om het onderwijs in te gaan, maar ik wist voordat ik eraan begon dat ik daar geen zin in had en dat ik het bedrijfsleven in wilde, ook al ligt mijn studie in het gebied van Geesteswetenschappen.

Er zijn meer factoren die bepalen hoe hoog je salaris is, buiten het niveau van je diploma. Welke branche, marktsector versus (semi-)overheid, ploegendiensten ja of nee, of je een leidinggevende functie hebt, de regio waarin je werkt, en natuurlijk ook je ervaring en eventuele aanvullende cursussen e.d.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:32

Sanet schreef:
Hoe lang vult het UWV het salaris aan eigenlijk? Is dat onbeperkt of zit daar een limiet op? En zo ja, hoe lang is dat dan? En tot welk bedrag vullen ze dan aan?
Als het werk je echt leuk lijkt en het UWV vult het 2 jaar lang aan, dan zou ik het risico wel willen nemen. Maar als dat 2 maanden is, dan had ik ook rustig verder gekeken...

Net zolang je als je normaal WW zou krijgen. Dus dat hangt af van het arbeidsverleden van TS. Als je bijvoorbeeld 9 maanden WW krijgt en je vind na 2 maanden een baan met minder salaris, dan vullen ze nog 7 maanden aan. Ik weet niet of je dan bijvoorbeeld wel uitzicht moet hebben op meer salaris/meer uren. Stel dat je oude baan 40 uur was, en nu voor 20 uur, dan moet je nog wel voor 20 uur blijven solliciteren. Dus die verplichting hou je wel.
Ze vullen aan tot 70 % van je oude loon.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:57

UWV betaald ook alleen WW tot een bepaald bedrag, daar zit namelijk een maximum aan.
WW is nooit hoger dan 75% (70%) van het maximum dagloon dat € 4.769,34 per maand is.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:04

Sting schreef:
Sanet schreef:

Net zolang je als je normaal WW zou krijgen. Dus dat hangt af van het arbeidsverleden van TS. Als je bijvoorbeeld 9 maanden WW krijgt en je vind na 2 maanden een baan met minder salaris, dan vullen ze nog 7 maanden aan. Ik weet niet of je dan bijvoorbeeld wel uitzicht moet hebben op meer salaris/meer uren. Stel dat je oude baan 40 uur was, en nu voor 20 uur, dan moet je nog wel voor 20 uur blijven solliciteren. Dus die verplichting hou je wel.
Ze vullen aan tot 70 % van je oude loon.

Ook dat ligt er aan, ik werkte 40 uur, vond een baan voor 20 uur, maar wel met uitzicht naar meer.
Ondanks dat ik niet afgekeurd was, was het voor mij beter om langzaam weer in het arbeidsproces te komen en daar heeft Uwv mij in gesteund door geen sollicitatieplicht voor die resterende uren te verplichten.
Ze hebben het een jaar aangevuld.
En nu werk ik weer fulltime

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:06

Nog even verder zoeken.
Het is namelijk ook bekend dat werkgevers hun onderhandelingen baseren op je laatste inkomen, dus als je nu enorm zakt is het daarna weer moeilijker omhoog kruipen.
Daarnaast is goed solliciteren hard werken en eventueel ook veel uren die je werk weg moet blijven voor gesprekken. Dat is niet handig in de proefperiode van een nieuwe baan die je eigenlijk toch niet wil.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:12

Ik zou ook nog even verder zoeken. Mocht je na een tijd niks vinden, dacht 6 mnd, dan kun je altijd nog zakken maar voor nu zou ik echt zoeken naar vergelijkbaar inkomen.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:25

Ik zou het niet doen, er zijn banen zat op dit moment. Ten opzichte wat je eerder verdiend is het verschil zo aanzienlijk groot, dat er wel een hele lange tijd overheen moet gaan voordat je op het oude niveau zit kwa loon. Gaat om een verschil van €1500.. Zeggen ze altijd mooi ja je groeit in salaris maar je krijgt echt niet binnen 2 jaar zoveel erbij...